Μεγάλος Περίπατος: Τι δείχνουν τα στοιχεία για τις επιπτώσεις στην κυκλοφορία

Μεγάλος Περίπατος: Τι δείχνουν τα στοιχεία για τις επιπτώσεις στην κυκλοφορία

Ποιοι δρόμοι επιβαρύνθηκαν- Πόσο μειώθηκε το ποσοστό χρήσης ΙΧ

Σταδιακή προσαρμογή των οδηγών στα νέα κυκλοφοριακά δεδομένα που έχει δημιουργήσει ο «Μεγάλος Περίπατος» στο κέντρο της Αθήνας δείχνουν τα αποτελέσματα της συγκοινωνιακής αποτίμησης των τεσσάρων πρώτων εβδομάδων εφαρμογής των παρεμβάσεων.

Η ομάδα των Συγκοινωνιολόγων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, που εκπόνησε τη μελέτη διατυπώνει την επισήμανση ότι μετά την πρώτη μέρα εφαρμογής του Μεγάλου Περιπάτου στην Πανεπιστημίου, που υπήρξε σημαντική επιδείνωση της κυκλοφορίας, οι χρόνοι διαδρομής σταδιακά βελτιώθηκαν και τείνουν προς τις συνθήκες που υπήρχαν πριν από τις ρυθμίσεις, στους περισσότερους δρόμους.

Σύμφωνα με τη συγκοινωνιακή μελέτη που επικαλείται το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, που αφορά το διάστημα από τις 15 Ιουνίου έως τις 10 Ιουλίου, η ροή της κυκλοφορίας στην οδό Πανεπιστημίου παρουσίασε αναμενόμενη επιβάρυνση που σταθεροποιήθηκε μετά από την πρώτη ημέρα. Ο μέσος χρόνος διαδρομής από το Σύνταγμα έως την Ομόνοια ανέρχεται στα 4 λεπτά, δηλαδή επιπλέον 1,3 λεπτά σε σχέση με την περίοδο πριν την εφαρμογή των νέων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων. Αντίθετα οι νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην πλατεία Συντάγματος που εφαρμόστηκαν από τις 29 Ιουνίου δεν επηρέασε τη ροή της κυκλοφορίας στην οδό Σταδίου

Οι παρεμβάσεις στην Πανεπιστημίου προκάλεσαν αισθητή κυκλοφοριακή επιβάρυνση στην Βασ. Αμαλίας προς Σύνταγμα, καθώς ο μέσος χρόνος διαδρομής αυξήθηκε από 3,6 σε 5,9 λεπτά. Οι κυκλοφοριακοί φόρτοι κατά τις ώρες αιχμής στους οδικούς άξονες της περιοχής επιρροής μειώθηκαν κατά περίπου 10% καθώς οι μετακινούμενοι επέλεξαν κυρίως εναλλακτικές διαδρομές αλλά και μέσα μεταφοράς ή/και ωράρια.

Η επιλογή εναλλακτικών διαδρομών είχε ως αποτέλεσμα την κυκλοφοριακή επιβάρυνση στους οδικούς άξονες Βασ. Κωνσταντίνου και Αλεξάνδρας με αύξηση χρόνου διαδρομής κατά 1,0 - 1,5 λεπτό. Ωστόσο, από τις αρχές Ιουλίου η κυκλοφορία βελτιώνεται συνεχώς και εξαιτίας της χαμηλότερης κυκλοφορίας λόγω καλοκαιριού.

Το ποσοστό χρήσης ΙΧ μειώθηκε συνολικά κατά 2% στους κεντρικούς και περιφερειακούς άξονες της πόλης με αντίστοιχη αύξηση του ποσοστού χρήσης των μοτοσυκλετών. Ταυτόχρονα παρατηρήθηκε θεαματική αύξηση της τάξης του 28% στον αριθμό των πεζών στις περιοχές των επεμβάσεων.

Στην οδό Πανεπιστημίου παρατηρήθηκε αναμενόμενη μείωση του ωριαίου κυκλοφοριακού φόρτου (διελεύσεις) κατά την πρωινή αιχμή (-23%: από 4.200 σε 3.400) και κατά την μεσημεριανή αιχμή (-13,6%). Στον ίδιο δρόμο, σε ό,τι αφορά στη σύνθεση της κυκλοφορίας, το ποσοστό των ΙΧ επιβατικών μειώθηκε κατά 9% με αντίστοιχη αύξηση κατά 8,6% στις μοτοσυκλέτες και 1,3% στα ταξί.

Στους άξονες της γύρω περιοχής οι διελεύσεις μειώθηκαν κατά 14% και το ποσοστό των ΙΧ επιβατικών μειώθηκε κατά 5,6% με αντίστοιχη αύξηση κατά 2,3% στις μοτοσυκλέτες και στα ταξί. Στους περιφερειακούς άξονες (Λ. Αλεξάνδρας, Βασ. Κωνσταντίνου) οι διελεύσεις αυξήθηκαν κατά 20%, χωρίς όμως να φτάσουν σε συμφόρηση, ενώ δεν παρατηρήθηκε σημαντική μεταβολή στη σύνθεση της κυκλοφορίας.

Οι παρεμβάσεις του Μεγάλου Περιπάτου δεν φαίνεται τουλάχιστον προς το παρόν να συγκίνησαν τους ποδηλάτες, καθώς η έρευνα κατέδειξε ότι η κυκλοφορία των ποδηλάτων παρέμεινε σε πολύ χαμηλά επίπεδα.

Στις λεωφορειακές γραμμές που περνούν από το κέντρο παρατηρήθηκε μικρή αύξηση του μέσου χρόνου διαδρομής (+3,5%) κατά την πρωινή αιχμή, δεδομένου και του ότι δεν έχουν ενεργοποιηθεί οι λεωφορειολωρίδες.

Στην οδό Σόλωνος, οι συστηματικοί έλεγχοι οδήγησαν καταρχήν σε θεαματική αύξηση των βεβαιούμενων παραβάσεων παράνομης στάθμευσης και στη συνέχεια σε κατακόρυφη μείωση (-65%) λόγω συμμόρφωσης των οδηγών και μείωσης της παραβατικότητας.

Οι Συγκοινωνιολόγοι τονίζουν ότι τις επόμενες μέρες η κυκλοφορία στο Λεκανοπέδιο της Αθήνας αναμένεται να εμφανίσει σταδιακή μείωση λόγω του καλοκαιριού, ιδιαίτερα χωρίς πολλούς τουρίστες. Ωστόσο συνολικά εκτιμούν πως η καταρχήν προσαρμογή της κυκλοφορίας και των συνηθειών των οδηγών στο Μεγάλο Περίπατο της Αθήνας θεωρείται μάλλον γρήγορη για το μέγεθος των επεμβάσεων και αναμένεται σταδιακή βελτίωση έως τον Σεπτέμβριο, με τους οδηγούς να προσαρμόζονται κατά περίπτωση σε νέα μέσα, νέες διαδρομές και νέα ωράρια.

Τα στοιχεία παρουσιάστηκαν πριν από λίγες μέρες στην Διαπαραταξιακή Επιτροπή Διαβούλευσης που συνεδριάζει μία φορά την εβδομάδα, ενώ αναμένεται να συζητηθούν στο δημοτικό συμβούλιο την ερχόμενη Δευτέρα.