Πτώση F-4 ανοικτά της Ανδραβίδας: Ώρες αγωνίας για τον κυβερνήτη του μοιραίου Phantom – Ολονύκτιες έρευνες

Πτώση F-4 ανοικτά της Ανδραβίδας: Ώρες αγωνίας για τον κυβερνήτη του μοιραίου Phantom – Ολονύκτιες έρευνες

Το χρονικό της τραγωδίας - Τα πιθανά σενάρια

Θρηνεί η Πολεμική Αεροπορία για τον θάνατο του 29χρονου συγκυβερνήτη του F-4 Phantom, υποσμηναγού Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα, ο οποίος έχασε τη ζωή του μετά την πτώση του αεροσκάφους, χτες το πρωί, νότια της Ανδραβίδας. Σε εξέλιξη είναι οι έρευνες για τον κυβερνήτη του αεροσκάφους, Ευστάθιου Τσιτλακίδη.

Οι έρευνες συνεχίστηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας, ενώ στην περιοχή επιχειρούν ένα C-130, το οποίο ρίχνει φωτοβολίδες με τις οποίες φωτίζεται η περιοχή των ερευνών και βοηθά έτσι τα πλωτά μέσα του Λιμενικού, ενώ ελικόπτερα Super Puma και S-70 θα εναλλάσσονται μεταξύ τους κατά τη διάρκεια τη νύχτας, σκανάροντας όλη την περιοχή.

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας ανακοίνωσε τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις, ενώ σύσσωμη η πολιτική και πολιτειακή ηγεσία της χώρας με ανακοινώσεις τους εξέφρασαν τα συλλυπητήριά τους στην οικογένεια του ιπταμένου Υποσμηναγού Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα.

Ο πατέρας του 29χρονου συγκυβερνήτη αναφέρθηκε στην τελευταία φορά που μίλησε με τον γιο του, τονίζοντας ότι το παιδί του βιάζονταν να φύγει για να πάει στη δουλειά του. «Ήρθε χθες το Σάββατο και Κυριακή μεσημέρι έφυγε. Μας χαιρέτισε κανονικά… “γιατί φεύγεις νωρίς του λέω”, “φεύγω, γιατί το πρωί πετάω”. Πέταξε και τέλος», είπε χαρακτηριστικά στην ΕΡΤ.

Επίσης, πρόσθεσε πως «του έλεγα εγώ “κάνε το δικό μου επάγγελμα, θα βρεις έτοιμη δουλειά να δουλέψεις, δεν θα ταλαιπωρηθείς στη ζωή σου”. “Όχι πατέρα, μου λέει, θα δηλώσω την Ικάρων πρώτη”. Τη δήλωσε πρώτη και πέθανε 29 χρονών… Και καταστραφήκαμε όλοι».

Το χρονικό

Τα δυο F-4 Phantom απογειώθηκαν στις 10:15 το πρωί, για την εκπαίδευση των ιπταμένων στη ναυτιλία σε χαμηλό ύψος μέχρι τα 300 πόδια, δηλαδή περίπου 100 μέτρα πάνω από ξηρά και θάλασσα.

Άγνωστο γιατί, το ένα κατέπεσε στις 10:30 από χαμηλό ύψος στα νερά του Κατάκολου, μόλις 8 ναυτικά μίλια από την ακτή του κόλπου και 25 από την αεροπορική βάση της Ανδραβίδας.

Αρχικά εντοπίστηκαν τα συντρίμμια του μαχητικού, το οποίο φαίνεται διαλύθηκε εντελώς από τη βίαιη πρόσκρουση στη θάλασσα.

Λίγη ώρα αργότερα και αφού έχουν ενημερωθεί οι δικοί του, ανακοινώθηκε κι επίσημα πως ο συγκυβερνήτης του μαχητικού, ο 29χρονος υποσμηναγός Μάριος Μιχαήλ Τουρούτσικας, έχασε τη ζωή του.

Τα F-4 Phantom ανήκουν στη 2η γενιά αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας, επιχειρούν από τη 117 πτέρυγα μάχης και ανήκουν στην 338 μοίρα «Άρης». Παρά τα χρόνια τους από το 1974, παραμένουν σε επιχειρησιακή κατάσταση και μετέχουν σε όλες τις ασκήσεις, εθνικές και συμμαχικές.

Τα πιθανά σενάρια που οδήγησαν στην τραγωδία με το F-4 στην Ανδραβίδα

Ο πιλότος και εμπειρογνώμων αεροπορικών ατυχημάτων Παντελής Φραγκούλης μίλησε στην ΕΡΤ και ανέφερε ότι «τα αεροσκάφη αυτά μπορεί να είναι παλαιού τύπου, έχουν όμως εκσυγχρονιστεί όλα αυτά τα χρόνια, έχουν μπει πολύ σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα. Πρέπει να ξέρετε ότι τα αεροσκάφη αυτά και όλα τα αεροσκάφη, ό,τι πετάει στον αέρα, υπόκεινται σε μεγάλες επιθεωρήσεις. Και όταν λέμε επιθεώρηση ενός αεροσκάφους, εννοούμε ότι αλλάζονται πολλά μα πάρα πολλά βασικά εξαρτήματά του. Από’ κει και πέρα γίνεται ένα καινούργιο αεροσκάφος».

Επίσης, τόνισε ότι η συγκεκριμένη πτήση δεν είναι ρουτίνας, διότι «οι χαμηλές πτήσεις ακολουθούν το ανάγλυφο του εδάφους. Δηλαδή το αεροπλάνο πετάει πάνω από το έδαφος, να φανταστούμε στα 100 πόδια, στα τριάντα μέτρα σχεδόν ή και χαμηλότερα. Ακολουθεί το ανάγλυφο του εδάφους ώστε να μη γίνεται αντιληπτό από τα ραντάρ. Το ίδιο ακολουθείται και στη θάλασσα. Η πτήση όμως αυτή πάνω από το έδαφος δεν είναι μια απλή πτήση ρουτίνας. Γίνεται με πολύ μεγάλη ταχύτητα, με κλειστές στροφές προκειμένου να αποφεύγει διάφορα εμπόδια. Είναι μια πολύ δύσκολη πτήση. Είναι μια πολύ δύσκολη άσκηση, την οποία την κάνουν σχεδόν συχνά όλοι οι χειριστές αυτών των αεροσκαφών».

Στη συνέχεια, για το συγκεκριμένο ζήτημα στην κρατική τηλεόραση μίλησε και ο αεροναυπηγός Φαίδων Καραϊωσηφίδης σημειώνοντας πως «όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά» και υπογραμμίζοντας ότι «εγώ δεν θα μπορούσα να αποκλείσω την τεχνική βλάβη, ένα απρόοπτο γεγονός. Να θυμίσω ότι στο παρελθόν έχουμε αρκετά περιστατικά, όπου έχουμε χάσει αεροπλάνα κυριολεκτικά από απρόοπτο γεγονός. Έχει συγκρουστεί μεγάλο πουλί με μονοκινητήριο αεροπλάνο, μπήκε στον κινητήρα, ο κινητήρας έσκασε, αλλά εκεί υπήρξε εγκατάλειψη του αεροσκάφους».

«Έμπειροι χειριστές κάνουν λάθος. Δυστυχώς, συμβαίνει ή ξεκινάει μια αλυσίδα. Ποτέ μια συντριβή, μια πτώση αεροσκάφους δεν είναι αποτέλεσμα μιας και μοναδικής αιτίας, είναι συνήθως συνδυασμός. Ξεκινάμε από κάπου και για να συντριβεί τελικά το αεροσκάφος εξελίσσεται με τέτοιο τρόπο που δεν είναι αντιμετωπίσιμη κατάσταση», πρόσθεσε στη συνέχεια για τα πιθανά σενάρια που οδήγησαν στην πτώση του μαχητικού.