Ο νέος ντίζελ 1.6 i-DTEC της Honda

Ο νέος πετρελαιοκινητήρας 1.6 i-DTEC είναι ο πρώτος της σειράς "Earth Dreams Technology" της Honda που λανσάρεται στην Ευρώπη και θα τοποθετείται στο Honda Civic από τις αρχές του 2013. Συνδυάζοντας ανταγωνιστική ισχύ (120 ίπποι) και κορυφαία ροπή (300 Nm/2000 σ.α.λ.) με εκπομπές CO2 μόλις 94 γρ./χλμ. το νέο Civic 1.6 i-DTEC προσφέρει οικονομία και επιδόσεις. "Κύριος πυρήνας της φιλοσοφίας Earth Dreams Technology είναι η εξισορρόπηση της περιβαλλοντικής απόδοσης και των δυναμικών επιδόσεων που χαρακτηρίζουν ένα Honda" σχολιάζει ο Suehiro Hasshi, Large Project Leader για όλα τα μοντέλα Civic στην Ευρώπη.

Ο νέος 1.6 i-DTEC έχει σχεδιαστεί αποκλειστικά για την ευρωπαϊκή αγορά, σύμφωνα με τις αυξανόμενες ανάγκες των πελατών για κινητήρες ντίζελ χαμηλών ρύπων. Θα κατασκευάζεται στις εγκαταστάσεις παραγωγής της Honda στο Σουίντον, στη Μ. Βρετανία. Κάτι που καταδεικνύει τη σπουδαιότητα του νέου πετρελαιοκινητήρα στα σχέδια πωλήσεων, είναι η εγκατάσταση μιας νέας, ειδικής γραμμής παραγωγής στο βρετανικό εργοστάσιο. Η νέα γραμμή μπορεί να παράγει μέχρι 500 κινητήρες ντίζελ την ημέρα λειτουργώντας σε δύο βάρδιες, που ισοδυναμεί με 1 κινητήρα κάθε 138 δευτερόλεπτα. Στη νέα γραμμή θα παράγεται ο νέος 1.6 i-DTEC, μαζί με τους ήδη υπάρχοντες κινητήρες 2.2- i-DTEC, και μέσα στο 2013 θα κάνει το ντεμπούτο του και στο νέο CR-V, ενώ μελλοντικά η φιλοσοφία "Earth Dreams Technology" θα διέπει όλα τα κινητήρια σύνολα της Honda.

"Πρόκειται για μία εντελώς νέα προσέγγιση" δηλώνει ο Tetsuya Miyake, Project Leader του κινητήρα 1.6 i-DTEC. "Δεν προϋπήρχαν σημεία αναφοράς, γιατί δεν επιθυμούσαμε χαμηλούς στόχους. Ήμασταν αποφασισμένοι να δημιουργήσουμε τα δικά μας πρότυπα, τα οποία οι ανταγωνιστές μας θα ακολουθήσουν". Η αλουμινένια κυλινδροκεφαλή του κινητήρα συνδέεται σε ένα "open deck" (με διάκενο μεταξύ χιτωνίων και μπλοκ κυλίνδρων). Είναι ο ελαφρύτερος ντίζελ στην κατηγορία του, ζυγίζοντας 47 κιλά λιγότερο από τον 2.2 i-DTEC. Κάθε εξάρτημα έχει επανασχεδιαστεί με κριτήριο τη μείωση του βάρους και των διαστάσεων, ενώ προηγμένες τεχνικές παραγωγής είχαν ανάλογη συμβολή.

Το πάχος των τοιχωμάτων των κυλίνδρων έχει μειωθεί στα 8 χλστ., συγκριτικά με τα 9 χλστ. του 2.2 i-DTEC, σημαντικό για κινητήρα ντίζελ. Επιπλέον, ελαφρύτερα έμβολα και διωστήρες έχουν χρησιμοποιηθεί στο νέο κινητήρα. Κύριος στόχος για τους μηχανικούς εξέλιξης της Honda ήταν η μείωση της μηχανικής τριβής σε επίπεδα βενζινοκινητήρα. "Όλα τα περιστρεφόμενα μέρη βελτιστοποιήθηκαν με γνώμονα τη μείωση της τριβής" σχολίασε ο Tetsuya Miyake. Στις 1500 σ.α.λ., ο 1.6 i-DTEC έχει περίπου 40% λιγότερη μηχανική τριβή από τον 2.2 i-DTEC."Αυτό όχι μόνο μειώνει τις εκπομπές ρύπων και την κατανάλωση, αλλά βελτιώνει και την απόκριση του κινητήρα, με ή χωρίς γκάζι, δημιουργώντας συνθήκες για πιο απολαυστική οδήγηση. Έχουμε μειώσει τη μηχανική τριβή του κινητήρα σε επίπεδο αντίστοιχο ενός σημερινού κινητήριου συνόλου βενζίνης, που είναι εξαιρετικό επίτευγμα".

Η 4η γενιά του υπερτροφοδότη Garrett που χρησιμοποιεί ο 1.6 i-DTEC υιοθετεί αποδοτική σχεδίαση μεταβλητής γωνίας πτερυγίων και η ταχύτητα περιστροφής του ελέγχεται με ακρίβεια από τα ηλεκτρονικά του αυτοκινήτου, ελαχιστοποιώντας έτσι την υστέρηση τούρμπο (turbo lag) και επιτυγχάνοντας ένα βέλτιστο συνδυασμό ροπής στις χαμηλές-μεσαίες στροφές και ευστροφίας στις υψηλές. Η μέγιστη πίεση υπερπλήρωσης είναι 1,5 bar.

Το σύνολο των 1600 κε.κ. χρησιμοποιεί σύστημα ψεκασμού ηλεκτρομαγνητικών μπεκ της Bosch με πίεση 1800 bar. Η υψηλή πίεση μεταφράζεται σε άριστη ακρίβεια ψεκασμού και ομοιογένεια μίγματος. Το βελτιωμένο μίγμα καυσίμου/αέρα δημιουργεί τις προϋποθέσεις για καθαρότερη και αποδοτικότερη καύση συμβάλλοντας παράλληλα στους χαμηλότερους ρύπους και τη μικρότερη κατανάλωση.

Οι μηχανικοί της Honda προσπάθησαν επίσης να βελτιώσουν την ογκομετρική απόδοση των τεσσάρων κυλίνδρων, χρησιμοποιώντας εισαγωγή κυλινδροκεφαλής υψηλής ροής και στροβιλισμού για ακριβή έλεγχο της διαδικασίας καύσης, ώστε να περιορίζονται τα τοπικά σημεία υπερθέρμανσης που παράγουν ανεπιθύμητες εκπομπές οξειδίων του αζώτου.

"Η εξέλιξη αυτού του κινητήρα ήταν καθαρά υπόθεση ευφυούς μηχανολογίας", σχολιάζει ο Suehiro Hasshi. "Κίνητρό μας ήταν οι πολλές βελτιώσεις στις μικρολεπτομέρειες που θα έκαναν τη μεγάλη διαφορά. Αυτή είναι η πρόκληση και η ομορφιά της φιλοσοφίας Earth Dreams Technology".