ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ FIAT 500L: Ο γύρος της Αθήνας

L σημαίνει Large, Light, Love, Link και Loft: Λέξεις που περικλείουν τη φιλοσοφία του νέου μικρού αυτοκινήτου της Fiat. Πρακτικό και ευρύχωρο, με φιλική στη χρήση και οικολογικού προσανατολισμού τεχνολογία και προικισμένο με ένα μοντέρνο περιβάλλον στο εσωτερικό. Το 500 προφανώς και παραπέμπει στο μικρό αστικό αυτοκίνητο, το οποίο η ιταλική εταιρεία προσέθεσε πριν σχεδόν έξι χρόνια στην γκάμα της, "μεταφράζοντας" τις σχεδιαστικές γραμμές του θρυλικού cinquecento της δεκαετίας του '50 στη σύγχρονη εποχή. Με περίσσιο στιλ και ελκυστικό ντιζάιν έγινε αμέσως επιτυχία και αναρριχήθηκε στην κορυφή των πωλήσεων της Fiat. Αυτά τα σχεδιαστικά στοιχεία -των διπλών στρογγυλών φωτιστικών σωμάτων εμπρός- δανείζεται και το 500L, συνδυάζοντας την πρακτικότητα και την ευρυχωρία με το ιταλικό στιλ. Εκεί σταματούν και οι ομοιότητες 500 και 500L, αφού το τελευταίο είναι ένα πολυμορφικό με ιδιαίτερο και εντελώς ξεχωριστό χαρακτήρα. Αποτελεί, μάλιστα και τον προπομπό μιας οικογένειας αυτοκίνητων που συνεχίζει να αυξάνεται με την προσθήκη του 500L Trekking (παρουσιάστηκε πρόσφατα στην έκθεση της Γενεύης), της 7θέσιας έκδοσης του 500L που αναμένεται μέσα στη χρονιά, και του τετρακίνητου 500Χ (θα προστεθεί στην γκάμα το 2014).

Αρκετά, όμως, με τη θεωρία, καιρός για πράξη. Και έχοντας στα χέρια μας τα κλειδιά του δίχρωμου Fiat 500L δεν έχουμε παρά να κινηθούμε για μια ολόκληρη ημέρα στο αστικό περιβάλλον της Αθήνας και των περιχώρων της για να ανακαλύψουμε από πρώτο χέρι το χαρακτήρα του. Ξεκινάμε από τα βόρεια προάστια με κατεύθυνση προς το κέντρο. Από εκεί η διαδρομή θα μας οδηγήσει μέχρι το Λαγονήσι και το Σούνιο, πίσω προς Μεσόγεια και κατόπιν μέσω Αττικής οδού θα βρεθούμε στο βουνό, έως την Πάρνηθα. Μια διαδρομή που ανταποκρίνεται στον πολύπλευρο χαρακτήρα του 500L , που θα κληθεί να αντιμετωπίσει τους αστικούς λαβυρίνθους και τις ανάγκες τις καθημερινότητας, να ταξιδέψει στον αυτοκινητόδρομο, αλλά και να εκδράμει στη φύση.

Βασισμένο σε μια παραλλαγή του δαπέδου του Punto, το 500L είναι σημαντικά μεγαλύτερο του απλού 500: Σχεδόν 60 εκ. μακρύτερο, 16 εκ. φαρδύτερο και 18 εκ. ψηλότερο. Με διαστάσεις 4.142x1.784x1.665 χλστ. και μεταξόνιο 2.612 χλστ. μπορεί άνετα να φιλοξενήσει πέντε επιβάτες, με το χώρο για τα γόνατα των πίσω να είναι υπεραρκετός ακόμα για τους πολύ ψηλούς. Δεν είναι, όμως, οι χώροι που εντυπωσιάζουν στην πρώτη επαφή με το αυτοκίνητο, αλλά η αίσθηση της ευρυχωρίας που διαθέτει το 500L.

Μεγάλες γυάλινες επιφάνειες, εμπρός κολόνες σχεδιασμένες με τέτοιο τρόπο ώστε να προσφέρουν πολύ καλή ορατότητα προς τα πλάγια και μια εντελώς κάθετη πέμπτη πόρτα, η οποία συμβάλλει στην καλύτερη προς τα πίσω ορατότητα. Η τεράστια ηλιοροφή που καλύπτει σχεδόν ολόκληρη την επιφάνεια της οροφής (1,5 τ.μ το εμβαδόν της) πλημμυρίζει την καμπίνα με φως και διατίθεται σε δύο εκδόσεις: σταθερή και ηλεκτρικά ανοιγόμενη. Στη δική μας σταθερή υπάρχει και ηλεκτρικά κινούμενο σκιάδιο που φροντίζει να κρατήσει υπό σκιάν τους επιβαίνοντας τους ζεστούς μήνες του καλοκαιριού. Η πρώτη στάση στο σουπερμάρκετ για τις αγορές της εβδομάδας αποκαλύπτει ένα πορτ-μπαγκάζ χωρητικότητας 343 λίτρων που αυξάνεται σε 400 λίτρα (χωράει δηλαδή μέχρι πέντε βαλίτσες), καθώς τα πίσω καθίσματα είναι συρόμενα και αναδιπλώνονται ξεχωριστά, διαμορφώνοντας τον κατάλληλο για κάθε περίσταση και ανάγκη χώρο. Επιπλέον, είναι δυνατή η πλήρης αναδίπλωση του εδράνου του πίσω καθίσματος για πλήρως επίπεδο πάτωμα στο χώρο αποσκευών. Στο χώρο αποσκευών το Cargo Magic Space ρυθμίζεται σε τρία επίπεδα, επιτρέποντάς σου να φορτώσεις τα εύθραυστα αντικείμενα ξεχωριστά από τα βαριά, τα καθαρά από τα λερωμένα και τα υγρά από τα στεγνά. Συνολικά υπάρχουν 1.500 πιθανές διαμορφώσεις της καμπίνας. Μπορούν να μεταφερθούν αντικείμενα με μήκος μέχρι 2,4 μ., αναδιπλώνοντας το κάθισμα του συνοδηγού και μόνο το ένα πίσω κάθισμα. Ακόμη κι αν χρειαστεί να χρησιμοποιηθεί το μετατρεπόμενο σε τραπεζάκι κάθισμα του συνοδηγού, αυτό μπορεί να αναδιπλωθεί, δημιουργώντας μία πλήρη επιφάνεια υποστήριξης.

Αντιστεκόμαστε στον πειρασμό να σηκώσουμε το μισό ΙΚΕΑ και παραμένουμε σταθεροί στην πορεία μας που μας φέρνει αντιμέτωπους με το καθημερινό οδικό χάος της πρωτεύουσας. Η κίνηση απ' το ποτάμι προ το κέντρο αυξάνεται σταδιακά μέχρι της τελικής ακινητοποίησης που φαίνεται να κοντοζυγώνει, με μαθηματική ακρίβεια. Όπλο του οδηγού στην αστική μετακίνηση η ψηλή θέση οδήγησης, η οποία σε συνδυασμό με την απροβλημάτιστη ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις και τις συμπαγείς διαστάσεις του αυτοκινήτου κάνουν τη ζωή ευκολότερη. Απ' την άλλη, η αυτόματη απενεργοποίηση και ενεργοποίηση του κινητήρα, μέσω του συστήματος start & stop, όταν το αυτοκίνητο ακινητοποιείται, συμβάλει στη σημαντική μείωση της κατανάλωσης. Έχει υπολογιστεί πως μπορεί να φτάσει έως και το 10% σε συνθήκες έντονης κυκλοφορίας. Ο οδηγός δεν έχει παρά να βάλει νεκρά και ο κινητήρας σβήνει, με το πάτημα του συμπλέκτη παίρνει αμέσως μπροστά χωρίς υστέρηση.

Κινούμενοι προς πλατεία Ομονοίας ανακαλύπτουμε τις αρετές του δικού μας ντίζελ 1.3 λίτρων: Με τη ροπή των 200 Nm να αποδίδεται χαμηλά, στις 1.500 σ.α.λ. το 500L μπορεί να κινηθεί σβέλτα και απροβλημάτιστα, κάνοντας την καθημερινή μετακίνηση λίγο πιο ευχάριστη. Ακόμα καλύτερα θα ήταν, βέβαια, τα πράγματα αν το κιβώτιο ήταν 6ταχυτο με "κοντύτερες" σχέσεις και πιο ευρεία κλιμάκωση. Πάντως, ο ντίζελ των 85 ίππων δεν είναι η μοναδική επιλογή: Ο 1.400αρης βενζινοκινητήρας των 95 ίππων, ο υπερτροφοδοτούμενος, 2κύλινδρος Twinair των 105 ίππων, αλλά και ο νέος 1600αρης ντίζελ 105 ίππων αποτελούν ενδιαφέρουσες εναλλακτικές. Ο τρίτης γενιάς common rail κινητήρας 1.6 MultiJet II turbo diesel χαρίζει στο Fiat 500L τελική ταχύτητα 181 χλμ./ώρα και επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 11,3 δλ. Η κατανάλωσή του είναι 4,5 λίτρα/100 χλμ. στον συνδυασμένο κύκλο και η εκπομπή CO2 117 γρ./χλμ. Με τον TwinAir το 500L καταναλώνει 4,8 λίτρα/100 χλμ. και εκπέμπει 112 γρ./χλμ.

Στη "δική" μας περίπτωση με το μικρό ντίζελ των 1.248 κ.εκ. τα 0-100 χλμ./ώρα έρχονται σε 14,9 δλ. και η μέγιστη ταχύτητα φτάνει τα 165 χλμ./ώρα. Σίγουρα όχι τα πιο εντυπωσιακά νούμερα επιδόσεων, όμως, ας μην ξεχνάμε πως το συγκεκριμένο σύνολο αποτελεί τη φιλική ως προς το περιβάλλον και την τσέπη του ιδιοκτήτη εκδοχή του 500L. Με εκπομπή 110 γρ./χλμ. CO2 και ονομαστική μικτή κατανάλωση 4,2 λίτρων/100 χλμ. μάλλον πετυχαίνει απόλυτα το σκοπό του. Μάλιστα, ο ίδιος κινητήρας με το αυτόματο κιβώτιο Dualogic, θα καταφέρει να κινηθεί περισσότερο οικονομικά –με χαμηλότερη κατανάλωση-, αλλά και πιο άντεα στην πόλη.

Η κίνηση του κέντρου της πόλης αρχίζει να αραιώνει, καθώς κατευθυνόμαστε προς τη λεωφόρο Ποσειδώνος. Έχουμε ακόμα αρκετό δρόμο μπροστά μας και αρxίζουμε να "σκαλίζουμε" την τελευταία εξέλιξη της φιλικής προς το περιβάλλον εφαρμογής eco:Drive LIVE που απεικονίζεται σε πραγματικό χρόνο στην οθόνη αφής των 5 ιντσών που δεσπόζει στο κέντρο του ταμπλό του 500L. Οι οδηγικές συμβουλές (π.χ αλλαγή ταχυτήτων) μπορούν να βοηθήσουν τον οδηγό να μειώσει την κατανάλωση μέχρι και κατά 16%. Επίσης είναι δυνατή η αποθήκευση των δεδομένων κάθε διαδρομής σε ένα συμβατό USB stick και στο smartphone. Αυτό, όμως, που προέχει αυτή τη στιγμή είναι μια στάση για καφέ. Το παρκάρισμα αποδεικνύεται παιχνιδάκι, χάρη στο μπουτόν "city" που αυξάνει την ηλεκτρική υποβοήθηση του τιμονιού και διευκολύνει στους ελιγμούς. Είμαστε έτοιμοι για τη συνέχιση της διαδρομής, με τον καφέ να βρίσκει θέση στη θήκη της κεντρικής κονσόλας, μια από τις συνολικά 22 θήκες που προσφέρει το αυτοκίνητο στους επιβάτες του, δικαιώνοντας τον πολυμορφικό του χαρακτήρα. Πέραν αυτών, το ταμπλό που θυμίζει διασταύρωση Panda και 500 αποδεικνύεται και λειτουργικό σε σχέση με την εργονομία όλων των χειριστηρίων του.

Περνάμε τη λίμνη της Βουλιαγμένης και χαιρόμαστε γιατί επιτέλους αφήσαμε πίσω μας το άχαρο αστικό περιβάλλον, έχοντας μπροστά μας αρκετά ενδιαφέροντα χιλιόμετρα. Τόσο για τα μάτια όσο και για τα... χέρια και πόδια του οδηγού, αφού εδώ ξεκινά το οδηγικά ενδιαφέρον κομμάτι του οδοιπορικού. Προείπαμε πως ο συγκεκριμένος κινητήρας δεν είναι σχεδιασμένος με γνώμονα τις επιδόσεις, αλλά τη χαμηλή κατανάλωση καυσίμου. Όπως σε κάθε σχεδόν ντίζελ δεν έχει, μάλιστα, και νόημα να τον πιέσεις ψηλά για να πάρεις το μέγιστο, αλλά αντίθετα τον απολαμβάνεις στις χαμηλομεσαίες στροφές, όπου ξεδιπλώνει τα 200 Nm ροπής του. Στους γρήγορους ρυθμούς με τους οποίους περνάμε τις απανωτές στροφές θα εκτιμήσεις, ωστόσο, το στήσιμο της ανάρτησης: Παρότι μαλακά ρυθμισμένη ώστε να αποσβένει υποδειγματικά τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος, ελέγχει αποτελεσματικά τις κλίσεις του αμαξώματος, φανερώνοντας την καλή δουλειά που έχει γίνει τόσο στη σχέση αμορτισέρ-ελατηρίων, όσο και την επιλογή αντιστρεπτικών κατάλληλης διαμέτρου. θα ελαφρώσει το πίσω μέρος σε γρήγορες στροφές διαρκείας, όσο και σε πολύ κλειστές ή σε στροφές με εγκάρσιες ανωμαλίες, αλλά ουδέν μεμπτόν ως προς την οδική συμπεριφορά του πολυμορφικού 500. Το ίδιο ισχύει και για τα φρένα, τόσο από άποψης αποτελεσματικότητας, όσο και αίσθησης του μεσαίου πεντάλ. Ασφαλές σε κάθε περίσταση, θα μεταφέρει του επιβάτες του σίγουρα, ευχάριστα και σβέλτα σε κάθε γωνιά της πόλης. Είτε μέσω μιας αδιάφορης αστικής διαδρομής, είτε σε οδηγικά ενδιαφέροντες δρόμους, που θα κάνουν τον οικογενειάρχη να θυμηθεί τα περασμένα χρόνια... Στον στάνταρντ εξοπλισμό διατίθενται 6 αερόσακοι, αλλά και σύστημα ελέγχου ευστάθειας ESP (Electronic Stability Programm) με Hill Hold, το οποίο καθιστά την εκκίνηση στις ανηφόρες παιχνιδάκι. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο το γεγονός πως το 500L διέπρεψε στις δοκιμές πρόσκρουσης του ανεξάρτητου οργανισμού ΕuroNCAP, κατακτώντας 5 αστέρια για την ασφάλεια που προσφέρει στους επιβάτες του.

Η επιστροφή προς βορρά από την Αττική οδό θα κάνει τα πνεύματα -και κυρίως αυτό της συζύγου- να ηρεμήσουν. Η καλή ποιότητα κύλισης στην άσφαλτο του αυτοκινητόδρομου φανερώνει άλλο ένα προσόν της ανάρτησης. Επιπλέον, η ηχομόνωση θα κάνει τη δουλειά της φιλτράροντας τους θορύβους που φτάνουν στην καμπίνα των επιβατών, όπου μόνο η χροιά του ντίζελ θα διεισδύσει (επιβεβαιώνοντας την αναγκαιότητα μιας ακόμα μακρύτερης, 6ης σχέσης). Στο σταθερό ρυθμό κίνησης η ανάγκη για καύσιμο, πάντως, θα μειωθεί και το ψηφιακό Trip Computer θα καταγράψει συνολικά -από τη στιγμή εκκίνησής μας- τη μέση κατανάλωση των 6,2 λίτρων/100 χλμ. Μια τιμή που απέχει -όπως σε όλα τα αυτοκίνητα- από τη θεωρητική-τυποποιημένη του ευρωπαϊκού κύκλου μέτρησης, αλλά προκρίνει το 500L ως ένα από τα οικονομικότερα πολυμορφικά σε πραγματικές συνθήκες κίνησης.

Ανηφορίζοντας προς τα βασιλικά κτήματα στην Πάρνηθα, ο οδηγός μπορεί να απολαύσει τη διαδρομή και οι επιβάτες το τοπίο, χάρη στις μεγάλες γυάλινες επιφάνειες και την τεράστια ηλιοροφή, που φροντίζει να διατηρεί το εσωτερικό του 500L φωτεινό σε κάθε περίσταση. Kι αυτό είναι ένα από τα προσόντα του αυτοκινήτου, που μαζί με την ευρυχωρία, τις καλές αναρτήσεις και την οικονομία καυσίμου συνθέτουν ένα σύνολο ικανό να αντεπεξέλθει στις ανάγκες μιας οικογένειας τόσο στην καθημερινότητα, όσο και στον ελεύθερο της χρόνο. Και πάντα με στιλ και ιταλική φινέτσα...

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Fiat 500L 1.3 Μultijet

ΚΥΒΙΣΜΟΣ (κ.εκ.) 1.248
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ (ίπποι/σ.α.λ.) 85/3.500
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ (Nm/σ.α.λ) 200/1.500
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (λίτρα/100 χλμ.) 4,2
ΕΚΠΟΜΠΗ CO2 (γρ./χλμ.) 110
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ. (χλστ.) 4.147x1.784x1.665
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (χλστ.) 2.612
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 ΧΛΜ.ΩΡΑ (δλ.) 14,9
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ (χλμ./ώρα) 165
ΤΙΜΗ (ευρώ) από 19.300*

(1.4: από 15.400, 0.9: από 17.900)

* με την ισχύουσα προωθητική ενέργεια και το όφελος απόσυρσης, η τιμή διαμορφώνεται σε 17.590 ευρώ.

Σχετικά Tags
Fiat