Παππάς: Τα παραδοσιακά ΜΜΕ ευθύνονται πιο συχνά για τα fake news

Παππάς: Τα παραδοσιακά ΜΜΕ ευθύνονται πιο συχνά για τα fake news

Ο υπουργός αναφέρθηκε στις τηλεοπτικές άδειες, το barcode στα έντυπα και το Μητρώο On Line Media

Τα παραδοσιακά ΜΜΕ ευθύνονται πιο συχνά για τη διασπορά ψευδών ειδήσεων, υποστήριξε ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής,Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης Νίκος Παππάς σε ομιλία του σε δημόσια διάλεξη που διοργάνωσε το Ελληνικό Παρατηρητήριο του London School of Economics με θέμα «Fake News, Προπαγάνδα και Media στην Ελλάδα».

Ο κ. Παππάς είπε χαρακτηριστικά, ότι «δεν ευθύνονται μόνο τα νέα media για τα fake news. Πολύ συχνά είναι τα παραδοσιακά media που αρχίζουν τη διασπορά των ψευδών ειδήσεων. Όπως ο τηλεοπτικός σταθμός που επέλεξε να παρουσιάσει την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, αντιστρέφοντας τον άξονα του χρόνου για να δώσει την εντύπωση της ύφεσης». Συνέχισε λέγοντας ότι «όσοι αλγόριθμοι και να εφευρεθούν, όσοι δημοσιογράφοι και αν διασταυρώνουν διαρκώς τις ειδήσεις, το πρόβλημα θα συνεχίσει να υπάρχει. Τα παιδιά στις ανεπτυγμένες χώρες περνούν περισσότερο χρόνο χρησιμοποιώντας νέα μέσα. Πολλά από αυτά συνδυάζουν τα νέα μέσα με τα παραδοσιακά, χρησιμοποιώντας το λάπτοπ, το τάμπλετ, το κινητό τηλέφωνο και βλέποντας παράλληλα τηλεόραση. Μεγαλώνοντας όμως, θα πρέπει να αναλάβουν τον ρόλο των ενημερωμένων πολιτών και να βοηθήσουν στην ενίσχυση και όχι στην υποβάθμιση της Δημοκρατίας».

Ο υπουργός τόνισε ακόμμη, ότι «βρισκόμαστε ένα βήμα πριν το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης ολοκληρώσει για πρώτη φορά την αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών». Όπως είπε χαρακτηριστικά «στην Ελλάδα οι τηλεοπτικοί σταθμοί λειτουργούσαν χωρίς άδεια και μάλιστα οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες τους είναι και ιδιοκτήτες του παρόχου δικτύου. Πλέον, θεωρώ ότι βρισκόμαστε ένα βήμα πριν η ανεξάρτητη Αρχή ολοκληρώσει για πρώτη φορά την αδειοδότηση των σταθμών».

Με αφορμή τη δημοσίευση σε ΦΕΚ της ΚΥΑ για τη χρήση barcode σε εφημερίδες και περιοδικά, τόνισε ότι η εφαρμογή τού μέτρου θα επαναφέρει τη διαφάνεια στις κυκλοφορίες των εντύπων. «Σύντομα θα εφαρμόσουμε το σύστημα του barcode στα έντυπα, ώστε να επέλθει διαφάνεια στις κυκλοφορίες εφημερίδων και περιοδικών, καθώς και αξιοκρατία στην κατανομή της διαφήμισης. Σήμερα, οι κυκλοφορίες που ανακοινώνονται αποτελούν απλά εκτιμήσεις των πρακτορείων διανομής Τύπου, που ελέγχονται από ανταγωνιστές των περισσότερων εκδοτών εντύπων» είπε ο κ. Παππάς.

Για το Μητρώο On Line Media, ο υπουργός τόνισε, ότι σε αυτό «έχουν εγγραφεί 582 εταιρείες και 1.000 ενημερωτικές ιστοσελίδες. Μόνο τα μέλη τού Μητρώου έχουν πρόσβαση στην κρατική διαφήμιση. Ασφαλώς, δεν είναι δουλειά της κυβέρνησης να "αστυνομεύσει" τα media, αλλά θέτουμε στη διάθεση της κοινότητας αυτό το εργαλείο, ώστε να αυτορυθμιστεί, ώστε να αντιμετωπίσει τα fake news, αποβάλλοντας τους διασπορείς των ψευδών ειδήσεων από το Μητρώο».

Μιλώντας για την ανάπτυξη των ΜΜΕ και την διαφημιστική πίτα, επεσήμανε ότι «τα ΜΜΕ είναι άπειρα. Η διαφημιστική βιομηχανία δεν επιλέγει καμπάνιες μεγάλης κλίμακας, αλλά μικρότερες στοχευμένες διαφημίσεις. Και, επίσης, οι πολιτικοί δεν έχουν πλέον ανάγκη τους δημοσιογράφους για να μεταφέρουν τις θέσεις τους στο κοινό, καθώς μπορούν να χρησιμοποιήσουν το Twitter ή το Facebook. Αυτές οι μνημειώδεις διαφορές με το χθες θα ήταν αρκετές για να ξεπεραστεί η θεωρία των Τσόμσκι-Χέρμαν και κατά συνέπεια θα μπορούσαμε να ζούμε σε έναν πιο δημοκρατικό μεταμοντέρνο κόσμο, με πλουραλισμό και πολυφωνία στις ειδήσεις. Και ως έναν βαθμό αυτό είναι αληθές. Ή θα μπορούσε να είναι αληθές».

«Σήμερα, όλοι μπορούν να πουν οτιδήποτε και αυτό να φτάσει τους πάντες. Το "οτιδήποτε", δυστυχώς, δεν αφορά μοναχά σε καινοτόμες και εποικοδομητικές ιδέες» πρόσθεσε. Σύμφωνα με τον κ. Παππά «το μοντέλο αντεστράφη τη στιγμή που πιστέψαμε πως η πληροφορία πραγματικά θα μπορούσε να παρέχεται άνευ τιμήματος. Ότι μπορούμε να έχουμε πρόσβαση στην είδηση χωρίς κόστος. Νομίζαμε ότι δεν έχουμε πλέον ανάγκη τους δημοσιογράφους ως μεσάζοντες, γιατί μπορούμε να πάμε απευθείας στην πηγή. Ωστόσο, αποβάλλοντας τους δημοσιογράφους, αποβλήθηκε και η αξιολόγηση, η κατάταξη, η επικύρωση και η διασταύρωση των ειδήσεων και, σε κάποιο βαθμό, η λογοδοσία».

Μιλώντας για τον τρόπο που λειτουργούν κάποια ΜΜΕ, ο ίδιος υπογράμμισε, ότι «όταν ο ΣΥΡΙΖΑ έγινε το δεύτερο μεγαλύτερο κόμμα στην Ελλάδα το 2012, μία συστηματική καμπάνια παραπληροφόρησης ενορχηστρώθηκε από τις αντίπαλες πολιτικές δυνάμεις και τα ΜΜΕ της χώρας. Καθώς η δυσαρέσκεια του κόσμου απέναντι στην τότε κυβέρνηση αυξανόταν, αυτή η καμπάνια αναπτυσσόταν παράλληλα. Αυτό που ο Τσόμσκι αποκαλούσε "εθνική συναίνεση" είχε δημιουργήσει ένα "σφιχταγκαλιασμένο" πολιτικό-οικονομικό και μιντιακό σύστημα στην Ελλάδα και αυτό ακριβώς το σύστημα ήταν έτοιμο να παλέψει, με κάθε δυνατό μέσο, ώστε να κρατηθεί στην εξουσία. Αυτή η προσέγγιση επεκτάθηκε και εκτός ελληνικών συνόρων και εξελίχθηκε σε μία επιχείρηση κατεδάφισης του ΣΥΡΙΖΑ από σχεδόν όλα τα ευρωπαϊκά μέσα ενημέρωσης».