Ο εραστής του ιλίγγου σε ένα τρένο καταδικασμένο να τρακάρει

Γιατί το τρένο πήγαινε τόσο γρήγορα; Μήπως ο οδηγός δεν έλαβε σοβαρά υπόψη τα όρια ταχύτητας στην απότομη στροφή; Μήπως δεν έπιασαν τα φρένα; Τι γίνεται με το σύστημα ασφαλείας που αναγκάζει το τρένο να επιβραδύνει, αν πηγαίνει πάρα πολύ γρήγορα; Αυτά είναι ερωτήματα που θα εξετάσουν οι ερευνητές μετά το χειρότερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην Ισπανία, εδώ και δεκαετίες, που άφησε τουλάχιστον 80 νεκρούς και 94 τραυματίες, οι 35 από τους οποίους είναι σοβαρά.

Το τρένο που εκτροχιάστηκε κατασκευάστηκε από την Bombardier και Talgo, ήταν σειράς 730, που η Renfe, η ισπανική εταιρεία σιδηροδρόμων, χρησιμοποιεί για τις γραμμές Alvia, μια σιδηροδρομική υπηρεσία ταχύτερη από τα συμβατικά τρένα, αλλά όχι τόσο γρήγορη όσο το AVE, τα τρένα που διασχίζουν την Ισπανία σε ακόμα υψηλότερες ταχύτητες. Το τρένο κατασκευάστηκε το 2007-2009, και ανακαινίστηκε το 2012 για να φέρει και μηχανή ντίζελ. Είχε σχεδιαστεί για να λειτουργεί, τόσο σε συμβατικές γραμμές, όσο και σε γραμμές υψηλής ταχύτητας με χρήση δύο διαφορετικών τύπων ασφάλειας για τη ρύθμιση της υπερβολικής ταχύτητας.

Στις γραμμές μεγάλης ταχύτητας, τα τρένα χρησιμοποιούν το ευρωπαϊκό σύστημα ελέγχου αμαξοστοιχιών ή ETCS, το σύστημα, το οποίο αυτόματα επιβραδύνει το τρένο που κινείται πάρα πολύ γρήγορα. Στις πιο αργές γραμμές, τα τρένα λειτουργούν κάτω από ένα παλαιότερο σύστημα, το ASFA, το οποίο προειδοποιεί τον οδηγό, αν ένα τρένο κινείται πολύ γρήγορα αλλά δεν επιβραδύνει αυτόματα.

Στο σημείο της καταστροφής, μόλις 3 χιλιόμετρα πριν τον σταθμό της πόλης Σαντιάγο ντε Κομποστέλα, το τρένο περνούσε μέσα από αστική περιοχή και από μια απότομη στροφή. Σε εκείνο το σημείο της τροχιάς, δύο εμπειρογνώμονες των ισπανικών σιδηροδρόμων είπαν ότι χρησιμοποιείται το παλαιότερο σύστημα ασφάλειας. Ο καθηγητής Ρότζερ Κέμπ ένα μέλος της Βασιλικής Ακαδημίας Μηχανικών της Βρετανίας, ανέφερε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου: "Δεδομένου ότι ο οδηγός έβγαινε από τη γραμμή υψηλής ταχύτητας για να εισέλθει σε μια πολύ πιο αργή διαδρομή πριν από την είσοδο του σταθμού, έπρεπε να υπάρχουν οπτικές προειδοποιήσεις (σήματα κυκλοφορίας ) για να μειώσει ταχύτητα".

Τα τοπικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι οι εκπρόσωποι των σιδηροδρομικών συνδικαλιστικών οργανώσεων έθεσαν το ερώτημα κατά πόσον ένα τρένο υψηλής ταχύτητας θα πρέπει να προσαρμόζεται ώστε να κινείται σε ένα τμήμα του δικτύου με απότομες στροφές που έχει σχεδιαστεί για χαμηλότερης ταχύτητας τρένα. Πάντως μια πηγή κοντά στις έρευνες ανέφερε ότι το σύστημα ασφαλείας προφανώς λειτουργούσε σωστά και ένα άλλο τρένο είχε περάσει μια ώρα νωρίτερα χωρίς προβλήματα.

Στο νοσοκομείο υπό αστυνομική επιτήρηση ο οδηγός

Εν τω μεταξύ μια ημέρα μετά τον εκτροχιασμό του τρένου στις παρυφές της ισπανικής πόλης Σαντιάγο ντε Κομποστέλα, ο οδηγός του, Φρανσίσκο Χοσέ Γκαρθόν είναι στο νοσοκομείο υπό αστυνομική επιτήρηση, αλλά δεν έχει συλληφθεί.

Ο 52χρονος οδηγός που είχε εμπειρία 30 ετών επομένως ήταν βετεράνος των σιδηροδρόμων, όπως ανακοίνωσε η Renfe, η εταιρία των σιδηροδρόμων του ισπανικού κράτους. Εν τούτοις έχει αναφερθεί ευρέως πως πήρε μια απότομη στροφή όπου το επιτρεπόμενο όριο ήταν 80 χιλιόμετρα την ώρα με υπερδιπλάσια ταχύτητα. Πολλές εφημερίδες δημοσίευσαν αποσπάσματα από το λογαριασμό του στο Facebook όπου έγραφε ότι οδηγεί με υψηλές ταχύτητες. Ο λογαριασμός έκλεισε νωρίς την Πέμπτη. Ο οδηγός δεν ήταν διαθέσιμος για να σχολιάσει τις σχετικές αναφορές μεταδίδει το Ρόιτερς ούτε κατέστη δυνατόν να εντοπιστεί η οικογένειά του ή να βρεθεί αν έχει οριστεί δικηγόρος.

Οι εκπρόσωποι των συνδικάτων των σιδηροδρόμων δήλωσαν ότι είναι πολύ νωρίς για να πουν αν ο οδηγός φέρει ευθύνη. "Το ανθρώπινο λάθος είναι πάντα μια πιθανότητα, και για να αποφεύγονται τα ανθρώπινα λάθη, τι έχουμε; Έχουμε την τεχνολογία", δήλωσε ο Μιγκέλ Άγχελ Γκιλέρο υπεύθυνος της ένωσης UGT.

"Ο δικαστής διέταξε την αστυνομία να ανακρίνει τον οδηγό" ο οποίος θεωρείται ύποπτος για ένα από τα χειρότερα σιδηροδρομικά δυστυχήματα που έχουν σημειωθεί στην Ευρώπη, στο οποίο έχασαν τη ζωή τους τουλάχιστον 80 άνθρωποι, ανακοίνωσαν οι δικαστικές αρχές της Γαλικίας.

Ο 52χρονος Φρανθίσκο Χοσέ Γκαρθόν, που νοσηλεύεται φρουρούμενος, παραδέχτηκε ότι έτρεχε με ταχύτητα 190 χιλιομέτρων σε μια στροφή όπου το όριο ταχύτητας είναι τα 80 χιλιόμετρα.

Στην μικρή πόλη, γενέτειρα του Μαριάνο Ραχόι, επικρατεί οδύνη και θλίψη καθώς κανείς δεν μπορεί αν πιστέψει την τραγωδία που σημειώθηκε παραμονή της γιορτής του Αγίου Ιακώβου, προστάτη του Σαντιάγο δε Κομποστέλα.

Εραστής του ιλίγγου

Συγκλονιστικοί είναι οι διάλογοι του μηχανοδηγού του μοιραίου τρένου που εκτροχιάστηκε στο Σαντιάγκο της Κομποστέλα, με φίλους του στο Facebook, τους οποίους δημοσίευσε η εφημερίδα ABC, στην ηλεκτρονική της έκδοση. 

Σε μια φωτογραφία από το προφίλ του Francisco Jose Garzo Amo, ο οποίος φέρεται να είναι ο οδηγός της μοιραίας αμαξοστοιχίας,φαίνεται ότι ο οδηγός είχε φτάσει τα 200 χλμ/ώρα, γεγονός για το οποίο υπερηφανευόταν και έκανε χιούμορ.

 Jose Fernandez: Φίλε, σταμάτα. Τρέχεις με 200

Francisco Jose Garzon Amo: Είμαι στο όριο. Δε μπορώ να τρέξω περισσότερο, γιατί θα μου κόψουν πρόστιμο

'Ενας άλλος φίλος, ο Pedro Heras Garzon,  κάνοντας πλάκα στον οδηγό, του γράφει: " Θα σε πιάσει η αστυνομία και θα σου αφαιρέσει πόντους. Χαχα". 

  "Θα είχε πλάκα να τρέχω παράλληλα με την αστυνομία και να την προσπεράσω, σπάζοντας τα ραντάρ της. Χαχαχα. Άλλωστε θα ήταν μικρό πρόστιμο για την Renfe (την Εταιρεία Σιδηροδρόμων της Ισπανίας)" απάντησε ο Francisco Jose Garzo Amo.

 

Η φωτογραφία και η ανάρτηση των διαλόγων ήταν από το προφίλ του χρήστη στις 8 Μαρτίου του 2012 και η εφημερίδα δεν διευκρινίζει ο "ραλίστας" οδηγός  έκανε την ίδια διαδρομή με το τρένο που συνετρίβη στα τοιχώματα του σταθμού της Κομποστελλα χθες το βράδυ, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 80 άνθρωποι.

Σύμφωνα πάντως με την κατάσταση των μηχανοδηγών της Renfe, ο Fransisco Jose Garzon Amo εργάζεται στην εταιρεία από τον Ιανουάριο του 1982 μέχρι και σήμερα.

 

 
 Η στιγμή του τραγικού δυστυχήματος