Ο τουρισμός συνήθισε την τρομοκρατία

Της Βίκης Βαμιεδάκη

Το έχω γράψει αρκετές φορές και δυστυχώς μου δίδεται πάλι η αφορμή να το επαναλάβω. Ο κόσμος, μια μέρα μετά την 11η Σεπτεμβρίου του 2001 και τα τρομοκρατικά χτυπήματα στη Αμερική, συνήθισε.

Εύλογοι οι φόβοι όλων μας, τις τελευταίες εβδομάδες, με τις εκρήξεις και τα καλάζνικοφ σε σπίτια και γραφεία στην Αθήνα, φόβοι που χτες μεγάλωσαν μετά το τυφλό χτύπημα με βόμβα σε μεγάλο εμπορικό κέντρο. Και πέρα από την έγνοια για την προσωπική μας ασφάλεια, ο κίνδυνος να επηρεαστεί ο τουρισμός, μας ανησυχεί ιδιαίτερα.

Γεγονός είναι ότι 12 χρόνια μετά την 11 Σεπτέμβρη, ο κόσμος κατάλαβε μια και καλή ότι η τρομοκρατία δεν έχει σύνορα. Ότι ένα χτύπημα μπορεί να συμβεί παντού, ανά πάσα στιγμή και ώρα, ακόμα και στις ασφαλέστερες πόλεις, χώρες. Συνέβησαν τόσα πολλά την περασμένη δεκαετία, που όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι πρέπει να προσέχουμε, όσο μπορούμε, όχι μόνο όταν ταξιδεύουμε, αλλά και όταν κινούμαστε στην γειτονιά μας. Ξεχνάμε πια πιο εύκολα τα άσχημα, αναπτύσσουμε άμυνες προστασίας του εαυτού μας, που δεν τις γνωρίζαμε, γιατί δεν χρειαζόταν.

Να θυμίσω τις τρομερές εκρήξεις στα τρένα της Ισπανίας, σε ξενοδοχεία της Αιγύπτου, στους δρόμους της Κωνσταντινούπολης, τον πόλεμο στο Λίβανο, τις ταραχές στο Παρίσι, την Ταϊλάνδη, τις ομηρίες στη Ρωσία και πόσα άλλα. Ακόμα και ατυχήματα όπως η πυρηνική έκρηξη στην Ιαπωνία μόλις πρόπερσι, ξεχνιέται σιγά σιγά. Οι προορισμοί ανακάμπτουν πια πολύ γρήγορα και εκεί που μέσα σε μια νύχτα αδειάζουν ξενοδοχεία και εκκενώνονται πόλεις, μέσα σε λίγους μήνες οι κρατήσεις αρχίζουν και πάλι την ανοδική τους πορεία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το θέρετρο του Σαρμ Ελ Σέιχ στην Αίγυπτο, που επιδεικνύει πλέον τρομερά αντανακλαστικά, αφού «έμαθε» να διαχειρίζεται τις συχνές κρίσεις που περνά λόγω της τρομοκρατίας και ανακάμπτει ως τουριστικός προορισμός σε ελάχιστο χρόνο.

Ο κόσμος δυσκολεύεται να ξεχωρίσει τι είναι τρομοκρατικό χτύπημα, ατύχημα, θεομηνία. Ακούει στις τηλεοράσεις ότι κάπου έγινε κάτι, αν έχει κανονίσει για τις επόμενες μέρες τις διακοπές του εκεί θα τις ακυρώσει, αν όχι δεν θα συγκρατήσει την είδηση. Θα τον επηρεάσει αν έχουν χαθεί ζωές και το θέμα είναι στην επικαιρότητα για πολλές μέρες, αλλά και πάλι μετά από λίγο θα ξεχάσει.

Η Ελλάδα μας όμως είναι πολύ ευάλωτη. Η οικονομική κρίση της χώρας, μας φέρνει συνεχώς στις πρώτες ειδήσεις των δελτίων των τηλεοράσεων και των μέσων όλου του κόσμου και έτσι η κάθε κακή είδηση επιβαρύνει και άλλο την κατάσταση. Οι εικόνες από το Σύνταγμα πέρυσι τέτοιο καιρό, έκαναν τις κρατήσεις από το εξωτερικό να μειώνονται από 20% έως και 50% σε κάποιες περιπτώσεις. Τα «επικοινωνιακά» χτυπήματα είναι ιδιαίτερα βαριά για τον τουρισμό, ειδικά σε περίοδο κρατήσεων και προκρατήσεων όπως αυτή που τώρα διανύουμε.

Η επίσημη ηγεσία του τουρισμού, αν και πολλά λέει πάντα, ποτέ ουσιαστικά δεν κατάφερε να δημιουργήσει μια σωστή ομάδα διαχείρισης κρίσεων. Από αυτές που την στιγμή που συμβεί κάτι και φαίνεται ότι θα επηρεάσει τον τουρισμό, ενεργοποιείται και δίνει λύσεις. Επικοινωνεί με τα ξένα μέσα ενημέρωσης και ελέγχει κατά κάποιο τρόπο τον παγκόσμιο αντίκτυπο.

Είναι ευθύνη φυσικά και των ελληνικών μέσων ενημέρωσης, η διαχείριση αυτών των θεμάτων. Διότι η διόγκωση τους, η παραπλάνηση και η υπερβολή, δίνει τροφή και στους ξένους, ενώ ενισχύει την ανασφάλεια και στον εσωτερικό τουρισμό.Στην προκειμένη περίπτωση, θύμα είναι και πάλι η πολύπαθη Αθήνα, που δέχεται το ένα χτύπημα μετά το άλλο. Πληρότητες στα ξενοδοχεία πολύ χαμηλές, ακυρώσεις συνεδρίων και εκδηλώσεων, κλεισίματα επιχειρήσεων.

Ευθύνη έχουμε όλοι, αφού και εμείς επικοινωνούμε τα νέα μας σε όλο τον κόσμο και δίνουμε το στίγμα της χώρας μας. Ας είμαστε λοιπόν συνετοί, σοβαροί και μετρημένοι. Ο κακός επικοινωνιακός χειρισμός της κατάστασης, μπορεί να έχει προσωρινό αντίκτυπο στον τουρισμό, την ώρα που τα μηνύματα από το εξωτερικό για τη σεζόν του 2013 είναι πολύ αισιόδοξα.

[email protected]