Ο Ιταλός που θέλει να κυριαρχήσει στις ελληνικές θάλασσες

Ο Ιταλός που θέλει να κυριαρχήσει στις ελληνικές θάλασσες

Ο Εμανουέλε Γκριμάλντι μπήκε στην ελληνική ακτοπλοΐα το 2008 με την Minoan Lines, εξυγιαίνοντας τα οικονομικά της και επεκτείνοντας τις γραμμές της, ενώ δεν κρύβει το ενδιαφέρον του για εξαγορά ανταγωνιστών.

Ελλάδα και ναυτιλία είναι έννοιες σχεδόν ταυτόσημες, καθώς είναι ο τομέας για τον οποίο η χώρα μας είναι διάσημη στα πέρατα του κόσμου, καθώς το 14% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου είναι στα χέρια Ελλήνων εφοπλιστών, διακινώντας το 20% των εμπορευμάτων σε όλον τον πλανήτη. Ωστόσο, στην ελληνική ακτοπλοΐα ένας ξένος παίκτης επιδιώκει να αποκτήσει την πρωτοκαθεδρία.

Πρόκειται για τον 63χρονο Εμανουέλε Γκριμάλντι, τον ισχυρότερο εφοπλιστή της Ιταλίας, ο οποίος βρίσκεται στο τιμόνι της Grimaldi Group, που έχει υπό την σκέπη της οκτώ ναυτιλιακές εταιρείες, ανάμεσά τους και την ελληνική Minoan Lines. Ο Εμανουέλε Γκριμάλντι γεννήθηκε το 1956 στη Νάπολι, στη νότια Ιταλία. Ο πατέρας του Γκουίντο, είχε ιδρύσει το 1947 την Grimaldi Group, μαζί με τα τέσσερα αδέλφια του και την βοήθεια του θείου τους και μεγαλύτερου εκείνη την εποχή εφοπλιστή της Ιταλίας, Ακίλε Λάουρο.

Οι πρώτες δραστηριότητες του ναπολιτάνικου ομίλου ξεκίνησαν μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, με την εξαγορά ορισμένων πλοίων «Liberty» από την κυβέρνηση των ΗΠΑ. Γρήγορα όμως η εταιρεία επεκτάθηκε σε διάφορους ναυτιλιακούς τομείς, όπως οι μεταφορές χύδην φορτίου, πετρελαίου, καθώς και στα κρουαζιερόπλοια και τα επιβατηγά πλοία. Το έναυσμα μάλιστα για την είσοδο της εταιρείας στην επιβατηγό ναυτιλία, δόθηκε από το κύμα μετανάστευσης την δεκαετία του 1960 των Ιταλών στην Αμερική και την Αυστραλία.

Η Grimaldi Group ωστόσο έγινε περισσότερη γνωστή στον τομέα της μεταφοράς οχημάτων, στον οποίο μπήκε το 1969, όταν καθιερώθηκε η θαλάσσια αρτηρία που συνέδεε την Ιταλία και την Αγγλία, μεταφέροντας με πλοία Ro/Ro Car Carriers αυτοκίνητα Fiat στη βρετανική αγορά. Η ναυτιλιακή εταιρεία άρχισε σιγά-σιγά να κερδίσει την εμπιστοσύνη και των άλλων μεγάλων κατασκευαστών αυτοκινήτων, επιλέγοντας την για την μεταφορά και της δικής τους παραγωγής αυτοκινήτων από την Βόρεια Ευρώπη σε διάφορες χώρες της Μεσογείου, τη Δυτική Αφρική και τη Βόρεια και Νότια Αμερική.

Χρόνο με το χρόνο η ναπολιτάνικη ναυτιλιακή εταιρεία αύξανε το στόλο της σε πλοία τύπου Ro/Ro Car Carriers, φθάνοντας να μεταφέρει έως και σχεδόν 3 εκατ. αυτοκίνητα το χρόνο, δυναμικότητα που την κατέστησε την Νο1 ναυτιλιακή εταιρεία σε αυτόν τον κλάδο στην Ευρώπη και στην 6η θέση στον κόσμο. Ο Εμανουέλε Γκριμάλντι έχοντας σπουδάσει Οικονομικά, μπήκε αμέσως μετά στην οικογενειακή επιχείρηση και με τις ηγετικές του ικανότητες έδωσε ακόμη μεγαλύτερη ώθηση στην Grimaldi Group, της οποίας ηγείται έχοντας στο πλευρό του τον αδελφό του Τζιανλούκα και τον ετεροθαλή αδελφό τους Ντιέγκο Πατσέλα, με αποτέλεσμα σήμερα ο Όμιλος να διαχειρίζεται συνολικά 130 πλοία όλων των τύπων.

Business στην Ελλάδα

Το όνομα της εφοπλιστικής οικογένειας των Γκριμάλντι μπορεί να έγινε ευρύτερα γνωστό στην Ελλάδα με την εξαγορά των Μινωικών Γραμμών, ωστόσο ο ναυτιλιακός τους όμιλος δραστηριοποιούταν στη χώρα μας σχεδόν τρεις δεκαετίες. Ήδη από την δεκαετία του 1970 η Grimaldi Group ξεκίνησε την μεταφορά στην Ελλάδα αυτοκινήτων, φθάνοντας να εξυπηρετεί το 80% των εισαγωγών στη χώρα μας.

Η δυναμική είσοδος ωστόσο του ναπολιτάνικου ομίλου στη χώρα μας έγινε το 2008, όταν ο Εμανουέλε Γκριμάλντι «μυρίστηκε» την ευκαιρία και εξαγόρασε τις Μινωικές Γραμμές, οι οποίες είχαν ισχυρή παρουσία με πολυτελή Ε/Ο πλοία στη γραμμή Πάτρα-Ηγουμενίτσα-Ανκόνα και Πειραιάς-Ηράκλειο. Ωστόσο, ο Ιταλός εφοπλιστής μολονότι είχε στα χέρια του το 88% των μετοχών της εταιρείας, διατήρησε την έδρα της στο Ηράκλειο της Κρήτης, αλλά και επέλεξε για την διοίκησή της Έλληνες.

Στα τέλη του 2013 και στις αρχές του 2014 ο Εμανουέλε Γκριμάλντι προχώρησε σε δύο αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου, ενισχύοντας με συνολική ρευστότητα 81,1 εκατ. ευρώ τα οικονομικά της Minoan Lines. Παράλληλα, από τον Φεβρουάριο του 2014 η Minoan Lines ανέλαβε την ναυτική και εμπορική πρακτόρευση των φορτηγών πλοίων (Ro/Ro, Car Carriers) που ανήκουν ή είναι ναυλωμένα στην Grimaldi Group, στο λιμάνι του Πειραιά, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο τα οικονομικά αποτελέσματα της ελληνικής εταιρείας.

Σοκ ωστόσο προκάλεσε 3 χρόνια αργότερα η ανακοίνωση, ότι η Minoan Lines αποχωρεί από την γραμμή της Αδριατικής. Η κίνηση αυτή έδωσε «χώρο» στην ανταγωνιστική ΑΝΕΚ, ανοίγοντας όμως το παράθυρο για την δρομολόγηση πλοίου των Μινωικών Γραμμών στα Χανιά, κάτι που αποτελούσε διακαή πόθο της εταιρείας. Ωστόσο, το κενό της Minoan στην Αδριατική ήρθε να καλύψει η μητρική εταιρεία, μισθώνοντας τα πλοία της ελληνικής εταιρείας και επεκτείνοντας την δραστηριότητα της στον ακτοπλοϊκό τομέα, όπου ήδη δραστηριοποιούταν με δρομολόγια, εκτός των ιταλικών νησιών της Σικελίας και της Σαρδηνίας, στις γραμμές Ιταλία-Μάλτα, Ιταλία-Τυνησία και Ιταλία-Βαρκελώνη.

Ένα δεύτερο σοκ αποτέλεσε η ανακοίνωση τον περασμένο Νοέμβριο, ότι η Minoan Lines αποχωρεί από το Χρηματιστήριο, κάτι που θα γίνει οριστικά τον Απρίλιο. Βέβαια, η Grimaldi Group κατέχει περίπου το 96,5% πλέον της ελληνικής εταιρείας, οπότε ο Ιταλικός Όμιλος δεν έχει λόγο να κρατήσει την εταιρεία στο χρηματιστήριο. Βγάζοντας την από το ταμπλό του Χρηματιστηρίου, αφ’ ενός γλιτώνει δαπάνες και αφ’ ετέρου αποκτά μεγαλύτερη ελευθερία επιχειρηματικών κινήσεων, χωρίς να έχει την υποχρέωση ενημέρωσης των εποπτικών αρχών και του επενδυτικού κοινού.

Επεκτατικά σχέδια

Ο Γκριμάλντι μετά την δυναμική είσοδο του στην ελληνική ακτοπλοΐα με την εξαγορά της Minoan, δεν έκρυψε τις βλέψεις του για επέκτασή του στον κλάδο. Έτσι, η ναπολιτάνικη ναυτιλιακή εταιρεία άρχισε να επενδύει στην Hellenic Seaways αγοράζοντας μετοχές της και ευελπιστώντας ότι κάποια στιγμή θα αποκτήσει το πλειοψηφικό πακέτο της Νο2 ακτοπλοϊκής εταιρείας στην Ελλάδα.

Ωστόσο, το σχέδιο αυτό δεν ευοδόθηκε, καθώς το 2017 η Τράπεζα Πειραιώς επέλεξε να κάνει δεκτή την προσφορά της Attica Group για τις μετοχές που κατείχε, με αποτέλεσμα η τελευταία να αποκτήσει την πλειοψηφία των μετοχών στην Hellenic Seaways, έναντι του 48,53% των μετοχών που είχε ο Όμιλος Γκριμάλντι. Φυσικά, ο Ιταλός εφοπλιστής αντέδρασε στην απόκτηση της 2ης μεγαλύτερης ακτοπλοϊκής εταιρείας από την Νο1 εταιρεία του κλάδου, προσφεύγοντας στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Ο Ιταλός εφοπλιστής πάντως δεν βγήκε χαμένος, αφού η Grimaldi Group τελικά πούλησε τις μετοχές της στην Attica Group έναντι 78,5 εκατ. ευρώ, ενώ βάζοντας μόλις 21 εκατ. ευρώ παραπάνω απ' αυτό το τίμημα, αγόρασε για λογαριασμό της Minoan Lines τα υπερσύγχρονα ΕΓ/ΟΓ πλοία Superfast XII από την Attica και Highspeed 7 από την Hellenic Seaways. Παράλληλα, κατάφερε να μπει στις χρυσοφόρες γραμμές των Κυκλάδων και των Χανίων, δρομολογώντας από το 2018 πλοία της στις γραμμές Πειραιάς-Χανιά και Πειραιάς-Μήλος-Ηράκλειο και από τον Ιούνιο του 2019 στη νέα γραμμή Ηράκλειο-Σαντορίνη-Ίος-Πάρος-Μύκονος.

Οι βλέψεις πάντως του Εμανουέλε Γκριμάλντι στην ελληνική ακτοπλοΐα δεν σταματούν εδώ, αφού μόλις τον περασμένο Οκτώβριο και στο περιθώριο του συνεδρίου Euromed Convention στο Λαγονήσι, έριξε «βόμβα», αποκαλύπτωντας ότι θα κινηθεί για την εξαγορά της μεγαλύτερης ακτοπλοϊκής εταιρείας στην Ελλάδα, της Attica Group, σε περίπτωση που θα πωλούνταν μελλοντικά μετοχές της. Υπό την σκέπη της Attica Group βρίσκονται η εταιρείες Blue Star, Super Fast Ferries και Hellenic Seaways.