Όλα όσα θέλετε να ξέρετε για τις πωλήσεις εξ αποστάσεως

Πολλές φορές κρίνουμε αναγκαίο να προβούμε σε αγορές και πωλήσεις εξ αποστάσεως είτε γιατί οι τιμές είναι συμφέρουσες είτε γιατί θέλουμε να εξοικονομήσουμε χρόνο

Της Χρύσας Τσιώτση

Πολλές φορές κρίνουμε αναγκαίο να προβούμε σε αγορές και πωλήσεις εξ αποστάσεως είτε γιατί οι τιμές είναι συμφέρουσες είτε γιατί θέλουμε να εξοικονομήσουμε χρόνο. Οι πωλήσεις εξ αποστάσεως μπορούν να γίνουν μέσω τηλεφώνου ή διαδικτύου και παρουσιάζουν πολλά πλεονεκτήματα.

Μια "πώληση εξ αποστάσεως" προϋποθέτει ότι δεν υπάρχει άμεση επαφή με τον πελάτη.

Πωλήσεις εξ αποστάσεως έχουμε όταν π.χ η πώληση ή η παραλαβή παραγγελίας γίνεται

-από το διαδίκτυο

-από το τηλέφωνο-

-με ηλεκτρονικό μήνυμα

-με φαξ

-με τυποποιημένη επιστολή.

Το νομικό πλαίσιο για πωλήσεις εξ αποστάσεως δεν ισχύει για:

  • προϊόντα που πωλούνται σε αυτόματες μηχανές πώλησης ή σε πλειστηριασμούς,
  • τρόφιμα και ποτά που προορίζονται για καθημερινή κατανάλωση,
  • υπηρεσίες καταλύματος, μεταφορά, εστίαση και ψυχαγωγία.

Επίσης, η πώληση εξ αποστάσεως χρηματοοικονομικών, ασφαλιστικών και επενδυτικών προϊόντων και υπηρεσιών υπόκειται σε ξεχωριστούς κανόνες.

Οι υποχρεώσεις αυτού που προβαίνει σε μία πώληση εξ αποστάσεως είναι:

  • Να δίνει πληροφορίες στους πελάτες του πριν από τη σύναψη της σύμβασης
  • Να στέλνει γραπτή επιβεβαίωση στους πελάτες του
  • Να δίνει στους πελάτες του τη δυνατότητα υπαναχώρησης από τη σύμβαση
  • Να παραδίδει το προϊόν/την υπηρεσία και να παρέχει εξυπηρέτηση μετά την πώληση, εφόσον αυτό χρειάζεται.

Προτού συναφθεί η σύμβαση με τον πελάτη, πρέπει αυτός που προβαίνει στην πώληση να του δώσει τις ακόλουθες πληροφορίες, διατυπωμένες με σαφή και εύληπτο τρόπο:

  • την τιμή του προϊόντος/της υπηρεσίας, συμπεριλαμβανομένων όλων των φόρων, καθώς και την περίοδο που ισχύει αυτή η τιμή
  • τα έξοδα αποστολής
  • τις δυνατότητες πληρωμής
  • τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος ή της υπηρεσίας
  • πόσο κοστίζει στον πελάτη να επικοινωνήσει με τον πωλητή του προϊοντος ή της υπηρεσίας (π.χ., αν οι τηλεφωνικές κλήσεις χρεώνονται με μεγαλύτερη τιμή από τις τοπικές κλήσεις)
  • τους όρους που διέπουν το δικαίωμα υπαναχώρησης του πελάτη.
  • Τα κύρια σημεία της σύμβασης πώλησης εξ αποστάσεως θα πρέπει να επιβεβαιωθούν με επιστολή ή ηλεκτρονικό μήνυμα (ή μέσω κάθε άλλου σταθερού μέσου).

Ο αγοραστής έχει τουλάχιστον 7 εργάσιμες ημέρες για να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση χωρίς καμία ποινή και χωρίς να οφείλει εξηγήσεις. Το μόνο έξοδο που οφείλει να καλύψει ο αγοραστής είναι το κόστος επιστροφής των παραδοθέντων προϊόντων.

Υπό την προϋπόθεση ότι έχουν δοθεί όλες τις αναγκαίες πληροφορίες, η περίοδος υπαναχώρησης αρχίζει την ημέρα που ο πελάτης παραλαμβάνει το προϊόν. Αν έχει πωληθεί μία υπηρεσία, η περίοδος υπαναχώρησης αρχίζει την ημέρα σύναψης της σύμβασης.

Αν όμως δεν έχουν δοθεί όλες οι αναγκαίες πληροφορίες, ο αγοραστής έχει προθεσμία 3 μηνών για να υπαναχωρήσει. Αν σε οποιαδήποτε στιγμή κατά τους 3 μήνες δοθούν όλες τις αναγκαίες πληροφορίες, η περίοδος υπαναχώρησης αρχίζει τη συγκεκριμένη αυτή στιγμή.

Αν ο αγοραστής υπαναχωρήσει τότε ο πωλητής θα πρέπει να επιστρέψει εντός 30 ημερών τα χρήματα που έλαβε από τον πελάτη. Αν ο αγοραστής έχει πληρώσει με πιστωτική κάρτα, πρέπει να ακυρωθεί αυτή η συναλλαγή από τον πωλητή.

Ο αγοραστής δεν μπορεί να υπαναχωρήσει εφόσον η σύμβαση αφορούσε:

  • υπηρεσία την οποία άρχισε ήδη να παρέχει ο πωλητής με τη συγκατάθεσή του, πριν από τη λήξη της περιόδου υπαναχώρησης
  • εξατομικευμένο προϊόν που κατασκευάστηκε σύμφωνα με τις προδιαγραφές του πελάτη (tailormadeproduct)
  • ευπαθή προϊόντα
  • ηχητικές εγγραφές, εγγραφές βίντεο ή λογισμικό των οποίων έχει ανοιχθεί η συσκευασία
  • εφημερίδες ή περιοδικά
  • υπηρεσίες τυχερών παιχνιδιών ή λαχείων

Πρέπει τα προϊόντα και οι υπηρεσίες να παραδοθούν εντός 30 ημερών από την ημερομηνία της παραγγελίας.

Αν δεν είναι εφικτό να παραδοθεί το προϊόν εντός 30 ημερών, πρέπει ο πωλητής να ενημερώσει τον πελάτη και να του επιστρέψει τα χρήματα εντός 30 ημερών.

*Η Χρύσα Τσιώτση είναι δικηγόρος, με μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στο Δίκαιο του Internet και την τηλεπικοινωνιών (LL.M in Information Technology and Telecommunications Law, University of Strathclyde-Glasgow-U.K).