Τα συντρίμμια του Mirage θα δώσουν τις απαντήσεις για την τραγωδία;

Τα συντρίμμια του Mirage θα δώσουν τις απαντήσεις για την τραγωδία;

Το χρονικό της συντριβής του αεροσκάφους που συγκλόνισε το πανελλήνιο

Σε εξέλιξη βρίσκονται οι έρευνες για την εξακρίβωση των συνθηκών και αιτίων της συντριβής του αεροσκάφους Mirage 2000, εννέα ναυτικά μίλια βορειοανατολικά της Σκύρου, που είχε ως αποτέλεσμα το θανάσιμο τραυματισμό του ηρωικού σμηναγού Γεωργίου Μπαλταδώρου.

Στην περιοχή βρίσκονται τα μέλη της επιτροπής εμπειρογνωμόνων που συλλέγουν στοιχεία, όπως επίσης και τα, εξειδικευμένα σε θέματα καταδύσεων σε μεγάλα βάθη, στελέχη της Κινητής Ομάδας Συντήρησης Υποβρυχίων Θαλασσίων Εγκαταστάσεων (ΚΟΣΥΘΕ) της Πολεμικής Αεροπορίας, που υποστηρίζουν το έργο της. Ανάμεσα στις αποστολές της ΚΟΣΥΘΕ είναι και η ανέλκυση αεροσκαφών από το βυθό.

Προς το παρόν οι έρευνες επικεντρώνονται στον εντοπισμό του αεροσκάφους και κατ' επέκταση του καταγραφέα πτήσης που υπάρχει σε αυτό και στα στοιχεία πτήσης του δευτέρου Mirage 2000-5.

H επικρατέστερη εκδοχή για τα αίτια του δυστυχήματος είναι αυτή της «παραίσθησης», ότι δηλαδή λόγω της νέφωσης και της σκόνης στο ύψος στο οποίο πετούσε το αεροσκάφος, ο άτυχος πιλότος υπολόγισε λανθασμένα τη θέση του, με αποτέλεσμα το Mirage να συντριβεί στη θάλασσα.

«Οι περισσότεροι από τους οποίους έχω μιλήσει αποδίδουν την πτώση σε "παραίσθηση"», σχολίασε ο στρατιωτικός αναλυτής Πάρις Καρβουνόπουλος μιλώντας στον ΑΝΤ1 και συνέχισε: «Είναι ένα εφιαλτικό ενδεχόμενο για κάθε πιλότο και φαίνεται ότι έχουμε μία τέτοια περίπτωση».

Το χρονικό της τραγωδίας

Σύμφωνα με πληροφορίες, το Mirage 2000-5 ήταν το ένα από τα δύο μαχητικά αυτού του τύπου που είχε απογειωθεί για να αναχαιτίσει τουρκικά μαχητικά που είχαν εισέλθει στο FIR Αθηνών και επέστρεφε στο στρατιωτικό αεροδρόμιο του νησιού όταν χάθηκε το στίγμα του.

Μέχρι τις 10 το πρωί το αεροδρόμιο της Σκύρου ήταν εκτός δράσης λόγω της κακής ορατότητας. Μόλις άνοιξε οι πιλότοι των δύο Mirage 2000-5 πήραν αποστολή αναχαίτισης. Είχαν επαφή με τους Τούρκους και τα δύο F-16 στη Μυτιλήνη. Από εκεί και αφού φαίνεται πως τους αναχαίτισαν πολλές φορές έφθασαν παρακολουθώντας τους μέχρι τη Ρόδο. Οι Τούρκοι τούς οδήγησαν ξανά μέχρι τη Μυτιλήνη, σύμφωνα με τον Πάρι Καρβουνόπουλο.

Όπως ανέφερε ο Πάρις Καρβουνόπουλος: «Οι δύο πιλότοι μας φυσιολογικά κουρασμένοι επέστρεφαν στη Σκύρο για προσγείωση. Ήταν σε κλειστό σχηματισμό και στα 9.000 πόδια άρχισε η κάθοδος. Θεωρητικά ήταν μία εύκολη προσγείωση. Στην κάθοδο βρήκαν σύννεφα στα 3.000 πόδια. Μπήκαν στη νέφωση κι εκεί φαίνεται ότι ο εφιάλτης κάθε πιλότου, η παραίσθηση "χτύπησε" τον σμηναγό».

Επιστρέφοντας στη Σκύρο, τα δύο μονοθέσια Mirage της 331 Μοίρας Παντός Καιρού πετούσαν σε χαμηλό ύψος, περίπου 3.000 πόδια, κινούμενα σχεδόν σε ευθεία γραμμή από τη Λέσβο προς το αεροδρόμιο.

Προσεγγίζοντας τη βάση τους, τα δύο Mirage 2000-5 άρχισαν να κατεβαίνουν για να μπουν στην τελική διαδικασία της προσγείωσης. Πληροφορίες αναφέρουν ότι κάποια στιγμή στη διαδικασία της καθόδου, το δεύτερο Mirage του σχηματισμού έχασε την επαφή με το μαχητικό του σμηναγού Μπαλταδώρου. Εκείνη τη στιγμή ο δεύτερος πιλότος κατάλαβε ότι κάτι δεν πάει καλά και τράβηξε το πηδάλιο για να ανέβει ψηλά.

Εκείνη την ώρα, 12.15 μεσημέρι Πέμπτης 12 Απριλίου, εκτιμάται ότι το μαχητικό του σμηναγού Μπαλταδώρου είχε προσκρούσει στην επιφάνεια της θάλασσας. Ο άτυχος 34χρονος δεν πρόλαβε να αναφέρει το παραμικρό.