Ακόμα και στην καρδιά του Αιγαίου δέσμευσε περιοχή η Τουρκία για τον στόλο της

Ακόμα και στην καρδιά του Αιγαίου δέσμευσε περιοχή η Τουρκία για τον στόλο της

Η Αθήνα από την πλευρά της διατηρεί αριθμό πολεμικών πλοίων σε ετοιμότητα στο Αιγαίο

Μπορεί να ειπώθηκε από κυβερνητικές πηγές πως στην συνάντηση του Έλληνα πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα με τον Τούρκο πρόεδρο Ρεντζέπ Ταγίπ Ερντογάν, στο περιθώριο της 73ης Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ, στη Νέα Υόρκη υπήρξε βελτίωση του κλίματος μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας σε σχέση με την προηγούμενη συνάντησή των δύο ηγετών, τον Ιούλιο, στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής του ΝΑΤΟ, ωστόσο σε στρατιωτικό επίπεδο η Άγκυρα συνεχίζει την γραμμή που εφαρμόζει εδώ και χρόνια.

Του Μαρίνου Γκασιάμη

Με δεδομένο δε πως μεγάλες ενεργειακές εταιρείες έχουν δηλώσει πως μέσα στο επόμενο δίμηνο θα αρχισουν γεωτρήσεις στην Κυπριακή ΑΟΖ, η ανησυχία της Τουρκίας εκδηλώνεται με ασκήσεις όπως η «Μπλε Φάλαινα» που θα διεξαχθεί από τις 28 Σεπτεμβρίου και μέχρι τις 7 Οκτωβρίου στην Μεσόγειο.

Ωστόσο και πριν από αυτή την άσκηση, η Τουρκία προκειμένου να διατηρεί την επίδειξη ισχύος στην περιοχή έχει ήδη δεσμεύσει περιοχές σε Αιγαίο και Μεσόγειο για ασκήσεις με την χρήση πυρών.

Η Αθήνα από την πλευρά της διατηρεί αριθμό πολεμικών πλοίων στο Αιγαίο τόσο για ασκήσεις όπως η «Αστραπή 5/18» που παρακολούθησε χθες ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Άμυνας Παναγιώτης Ρήγας, όσο και ως σκοπούς.

Να υπενθυμίσουμε πως σύμφωνα με το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού από Δευτέρα 24 έως την Τρίτη 25 Σεπτεμβρίου 2018 διεξήχθησαν οι προγραμματισμένες εθνικές τεχνικές ασκήσεις «ΑΣΤΡΑΠΗ 5/18», «ΟΡΜΗ 4/18», «ΒΡΟΝΤΗ 3/18» στην ευρύτερη περιοχή του Σαρωνικού κόλπου και Μυρτώου Πελάγους, με τη συμμετοχή φρεγατών, πυραυλακάτων, κανονιοφόρων, υποβρυχίων, πλοίου γενικής υποστήριξης, ελικοπτέρων του Πολεμικού Ναυτικού και αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας.

Οι περιοχές που δέσμευσε για τις ασκήσεις της η Τουρκία καλύπτουν τόσο περιοχές που επικαλύπτουν οικόπεδα της Κυπριακής ΑΟΖ όσο και περιοχή στην καρδιά του Αιγαίου εντός του FIR Αθηνών, όπου σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες, δεν έχει την δικαιοδοσία να το κάνει από μόνη της μέσω του σταθμού της Σμύρνης που το έπραξε. Η διεθνής πρακτική και νομοθεσία επιβάλει κανονικά εφόσον θέλει μια περιοχή εντός του FIR Αθηνών, να αποτανθεί στην Ελλάδα και αυτή ως αρμόδια χώρα να εκδώσει την σχετική NAVTEX.