Οι αλλαγές που ετοιμάζονται στα σούπερ μάρκετ της Ελλάδας

Οι αλλαγές που ετοιμάζονται στα σούπερ μάρκετ της Ελλάδας

Οι πωλήσεις και οι εξαγορές που αλλάζουν εντελώς το χάρτη και τις ισορροπίες στην Αθήνα και την επαρχία

Μεγάλες αλλαγές έχουμε δει τα τελευταία χρόνια στην αγορά των σούπερ μάρκετ και αναμένονται ακόμη μεγαλύτερες. Η «πίτα» των εσόδων της συγκεκριμένης αγοράς ανέρχεται σε περίπου 8,4 δισεκατομμύρια ευρώ και έτσι αρκετές είναι οι φίρμες που θέλουν να αλλάξουν τις ισορροπίες και να αποκτήσουν μεγαλύτερο κομμάτι από την «πίτα» αυτή.

Διαβάστε τις αλλαγές που έχουν συντελεστεί στην αγορά των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα τον τελευταίο χρόνο. Χαρακτηριστικό είναι ότι οι 10 μεγάλες αλυσίδες στην ελληνική αγορά σούπερ μάρκετ μοιράστηκαν μέσα στο 2017 τα σχεδόν 8 από τα 8,4 δισ. Έτσι, οι πιο μικροί παίκτες κάνουν δυναμικές κινήσεις στο παιχνίδι διεκδικώντας να εδραιώσουν και να επεκτείνουν την παρουσία τους και τα κέρδη τους, βεβαίως.

Η κίνηση της Σκλαβενίτης να αποκτήσει το δίκτυο καταστημάτων της Μαρινόπουλος, πριν από περίπου 2 χρόνια τάραξε τα δεδομένα στην αγορά, ωστόσο, πλέον η τάση πλέον φαίνεται να είναι η «καταφυγή» μικρών και μεσαίων αλυσίδων σούπερ μάρκετ στους κόλπους μεγάλων αλυσίδων.

Με την εξαγορά, όμως, μικρότερων αλυσίδων και οι «μεγάλοι παίκτες» αποκτούν πρόσβαση σε αγορές που μέχρι τώρα είχαν μικρή ή και μηδαμινή παρουσία.

Τα στοιχεία της εταιρεία μέτρησης της κατανάλωσης IRI, για το 2018 (και συγκεκριμένα το 9μηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου) και η σύγκριση σε ετήσια βάση σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, δείχνει ότι τα μεγάλα σούπερ μάρκετ (με υποκαταστήματα έκτασης 1.000 – 2.500 τ.μ.) παρουσίασαν αύξηση πωλήσεων 2,4% και «τζιράρουν» το 39,5% της συνολικής αγοράς (δηλαδή περίπου 4 στα 10 ευρώ), τη στιγμή που τα μικρά καταστήματα κατέγραψαν οριακή αύξηση περί το 1,5% και τα μεσαία (400 – 1.000 τ.μ.) σχεδόν μηδενική αύξηση. Επιπλέον, τα υπερ-μάρκετ (επιφάνειας άνω των 2.500 τ.μ.) κατέγραψαν εντυπωσιακή αύξηση πωλήσεων της τάξης του 19,8%!

Φαίνεται, λοιπόν, πως το μέλλον ανήκει στα… μεγάλα μεγέθη.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, οι κινήσεις της Μασούτης που μόλις λίγους μήνες μετά την κάθοδο στην Αθήνα και την εξαγορά της Προμηθευτικής, πηγές της εταιρείας ανέφεραν ότι συζητούν ήδη την εξαγορά δυο αλυσίδων στην επαρχία, της μιας στην περιοχή της βορείου Ελλάδας και η οποία έχει συνολικά 17 υποκαταστήματα (τα 11 ιδιόκτητα) και άλλη μια στην Κέρκυρα, με δίκτυο 20 καταστημάτων.

Στο σημερινό της ανακοινωθέν, η Μασούτης αναφέρει πως πλέον διαθέτει δίκτυο με συνολικά 331 καταστήματα και αναπτύσσεται στις περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Δυτικής Μακεδονίας, Ηπείρου, Θεσσαλίας, Δυτικής Ελλάδας, Στερεάς Ελλάδας, Αττικής, Βορείου Αιγαίου.

Την παρουσία της στην Αθήνα ενισχύει πλέον και η αλυσίδα ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός.

Ενώ στις αρχές του μήνα, η διοίκηση της Spar Hellas παρουσίασε τα σχέδιά της να δημιουργήσει ένα ευρύ δίκτυο ανεξάρτητων καταστημάτων στην Ελλάδα, διεκδικώντας μερίδιο περί του 7% στην ελληνική αγορά και τζίρο περί τα 600 εκατ. ευρώ.

Ένα διαφορετικό βήμα στην ελληνική αγορά με το πρώτο «easyFoodstore», το λεγόμενο «σούπερ μάρκετ των φτωχών» ανακοίνωσε τον περασμένο μήνα και ο Στέλιος Χατζηιωάννου.

Στάση αναμονής τηρούν για την ώρα οι άλλες μεγάλες αλυσίδες (ΑΒ Βασιλόπουλος, Lidl κ.ά.) που δεν έχουν ανακοινώσει κάποιο πλάνο εξαγορών αλλά, όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, είναι βέβαιο πως θα προχωρήσουν σε κάποια επιχειρηματική κίνηση, πιθανότερα όταν δουν πώς θα διαμορφωθούν οι νέες ισορροπίες στην αγορά.