Βγαίνουν ξανά οι κίτρινες κάρτες από τους δανειστές

Βγαίνουν ξανά οι κίτρινες κάρτες από τους δανειστές

Δύσκολη αναμένεται η δεύτερη μεταμνημονιακή αξιολόγηση - Οι 12 +1 μεταμνημονιακές δεσμεύσεις που καθυστερούν

Η πρώτη μεταμνημονιακή αξιολόγηση μπορεί να πέρασε χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα και με ορισμένες μόνο συστάσεις για την Ελλάδα. Όμως τα πράγματα θα είναι πιο δύσκολα στη δεύτερη αξιολόγηση του Φεβρουαρίου.

Την «ατζέντα» με τα θέματα πάνω στα οποία θα κινηθεί η δεύτερη  μετά το μνημόνιο αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος διαμόρφωσε με την χθεσινή του ομιλία στο συνέδριο της Capital Link ο επικεφαλής της αποστολής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Ελλάδα Ντέκλαν Κοστέλο. Ο Ιρλανδός τεχνοκράτης, παίρνοντας την σκυτάλη από τον πρόεδρο του Eurogroup Μάριο Σεντένο - ο οποίος πριν από μία εβδομάδα επιχείρησε να κινητοποιήσει την Αθήνα για τις μεταρρυθμίσεις που έχουν καθυστερήσει - συνέστησε στην ελληνική κυβέρνηση να δείξει ιδιαίτερη προσοχή: στα κόκκινα δάνεια, στο πλαίσιο που θα διαδεχθεί τον νόμο Κατσέλη για την προστασία της πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμούς, στην αύξηση του κατώτατου μισθού, στις μεταρρυθμίσεις που σχετίζονται με το Δημόσιο ( π.χ. στελέχωση της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων) και στις αποκρατικοποιήσεις με έμφαση στα περιφερειακά λιμάνια.

Δεν είναι η πρώτη φορά που το κάνει ο Ιρλανδός. Το έχει ξανακάνει πολλές φορές  στο παρελθόν από συνέδρια.  Χθες μάλιστα σημείωσηε πως υπό την προϋπόθεση ότι θα ολοκληρωθούν οι δεσμεύσεις για μεταρρυθμίσεις που απομένουν, θα είναι διαθέσιμη μία επιπλέον δόση ελάφρυνσης χρέους 700 εκατομμυρίων ευρώ για το πρώτο τρίμηνο του 2019.

Οι μεταμνημονιακές δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η κυβέρνηση και έχει μείνει πίσω είναι οι εξής:

  1. Στελέχωση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) με 12.000 θέσεις μόνιμου προσωπικού έως το τέλος του 2018: Τον Οκτώβριο του 2019 το προσωπικό ανερχόταν σε 11.633 άτομα, ενώ αναμένεται η ολοκλήρωση διαγωνισμού του ΑΣΕΠ για την κάλυψη επιπλέον 548 θέσεων.
  2. Αποφυγή συσσώρευσης νέων ληξιπρόθεσμων οφειλών. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές τον Αύγουστο του 2018 ήταν 3,2 δισ. ευρώ. Αυτή θα είναι η βάση για την αξιολόγηση της επίτευξης του στόχου στη δεύτερη έκθεση ενισχυμένης εποπτείας.
  3. Εφαρμογή του συστήματος πρωτοβάθμιας υγειονομικής περίθαλψης και ειδικότερα άνοιγμα τουλάχιστον 120 κέντρων πρωτοβάθμιας περίθαλψης έως το τέλος του 2018. Λειτουργούν περίπου 90 μονάδες στην επικράτεια, με διαφορετικά επίπεδα στελέχωσης.
  4. Ολοκλήρωση του συστήματος δημοσίων συμβάσεων στον τομέα της υγείας (ΕΚΑΠΥ) έως το τέλος του 2018. Αν και δεν έχει στελεχωθεί πλήρως, το ΕΚΑΠΥ έχει ολοκληρώσει παλιότερους διαγωνισμούς  εξοικονομώντας πόρους.
  5. Αντιμετώπιση Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων (ΜΕΔ).  Εφαρμόζεται ο εξωδικαστικός συμβιβασμός, παρουσιάζοντας καθαρή αύξηση τόσο των αιτήσεων όσο και των επιτυχημένων διαπραγματεύσεων. Στο πλαίσιο επέκτασης της προστασίας των δανειοληπτών μέσω του νόμου για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, επισημαίνεται η ανάγκη αποφυγής αρνητικού αντίκτυπου στις προσπάθειες εκκαθάρισης των Μη εξυπηρετούμενων Ανοιγμάτων (ΜΕΑ). Η εφαρμογή των ηλεκτρονικών δημοπρασιών δεν παρουσιάζει προβλήματα.
  6. Εγκατάσταση ηλεκτρονικού συστήματος e-justice στο πλαίσιο της εφαρμογής του τριετούς σχεδίου δράσης για τη Δικαιοσύνη. Οι αρχές επιβεβαίωσαν ότι η πρώτη φάση θα  ολοκληρωθεί έγκαιρα.
  7. Σχέδιο μεταβίβασης των μετοχών που κατέχει το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) των συστημικών τραπεζών έως το τέλος του 2018.  Η προετοιμασία της στρατηγικής εξόδου συνεχίζεται.Δεν έχει αναφερθεί πρόοδος αναφορικά με την επέκταση της δικαιοδοσίας της Επιτροπής Επιλογής.
  8. Διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας με την αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού, σύμφωνα με τον Νόμο 4172/2013. Οι αρχές έχουν προχωρήσει τον επόμενο κύκλο αναπροσαρμογής, με στόχο να ολοκληρωθεί τον Φεβρουάριο του 2019.
  9. Ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης για την αδειοδότηση επενδύσεων. Ετοιμάζεται δευτερεύουσα νομοθεσία που αφορά το Άρθρο 78 του νόμου 4549/2018 (διαδικασίες αδειοδότησης για περιβαλλοντικές υπηρεσίες).
  10. Αποδέσμευση της ΔEH από τον λιγνίτη έως το τέλος του 2018. Δόθηκαν δύο παρατάσεις. Η πλήρης αποεπένδυση αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Φεβρουάριο του 2019. Συνεχής εφαρμογή του στρατηγικού πλάνου της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ). Η ΕΤΑΔ παρακολουθεί τα επιχειρηματικά σχέδια των θυγατρικών και βρίσκεται στη φάση προσδιορισμού των ποιοτικών και ποσοτικών δεικτών απόδοσης.
  11. Μεταφορά του ΟΑΚΑ στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) και αναδιάρθρωση της ΕΤΑΔ έως το τέλος του 2018. Η αναδιάρθρωση της ΕΤΑΔ βρίσκεται σε εξέλιξη. Η προθεσμία για τη μεταφορά του ΟΑΚΑ το 2018 δεν είναι ρεαλιστική, λόγω της πολυπλοκότητας του εγχειρήματος.
  12. Μεταφορά του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών, του Ελληνικού και του ΔΕΣΦΑ στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) έως το τέλος του 2018. Το κλείσιμο της συμφωνίας για τον ΔΕΣΦΑ αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2018. Για το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών, η προθεσμία αποτελεί πρόκληση. Για το Ελληνικό, συνεχίζονται οι προσπάθειες ολοκλήρωσης των όρων μεταφοράς των μετοχών στον ανάδοχο, ενώ αναμένονται καθυστερήσεις στις  περιβαλλοντικές εγκρίσεις και στην άδεια για το καζίνο. Η συμφωνία αναμένεται να ολοκληρωθεί το 1ο τρίμηνο του 2019.
  13. Διορισμός υψηλόβαθμων στελεχών στη Δημόσια Διοίκηση  σύμφωνα με τον Νόμο 4369/2016 έως το τέλος του 2018. Η διαδικασία για τον διορισμό 88 από 90 Γενικών Διευθυντών ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο. Για τις θέσεις των Γενικών Γραμματέων δεν έχει ολοκληρωθεί κανένας διορισμός (για συνολικά 69 θέσεις).