“Ζητάμε ανάπτυξη από τους νέους και τους βυθίζουμε στην ανεργία”

Ένα από τα χαρακτηριστικότερα προβλήματα στη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας είναι η αναντιστοιχία που παρουσιάζεται μεταξύ δεξιοτήτων που προέρχονται από τη μάθηση και του χώρου εργασίας. 

Αυτό ήταν και το αντικείμενο του Συνεδρίου, το οποίο πραγματοποιήθηκε στο Ζάππειο, υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας και στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας, με τη συμμετοχή φορέων της αγοράς και της εκπαίδευσης από την Ελλάδα και το εξωτερικό. 

Την ημερίδα άνοιξε ο υπουργός Παιδείας, Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, ο οποίος τόνισε ότι από τους νέους ανθρώπους θα κριθεί η ευημερία της Ευρώπης. Στάθηκε μάλιστα στο γεγονός ότι οι το ταλέντο και η δημιουργικότητα των νέων ανθρώπων μπορούν να αναδειχθούν μέσα από τις κατάλληλες διαδικασίες. 

Στο επίκεντρο εκείνων, οι οποίοι έχουν πληγεί από την οικονομική κρίση τα τελευταία χρόνια έθεσε τη νέα γενιά, τη στιγμή που, όπως είπε, 'τους ζητάμε να αποτελέσουν μοχλό ανάπτυξης, ενώ τους έχουμε βυθίσει στην ανεργία'.

Μεταξύ άλλων ο υπουργός Παιδείας σημείωσε ότι η ανεργία των νέων στη χώρα μας ανέρχεται σε ποσοστό 54,8%, ενώ περίπου 6.000.000 άτομα κάτω των 25 ετών είναι άνεργοι και 7.500.000 βρίσκονται εκτός κατάρτισης. 

"Αν συνεχιστεί η ανεργία των νέων οι επιπτώσεις εκτός απο οικονομικές θα είναι και βαθιά κοινωνικές. Υπάρχει μάλιστα ο κίνδυνος να υπονομεύσουν τις μακροπρόθεσμες προοπτικές της νεολαίας", πρόσθεσε ο υπουργός. 

Εντύπωση προκαλεί το ποσοστό του 27% των εργοδοτών, οι οποίοι αφήνουν όπως είπε ο κύριος Αρβανιτόπουλος, κενές θέσεις εργασίας στις επιχειρήσεις τους, καθώς δεν βρίσκουν νέους με τα κατάλληλα προσόντα. Κάτι που όπως ανέφερε οφείλεται στην αναντιστοιχία εκπαίδευσης και εργασίας. 

Δράσεις κατά τις ανεργείας με υψηλή ποιότητα, καινοτόμο εκπαίδευση και κατάρτιση. Απαραίτητη η αντιμετώπιση της ανανατιστιοχείας ανάμεσα στις δεξιότητες του εκπαιδευτικού συστήματος και τις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας. 27% των εργοδοτών αφήνουν κενές θέσεις εργασίας γιατί δεν βρίσκουν νέους με τα κατάλληλα προσόντα. 

"Είναι αξιοσημείωτη η μακροχρόνια αδυναμία συνεργασίας των δύο πλευρών. Έτσι, νέοι με ολοκληρωμένη εκπαίδευση χάνουν ευκαιρίες να αποκτήσουν την επαγγελματική εμπειρία και να πάρουν θέση στην αγορά εργασίας, ενώ νέοι με υψηλά προσόντα καλύπτουν θέσεις με χαμηλότερα προσόντα. Το 27% από τους ενήλικες εργαζόμενους έχουν περισσότερα προσόντα σε αντίθεση με το αντίστοιχο 15% στην Ευρώπη. Το 47% δηλώνει ότι έχει περισσότερες δεξιότητες που μένουν αναξιοποίητες, ενώ στην Ευρώπη το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 32%", σημείωσε ο υπουργός. 

Στο επίκεντρο της ομιλίας του έθεσε την αναδιάρθρωση των εκπαιδευτικών συστημάτων, ως απαραίτητη προϋπόθεση για τη σύνδεση εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας. 

"Πρέπει να αναπτύξουμε αυτές τις συνεργασίες για την εκμετάλλευση των δεξιοτήτων των μαθητών. Να διασφαλίσουμε ότι η εκπαίδευση θα σημάνει καλύτερες θέσεις εργασίας, υψηλότερες αποδοχές", είπε ο κύριος Αρβανιτόπουλος. 

Μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στην μεταρρύθμιση της εκπαίδευσης, η οποία έφερε την επαγγελματική κατάρτιση ως πρώτη επιλογή, ενώ στάθηκε στο ρόλο του σχεδίου για τη μαθητεία - πρακτική των υποψηφίων επαγγελματικής εκπαίδευσης με στόχο το 2020 το 30% των αποφοίτων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να έχει περάσει από θέσεις μαθητείας. 

"Επαγγελματικά δικαιώματα, πρακτική άσκηση, εκπαιδευτική γεωγραφία αντίστοιχη στην οικονομική γεωγραφία της χώρας που συνιστούν πολιτικές προτεραιότητες ήρθαν και θα έρθουν μέσα από την πολιτική μεταρρυθμίσεων που εφάρμοσε το υπουργείο Παιδείας". 

Ο κ. Αρβανιτόπουλος χαρακτήρισε πρωταγωνιστή στη διαδικασία διασύνδεσης εκπαίδευσης - αγοράς εργασίας τον ιδιωτικό τομέα, καταλήγοντας με αναφορά στα κίνητρα που δόθηκαν για την πρόσληψη νέων ανθρώπων, ενώ τόνισε ότι η δημιουργία νέων συνεργιών είναι σε κάθε περίπτωση απαραίτητη.