Οι επιστήμονες ανακάλυψαν γιατί γκριζάρουν τα μαλλιά – Έρευνα για αντιστροφή της διαδικασίας

Οι έρευνες σχετικά με τα μελανοκύτταρα θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην κατανόηση και τη θεραπεία ορισμένων μορφών καρκίνου

Αμερικανοί επιστήμονες πιστεύουν, ότι ίσως ανακάλυψαν, γιατί γκριζάρουν τα μαλλιά μας με το πέρασμα των χρόνων και ξεκινούν έρευνα για την αντιστροφή αυτής της διαδικασίας.

Σύμφωνα με το BBC, ομάδα επιστημόνων από το Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης (NYU) μελέτησε τη διαδικασία σε ποντίκια, τα οποία έχουν πανομοιότυπα με τον άνθρωπο κύτταρα. Έβαλαν στο επίκεντρο της έρευνας τα κύτταρα που παράγουν χρωστικές ουσίες και τα οποία κάποια στιγμή χάνουν την ικανότητά τους να ωριμάζουν, με αποτέλεσμα να χάνεται σταδιακά το φυσικό χρώμα της τρίχας. Οι Αμερικανοί επιστήμονες πιστεύουν, ότι η έρευνα θα μπορούσε να αποτελέσει τη βάση για την αντιστροφή της διαδικασίας γκριζαρίσματος. Σύμφωνα με τη Βρετανική Ένωση Δερματολόγων (BAD), οι εργασίες σχετικά με τα μελανοκύτταρα θα μπορούσαν, επίσης, να βοηθήσουν στην κατανόηση και τη θεραπεία ορισμένων μορφών καρκίνου κι άλλων παθήσεων.

Τα μαλλιά μεγαλώνουν και πέφτουν συνεχώς, σε έναν φυσιολογικό κύκλο που συμβαίνει καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής. Οι νέες τρίχες αναπτύσσονται από τα τριχοθυλάκια, που βρίσκονται στο δέρμα και τα μελανοκύτταρα που παράγουν χρωστική ουσία. Τα μελανοκύτταρα ανανεώνονται συνεχώς, μέσω βλαστικών κυττάρων, και σε αυτό το σημείο έχουν επικεντρωθεί οι ερευνητές. Πιστεύεται πως κάτι «κολλάει» στη διαδικασία, με αποτέλεσμα να γκριζάρουν τα μαλλιά.

Καθώς τα χρόνια περνούν, όλο και μεγαλύτερος αριθμός βλαστικών κυττάρων γίνεται οκνηρός. Σταματούν να περιφέρονται γύρω από το θύλακα και σταθεροποιούνται, αποτυγχάνοντας έτσι να ωριμάσουν σε πλήρως αναπτυγμένα μελανοκύτταρα. Χωρίς να παράγεται χρωστική ουσία, τα μαλλιά χάνουν το χρώμα τους. «Η μελέτη μας προστίθεται στη βασική κατανόηση για τον τρόπο με τον οποίο τα βλαστικά κύτταρα των μελανοκυττάρων λειτουργούν για να χρωματίσουν τα μαλλιά» δήλωσε στο περιοδικό Nature ο επικεφαλής της μελέτης Δρ. Qi Sun, μεταδιδακτορικός συνεργάτης στο NYU Langone Health.

Ο ίδιος εκτίμησε, πως μπορεί να υπάρχει ανάλογη διαδικασία και στον άνθρωπο, κάτι που δημιουργεί αισιοδοξία ότι «μπορεί να υπάρξει οδός για την αναστροφή ή την πρόληψη του γκριζαρίσματος». Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που οι επιστήμονες αναφέρουν ότι το γκριζάρισμα των μαλλιών μπορεί να είναι μια, εν μέρει, αναστρέψιμη διαδικασία. Η κακή διατροφή είναι μια πιθανή, θεραπεύσιμη αιτία του πρόωρου γκριζαρίσματος. Ορισμένοι ερευνητές υποστηρίζουν ότι το άγχος μπορεί να συμβάλλει στο να ασπρίζουν τα ανθρώπινα μαλλιά. Άλλες έρευνες δείχνουν ότι καθορίζεται, εν μέρει, η γενετική ή το DNA.