Τα Χριστούγεννα «θερμαίνουν» τον ελληνικό τουρισμό – Airbnb και χιονοδρομικά οι μεγάλοι κερδισμένοι

Τα Χριστούγεννα «θερμαίνουν» τον ελληνικό τουρισμό – Airbnb και χιονοδρομικά οι μεγάλοι κερδισμένοι

Υψηλές πληρότητες στα ξενοδοχεία της ηπειρωτικής Ελλάδας ενώ ανάρπαστα έχουν γίνει τα καταλύματα στις πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης

Χριστούγεννα… σημαίνουν για τον ελληνικό τουρισμό. Τα «νέα» στον τουριστικό τομέα ενόψει της κορύφωσης της εορταστικής περιόδου είναι χαρμόσυνα καθώς καταγράφονται πληρότητες που αγγίζουν το 80% κατά μέσο όρο στα ξενοδοχεία της ηπειρωτικής Ελλάδας. Το κλίμα είναι θετικό και για την Πρωτοχρονιά και τα Φώτα, ενώ οι επισκέπτες μπορούν να πετύχουν καλύτερες τιμές στις ενδιάμεσες των γιορτών μέρες, όπου υπάρχουν αρκετά κενά δωμάτια. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων, η κίνηση είναι περισσότερο αυξημένη στους παραδοσιακούς χριστουγεννιάτικους προορισμούς, ενώ ανοδικά κινούνται οι πληρότητες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Καλύτερη είναι η εικόνα σε προορισμούς όπου έχουν στηθεί θεματικά χριστουγεννιάτικα πάρκα για οικογενειακές αποδράσεις κυρίως.

Ανάρπαστες έχουν γίνει οι εξοχικές κατοικίες και τα διαμερίσματα που έχουν ανέβει στην πλατφόρμα της Airbnb -και όχι μόνο- σε μερικούς από τους πλέον δημοφιλείς χειμερινούς προορισμούς, με τη ζήτηση λίγες ημέρες πριν από τις γιορτές να έχει χτυπήσει «κόκκινο».

Σύμφωνα με κτηματομεσιτικούς παράγοντες, παρά το γεγονός ότι οι τιμές εμφανίζονται με «καπέλο» έως και 35% σε σύγκριση με εκτός εποχής περιόδους, πολλοί είναι εκείνοι που αναζητούν να νοικιάσουν είτε δωμάτιο, είτε ολόκληρο διαμέρισμα στην Αράχοβα, το Πήλιο, το Μέτσοβο ή τα Καλάβρυτα την περίοδο των Χριστουγέννων ή της Πρωτοχρονιάς. Κυρίως πρόκειται για Έλληνες, αφού όπως εξηγούν οι ίδιοι παράγοντες, η χώρα μας υστερεί στο χειμερινό τουρισμό, με συνέπεια οι ξένοι να την επιλέγουν πρωτίστως για το καλοκαίρι, όπως αποδεικνύεται και από τα πρόσφατα στοιχεία του Insete Intelligence, βάσει των οποίων οι τουρίστες που επισκέφθηκαν την Ελλάδα για χειμερινό τουρισμό, αυξήθηκαν κατά μόλις 4.000 τη διετία 2016-2017 έναντι 870.000 που ήθελαν να γευτούν το ελληνικό καλοκαίρι.

Ειδικότερα, η πληρότητα στην Αράχοβα αγγίζει το 84% για ολόκληρα διαμερίσματα την περίοδο των Χριστουγέννων και 96% την Πρωτοχρονιά. Ακόμη πιο υψηλή εμφανίζεται η πληρότητα στο Μέτσοβο, φθάνοντας το 95% για τα Χριστούγεννα και 91% για την Πρωτοχρονιά. Αλλά και στα Καλάβρυτα η πληρότητα φθάνει το 88% για τα Χριστούγεννα και το 90% για την Πρωτοχρονιά, ενώ σημαντικά ποσοστά πληρότητας καταγράφονται επίσης σε Καρπενήσι, Πήλιο, Καϊμακτσαλάν, Τρίκαλα Κορινθίας, Καλαμπάκα και Βυτίνα.

Σε ποιες περιοχές έχουν τη μεγαλύτερη πληρότητα τα ξενοδοχεία

Σε παραδοσιακούς χειμερινούς προορισμούς όπως η Αρκαδία, η Ημαθία και η Δράμα οι πληρότητες κυμαίνονται για τα Χριστούγεννα κοντά στο 70%, ενώ οι επιχειρηματίες αναμένουν ότι θα καταφέρουν κρατήσεις της τελευταίας στιγμής από Έλληνες κυρίως επισκέπτες. Στα Ιωάννινα τα μικρά καταλύματα είναι γεμάτα για τα Χριστούγεννα, με την τάση να δείχνει ότι η κίνηση θα κυμανθεί στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, ενώ για την Πρωτοχρονιά οι πληρότητες αγγίζουν ήδη το 70%. Στα Καλάβρυτα, τα ξενοδοχεία είναι γεμάτα για τα Χριστούγεννα με τις πληρότητες να πλησιάζουν το 100%, για την Πρωτοχρονιά φτάνουν στο 80%, ενώ για τα Φώτα στο 65% - 70%. Ιδιαίτερα θετικό είναι το κλίμα στη Λάρισα, ενώ ακόμα καλύτερο είναι στα Τρίκαλα όπου οι πληρότητες έχουν φθάσει στο ανώτερο σημείο και ίδια φαίνεται να είναι η τάση για την Πρωτοχρονιά και τα Φώτα.

Στην Πιερία, όσο πλησιάζουν τα Χριστούγεννα, οι κρατήσεις αναμένεται να αυξηθούν κι άλλο, ενώ ήδη φθάνουν σε ποσοστό 80%. Για την Πρωτοχρονιά, η κίνηση αναμένεται να είναι μεγαλύτερη, καθώς την περιοχή, όπως και άλλες της Βόρειας Ελλάδας, φαίνεται να επιλέγουν αρκετοί Βαλκάνιοι τουρίστες. Στη Μαγνησία, στην πλειοψηφία των ξενοδοχείων είναι αρκετά καλή η κίνηση για τα Χριστούγεννα, ενώ συνεχίζονται οι ανοδικές τάσεις για την Πρωτοχρονιά, αλλά και για τα Φώτα. Ειδικά ο Βόλος εμφανίζει μεγάλες πληρότητες έως και τις 8 Ιανουαρίου.

Πόλος έλξης επισκεπτών τα θεματικά πάρκα στα χιονοδρομικά κέντρα της Ελλάδας

Σε θεματικά πάρκα προσέλκυσης Ελλήνων επισκεπτών αλλά και σύνδεσης της τουριστικής δραστηριότητας με την τοπική οικονομία μπορούν να μετατραπούν τα χιονοδρομικά κέντρα της χώρας. Τα περισσότερα χιονοδρομικά κέντρα της χώρας προσφέρουν υπηρεσίες που ξεφεύγουν τις απολύτως συνδεδεμένες με το χιόνι, καθώς προσφέρονται και αυτές που έχουν να κάνουν με την εστίαση, τις βόλτες στο δάσος, αλλά και της διαμονής με τις συνεργασίες των τοπικών ενώσεων ξενοδόχων κ.λπ.

Στα περισσότερα εξ αυτών υπάρχουν πίστες για άτομα που απλώς θέλουν να απολαύσουν τη βόλτα στο χιόνι, τόσο με έλκηθρα όσο και με ειδικά μηχανοκίνητα μέσα σε σχεδιασμένα μονοπάτια, ενώ πολλά από αυτά έχουν και διαδρομές για άλματα κλπ. Ενδεικτικό της δυναμικής που μπορεί να προσδώσει ένα χιονοδρομικό στην εγχώρια τουριστική δραστηριότητα της εκάστοτε περιοχής είναι το γεγονός ότι μέσω αυτού, τοπικές βιομηχανίες μπορούν να προβάλλουν τα προϊόντα τους, κάτι που ήδη συμβαίνει στο χιονοδρομικό των Καλαβρύτων.

Μάλιστα με τη χρήση της νέας τεχνολογίας, ειδικές εφαρμογές μέσω των ηλεκτρονικών έξυπνων συσκευών επικοινωνίας, ο υποψήφιος πελάτης μπορεί να κλείσει οτιδήποτε έχει να κάνει με την επίσκεψή του στο εκάστοτε χιονοδρομικό. Σε κάθε περίπτωση η επίσκεψη των δικτυακών τόπων των χιονοδρομικών θα βοηθήσει τους επισκέπτες να έχουν μια ολοκληρωμένη ενημέρωση για τις υπηρεσίες αλλά και τον καιρό που επικρατεί σε αυτά.

Ελλάδα ή εξωτερικό: Πού θα ταξιδέψουν οι Έλληνες για τις γιορτές

Αυξημένη εμφανίζεται η ζήτηση από τους Έλληνες για ταξίδια στο εξωτερικό την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, με τη ζήτηση για ελληνικούς προορισμούς να κυμαίνεται στα περυσινά επίπεδα, σύμφωνα τα στοιχεία που συγκέντρωσε η Ομοσπονδία Ελληνικών Συνδέσμων Γραφείων Ταξιδίων & Τουρισμού, FedHATTA, από τουριστικά γραφεία από όλη την Ελλάδα. Τα πρόσφατα στοιχεία επιβεβαιώνουν την ανοδική τάση που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια στην αύξηση των ταξιδιών των Ελλήνων, με περαιτέρω ενίσχυση μέσα στο 2018.

Βαρόμετρο των προτιμήσεων των καταναλωτών εξακολουθεί να αποτελεί η σχέση τιμής, προορισμού και παρεχόμενων υπηρεσιών. Οι καταναλωτές δεν επιλέγουν απαραίτητα την πιο οικονομική πρόταση, αλλά εκείνη που θεωρούν ότι προσφέρει το καλύτερο «value for money». Ιδιαίτερα αυξημένες είναι οι κρατήσεις (πάνω από 20%) για ταξίδια στο εξωτερικό, τόσο στους κλασικούς εορταστικούς προορισμούς της Ευρώπης (Λονδίνο, Βιέννη, Ελβετία, Φιλανδία, Βελιγράδι, κλπ), όσο και στα μακρινά ταξίδια (Κεντρική και Λατινική Αμερική, Αφρική, Αυστραλία). Οι Αραβικές χώρες (Αίγυπτος, Μαρόκο, Ιορδανία, Ντουμπάι, κλπ) συνεχίζουν την ανάκαμψη που παρουσίασαν και πέρυσι στις γιορτές, καθώς και το φετινό καλοκαίρι, εμφανίζοντας αύξηση 30% σε σχέση με πέρυσι όπως αναφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Σε ό,τι αφορά τους ελληνικούς προορισμούς, αυτοί παρουσιάζουν σταθερή ζήτηση σε σχέση με πέρυσι. Αυτό οφείλεται στις υψηλές τιμές των παρεχομένων υπηρεσιών, οι οποίες οδηγούν τους καταναλωτές να προτιμούν προορισμούς του εξωτερικού, δεδομένου ότι υπάρχουν ταξίδια στο εξωτερικό που προσφέρονται σε ιδιαίτερα ελκυστικές τιμές. Αγαπημένοι προορισμοί των εορτών, οι κλασικοί χειμερινοί, Γιάννενα, Μετέωρα, Τζουμέρκα, Τρίκαλα, Καρδίτσα, Πήλιο, Αρκαδία κ.α.