Δοκιμή news.gr: Οδηγούμε το Suzuki Swift 1.3 DDiS

Οδηγεί και γράφει ο Νίκος Τσάδαρης
 

To Swift (ξεπερνά τα 3 εκ. πωλήσεις) είναι εδώ και δεκαετίες, ένα από τα πλέον δημοφιλή και αξιόπιστα αυτοκίνητα της ελληνικής αγοράς, που καταφέρνει να πουλάει σαν ..ζεστό ψωμί (μέσα στο top 10 των μοντέλων της ελληνικής αγοράς) χωρίς τυμπανοκρουσίες και φανφάρες.

Ανήκει στην κατηγορία των σούπερ μίνι, κατηγορία στην οποία είναι εξειδικευμένη η Suzuki και καταφέρνει με μόνο 3,85μ. μήκος, να συνδυάζει δυνατότητες ενός αυτοκινήτου πόλης, με ενός μικρού οικογενειακού, που μπορεί εύκολα να κάνει ταξίδια.

 
Παρά το μικρό μήκος του, που διευκολύνει πολύ τις εντός αστικού ιστού μετακινήσεις και ακόμα περισσότερο το παρκάρισμα, μπορεί να φιλοξενήσει 4 άτομα και αν μάλιστα οι εμπρός δεν είναι μεγαλόσωμοι (πάνω από 1.80-1.85), με επαρκείς χώρους για τους πίσω. Ταυτόχρονα ο χώρος αποσκευών με χωρητικότητα 211λτ (φτάνει τα 512 όταν διπλώσουν τα πίσω καθίσματα), δεν διεκδικεί πρωτεία στην κατηγορία, αλλά φιλοξενεί εύκολα πολλά ψώνια, ή λίγες αποσκευές ταξιδίου.
 

Το σχήμα του (μοιάζει λίγο με …κράνος) είναι κλασικό, αλλά και διαχρονικό θα έλεγε κανείς, αφού βρίσκεται στην αγορά εδώ και 5 χρόνια (από το 2010), με ένα μόνο περιορισμένο facelift, χωρίς να κουράζει ή… μπαγιατεύει. 

 
Η πρώτη εμφανής αλλαγή είναι η προσθήκη φωτιστικών ημέρας LED σχήματος “L” στον εμπρός προφυλακτήρα. Επιπλέον, παρατηρούμε ένα ανασχεδιασμένο εμπρός προφυλακτήρα με περισσότερες ακμές στο κάτω μέρος του, όπου αγκαλιάζει την νέα καινούρια γρίλια. Οι αλλαγές ολοκληρώνονται με τους πλαϊνούς καθρέπτες βαμμένους στο χρώμα του αμαξώματος με ενσωματωμένα φλας, τις «φρέσκιες» ζάντες αλουμινίου και το τρίτο φως φρένων με LED λυχνίες. Η παραγωγή του Swift γίνεται στο εργοστάσιο Magyar της Ουγγρικής πόλης Esztergom (60 χλμ βόρεια της Βουδαπέστης).

 
Στο εσωτερικό το μόνο καινούριο είναι οι χρωματικοί συνδυασμοί των υφασμάτων των καθισμάτων. Ο μοντέρνος σχεδιασμός και τα σκληρά, αλλά φανερά ανθεκτικά πλαστικά, συνθέτουν μια συντηρητική εικόνα (βοηθά σε αυτό και ο σκουρόχρωμος διάκοσμος) και ένα στιβαρό ταμπλό. Πρόκειται πάντως για ένα πλήρες εσωτερικό χωρίς εργονομικά προβήματα καθώς τα πάντα βρίσκονται στη σωστή θέση. Ένα μικρό πρόβλημα εξοικείωσης με το ηχοσύστημα, λύνεται σε λίγα λεπτά ενώ βοηθούν και τα χειριστήρια στο τιμόνι. 

 
Η θέση οδήγησης βρίσκεται εύκολα παρά την κλιμακωτή ρύθμιση της πλάτης, η πλευρική στήριξη θεωρείται επαρκής και το δερμάτινο τιμόνι ρυθμίζεται πάνω-κάτω και μέσα-έξω. Από τη θέση του οδηγού, η ορατότητα του είναι πολύ καλή, καθώς οι κολόνες της οροφής δημιουργούν μικρές «τυφλές» γωνίες για τις οποίες «φροντίζουν» οι τεράστιοι εξωτερικοί καθρέφτες.
 
Η εσωτερική εικόνα συμπληρώνεται με το εξαιρετικό επίπεδο εξοπλισμού, που περιλαμβάνει (στάνταρ) ESP, 7 αερόσακους, κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και θερμαινόμενους καθρέφτες, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ραδιο-CD με MP3, θύρα USB και χειριστήρια στο τιμόνι.
 

Το πολύ όμως ενδιαφέρον στο 5θυρο Swift της δοκιμής  μας είναι ο κινητήρας, που προέρχεται από την οικογένεια Fiat… Πρόκειται για τον γνωστό 1.300άρι diesel της οικογένειας Multijet του Gruppo, προερχόμενο από το εργοστάσιο της Fiat Powertrain Technologies στο Bielsko-Biala της Πολωνίας. Ο κινητήρας αυτός το 2005 αναδείχθηκε “Διεθνής Κινητήρας της Χρονίας” στη κατηγορία από 1 εως 1,4λτ και χρησιμοποιείται σε περισσότερα από 33 μοντέλα της Alfa Romeo, Chevrolet, Fiat, Ford, Lancia, Opel, Suzuki και Tata, με κατασκευασμένα πάνω από 5 εκ. μονάδες μέχρι σήμερα. Έχει χωρητικότητα 1.248 κ.εκ, είναι 4κύλινδρος, turbo, με κωδική ονομασία D13A και αποτελεί την πρώτη εφαρμογή στον κόσμο της τεχνολογίας MultiJet, εξέλιξη του συστήματος Common Rail που εφάρμοσε η Fiat το 1997. Στη συγκεκριμένη περίπτωση   φοράει τούρμπο σταθερής γεωμετρίας, με σχέση συμπίεσης 16.8:1  και αποδίδει 75 ίππους/4.000 σ.α.λ., με ροπή 19,4 χγρμ /1.750 σ.α.λ.
 
Ο κινητήρας συνδυάζεται με 5άρι χειροκίνητο κιβώτιο που διαθέτει σχετικά κοντές και με σφιχτή κλιμάκωση σχέσεις, γεγονός που αξιοποιεί στο έπακρο τις αριθμητικά περιορισμένες αποδόσεις του κινητήρα, δίνοντας στο Swift μια σβελτάδα που δεν εντοπίσαμε σε άλλα μοντέλα με τον ίδιο κινητήρα. Επιπλέον η ύπαρξη συστήματος Start/Stop διατηρεί ακόμα και μέσα στις πόλεις την μέση κατανάλωση πολύ χαμηλά, όχι βέβαια στα 3,8 λίτρα/100χλμ που ισχυρίζεται το εργοστάσιο, αλλά σίγουρα κάτω από τα 5 λίτρα/100 χλμ, αν ο οδηγός δεν υπερβάλλει. Πάντως και σε περιπτώσεις πίεσης του κινητήρα, η μέση κατανάλωση δε θα ξεπεράσει τα 7,5 λίτρα/100 χλμ., τιμή που σε συνδυασμό με το 42λτ χωρητικότητας ρεζερβουάρ του, σε πάει με τη μια Θεσσαλονίκη και ακόμα παραπέρα. Τέλος επειδή και με το Start/Stop οι εκπομπές CO2 είναι 98 γρ/χλμ, το Swift δεν πληρώνει τέλη κυκλοφορίας και μπορεί να κινείται ελεύθερα στον Πράσινο Δακτύλιο.
Κατά τα λοιπά η εκκίνηση το πρωί παράγει τον χαρακτηριστικό για πετρελαιοκινητήρες τραχύ ήχο που μειώνεται όταν ζεσταθεί ο κινητήρας που ζωντανεύει μετά τις 1750σ.α.λ., εκεί όπου πλέον νοιώθεις τη ροπή να σε σπρώχνει μπροστά. Οι επιδόσεις, με  12,7΄΄ για τα 0-100 και σχεδόν 170 χλμ. τελικής, μόνο λίγες δεν μπορούν να χαρακτηρισθούν για ένα ντιζελοκίνητο όχημα με 1300άρι κινητήρα.
 
«Βγαίνοντας» στους δρόμους καταλαβαίνεις αμέσως πως ο χαρακτήρας αυτοκινήτου πόλης δεν έχει αλλάξει καθόλου στο Swift, παρά τις όχι σαφώς «σούπερ μίνι» διαστάσεις του (3.850 Χ 1.695 Χ 1.510 χλστ.), ενώ το βάρος των 1065 κιλών δύσκολα γίνεται αντιληπτό, τόσο στις επιταχύνσεις, όσο και στις απότομες αλλαγές πορείας. Το μικρό Suzuki δεν προσφέρει πολυτέλειες, διαθέτει όμως γεροδεμένη κατασκευή και καλή ποιότητα υλικών, κάτι που μεταφράζεται σε απουσία τριγμών στην κίνηση ακόμα και σε κακοτράχαλους  δρόμους (το ύψος των 14εκ. από το έδαφος επιτρέπει και λίγο χώμα…). Ο τραχύς ήχος του κινητήρα περιορίζεται από την καλή ηχομόνωση και σπορτίφ χαρακτήρας της κατασκευής γίνεται σαφής από τη συνολική συμπεριφορά του, που επιτρέπει την αξιοποίηση του κινητήρα και του «σφιχτού» 5τάχυτου κιβωτίου. Το πολύ καλό στήσιμο της ανάρτησης κάνει το Swift διασκεδαστικό, εύχρηστο και ευχάριστο σε κάθε είδους διαδρομή. Το καλό κράτημα και η ακρίβεια του τιμονιού (2,8 στροφές άκρη σε άκρη) βοηθούν τον οδηγό το να «σημαδεύει» με ακρίβεια, αλλά και το να αλλάζει τροχιά μέσα στη στροφή. Η ανάρτηση συνδυάζει άριστα την απόσβεση των κακοτεχνιών των δρόμων, με το κράτημα και τις μειωμένες κλίσεις του αμαξώματος, ενώ σχεδόν ποτέ δε θα χρειαστεί να επέμβει ESP (σύστημα ελέγχου πρόσφυσης), κάτι που δείχνει ακριβώς πόσο καλά στημένο είναι το Swift. 
 
Όσον αφορά τα φρένα, η έκδοση GLX διαθέτει 4 δισκόφρενα (εμπρός αεριζόμενα), κάτι που προσφέρει πολύ καλή πέδηση, χωρίς σημάδια κόπωσης στη συνεχή χρήση, με τη σημείωση ότι, ο οδηγός χρειάζεται να εξοικειωθεί με το πεντάλ που πιάνει από αρκετά ψηλά.
 
Στον αυτοκινητόδρομο η ποιότητα κύλισης του είναι πολύ πάνω από το μέσο όρο και μόνο στα πολλά χιλιόμετρα θα περάσει στην καμπίνα ο ήχος από το οδόστρωμα. Από την άλλη, αν  θελήσεις να κινηθείς γρήγορα σε επαρχιακές διαδρομές, απενεργοποιείς το ESP, εκμεταλλεύεσαι το πολύ καλό τιμόνι, σημαδεύεις και …πυροβολείς με ταχύτητες ασυνήθιστες για την κατηγορία και τον προορισμό της κατασκευής
 
Αυτό όμως που μας κέρδισε είναι το ότι, όσο περισσότερο ζεις μαζί με το Swift, σου κερδίζει την εμπιστοσύνη και σε κάνει να πιστεύεις πως είναι ένα άθραυστο αυτοκίνητο ικανό να σε εξυπηρετεί μια ζωή..
Με καλές επιδόσεις, σωστές σχέσεις μετάδοσης, πολύ καλή οδική συμπεριφορά, ακριβές τιμόνι και άριστο στήσιμο εντός ή εκτός Swift 1.3 DDiS, είναι το πιο ευχάριστο στην οδήγηση μικρό ντίζελ, που οδηγήσαμε μέχρι σήμερα, με το πρόσθετο πλεονέκτημα της οικονομίας και τη σιγουριά της αντοχής.
Αν σε όλα τα παραπάνω συμπληρώσουμε και την τιμή των από 13.150 ευρώ (με απόσυρση), καταλαβαίνουμε εύκολα γιατί το αυτοκίνητο αυτής εδώ της δοκιμής μας, πρέπει να είναι από τα πρώτα που θα δει όποιος σκοπεύει να κάνει αγορά σε αυτή την κατηγορία.
 
Υπέρ
• Κινητήρας/κιβώτιο
• Κατανάλωση
• Χώροι εμπρός
• Οδική συμπεριφορά
• Φρένα
• Εξοπλισμός
• Κατανάλωση
• Ποιότητα κύλισης
• Value for money
 
Κατά
 
• Ήχος πετρελαιοκινητήρα
• Μικρός χώρος αποσκευών/πίσω επιβατών
• Συντηρητικός σχεδιασμός
• Σκληρά πλαστικά εσωτερικού
 
Τεχνικά χαρακτηριστικά
  • Κινητήρας: diesel, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, turbo
  • Κυβισμός: 1.248 κ.εκ.
  • Ισχύς:         75 ίπποι/4.000σ.α.λ.
  • Ροπή:         19,4 χγρμ/1.750σ.α.λ.
  • Μετάδοση:  Στους εμπρός τροχούς
  • Κιβώτιο:      5άρι Μηχανικό
  • Ανάρτηση:    ΕμπρόςΓόνατα McPherson/ Πίσω Ημιάκαμπτος Άξονας
  • Τροχοί:         Εμπρός185/55/16 - Πίσω185/55/16
  • Φρένα:          Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι/ ΠίσωΔίσκοι
  • Βάρος:          1065 κιλά
  • 0-100:           12,7’’
  • Τελική ταχύτητα: 170χλμ/ώρα
  • Κατανάλωση:  5,0λτ/100χλμ (μέση δοκιμής)