Κύριε πρόεδρε να πάρω το όπλο μου στη Βουλή, ή να το αφήσω σπίτι;

Εισερχόμενοι στο ελληνικό Κοινοβούλιο, οι βουλευτές κρατούν το χαρτοφύλακά τους, ο οποίος περιλαμβάνει συνήθως έγγραφα, κείμενα ερωτήσεων και επερωτήσεων και ό,τι άλλο μπορεί να αφορά στην εξέλιξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας. Όμως, ένα δημοσίευμα της εφημερίδας "Ελευθεροτυπία", που αναφέρει ότι ένας εξ αυτών προσπάθησε να εισέλθει στο κτίριο με το όπλο του, ήρθε να ταράξει ακόμα περισσότερο την ήδη ταραγμένη – το τελευταίο διάστημα – κοινοβουλευτική ζωή.

Πηγή του news.gr, η οποία γνωρίζει καλά τα κοινοβουλευτικά δρώμενα, στο ερώτημα αν επιτρέπεται ή όχι η οπλοφορία εντός κοινοβουλίου, απαντάει χαρακτηριστικά ότι “ο βουλευτής δεν ελέγχεται από κανέναν”. Εξαίρεση αποτελεί, όταν ο βουλευτής, που οπλοφορεί, έχει συμφωνήσει με τους γραμματείς των κοινοβουλευτικών ομάδων και έχει ενημερώσει σχετικά. “Δεν προβλέπεται να του αφαιρέσουν το όπλο πριν μπει στη Βουλή. Δεν προβλέπεται έλεγχος από τον κανονισμό της Βουλής. Ο βουλευτής έχει ασυλία και δεν επιτρέπεται να τον ψάξει κανείς. Για να συμβεί κάτι τέτοιο, θα έπρεπε να αλλάξει το Σύνταγμα”.

Ποιοι μπορούν να ζητήσουν άδεια οπλοφορίας

Ο νόμος δεν προβλέπει ότι ο βουλευτής έχει δικαίωμα στην οπλοφορία. Αντιθέτως, και σύμφωνα με τον ιδιοκτήτη καταστήματος εμπορίας ειδών οπλοφορίας και κυνηγίου, Δημήτρη Καλκαντζάκο, η κατοχή άδειας οπλοφορίας δεν προβλέπεται από το νόμο. “Ο καθένας μπορεί να κάνει αίτηση στην αστυνομία, επικαλούμενος κίνδυνο της ζωής ή της σωματικής του ακεραιότητας”. Όπως εξηγεί, η αστυνομία είναι αυτή, που θα κρίνει αν κάποιος έχει το δικαίωμα οπλοκατοχής. Άδεια οπλοφορίας χορηγείται, συνήθως, εκτός από βουλευτές, σε ιδιωτικούς φρουρούς, εταιρείες, τράπεζες και αφορά μόνο σε προσωπικό ασφαλείας των συγκεκριμένων φορέων, όχι τους γνωστούς υπαλλήλους security. “Η διαδικασία είναι σχετικά απλή, χρειάζεται βεβαίωση από ψυχίατρο, ενώ ακολουθεί αίτηση στο αστυνομικό τμήμα της περιοχής. Κατόπιν, η άδεια εκδίδεται από τη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Αττικής, αφού γνωμοδοτήσει ο εισαγγελέας και το αρμόδιο τμήμα της ΓΑΔΑ. Οι περισσότερες αιτήσεις απορρίπτονται, εκτός από ορισμένες εξαιρέσεις, όπως αυτές που προαναφέραμε”, συμπληρώνει ο κύριος Καλκαντζάκος.

Διαφορετική κατηγορία αποτελούν τα κυνηγετικά όπλα - τυφέκια, όπου μπορεί να αγοράσει ο οποιοσδήποτε κάνει αίτηση, καταθέτοντας την ανάλογη βεβαίωση από ψυχίατρο. “Σε ό, τι αφορά τα κυνηγετικά όπλα, απαγορεύεται η οπλοφορία εκτός κυνηγίου. Το όπλο πρέπει να φυλάσσεται σε ερμάριο ασφαλείας στο σπίτι του κατόχου, πάντα κλειδωμένο. Αν κάποιος έχει πάνω από 10 όπλα, πρέπει να διαθέτει συναγερμό. Τα όπλα επιβάλλεται να μεταφέρονται κενά – χωρίς σφαίρες – σε ειδική θήκη", λέει ο κύριος Καλκαντζάκος.

"Ούτε αστυνομικός έχει δικαίωμα να ψάξει βουλευτικό όχημα ή να διεξάγει σωματικό έλεγχο σε βουλευτή”

Πάντως η πηγή, η οποία γνωρίζει ευκρινώς τον κανονισμό της Βουλής και τις επιταγές του Συντάγματος, αναφέρει ότι “ούτε αστυνομικός έχει δικαίωμα να ψάξει βουλευτικό όχημα ή να διεξάγει σωματικό έλεγχο σε βουλευτή”.

Σημειώνει ότι το 99% των βουλευτών δεν φέρει όπλο μέσα στη Βουλή και συμπληρώνει ότι το να μπει ο φρούραρχος και να συλλάβει βουλευτή είναι κάτι, που επίσης απαγορεύεται. “Δεν επιτρέπεται η σύλληψη βουλευτή αν δεν αρθεί η ασυλία του”. Εξαίρεση αποτελεί η αποβολή από την αίθουσα του κοινοβουλίου, που αποτελεί διοικητική και οικονομική ποινή – ο βουλευτής δεν πληρώνεται για συμμετοχή στην ημερήσια συνεδρίαση. “Μόνο σε περίπτωση κακουργηματικής πράξης μπορεί να συλλάβει κανείς εκπρόσωπο του ελληνικού Κοινοβουλίου”, υποστηρίζει η πηγή. Ως παράδειγμα, φέρει το ενδεχόμενο να ζητήσει κάποιος υπάλληλος ή βουλευτής να μην καπνίζουν οι βουλευτές μέσα στη Βουλη. Σε αυτή την περίπτωση, μπορούν να το ζητήσουν γιατί υπάρχει νόμος, ενώ μπορούν να καταθέσουν ακόμα και μήνυση. Αντιθέτως, απαγορεύεται να ζητήσει κάποιος τον έλεγχο των βουλευτών, από τη στιγμή που υπάρχει η βουλευτική ασυλία”, τονίζει.

Ο καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου, Ανδρέας Δημητρόπουλος, σημειώνει ότι από τον κανονισμό της Βουλής προβλέπεται η ευπρεπής συμπεριφορά των βουλευτών. “Η έρευνα σε βουλευτή απαγορεύεται, ενώ ο ίδιος ο βουλευτής είναι υποχρεωμένος να μη φέρει το όπλο μέσα στη Βουλή. Ο βουλευτής δεν κινδυνεύει μέσα στη Βουλή. Το μόνο, που μπορεί να κάνει ο πρόεδρος, είναι να τον αποβάλλει, όταν δεν προσαρμόζεται στη λειτουργία του Κοινοβουλίου. Η αποβολή είναι το έσχατο μέσο και σπάνια εφαρμόζεται”. Θυμίζουμε ότι παλαιότερα - στις αρχές της δεκαετίας του '90 - είχε αποβληθεί βουλευτής. Η βουλευτής των Οικολόγων, Μαρίνα Δίζη, ανήρτησε πανό στην αίθουσα της Ολομέλειας, διαμαρτυρόμενη για τον τρόπο εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας και το νέφος, γεγονός, που προκάλεσε την αποβολή της.

Από τη στιγμή, που ο σωματικός έλεγχος σε βουλευτή απαγορεύεται, ο κύριος Δημητρόπουλος προτείνει να περνούν όλοι ανεξαιρέτως από μία μαγνητική πύλη για λόγους ασφαλείας. “Το να περάσει από μαγνητική πύλη, από τη στιγμή που δεν ακουμπάει κανείς χέρι πάνω του, δεν μπορώ να καταλάβω γιατί θα πρέπει να απαγορεύεται”, καταλήγει ο κύριος Δημητρόπουλος.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, αφού βρισκόμαστε στο σημείο να συζητάμε για τον τρόπο ή για τον αν πρέπει να εισέρχονται οπλισμένοι οι βουλευτές στο κτίριο θεσμικής – αλλά και όχι μόνο – διασφάλισης του δημοκρατικού πολιτεύματος, μάλλον θα έπρεπε να αναρωτιόμαστε το γιατί. Όπως, άλλωστε, μπορεί να παρατηρήσει κανείς, οι βουλευτές είναι εκλεγμένοι και αιρετοί και όχι διορισμένοι ισόβια σε θέση δημοσίου συμφέροντος. Μήπως, λοιπόν, κάτι τέτοιο σημαίνει ότι δεν αρκεί να αναζητάμε ευθύνες για όλα στο ελληνικό κοινοβούλιο, αλλά θα έπρεπε με κάποιο τρόπο να αρχίσουμε να αναρωτιόμαστε μήπως κάπου έχουμε ευθύνες κι εμείς οι ίδιοι ;