Όλα όσα θα θέλατε να ξέρατε σε περίπτωση υπογραφής συμφωνητικού αγοράς software

Βασικά σημεία που πρέπει να προσέξετε όταν υπογράφετε συμφωνητικό αγοράς software

Στις μέρες μας και στον κόσμο του Internet, πολλές φορές κάποιος χρειάζεται να αγοράσει ένα λογισμικό είτε για δική του χρήση είτε για επαγγελματική, οπότε πρέπει να υπογράψει κάποιο συμφωνητικό για την αγορά του λογισμικού. Η αλήθεια είναι ότι συνήθως αυτά τα συμφωνητικά είναι τυποποιημένα δηλαδή είτε τα δέχεσαι είτε όχι χωρίς περαιτέρω διαπραγμάτευση. Σε περίπτωση όμως που δεν πρόκειται για τυποποιημένο συμφωνητικό ας δούμε ορισμένα βασικά σημεία που πρέπει να προσέξουν οι υπογράφοντες.

Κατ΄ αρχήν, θα πρέπει να γίνεται όσον το δυνατόν, μία λεπτομερής περιγραφή του software και αυτό εξασφαλίζεται καλύτερα όταν υπάρχει Appendix (Παράρτημα με την περιγραφή των λειτουργιών και δυνατοτήτων του software που πωλείται). Επίσης, πρέπει εφόσον βέβαια το επιθυμούν τα μέρη να υπάρχει πρόβλεψη ότι πωλείται το software μαζί με όποιες εκδοχές ή παραλλαγές τυχόν υπάρχουν από τον πηγαίο κώδικα του software.

Επιπλέον, συνήθως πωλούνται και όλα τα σχετικά έγγραφα ανάπτυξης του λογισμικού και το συμφωνητικό χρήστη, εφόσον υπάρχουν. Παράλληλα, σημαντικό είναι να γίνεται αναφορά στο συμφωνητικό ότι πωλούνται όλα τα πνευματικά δικαιώματα, το copyright (συγγραφικά δικαιώματα στο περιεχόμενο του software), τυχόν εμπορικά μυστικά, εμπορικά σήματα, ευρεσιτεχνίες, καθώς και όλες οι σχετικές με αυτό βάσεις δεδομένων. Μεταβιβάζονται λοιπόν όλα αυτά τα δικαιώματα από τον πωλητή του Software στον αγοραστή του Software.

Επίσης, άλλα σημεία που πρέπει να επισημανθούν σε ένα τέτοιο συμφωνητικό είναι τα εξής:

Ποιός θα εγκαταστήσει το software στους servers του αγοραστή; Δηλαδή, ποιός αναλαμβάνει και πότε την εγκατάσταση του λογισμικού; Ο πωλητής; Αυτό είναι σχετικό και έχει να κάνει με την συμφωνία των μερών.

Επιπροσθέτως, άλλα σημεία είναι τα κάτωθι:
• Πότε θα ολοκληρωθεί η εγκατάσταση του Software και σε πόσο χρόνο;
• Ο αγοραστής του software θα πρέπει να έχει στη διάθεσή του, τουλάχιστον 15 ημέρες για να κάνει test στο software και να το ελέγξει.
• Εφόσον ολοκληρωθεί ο έλεγχος και το test του software, θα ολοκληρωθεί η διαδικασία της αγοράς με την υπογραφή ενός πρωτοκόλλου παράδοσης (Delivery Acceptance Certificate) τόσο από τον πωλητή όσο και από τον αγοραστή του software.

Τί γίνεται όμως σε περίπτωση που το software δεν είναι το κατάλληλο και αυτό αποδείχθηκε μετά τον έλεγχο και το test του;

Για αυτή την περίπτωση, θα πρέπει να υπάρχει στο συμφωνητικό πρόβλεψη ότι ο πωλητής έχει έναν συγκεκριμένο αριθμό ημερών για να επισκευάσει/επιδιορθώσει το πρόβλημα του software.

Ανάλογα με την περίπτωση, όμως, μπορεί να δοθεί μία νέα προθεσμία για επίλυση του προβλήματος. Αν ωστόσο, εκ νέου αποτυγχάνει ο πωλητής να επιλύσει το πρόβλημα, τότε ο αγοραστής έχει το δικαίωμα να καταγγείλει άμεσα το συμφωνητικό, χωρίς να έχει οποιαδήποτε ευθύνη ή υποχρέωση έναντι του πωλητή.

Επιπλέον, σε αυτή την περίπτωση, θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη ότι ο αγοραστής έχει το δικαίωμα να διεκδικήσει αποζημίωση για κάθε άμεση ή έμμεση απώλεια κέρδους ή ζημία οφειλόμενη στην αποτυχία του πωλητή να επισκευάσει το σχετικό ελάττωμα ή/και το πρόβλημα του software.

H εξόφληση του τιμήματος αγοράς του software και όλων των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας και πνευματικής ιδιοκτησίας που αυτό συνεπάγεται θα πρέπει να γίνεται όταν έχει ολοκληρωθεί και ο έλεγχος του software και αφού υπογραφεί το σχετικό πρωτόκολλο παράδοσης (Delivery Acceptance Certificate).

Θα πρέπει επίσης, ο πωλητής να εγγυάται ότι είναι ο αυθεντικός και αποκλειστικός δημιουργός και χρήστης του software και έχει τα πλήρη δικαιώματα ιδιοκτησίας επ' αυτού και άρα το δικαίωμα να το μεταβιβάζει σε άλλον είτε φυσικό είτε νομικό πρόσωπο.

Πρέπει επίσης ο πωλητής να εγγυηθεί ότι το software δεν παραβιάζει οποιοδήποτε πνευματικό δικαίωμα ή άλλο δικαίωμα που ανήκει σε άλλο τρίτο μέρος και επίσης πρέπει να εγγυηθεί ότι το software είναι ελεύθερο από άλλα νομικά βάρη, π.χ δεν το διεκδικεί δικαστικά κάποιος άλλος κλπ.

Φυσικά,  δεν θα έχει ευθύνη ο πωλητής του software σε περίπτωση που απλά υπήρχε πρόβλημα στη λειτουργία του software λόγω ελαττώματος των servers του αγοραστή.

ΠΡΟΣΟΧΗ!

Μην ξεχνάτε ποτέ ότι θα πρέπει ο πωλητής να αποζημιώσει ή να προσέχει να μην υποστεί ζημία ο αγοραστής, από αξιώσεις, ενέργειες, απαιτήσεις ή υποχρεώσεις άλλων που συνδέονται με την παραβίαση δικαιωμάτων που απορρέουν από το Software.

Περαιτέρω, η εμπιστευτικότητα είναι κάτι βασικό, καθώς θα πρέπει ο πωλητής να τηρήσει την εμπιστευτικότητα του περιεχομένου της συμφωνίας για την αγορά του software, και ό,τι συνδέεται με την συμφωνία, όπως για παράδειγμα πού είναι οι servers, πού εγκαταστάθηκε το software κ.ά.

Ανάλογα βέβαια με την εθνικότητα των φυσικών προσώπων που υπογράφουν τη συμφωνία για την αγορά του software ή ανάλογα με την χώρα στην οποία βρίσκεται η καταστατική έδρα των εταιριών που υπογράφουν τη συμφωνία, επιλέγεται και το εφαρμοστέο Δίκαιο και τα Δικαστήρια που είναι αρμόδια σε περίπτωση που προκύψει κάποια διαφωνία ή διαφορά σε σχέση με τη συμφωνία.

Τέλος, μην ξεχνάτε ότι οποιαδήποτε αλλαγή του συμφωνητικού, θα πρέπει να γίνεται πάντοτε εγγράφως και με την υπογραφή και των δύο μερών.

 

Χρύσα Τσιώτση

Δικηγόρος 

[email protected]