Η Κίνα μέσα από τον καθρέφτη

Ο «Τελευταίος Αυτοκράτορας» του Μπερτολούτσι αλλά και ένα αυθεντικό ρούχο του πραγματικού τελευταίου αυτοκράτορα της Κίνας συνυπάρχουν με πορτρέτα του Μάο Τσε Τουνγκ κρεμασμένα στον τοίχο, όπως και ρούχα δυτικών μόδιστρων με τυπωμένη επάνω τους την κλασική - πλέον - προσωπογραφία του «Μεγάλου Τιμονιέρη» από τον Άντυ Γουόρχολ.

Ασπρόμαυρα βίντεο κλιπ με μυθικές ντίβες του κινεζικού κινηματογράφου των πρώτων δεκαετιών του 20ου αιώνα.

Φουστάνια με φανταχτερά μακρόσυρτα ιδεογράμματα δίπλα στην αυθεντική πλάκα με τα ίδια ιδεογράμματα του 19ου αιώνα που δεν περιγράφουν τίποτε άλλο παρά τη δύσκολη δυσεντερία ενός ασθενή. Μια ανοιξιάτικη ανδρική κολεξιόν του βρετανού Κρεγκ Γκρην εμπνευσμένη από την πλούσια παράδοση των κινεζικών πολεμικών τεχνών δίνει μια αίσθηση, και με τον κατάλληλο φωτισμό, ανάλογη με τις μαγικές εικόνες της θρυλικής ταινίας «Τίγρης και Δράκος» του Ανγκ Λι.

Πλάι σε όλα αυτά φανταστείτε φορέματα κορυφαίων δυτικών σχεδιαστών και σχεδιαστριών όπως του Κριστιάν Ντιόρ της Κοκό Σανέλ, αλλά και των Ρομπέρτο Καβάλι, Αλεξάντερ Μακ Κουίν, Τζιαμπατίστα Βάλι, Γκαλιάνο και Βαλεντίνο, πλήθος καθρέφτες, πορσελάνες, μουσικές κι έχετε την εικόνα ενός φαντασμαγορικού λαβύρινθου που φιλοδοξεί να παρουσιάσει την «Κίνα Μέσα Από Τον Καθρέφτη».

Αυτός ακριβώς είναι και ο τίτλος της εκθαμβωτικής έκθεσης που φιλοξενείται στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης, στο Μανχάταν μέχρι τις 16 Αυγούστου. Μια έκθεση που φιλοδοξεί μέσα από 140 διαφορετικά εκθέματα που απλώνονται χρονικά από το 1700 μέχρι και τις μέρες μας, να αναδείξει την αυτοκρατορική διάσταση της Κίνας.

Της Κίνας που δεν έπαψε να είναι αυτοκρατορία ακόμα και στα χρόνια της μετάλλαξης του κομμουνιστικού καθεστώτος σε ταυτόχρονα τεχνοκρατικό-γραφειοκρατικό-κομμουνιστικό-καπιταλιστικό, σύστημα.

Όπως εξηγεί ο επιμελητής της έκθεσης Άντριου Μπόλτον, που διοργανώνεται στο πλαίσιο μιας σειράς 19 συνολικά εκθέσεων για να τιμηθούν τα 100 χρόνια του Τμήματος Ασιατικής Τέχνης του Μουσείου, αφορά την «επίδραση της Κινεζικής

Αισθητικής στη Δυτική Μόδα». Μέσα από έναν χορταστικό οπτικά λαβύρινθο χρωμάτων και εικόνων καταφέρνει ακριβώς αυτό. Χωρίς εκπλήξεις και πρωτοποριακά «statemants», δίχως διάθεση έρευνας σε βάθος, αλλά με θεαματικά θεατρικά εφέ δίνει στους αμύητους θεατές αυτό ακριβώς που υπόσχεται. Ένα χορταστικό κοίταγμα της «Κίνας Μέσα από τον Καθρέφτη».