Πληθωρισμός: Τα προϊόντα και οι υπηρεσίες που «καίνε» τις τσέπες των καταναλωτών

Πληθωρισμός: Τα προϊόντα και οι υπηρεσίες που «καίνε» τις τσέπες των καταναλωτών

Αυξήσεις ακόμη και πάνω από 25% στα τρόφιμα

Ο πληθωρισμός μπορεί να κινήθηκε πτωτικά και τον Φεβρουάριο, υποχωρώντας στο 6,1% αλλά οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα έχουν βάλει «φωτιά» στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.

Βασικά είδη και αγαθά πρώτης ανάγκης σημείωσαν νέο άλμα τον περασμένο μήνα. Συγκεκριμένα, οκτώ ομάδες αγαθών και υπηρεσιών διατήρησαν τον πληθωρισμό σε υψηλά επίπεδα και το Φεβρουάριο με βασικό τροφοδότη τα είδη διατροφής όπου οι τιμές αυξήθηκαν με σχεδόν τριπλάσια ταχύτητα από το μέσο δείκτη τιμών.

Εξαίρεση η στέγαση με μείωση του κόστους κατά 4,9% έναντι αύξησης 25,4% σε ετήσια βάση πέρυσι και οι μεταφορές με πτώση του ρυθμού αύξησης στο 6,5% από 12,2% λόγω κυρίως υποχώρησης της τιμής του ηλεκτρικό ρεύματος κατά 22,4% και του πετρελαίου θέρμανσης κατά 5,1%, παράγοντες που οδήγησαν στην αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού στο 6,1% από 7% τον Ιανουάριο και 7,2% τον Φεβρουάριο του 2022.

Η ανάλυση των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ για τη πορεία των τιμών σε ετήσια βάση το Φεβρουάριο συγκριτικά με το 2022 δείχνει επιτάχυνση των ανατιμήσεων στις παρακάτω ομάδες αγαθών και υπηρεσιών εξής:

  • – Είδη διατροφής και μη αλκοολούχα ποτά 14,8% έναντι 7,1%. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών σημειώθηκαν στα γαλακτοκομικά και αυγά με 25,2%, έλαια και λίπη με 22,9%, κρέατα με 20%, ψωμί και δημητριακά με 16,8%, καφές με 13%, ζάχαρη, σοκολάτες και γλυκά με 9,2%, μεταλλικό νερό, αναψυκτικά και χυμοί φρούτων με 9% και λαχανικά με 8,6%. Μέσα σε ένα μήνα το Φεβρουάριο σε σχέση με τον Ιανουάριο πρωταθλητής ακρίβειας ήταν τα νωπά λαχανικά με 14,9%, τα κατεψυγμένα λαχανικά με 3,5%, το ελαιόλαδο με 2,7%, ο καφές με 2,3%, τα τυριά με 2,5%, το μοσχάρι με 1,9% και το χοιρινό με 1,5%.
  • Αλκοολούχα ποτά και καπνός 2,9% από 0,2%.
  • Ένδυση και υπόδηση 7,1% από 5,6%.
  • Διαρκή αγαθά, είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες 10,5% από 5,6%.
  • Υγεία 5,3% από 0%.
  • Ξενοδοχεία-καφέ- εστιατόρια 8,1% από 1,7%.
  • Αναψυχή- πολιτιστικές δραστηριότητες 3,5% από -0,4%.
  • Εκπαίδευση 2,2% από 0,9%.
  • Άλλα αγαθά και υπηρεσίες 5,8% από -0,2%.

Αντίθετα ο δείκτης μειώθηκε:

  • 4,9% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, φυσικό αέριο, υγραέριο, στερεά καύσιμα.
  • 1,6% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

Πέραν των τροφίμων υψηλές ανατιμήσεις σε ετήσια βάση καταγράφηκαν στις τιμές των αεροπλάνων 47,6%, των ταξί 32,9%, των πλοίων 26,7%, στο φυσικό αέριο 37,1%, στα στερεά καύσιμα 25,3%, στους κινηματογράφους και τα θέατρα 18,8%, στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού 16,7%, στο υγραέριο 15%, στο πακέτο διακοπών 13,9%, στα είδη ατομικής υγιεινής 10,4%, στην επισκευή και συντήρηση κατοικιών 6,7% και στα ενοίκια κατοικιών 4%.