Ο Χριστός Ξανασταυρώνεται: Η ταινία

«Ο Χριστός Ξανασταυρώνεται», το αριστούργημα του Νίκου Καζαντζάκη, θα γυριστεί σε κινηματογραφική ταινία με την συμβολή της Περιφέρειας Κρήτης, σε σκηνοθεσία Θοδωρή Παπαδουλάκη, και την έγκριση των εντεταλμένων φορέων ανάδειξης του λογοτεχνικού έργου του μεγάλου Κρητικού συγγραφέα.

«Οι φορείς που είναι εντεταλμένοι στην ανάδειξη του έργου του Νίκου Καζαντζάκη στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο εμπιστευόμαστε στα χέρια του πολυτάλαντου οραματιστή σκηνοθέτη Θοδωρή Παπαδουλάκη ένα από τα μεγαλύτερα και τα πιο σημαντικά έργα της Παγκόσμιας λογοτεχνίας το "Χριστός Ξανάσταυρώνεται", ένα έργο τόσο επίκαιρο λόγω της ανθρωπιστικής κρίσης και το προσφυγικό», ανέφερε η εκδότρια και δικαιούχος των έργων του Ν. Καζαντζάκη Νίκη Σταύρου.

« Ελπίζω, η ταινία να αγγίξει τις καρδιές του κόσμου και να μεταφέρει αυτό το εναγώνιο ερώτημα του Ν. Καζαντζάκη, άραγε ο Χριστός είναι καταδικασμένος να σταυρώνεται πάντα; Η αγάπη σε αυτόν τον κόσμο πώς μπορεί στις καρδιές των ανθρώπων να ανθίσει;», προσέθεσε η ίδια.

Ο σκηνοθέτης της ταινίας Θοδωρής Παπαδουλάκης από την πλευρά του τόνισε: «Νιώθω πάρα πολύ τυχερός που μας δίνονται τα δικαιώματα για να γίνει ταινία αυτό το υπέροχο λογοτεχνικό έργο. Ο σκοπός είναι να διερευνηθεί το νόημα, το περιεχόμενο και το ήθος της συγγραφής του Ν. Καζαντζάκη σε ένα πλαίσιο σύγχρονο. Μια από τις μοναδικές αξίες του συγγραφέα ήταν ότι αυτά που έγραψε τότε έχουν έντονη απήχηση και στη σημερινή εποχή σε ό,τι αφορά το προσφυγικό και άλλα σύγχρονα προβλήματα».

Η τηλεοπτική δραματική σειρά Ο Χριστός Ξανασταυρώνεται προβλήθηκε από την ΕΡΤ την περίοδο 1975-1976 και συντάραξε το τηλεοπτικό κοινό, σημειώνοντας υψηλή τηλεθέαση για τα δεδομένα εκείνης της εποχής. 

Η σειρά προβλήθηκε σε 50 επεισόδια των 45 λεπτών, ενώ σήμερα διασώζεται σε 18 επεισόδια των 50 λεπτών, καθώς μεγάλο τμήμα του φιλμ πάνω στο οποίο γυρίστηκε η σειρά ξαναχρησιμοποιήθηκε αργότερα ή καταστράφηκε λόγω κακής συντήρησης.  

Η υπόθεση της σειράς εκτυλίσσεται στην ενδοχώρα της Μικράς Ασίας και πιο συγκεκριμένα στο χωριό Λυκόβρυση το 1921. Οι κάτοικοι του είχαν ένα παλιό έθιμο, κάθε 7 χρόνια έκαναν την αναπαράσταση των Παθών του Χριστού και έπρεπε να διαλέξουν μερικούς από τους άνδρες του χωριού που θα υποδύονταν τους Αποστόλους και έναν που θα υποδυόταν τον Χριστό. Μαζεύονται οι δημογέροντες του χωριού και αποφασίζουν σε ποιους θα αναθέσουν τους ρόλους. Οι δημογέροντες είναι ο παπα-Γρηγόρης, ο γερο-Λαδάς, ο άρχοντας Πατριαρχέας, ο καπετάνιος και ο δάσκαλος του χωριού και αδελφός του παπα-Γρηγόρη. Οι δημογέροντες αποφασίζουν να δώσουν το ρόλο του Ιωάννη στο γιο του Πατριαρχέα, τον Μιχελή, το ρόλο του Πέτρου στο Γιαννακό, το ρόλο της Μαγδαληνής στην Κατερίνα, την πόρνη του χωριού, το ρόλο του Ιούδα στον Παναγιώταρο και τέλος το ρόλο του Χριστού στον πιο αθώο που δεν ήταν άλλος από τον βοσκό των προβάτων του Πατριαρχέα, το Μανωλιό.

Στη συνέχεια, καταφθάνουν πρόσφυγες από κάποιο μακρινό χωριό που λεηλάτησαν οι Τούρκοι και προσπαθούν να βρουν κάποιο μέρος να εγκατασταθούν με όσα πολύτιμα πράγματα κατάφεραν να πάρουν μαζί τους.

Επικεφαλής τους είναι ένας πράος, δυναμικός με ψυχή αντάρτη ιερέας, ο παπα-Φώτης. Δυστυχώς οι κάτοικοι της Λυκόβρυσης τους έδιωξαν παρακινούμενοι από τον παπα-Γρηγόρη να μην τους αφήσουν, να μείνουν επειδή τάχα διαπίστωσε ότι μία από τις γυναίκες των προσφύγων έχει χολέρα. Ο Μανωλιός, όμως, με τον Γιαννακό, το Μιχελή και τους άλλους "απόστολους" τους λένε να πάνε στη Σαρακίνα όπου και υπάρχουν κάτι σπηλιές έτσι ώστε να μείνουν εκεί.

Κατά τη διάρκεια της σειράς γίνονται πάρα πολλά γεγονότα, περιληπτικά είναι τα εξής: Η διάλυση του αρραβώνα του Μανωλιού με τη Λενιώ, το μεγάλο μίσος του Παναγιώταρου για το Μανωλιό επειδή πιστεύει ότι ξελόγιασε την Κατερίνα για την οποία είχε σφοδρό πάθος, το Γιουσουφάκι δολοφονείται από τον σεΐζη και ο αγάς θεωρεί ενόχους τους Λυκοβρυσιώτες, οι πρόσφυγες στη Σαρακίνα δυσκολεύονται να επιβιώσουν, αλλά ο Μιχελής μετά το θάνατο του πατέρα του τους δίνει τα χωράφια του. Ο Παναγιώταρος γίνεται σεΐζης και παρακολουθεί κάθε κίνηση και το τι γίνεται στη Σαρακίνα, ο Μανωλιός είναι μαζί με τους πρόσφυγες, μαζί του και ο Γιαννακός, η συμπλοκή των Λυκοβρυσιωτών και των προσφύγων δίνει στον Παναγιώταρο την ευκαιρία να ξεσπάσει όλο του το μίσος στο Μανωλιό, οι πρόσφυγες κατεβαίνουν στο χωριό, ο Μανωλιός συλλαμβάνεται και εκτελείται έξω από τον περίβολο της εκκλησίας από τον Παναγιώταρο και μερικούς άλλους και θάβεται από τους Σαρακινιώτες στη σπηλιά που είχαν βρει καταφύγιο, καθώς οι ίδιοι αποφάσισαν να βρουν αλλού τόπο να εγκατασταθούν. Το βράδυ εκείνο, Σάββατο της Αναστάσεως, ενώ οι Σαρακινιώτες αναχωρούν για άλλο τόπο, Τούρκοι μπαίνουν στη Λυκόβρυση και αρχίζουν να σφάζουν τους κατοίκους της, ενώ ο Παναγιώταρος βλέποντας πως με τη δολοφονία του Μανωλιού δεν ησυχάζει, αυτοκτονεί. Ο Μιχελής είναι ο μόνος που μένει πίσω, κλεισμένος στις σπηλιές της Σαρακίνας.