Εισαγωγή του Kids’ athletics στη διδασκαλία της Φυσικής Αγωγής

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής , ομόφωνα, αποφάσισε να γνωμοδοτήσει θετικά ως προς την εισήγηση της Διεύθυνσης Φυσικής Αγωγής του υπουργείου Παιδείας για ένταξη των κινητικών δεξιοτήτων του προγράμματος "Kids’ Athletics" στη διδασκαλία της Φυσικής Αγωγής των τάξεων Γ', Δ', Ε', και ΣΤ' του Δημοτικού σχολείου, εγκρίνοντας την ανωτέρω εισήγηση του Γραφείου Έρευνας, Σχεδιασμού και Εφαρμογών Α', ως έχει.

Η Διεύθυνση Φυσικής Αγωγής του υπουργείου Παιδείας είχε ζητήσει  την γνωμοδότηση του φορέα σχετικά με την εισήγησή της για ένταξη των κινητικών δεξιοτήτων του προγράμματος "Kids’ Athletics", μετά από σχετικό αίτημα του Συνδέσμου Ελληνικών Γυμναστικών & Αθλητικών Σωματείων (Σ.Ε.Γ.Α.Σ.), στη διδασκαλία της Φυσικής Αγωγής των τάξεων Γ΄, Δ΄, Ε΄, και ΣΤ΄ του Δημοτικού σχολείου.

Η αιτιολογία της θετικής εισήγησης της Διεύθυνση Φυσικής Αγωγής του ΥΠΑΙΘ βασίζεται στη συσχέτιση του προγράμματος "Kids’ Athletics" με το υφιστάμενο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών, όσον αφορά τον σκοπό, τους στόχους και το σύνολο των κινητικών δεξιοτήτων του προγράμματος.

Σκοπιμότητα

Σύμφωνα με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών Φυσικής Αγωγής (Υ.Α. 21072β/Γ2/τεύχος Β/304/13-03-2003), ο στίβος είναι μια από τις βασικές θεματικές ενότητες για την επίτευξη του σκοπού της Φυσικής Αγωγής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Ειδικότερα, για τις Γ’ και Δ' τάξεις προβλέπονται οκτώ ώρες διδασκαλίας για μύηση στην τεχνική του Στίβου, ενώ για τις Ε' και ΣΤ' τάξεις προβλέπονται 12 ώρες ειδικότερης διδασκαλίας των αγωνισμάτων του Στίβου.

Το "Kids’ Athletics" είναι ένα παιδαγωγικό πρόγραμμα της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Κλασσικού Αθλητισμού (IAAF), το οποίο εφαρμόζεται στην Ελλάδα από τον Σ.Ε.Γ.Α.Σ και αφορά μαθητές Δημοτικού σχολείου με σκοπό να δώσει μια διαφορετική προσέγγιση για τη διδασκαλία των αγωνισμάτων του Στίβου.

Έχει, δε, σκοπό να καταστήσει τον Στίβο πιο πρακτικό ατομικό άθλημα στα σχολεία σε όλο τον κόσμο και να δώσει την ευκαιρία στους μαθητές να προετοιμαστούν για το μέλλον τους στο στίβο με τον πιο αποδοτικό τρόπο.

Οι κινητικές δεξιότητες που περιγράφονται στο πρόγραμμα "Kids’ Athletics" είναι σε αρμονία με τις ενδεικτικές δραστηριότητες στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών. Επιπροσθέτως, οι στόχοι του προγράμματος συνάδουν με τους στόχους που έχουν τεθεί στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών τόσο στο Σωματικό, Στον Συναισθηματικό όσο και στον γνωστικό τομέα.

Το εγχειρίδιο του "Kids’ Athletics", το οποίο και συνοδεύει την εισήγηση της Διεύθυνσης Φυσικής Αγωγής του ΥΠΑΙΘ, αποτελεί μετάφραση του πρωτότυπου εγχειριδίου της IAAF από στελέχη του Σ.Ε.ΓΑ.Σ. Μετά από σχετικές υποδείξεις του φορέα για την κατά το δυνατόν προσαρμογή του στα δεδομένα της σχολικής μονάδας στην Ελλάδα, το εγχειρίδιο αυτό έτυχε περαιτέρω επεξεργασίας από τα στελέχη του Σ.Ε.Γ.Α.Σ. με γνώμονα τη διατήρηση της δομής του πρωτότυπου εγχειριδίου.

Συμπέρασμα

Το πρόγραμμα "Kids’ Athletics" και οι κινητικές δεξιότητες που περιγράφονται, μπορούν να αποτελέσουν ένα σημαντικό βοήθημα για τον εκπαιδευτικό της Φυσικής Αγωγής για την αποτελεσματικότερη διδασκαλία του αθλήματος του Στίβου στο πλαίσιο του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών.

Το εγχειρίδιο, δε, του "Kids’ Athletics" που συνοδεύει την εισήγηση της Διεύθυνσης Φυσικής Αγωγής του υπουργείου Παιδείας, ενισχύει το υπάρχον εκπαιδευτικό υλικό που προσφέρεται στον εκπαιδευτικό της Φυσικής Αγωγής.

Σημειώνεται ότι το εγχειρίδιο του "Kids’ Athletics" αποτελεί μια πρόχειρη μετάφραση του πρωτότυπου εγχειριδίου της IAAF και για τον λόγο αυτό προτείνεται μελλοντικά η περαιτέρω φιλολογική του επιμέλεια.

Επιπροσθέτως, οι εικόνες και τα σχήματα που αφορούν την περιγραφή των κινητικών δεξιοτήτων – αγωνισμάτων δεν είναι υψηλής ποιότητας και θα ήταν χρήσιμο να υποστούν περαιτέρω επεξεργασία.

Τέλος, για την αποτελεσματική εφαρμογή όλων των διαστάσεων του προγράμματος "Kids’ Athletics", προτείνεται "ο εφοδιασμός όλων των σχολείων με τον ανάλογο υλικό-τεχνικό εξοπλισμό όπως αυτός περιγράφεται στο αντίστοιχο εγχειρίδιο".

Καλόγηρος Βασίλειος