Κορονοϊός: Τα μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων που βρίσκονται στο τραπέζι του οικονομικού επιτελείου

Κορονοϊός: Τα μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων που βρίσκονται στο τραπέζι του οικονομικού επιτελείου

«Αντίδοτο» αναζητά και το Eurogroup

Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης βρίσκεται σε πλήρη ετοιμότητα ώστε να λάβει τα κατάλληλα μέτρα, όταν και εφόσον χρειαστεί για να αντιμετωπιστούν οι οικονομικές επιπτώσεις που προκαλεί η εξάπλωση του κοροναϊού.

Στο τραπέζι βρίσκεται ένα πακέτο  μέτρων για τη στήριξη των επιχειρήσεων οι οποίες απειλούνται από το χτύπημα του κορονοϊού το οποίο περιλαμβάνει από άτοκα δάνεια (τουλάχιστον για το 60% με 70% του κεφαλαίου), έκτακτες επιχορηγήσεις από τον προϋπολογισμό μέχρι ευνοϊκές ρυθμίσεις χρεών για τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες με ληξιπρόθεσμες οφειλές και επιδοτήσεις ασφαλιστικών εισφορών. Τα μέτρα θα ξεκλειδώνουν  ανάλογα με την εξέλιξη της νόσου, καθώς το οικονομικό επιτελείο έχει εκπονήσει πέντε εναλλακτικά σενάρια, τα οποία ξεκινούν από τη σημερινή κατάσταση και φτάνουν μέχρι το ενδεχόμενο της πανδημίας με σοβαρές συνέπειες για την οικονομία.

Οι δράσεις εξετάστηκαν σε χθεσινή διευρυμένη κυβερνητική σύσκεψη στο υπουργείο Οικονομικών, όπου έγινε μια πρώτη αποτίμηση της κατάστασης και αξιολογήθηκαν οι πρώτες επιπτώσεις του προβλήματος στην ελληνική οικονομία. Προς το παρόν η κατάσταση είναι υπό έλεγχο, η τροφοδοσία στην αγορά συνεχίζεται κανονικά και δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα με τις εισαγωγές πρώτων υλών από τα εργοστάσια της Κίνας. Σε δημοσιονομικό πεδίο δεν εντοπίζεται κάποιος σημαντικός κίνδυνος ενώ υπάρχει το μαξιλάρι των εσόδων με τα 32-33 δισ. ευρώ, το οποίο επιτρέπει στην κυβέρνηση να χτίσει τη γραμμή άμυνας που θέλει, να εφαρμόσει δηλαδή μέτρα και πολιτικές που θα τονώσουν την κατανάλωση, τις επενδύσεις και τις εξαγωγές. Υπό αυτό το πρίσμα θα υπάρχει στενή παρακολούθηση της αγοράς των προϊόντων τους επόμενους μήνες, που είναι κομβικοί για την ανάπτυξη. Τις επόμενες ημέρες έχουν προγραμματιστεί συναντήσεις με συγκεκριμένους φορείς, όπως για παράδειγμα με φορείς από την τουριστική βιομηχανία, που μετρούν ήδη τις πρώτες πληγές, ενώ συνεχίζεται η συλλογή των στοιχείων.

Πάντως ο Χρήστος Σταϊκούρας χθες έκανε λόγο για «ασύμμετρη απειλή σε παγκόσμιο και ευρωπαϊκό επίπεδο» σημειώνοντας πως «μελετάμε, σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο, τα εναλλακτικά σενάρια και έχουμε συγκεκριμένα μέτρα για κάθε σενάριο, συνεκτιμώντας και τη δυνατότητα υλοποίησης κάποιων εξ αυτών σε περίπτωση έκτακτης κατάστασης».

Σήμερα στην τηλεδιάσκεψη του Eurogroup, ο έλληνας υπουργός Οικονομικών αναμένεται να αναφερθεί στην ανάγκη εξαίρεσης των δαπανών έκτακτης ανάγκης από τη μέτρηση του πρωτογενούς αποτελέσματος στο βαθμό που προκύψει η ανάγκη να υπάρξουν τέτοιες έκτακτες δαπάνες.

Σε επίπεδο ευρωζώνης, έκτακτες δαπάνες για τον κορωνοϊό θεωρείται δεδομένο πως θα εξαιρεθούν από το δημοσιονομικό αποτέλεσμα σε όρους Eurostat αλλά η Ελλάδα πέραν των δεσμεύσεων που απορρέουν από το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο παραμένει δεσμευμένη και σε πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ έως το 2022. Αρμόδιες πηγές διευκρινίζουν πως η συγκεκριμένη συζήτηση «δεν είναι της παρούσης» σημειώνοντας παράλληλα όμως πως εάν παραστεί ανάγκη έκτακτων δαπανών θα πρέπει να υπάρξουν και οι αντίστοιχες εξαιρέσεις τους από τους στόχους πρωτογενών πλεονασμάτων.

Αντίστοιχη θέση διατύπωσε χθες και το Δημοσιονομικό Συμβούλιο επιχειρώντας μια πρώτη πιθανή αποτίμηση των επιπτώσεων του κορωνοϊού στη ελληνική οικονομία. Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο εκτιμά πως απομακρυνόμαστε «πιθανώς σημαντικά» από το στόχο μεγέθυνσης του ΑΕΠ κατά 2,8% φέτος, γεγονός το οποίο θα έχει δυσμενείς επιπτώσεις στα δημοσιονομικά αποτελέσματα. Παρ’ ότι στα δύο δυσμενή σενάρια με τα σημερινά δεδομένα η επίπτωση στην ανάπτυξη εκτιμάται από 0,3 έως 0,7 μονάδες, σε περίπτωση επιδείνωσης της κατάστασης, τονίζει, «θα πρέπει να αναζητηθούν «μαξιλάρια» για τον προϋπολογισμό για τυχόν έκτακτες δαπάνες (πχ στο τομέα της υγείας), όπως πιθανώς αξιοποίηση μέρους των ταμειακών αποθεμάτων ασφαλείας (cashbuffers), αλλά και έγκαιρη συνεννόηση με τους θεσμούς για συμφωνία ρήτρας διαφυγής (escape clause), ώστε μία ελεγχόμενη απόκλιση από το στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ να μην οδηγήσει σε περιοριστικά δημοσιονομικά μέτρα τα οποία θα επιδεινώσουν περαιτέρω την μακροοικονομική κατάσταση στην Ελλάδα και θα ανακόψουν τη θετική δυναμική των τελευταίων ετών».