Ο Έλληνας ξενοδόχος “αγαπά” το internet;

Οι έλληνες ξενοδόχοι έχουν αντιληφθεί τη χρήση του Internet; Το εκμεταλλεύονται στο έπακρο; Πόσο βοηθούν τον τουρισμό στην περιφέρεια οι αεροπορικές εταιρείες;

Ο Δημήτρης Μπούχαλης καθηγητής στο αγγλικό Bournemouth Univercity (BU) και διευθυντής στο eTourismLab του δίνει τις απαντήσεις.

- Πιστεύετε ότι οι έλληνες ξενοδόχοι γνωρίζουν και χρησιμοποιούν σωστά το Internet;

Τα περισσότερα ελληνικά ξενοδοχεία δεν λειτουργούν σωστά και δεν έχουν σοβαρό μάρκετινγκ ή πωλήσεις. Oμως υπάρχουν πλέον αρκετές επιχειρήσεις που αρχίζουν και καταλαβαίνουν τη χρήση του Internet και εκμεταλλεύονται τα κανάλια που τους προσφέρει. Έτσι καταφέρνουν να «διοικούν» τα έσοδα τους από αυτά τα κανάλια διανομής αλλά και με επαφές από μεμονωμένους πελάτες.

Σαφώς η πώλησηξενοδοχειακών δωματίων μέσω Internet δεν θα γίνει ποτέ καθολική για όλη την Ελλάδα, όμως είναι πραγματικότητα για πολλά ξενοδοχεία κυρίως σε προορισμούς όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη που έχουν μικρότερες μονάδες και αρχίζουν να έχουν απευθείας πτήσεις από την Ευρώπη. Προϋπόθεση πάντοτε αποτελεί η απευθείας σύνδεση με αεροδρόμια σε κύριες αγορές και η ικανότητα – δυνατότητα των ιδιοκτητών να καταλάβουν τις αλλαγές που συντελούνται στην αγορά και να επιζητούν ειδικευμένες συμβουλές για να κάνουν μια επιτυχημένη στρατηγική διανομής και επικοινωνίας με την πελατεία τους.

- Ποιος ο ρόλος των online tour operators;

Οι online tour operators ουσιαστικά δημιουργούν ένα αποτελεσματικό μοντέλο διανομής του τουριστικού προϊόντος, κυρίως στα ξενοδοχεία πόλεων, τα οποία βοηθούν να διανείμουν κεντρικά τις κρατήσεις τους. Πρόκειται για σύγχρονους διανομείς που αποσκοπούν στην κερδοφορία, εισπράττοντας μέση προμήθεια 15% με 25%. Το πλεονέκτημα τους είναι ότι επιτρέπουν στον ξενοδόχο να προσεγγίσει πελατεία με μηδενικό ρίσκο. Δυστυχώς όμως εισπράττουν ένα πολύ σημαντικό ποσοστό από το εισόδημα του ξενοδόχου, που αναλογεί στο ¼ του τζίρου – συχνά δυσβάσταχτο.

Υπάρχουν ξενοδόχοι που αντιλαμβάνονται τις ευκαιρίες που γεννά η απευθείας ενασχόληση τους με τους πελάτες. Δημιουργούν δομές και μπορούν να απευθείας να διαπραγματευτούν το κόστος διανομής. Μια μερίδα ξενοδόχων το κάνει σωστά, με καινοτομία, στρατηγική, διαφήμιση και μάρκετινγκ, με στόχο να επαναπροσδιορίσουν τα κανάλια διανομής των προϊόντων τους, να μπουν σε νέες αγορές και να μεγιστοποιήσουν την κερδοφορία και την ανταγωνιστικότητα τους.

- Πως βλέπετε το ρόλο των κλασικών αεροπορικών εταιρειών αλλά και των εταιρειών χαμηλού κόστους στην ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού;

Οι εταιρείες όπως η Easy Jet, η Ryanair, η British και η Aegean που πετούν σε ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια θα επαναπροσδιορίσουν το τουριστικό προϊόν της χώρας και θα προσθέσουν νέα δεδομένα στη διανομή του τουριστικού προϊόντος. Αυτό βέβαια θα επαναπροσδιορίσει την δομή της τουριστικής βιομηχανίας, καθώς η παντοδυναμία των tour operators μειώνεται και δίνει χώρο για καινοτομία και επαγγελματική διαχείριση. Όποιος λειτουργεί επαγγελματικά και χρησιμοποιεί τα εργαλεία που πλέον έχουμε στη διάθεση μας, θα βελτιστοποιήσει την παραγωγικότητα του.