Πώς εξελίχθηκαν οι προβολείς αυτοκινήτων από το… 1908 μέχρι σήμερα

Τι βλέπουμε σήμερα που δεν μπορούσαν να δουν οι παππούδες μας

Με τη νέα τεχνολογία των προβολέων Ford, οι σύγχρονοι οδηγοί πραγματικά ζουν σε μια εποχή «διαφωτισμού», αφού απολαμβάνουν πλέον εκπληκτική ορατότητα και τη νύχτα, καθώς τα σημερινά φωτιστικά σώματα των αυτοκινήτων, δεν έχουν καμία σχέση με τους προβολείς που οι παππούδες τους είχαν συνηθίσει στο παρελθόν.

Μία σειρά φωτογραφιών όπου φαίνεται τι βλέπουν οι οδηγοί μέσα από τα αυτοκίνητα, από την εποχή του 1908 Ford Model T μέχρι σήμερα στο τιμόνι μιας σύγχρονης Ford Mustang, ρίχνει φως στην εξέλιξη της τεχνολογίας των προβολέων. Ένας ποδηλάτης βρίσκεται σε απόσταση μόλις 12 μ. μπροστά από κάθε αυτοκίνητο με αναμμένα φώτα.

provoles1

Οι οδηγοί του Model T (με πωλήσεις πάνω από 15 εκατομμύρια μονάδες μεταξύ 1908 και 1927) έπρεπε πρώτα να ανάβουν τις λάμπες ασετιλίνης πριν ξεκινήσουν το ταξίδι. Οι σημερινοί οδηγοί όχι μόνον ωφελούνται από τους λαμπερούς προβολείς xenon και τους προβολείς LED, αλλά κι από την τεχνολογία αυτόματου φρεναρίσματος μπροστά από έναν πεζό.

Ασφαλώς οι σημερινοί οδηγοί μπορούν τώρα να ταξιδεύουν ταχύτερα από την εποχή του Ford Model T. Παράλληλα όμως ωφελούνται από σημαντικές βελτιώσεις στην τεχνολογία, με το φωτισμό να προσαρμόζεται στην ταχύτητα και το περιβάλλον. Οι φωτεινές δέσμες «σβήνουν» σταδιακά στα άκρα τους και όχι απότομα, για να μπορούν τα αντικείμενα στο σκοτάδι να γίνονται επίσης σταδιακά ορατά αντί απλώς να «εμφανίζονται ξαφνικά».

«Από τα ένδοξα κεριά έχουμε φτάσει σε αποδοτικά και αποτελεσματικά φώτα xenon και LED. Στο μέλλον, θα βλέπουμε πολύ πιο λαμπερά φώτα LED στα αυτοκίνητα, που θα βοηθούν τους οδηγούς να παραμένουν σε εγρήγορση. Η ορατότητα τη νύχτα είναι τώρα πολύ καλύτερη. Η νύχτα γίνεται μέρα», δήλωσε στέλεχος της εταιρίας. Και συνέχισε:

«Εξελίσσουμε μία νέα τεχνολογία φωτισμού που επισύρει την προσοχή του οδηγού σε πεζούς, ποδηλάτες και ακόμα μεγαλύτερα ζώα που βρίσκονται στην πορεία του αυτοκινήτου. Αυτή θα χρησιμοποιεί κάμερα υπερύθρων για τον εντοπισμό και παρακολούθηση ανθρώπων και μεγαλύτερων ζώων σε απόσταση έως 120 μ.»

Στη συνέχεια δείτε τις φωτογραφίες που δείχνουν καθαρά πόσο ευκολότερο είναι για τους σημερινούς οδηγούς να βλέπουν έναν ποδηλάτη να διασχίζει το δρόμο σε απόσταση μόλις 12 μ., συγκριτικά με τις προηγούμενες γενιές.

Οι φωτογραφίες τραβήχτηκαν στο Heritage Centre της Ford, στο Dagenham, UK, και χρησιμοποιήθηκαν τα μοντέλα Ford Model T (1908), Ford Model Y (1932), Ford Anglia 105e (1966 - λανσαρίστηκε για πρώτη φορά το 1959), Ford Fiesta (1976), Ford Mondeo (1994) και μία  Ford Mustang GT (2016) φωτίζοντας το σκηνικό από σχεδόν 12 μ. απόσταση. Ρυθμίσεις κάμερας για όλες τις φωτογραφίες: iso 1600, έκθεση 1/13, διάφραγμα f/9.

Σχεδόν αόρατος στο αμυδρό φως των λαμπών ασετιλίνης ενός Ford Model T του 1908, ο άντρας που σπρώχνει το ποδήλατό του στο δρόμο, φαίνεται καθαρά στο λαμπερό φως των προβολέων xenon μιας σύγχρονης Mustang.

Οι υπόλοιπες φωτογραφίες δείχνουν τα φώτα των αυτοκινήτων στο πέρασμα των δεκαετιών του 1930, 1960, 1970 και 1990.

provoles2

provoles3

provoles4

provoles5

provoles6

provoles7

Οι προβολείς Xenon έχουν σχεδόν τριπλάσια ισχύ από αυτή των λαμπτήρων αλογόνου. Όπως και οι προηγμένοι προβολείς LED που αποτελούν εξοπλισμό μοντέλων όπως το Ford Edge, τα φώτα xenon παράγουν ένα λαμπερό λευκό φως που τους κάνει να φαίνονται μέχρι πέντε φορές φωτεινότεροι, σε σχέση με το κιτρινωπό φως των λαμπτήρων αλογόνου.