Στόχοι, σχέδιο δράσης και πραγματικά αποτελέσματα για μία Ελλάδα χωρίς πλαστικό

Στόχοι, σχέδιο δράσης και πραγματικά αποτελέσματα για μία Ελλάδα χωρίς πλαστικό

Μέσα από την στρατηγική της για το πλαστικό, η Lidl Ελλάς αποδεικνύει ότι τα λόγια μπορούν να γίνουν πράξεις

Υπάρχει ένα υλικό που βρίσκεται παντού και διέπει κάθε φάσμα της ανθρώπινης δραστηριότητας. Από τις πλαστικές σακούλες των σούπερ μάρκετ και τις συσκευασίες των τροφίμων μέχρι τις στολές των αστροναυτών και ιατρικά αντικείμενα, το πλαστικό χρησιμοποιείται παντού διότι είναι ανθεκτικό, ευπροσάρμοστο και ιδιαίτερα οικονομικό.

Παρά τα σχετικά οφέλη του όμως το πλαστικό είναι ιδιαίτερα επιζήμιο για το περιβάλλον και τη ζωή. Τόνοι πλαστικού καταλήγουν σε θάλασσες και χωματερές μολύνοντας το περιβάλλον και θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή ανθρώπων και ζώων. Γι' αυτόν τον λόγο τα τελευταία χρόνια παγκόσμιοι οργανισμοί, εταιρίες και ιδιώτες μάχονται για την μείωση της χρήσης του πλαστικού και την αντικατάσταση του με οικολογικότερες μορφές.

Μία εταιρεία που πρωτοστάτησε από την αρχή προς αυτή την κατεύθυνση και άρχισε να παίρνει πρωτοβουλίες και να υιοθετεί μια όσο το δυνατόν plastic free πολιτική είναι η Lidl Ελλάς.

Παρακολουθώντας την πορεία της εταιρείας προς αυτή τη κατεύθυνση δύο πράγματα μας βοηθούν να καταλάβουμε την επιτυχημένη έως τώρα πορεία της αλλά και την ελπίδα ότι θα καταφέρει να πετύχει τους στόχους που η ίδια έχει θέση για ένα μέλλον χωρίς πλαστικό. Από τη μία, η Lidl Ελλάς έθεσε εξαρχής ένα ξεκάθαρο πλάνο και υιοθέτησε μία καλά μελετημένη στρατηγική, από την άλλη, όλα αυτά δεν θα είχαν αποτελέσματα αν η ίδια η εταιρεία δεν έμενε πιστή και σταθερά προσηλωμένη στο συγκεκριμένο αγώνα.

Η υπόσχεση

Η Lidl έχει δεσμευτεί έως το 2025 να μειώσει κατά 20% την κατανάλωση πλαστικών και να καταστήσει το 100% των συσκευασιών των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο μέγιστο ανακυκλώσιμο. Πρόκειται για ένα τεράστιο στοίχημα ειδικά αν αναλογιστεί κανείς ότι ως μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις λιανεμπορίου τροφίμων, ασχολείται με προϊόντα όπου το πλαστικό διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη διατήρηση, στη διάρκεια ζωής και τη μεταφορά τους.

Αναγνωρίζοντας την ευθύνη που της αναλογεί για το περιβάλλον και θέλοντας να αποδείξει την προσήλωσή της στο στόχο της απέσυρε οριστικά από τα καταστήματά της στις 31.12.2019 τα πλαστικά μίας χρήσης όπως καλαμάκια, ποτήρια, πιάτα, μαχαιροπίρουνα και μπατονέτες. Και αυτό ήταν μόνο η αρχή...

Η στρατηγική - REset Plastic

Φυσικά για να πετύχει κανείς το στόχο του χρειάζεται εξαρχής ένα καλά δομημένο και μελετημένο πλάνο. Το στρατηγικό σχέδιο που έχει υιοθετήσει η Lidl Ελλάς, με στόχο τη μείωση του πλαστικού, αποτελείτε από πέντε πεδία δράσης. Τα στάδια που απαρτίζουν το σχέδιο δράσης REset Plastic είναι:

  • REduce / Μείωση
  • REdesign / Επανασχεδιασμός
  • REcycle / Ανακύκλωση
  • REmove / Απομάκρυνση
  • REsearch / Έρευνα

Αρχικά, επισπεύδεται η αποφυγή της χρήσης πλαστικού όπου είναι εφικτό και βιώσιμο. Ύστερα ακολουθεί ο επανασχεδιασμός των προϊόντων και των συσκευασιών τους. Ο κύκλος ζωής των πρώτων υλών κλείνει μέσα από τη συλλογή, τη διαλογή και την ανακύκλωση τους. Το σχέδιο δράσης συμπληρώνεται με την υποστήριξη ενεργειών για την απομάκρυνση πλαστικού από το περιβάλλον και ενισχύεται μέσα από επενδύσεις στην έρευνα και ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων για την ανακύκλωση και την προστασία των φυσικών πόρων.

Τα αποτελέσματα

Η προσπάθεια μείωσης χρήσης του πλαστικού είναι μία πρακτική που είναι πάγια συνδεδεμένη με την πολιτική της εταιρείας ήδη από την ίδρυση της. Από τη πρώτη µέρα λειτουργίας της, το 1999, ο καταναλωτής πλήρωνε αντίτιµο για την αγορά κάθε σακούλας µε απώτερο στόχο τόσο την αποτροπή της χρήσης της, πριν καν η νομοθεσία το επιβάλλει. Πλέον, όλες οι πλαστικές σακούλες έχουν αντικατασταθεί µε µια νέα σακούλα πολλαπλών χρήσεων, ανθεκτικότερη, η οποία αποτελείται κατά 80% από ανακυκλωμένα υλικά, είναι 100% ανακυκλώσιµη.

Στο πλαίσιο του στόχου για 20% λιγότερο πλαστικό έως το 2025, η Lidl Ελλάς μείωσε στα παραδοσιακά ελληνικά έτοιμα γεύματα «Chef Select» το πλαστικό του περιέκτη, καταργώντας ταυτόχρονα το πλαστικό καπάκι, εξασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο συνολική μείωση πλαστικού κατά 43,24% ανά συσκευασία.

Στο πεδίο της ανακύκλωσης και της απομάκρυνσης η Lidl Ελλάς έχει καταφέρει πολλά μέχρι σήμερα. Μάλιστα είναι σε αυτό το πεδίο δράσης που φαίνεται ακόμη περισσότερο η πραγματική της επιθυμία για αλλαγή, μιας και πρόκειται για δράσεις που βρίσκονται έξω από τον κύριο τομέα της - το λιανεμπόριο. Μέσα από συνεργασίες με οργανισμούς έχει προβεί στον καθαρισμό περιοχών όπως παραλίες της Σαντορίνης και το Θερμαϊκό κόλπο.

Πίσω από κάθε προσπάθεια ωστόσο βρίσκεται η έρευνα και ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων οι οποίες αποδεικνύουν το ισχυρό αποτύπωμα του οράματος της εταιρείας για μια παγκόσμια λειτουργική κυκλική οικονομία. H Lidl Ελλάς έχει υπογράψει την Παγκόσμια Δέσμευση της Νέας Πλαστικής Οικονομίας του Ιδρύματος Ellen MacArthur, ενώ  έχει συνεργαστεί με τη λυρική σκηνή για την παραγωγή πολιτισμού με σκοπό την καλλιέργεια οικολογικής συνείδησης και την προαγωγή καλλιτεχνικής παιδείας. Επιπλέον, υποστηρίζει την προσπάθεια προσώπων από διαφορετικούς κλάδους που επιθυμούν να τονίσουν την ανάγκη να συμβάλλουμε όλοι στη μάχη για την προστασία του περιβάλλοντος και να δημιουργήσουμε μία συμμαχία υπέρ της ζωής χωρίς πλαστικά μίας χρήσης.

Αναμφισβήτητα, η Lidl Ελλάς έχει κάνει ήδη πολλά και συνεχίζει να κάνει. Μάλιστα αναμένουμε με ενδιαφέρον τον Μαραθώνιο καινοτομίας SUP Free hackathon. Πρόκειται για την πρώτη δράση ανοιχτής καινοτομίας στο πλαίσιο της εθνικής καμπάνιας “Ελλάδα Χωρίς Πλαστικά Μίας Χρήσης” με στόχο την ενεργοποίηση της κοινωνίας και των επιχειρήσεων για τη δημιουργία πρωτότυπων εφαρμογών και λύσεων που αξιοποιούν την τεχνολογία, για να συμβάλλουν σε μια καθημερινότητα χωρίς πλαστικά μίας χρήσης.

Η δράση εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο ενεργειών που αφορούν την ανοιχτή καινοτομία. Το εργαστήριο SUP Free Innovation Lab, το οποίο υποστηρίζεται από τη Lidl Ελλάς, έχει ως στόχο την προώθηση  νέων αναπτυσσόμενων τεχνολογιών (disrupting technologies) σε θέματα αειφορίας και προστασίας του περιβάλλοντος. Περιλαμβάνει τη διοργάνωση του μαραθωνίου καινοτομίας SUP Free hackathon  και, στη συνέχεια, έναν 5μηνο κύκλο υποστήριξης των λύσεων που θα προταθούν, ώστε οι πρωτότυπες εφαρμογές να μετασχηματιστούν σε παραγωγικές λύσεις.

Στόχος του μαραθωνίου καινοτομίας SUP Free hackathon είναι η δημιουργία πρωτότυπων εφαρμογών και λύσεων για μια ζωή χωρίς πλαστικά μίας χρήσης μέσα από τεχνολογικά εργαλεία, καινοτόμες ιδέες και μεθοδολογίες που μπορούν να έχουν εφαρμογή στην καμπάνια ενημέρωση, στη λειτουργία των επιχειρήσεων και στην καθημερινότητα όλων μας.

Γίνεται λοιπόν σαφές ότι μπορούμε όλοι μαζί να παλέψουμε για μία ζωή χωρίς πλαστικά μιας χρήσης. Σε αυτή τη μάχη η Lidl Ελλάς αναλαμβάνει τη πρωτοβουλία για τη δημιουργία μίας συμμαχίας για την προστασία του περιβάλλοντος, υποστηρίζοντας την προσπάθεια 40 προσώπων, από το φάσμα της επιστήμης, του αθλητισμού, της τέχνης, των επιχειρήσεων και του κοινωφελούς χώρου που έχουν ως σκοπό να τονίσουν την ανάγκη να συμβάλλουμε όλοι σε αυτόν τον αγώνα.

Με αφορμή την ψήφιση του νομοσχεδίου «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/904/ΕΕ σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον», η Lidl Ελλάς σε συνεργασία με το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη, στο πλαίσιο της εθνικής καμπάνιας «Ελλάδα Χωρίς Πλαστικά Μίας Χρήσης» και υπό την αιγίδα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, δημιουργούν ένα «κύμα» ενημέρωσης με τη χρήση «πρεσβευτών», οι οποίοι ενώσουν τις φωνές τους δημιουργώντας ένα θετικό κλίμα υποδοχής της νέας συνθήκης για τη σταδιακή κατάργηση των πλαστικών μίας χρήσης.

Στην εποχή των social media και των influencers μία τέτοια στρατηγική αναμενεται να έχει ιδιαίτερη απήχηση και επιτυχία στο νεανικό κοινό. Αλλάζοντας τον τρόπο σκέψης και τις συνήθειες τις νέας γενιάς μπορούμε να είμαστε ακόμη πιο σίγουροι για ένα καλύτερο μέλλον και πιο καθαρό περιβάλλον.

Οι προκλήσεις που σχετίζονται με την παραγωγή, την κατανάλωση και το τέλος του κύκλου ζωής των πλαστικών υλών είναι τεράστιες. Ωστόσο, η Lidl Ελλάς αποδεικνύει ότι η αντιμετώπισή τους με ένα φιλόδοξο στρατηγικό όραμα σε συνδυασμό με βαθειά προσήλωση στον εν λόγω στόχο είναι εφικτή. Η εταιρεία έχει αποφασίσει να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια και οι ενέργειες της  αποδεικνύουν συνεχώς ότι τα λόγια μπορούν να γίνουν πράξεις!