Νέα Mini John Cooper Works Clubman και Countryman: Τα πιο ισχυρά μοντέλα στην ιστορία της μάρκας

Νέα Mini John Cooper Works Clubman και Countryman: Τα πιο ισχυρά μοντέλα στην ιστορία της μάρκας

Δύο νέες εκδόσεις από την βρετανική εταιρεία

Η «Βρετανική» Mini παρουσιάζει δύο μοντέλα που, κατά μία έννοια, είναι τα ισχυρότερα στην 60χρονη ιστορία της με έγκριση τύπου για δημόσιο δρόμο.

Ο 4κύλινδρος turbo κινητήρας 306 ίππων στα νέα Mini John Cooper Works Clubman και Countryman, υπόσχεται εξαιρετικές επιδόσεις και για τα δύο compact πολυτελή μοντέλα.

Και στις δύο περιπτώσεις, ο κινητήρας συνδυάζεται στάνταρ με ένα νέο, 8τάχυτο σπορ κιβώτιο Steptronic, με μηχανικό μπλοκέ διαφορικό στον εμπρός άξονα, σύστημα τετρακίνησης ALL4, ειδικά διαμορφωμένο πλαίσιο, και πρόσθετες ενισχύσεις στη δομή του αμαξώματος, τις βάσεις του κινητήρα και τις συνδέσεις στο πλαίσιο.

Στις νέες εκδόσεις των δύο κορυφαίων σπορ μοντέλων, τόσο αυτό με τις έξι πόρτες όσο και η γεροδεμένη εκδοχή παντός εδάφους προσφέρουν μία ενδιαφέρουσα οδηγική εμπειρία. Η τελευταία γενιά του 4κύλινδρου κινητήρα που εξελίχθηκε για τα μοντέλα John Cooper Works με τεχνολογία TwinPower Turbo υπερέχει της προηγούμενης κατά 75 ίππους στις μέγιστες τιμές ισχύος. Η μέγιστη ροπή έχει αυξηθεί κατά 100 Nm στα 450 Nm, ενώ ανάλογη είναι και η αύξηση της επιτάχυνσης.

Το νέο John Cooper Works Clubman επιταχύνει από 0 στα 100 χλμ σε 4,9 δεύτερα, ενώ το νέο John Cooper Works Countryman καλύπτει την ίδια απόσταση σε 5,1 δευτερόλεπτα, ενώ ταυτόχρονα διαθέτουν και εντυπωσιακές ρεπρίζ.

Συνοψίζοντας τα χαρακτηριστικά των νέων John  Cooper  Works μοντέλων, έχουμε τα εξής:

  • Νέος 4κύλινδρος κινητήρας με τεχνολογία TwinPower Turbo και 306 ίππους με ροπή 450 Nm.
  • Αύξηση ισχύος έναντι των προηγούμενων μοντέλων: 75 ίππων.
  • Η φιλοσοφία ψύξης ενσωματώνει τεχνογνωσία από την αγωνιστική πίστα.
  • Νέο σύστημα εξάτμισης με αξιοσημείωτη διαμόρφωση ήχου και φίλτρο σωματιδίων βενζίνης που πληροί το πρότυπο Euro 6d-TEMP.
  • Mini ALL4 all-wheel drive, στάνταρ.
  • Νέο 8τάχυτο σπορ κιβώτιο Steptronic με ενσωματωμένο μηχανικό μπλοκέ διαφορικό για τους εμπρός τροχούς.
  • Ειδικός σχεδιασμός και set-up πλαισίου.
  • Mεγαλύτερο σπορ σύστημα πέδησης John Cooper Works.
  • Εξαιρετικά άκαμπτη δομή αμαξώματος, βάσεις κινητήρα και συνδέσεις πλαισίου.
  • Νέοι προβολείς LED με λειτουργία μεγάλης σκάλας φώτων Matrix και πίσω φώτα LED σε σχέδιο Βρετανικής Σημαίας (Union Jack) στο John Cooper Works Clubman.

Κινητήρας

Ο 4κύλινδρος κινητήρας έχει ανασχεδιαστεί με γνώμονα την μέγιστη ισχύ. Βασίζεται στη 2λιτρη μονάδα του Cooper S Clubman και του Cooper S Countryman, αλλά φέρει ειδικές τροποποιήσεις στο σύστημα του στροφάλου, ενώ παράλληλα επωφελείται από τη νέα γενιά της τεχνολογίας TwinPower Turbo. Οι μετατροπές αυτές βασίζονται στην αγωνιστική τεχνογνωσία του τμήματος John Cooper Works και περιλαμβάνουν έναν ενισχυμένο στρόφαλο, κύριο ρουλεμάν μεγαλύτερης διατομής, ειδικά έμβολα, μπιέλες, και νέο αποσβεστήρα κραδασμών με βελτιστοποιημένη ψύξη.

Η σημαντικά αυξημένη ισχύς σε σχέση με την προηγούμενη κινητήρια μονάδα, είναι επίσης αποτέλεσμα χρήσης του μεγαλύτερου υπερσυμπιεστή. Ο σχέση συμπίεσης του νέου κινητήρα έχει μειωθεί από 10,2 σε 9,5 για να εναρμονιστεί με την αυξημένη πίεση υπερπλήρωσης του συστήματος. Επιπλέον, ο υπερσυμπιεστής που είναι ενσωματωμένος στην πολλαπλή εξαγωγής φέρει βαλβίδα εκτόνωσης (σκάστρα) που συμβάλλει στα βελτιστοποιημένα χαρακτηριστικά απόκρισης. Ο αυλός εισαγωγής έχει επίσης επανασχεδιαστεί με στόχο την μέγιστη ροή.

Η άμεση παραγωγή ισχύος στον κινητήρα υποστηρίζεται από την τελευταία γενιά του συστήματος άμεσου ψεκασμού βενζίνης. Τα νέα μπεκ πολλαπλών οπών ανάμεσα στις βαλβίδες επιτρέπουν αυξημένη ροή, μεταφέροντας το καύσιμο στους θαλάμους καύσης με πίεση ψεκασμού έως 350 bar. Η άριστη εξαέρωση του καυσίμου επιτρέπει ακριβή δοσολογία, το μυστικό για καθαρή καύση και βέλτιστη απόδοση. Η τεχνολογία TwinPower Turbo περιλαμβάνει επίσης πλήρως μεταβλητό έλεγχο βαλβίδων με το σύστημα Valvetronic και μεταβλητό έλεγχο εκκεντροφόρων στην πλευρά εισαγωγής και εξαγωγής (double Vanos).

Η απόκριση ακόμα και στην παραμικρή πίεση του γκαζιού με καμπύλη ισχύος που διατηρείται στα υψηλά φορτία, απεικονίζει τις σπορ επιδόσεις του νέου κινητήρα. Επιπλέον, το νέο σύστημα ψύξης ικανοποιεί τις απαιτήσεις διαχείρισης θερμοκρασίας. Μία βέλτιστη θερμοκρασία λειτουργίας του κινητήρα είναι εγγυημένη σε όλες τις περιπτώσεις (ακόμα και υπό ακραίες συνθήκες στην αγωνιστική πίστα) από δύο εξωτερικά ψυγεία, ένα ειδικό δοχείο διαστολής με αυξημένο όγκο, μία ανεξάρτητη βάση μονάδας ψύξης, ένα ηλεκτρικό βεντιλατέρ με αυξημένη ισχύ, και ένα τρίτο επίπεδο ψύξης που επιτυγχάνεται με ένα συμπυκνωτή. Για βελτιστοποίηση της προθέρμανσης, η ψύξη του στροφαλοθαλάμου μπορεί προσωρινά να απενεργοποιηθεί μέσω της δίοδης βαλβίδας ψύξης. Επιπλέον, το κιβώτιο έχει το δικό του κύκλωμα ψυκτικού υγρού και εξωτερικό ψυγείο υγρών κιβωτίου.

Ο κινητήρας αυτός παράγει μέγιστη ροπή 450 Nm σε ευρύ φάσμα στροφών μεταξύ 1.750 και 4.500 στροφών, που είναι περίπου 28% υψηλότερη από του προκατόχου του. Η μέγιστη ισχύς του  νέου κινητήρα έχει αυξηθεί κατά περίπου 32%, στους 306 ίππους που «εμφανίζονται» μεταξύ 5.000 και 6.250 στροφών. Η ελκτική ισχύς προσφέρει στο John Cooper Works Clubman επιτάχυνση 0 - 100 χλμ σε 4,9 & 5,1 δευτερόλεπτα αντίστοιχα για το Clubman & το Countryman, εξασφαλίζοντας εντυπωσιακό επίπεδο ελαστικότητας ακόμα και σε σύντομες επιταχύνσεις, ενώ η μέγιστη ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 χλμ/ώρα.

Η επιτάχυνση συνοδεύεται από τον συναρπαστικό ήχου του νέου, ειδικού σπορ συστήματος εξαγωγής. Η μεγάλη ισχύς κάνει αισθητή την παρουσία της πιο έντονα από ποτέ, με μία ιδιαίτερη χροιά ήχου που εναρμονίζεται με το φορτίο του κινητήρα και υπογραμμίζει τον χαρακτήρα υψηλών επιδόσεων. Σε χαλαρή οδήγηση με βελτιστοποιημένη κατανάλωση και χαμηλές στροφές, ο ήχος που παράγεται είναι περισσότερο συγκρατημένος και μπάσος. Το διπλό σύστημα εξαγωγής οδηγεί σε ένα νέο μεγάλο, πίσω σιλανσιέ. Σε συνδυασμό με τη μειωμένη πίεση επιστροφής καυσαερίων, επισπεύδεται η απόκριση του κινητήρα. Η εξωτερική διάμετρος των απολήξεων που ενσωματώνονται δεξιά και αριστερά της πίσω ποδιάς είναι 95 χλστ για το νέο JCW Clubman και 85 χλστ στο νέο JCW Countryman. Για μέγιστη μείωση των ρύπων, το σπορ σιλανσιέ εφοδιάζεται με ένα φίλτρο σωματιδίων βενζίνης. Το σύστημα ελέγχου εκπομπών ρύπων και στα δύο νέα μοντέλα John Cooper Works πληροί το πρότυπο Euro 6d-TEMP.

8τάχυτο κιβώτιο Steptronic & μηχανικό μπλοκέ διαφορικό

Ο κινητήρας (εγκάρσια τοποθετημένος, μπροστά) και στα δύο μοντέλα μεταφέρει την ισχύ του στο εξελιγμένο, 8τάχυτο, σπορ κιβώτιο Steptronic. Η τελευταία γενιά του κιβωτίου προσφέρει αυξημένη εσωτερική απόδοση και μεγαλύτερο λόγο μετάδοσης. Αυτό σημαίνει χαμηλότερες στροφές κινητήρα με μεγαλύτερη σχέση κιβωτίου, και κατ’ επέκταση χαμηλότερη κατανάλωση. Ένα νέο σύστημα ελέγχου αυξάνει τόσο τη δυναμική των αλλαγών σχέσεων όσο και την οδηγική άνεση. Η αλλαγή σχέσεων κιβωτίου και η ακουστική άνεση έχουν βελτιστοποιηθεί περαιτέρω. Ο συμπλέκτης του μετατροπέα ροπής (στάτης) κλείνει αμέσως μετά την εκκίνηση, δημιουργώντας άμεση σύνδεση με τον κινητήρα για αυξημένη απόκριση. Shift paddles (χειριστήρια αλλαγών) τοποθετούνται στάνταρ στο τιμόνι για μηχανική επιλογή σχέσεων. Το 8τάχυτο Steptronic προσφέρει λειτουργία εκκίνησης (launch control) για επιτάχυνση από στάση, με βέλτιστη πρόσφυση και μέγιστη δυναμική.

Το νέο αυτόματο κιβώτιο περιλαμβάνει ένα μπλοκέ διαφορικό που μειώνει την διαφορά ταχύτητας μεταξύ των εμπρός τροχών. Υπό συνθήκες φορτίου, αυτό σημαίνει ότι μπορεί να παραχθεί ένα ποσοστό εμπλοκής έως 39%. Το μηχανικό μπλοκέ διαφορικό είναι συνδεδεμένο με το DSC (Dynamic Stability Control), που βοηθά στην πρόσφυση των οχημάτων σε χαλαρά εδάφη ή σε κακές καιρικές συνθήκες, και στη δυναμική, σπορ συμπεριφορά στις στροφές. Με την εμπλοκή, εάν παρατηρηθεί τάση ολίσθησης στον έναν από τους δύο εμπρός τροχούς, η ροπή μεταφέρεται στον άλλο τροχό, αποτρέποντας έτσι την απώλεια πρόσφυσης, ακόμα και με διαφορετικούς συντελεστές τριβής μεταξύ αριστερού και δεξιού τροχού. Με τον ίδιο τρόπο, το μπλοκέ διαφορικό υποστηρίζει την ευελιξία του αυτοκινήτου στις γρήγορες αλλαγές κατεύθυνσης ή σε δυναμικές επιταχύνσεις στην έξοδο των στροφών, εφαρμόζοντας στοχευμένη κατανομή της ροπής.

Σύστημα τετρακίνησης ALL 4

Το σύστημα τετρακίνησης ALL4 ανήκει στον στάνταρ εξοπλισμό των νέων  JCW μοντέλων και αναβαθμίστηκε πλήρως για τις νέες εκδόσεις. Η συμπαγής, βελτιστοποιημένου βάρους μονάδα τετρακίνησης αποτελείται από ένα κιβώτιο στον εμπρός άξονα (power take-off), έναν κεντρικό άξονα δύο τμημάτων, και το πίσω διαφορικό με ηλεκτροϋδραυλικά ρυθμιζόμενο πολύδισκο συμπλέκτη (Hang-on). Ο «ευφυής» εγκέφαλος του συστήματος ALL4 είναι συνδεδεμένος με το DSC Dynamic Stability Control και υπολογίζει σταθερά την ιδανική κατανομή ισχύος μεταξύ εμπρός και πίσω τροχών. Αυτό σημαίνει ότι η εξαιρετική ισχύς κατανέμεται πάντα εκεί όπου μπορεί να μετατραπεί πιο αποδοτικά και αποτελεσματικά σε οδηγική απόλαυση.

Σε κανονικές συνθήκες οδήγησης με το DSC απενεργοποιημένο, μεταφέρει τη ροπή, κατά παράδοση, στους εμπρός τροχούς. Έτσι, η κινητήρια ισχύς μετατρέπεται σε ώθηση προς τα εμπρός με μέγιστη απόδοση. Αλλά εάν ο εγκέφαλος του DSC ανιχνεύσει κίνδυνο ολίσθησης στους εμπρός τροχούς, σε κλάσμα του δευτερολέπτου, ο πολύδισκος συμπλέκτης (Hang-on) θα μεταφέρει τη ροπή στους πίσω τροχούς με τη βοήθεια μιας ηλεκτροϋδραυλικής αντλίας.

Η πιο εξελιγμένη έκδοση του συστήματος ALL4 έχει εναρμονιστεί με ακρίβεια με την υψηλή ισχύ και τις αυξημένες δυναμικές δυνατότητες των νέων σπορ Mini. Αποτελείται από ενισχυμένα γρανάζια στο κιβώτιο τετρακίνησης, μεγαλύτερο εύκαμπτο δίσκο στον κεντρικό άξονα που οδηγεί το πίσω διαφορικό, και ειδικά πίσω ημιαξόνια με μεγαλύτερη στρεπτική ακαμψία.

Οι νέες, ειδικές βάσεις του συστήματος κίνησης συμβάλλουν στην αυξημένη ακρίβεια σε δυναμικές συνθήκες οδήγησης. Τα σκληρότερα σαϊλεντμπλόκ κινητήρα και μετάδοσης έχουν ως αποτέλεσμα άμεση σύνδεση του συστήματος κίνησης με το πλαίσιο. Αυτό δημιουργεί μία αποτελεσματική ηχομόνωση και βελτιστοποιεί το χρόνο αντίδρασης σε σπορ ελιγμούς. Οι νέες βάσεις υποστηρίζουν επίσης την αμεσότητα του συστήματος διεύθυνσης στις στροφές και τα χαρακτηριστικά απόκρισης του κινητήρα.

Εξελιγμένο πλαίσιο –  νέα φρένα

Ταυτόχρονα με τη νέα εξέλιξη του κινητήρα, η τεχνολογία των πλαισίων των νέων JCW αναβαθμίστηκε υπέρ των υψηλότερων επιδόσεων. Οι ειδικές εκδόσεις του εμπρός άξονα ενός συνδέσμου με γόνατα ελατηρίων και του πίσω άξονα πολλαπλών συνδέσμων βελτιστοποιήθηκαν ως προς την αντοχή, την κινηματική και το βάρος των εξαρτημάτων τους, στοχεύοντας σε αγωνιστική αίσθηση από την υψηλή ισχύ. Νέας σχεδίασης ρουλεμάν ακραξονίων βελτιώνουν τις τιμές κάμπερ στους εμπρός τροχούς. Επίσης, χάρη στην ειδική κινηματική του πίσω άξονα, βελτιώθηκε η δυνατότητα μεταφοράς πλευρικών φορτίων στις γρήγορες στροφές.

Τα επαναρυθμισμένα συστήματα ανάρτησης και απόσβεσης, το DSC Dynamic Stability Control και το ηλεκτρομηχανικό σύστημα διεύθυνσης υποστηρίζουν με τον ευέλικτο χαρακτήρα των σπορ μοντέλων, ενώ προαιρετικά - και για τα δύο μοντέλα -, διατίθεται ένα προσαρμοζόμενο πλαίσιο με ηλεκτρονικά ελεγχόμενους αποσβεστήρες. Οι ενεργοί αποσβεστήρες λειτουργούν σύμφωνα με δύο χαρακτηριστικά διαγράμματα, με έμφαση είτε στη σπορ οδήγηση, είτε στην οδηγική άνεση. Αυτά ενεργοποιούνται στα προγράμματα Driving Modes.

Στο νέο JCW Clubman, τόσο το στάνταρ σπορ όσο και το προσαρμοζόμενο πλαίσιο, που επιτρέπει το χαμήλωμα του αυτοκινήτου κατά 10 χλστ συγκριτικά με άλλους τύπους οχημάτων, σχετίζονται με το στάνταρ πλαίσιο. Στο στάνταρ εξοπλισμό ανήκουν και οι ελαφρές, μεταλλικές ζάντες 18 ιντσών JCW σε σχέδιο Black Grip Spoke. Ωστόσο, προαιρετικά, διατίθενται και ελαφρές μεταλλικές ζάντες JCW σε διάστασεις 18 και 19 ιντσών.

Το σπορ σύστημα πέδησης έχει επίσης επανασχεδιαστεί και περιλαμβάνει τώρα δισκόφρενα με τετραπίστονες σταθερές δαγκάνες στους πίσω τροχούς για αποτελεσματικό φρενάρισμα, ακόμα και σε περιπτώσεις εντατικής χρήσης. Τα μεγάλα δισκόφρενα (360 × 30 χλστ μπροστά  και 330 × 20 χλστ πίσω) σε συνδυασμό με τη βελτιστοποιημένη γεωμετρία αυλακώσεων ψύξης συμβάλλουν στην επίτευξη ενός υψηλού επιπέδου ευστάθειας και οι κόκκινες δαγκάνες μπροστά φέρουν το λογότυπο John Cooper Works.

Αμάξωμα και σύνδεσμοι πλαισίου με βελτιστοποιημένη ακαμψία

Το μακρύ μεταξόνιο, τα φαρδιά μετατρόχια και το χαμηλό κέντρο βάρους των δύο μοντέλων είναι ιδανικά για σχεδίαση και ρύθμιση πλαισίου με έμφαση στις σπορ επιδόσεις. Επιπλέον, η συστηματική ενίσχυση της δομής του αμαξώματος και οι εξαιρετικά άκαμπτοι σύνδεσμοι πλαισίου στα νέα Mini JCW, εξασφαλίζουν μέγιστη οδηγική ακρίβεια. Και τα δύο μοντέλα έχουν νέα μπάρα θόλων ακριβείας για το διαμέρισμα του κινητήρα, που συνδέει τις δεξιές και αριστερές βάσεις γονάτων ελατηρίων. Οι ενισχύσεις του εμπρός τμήματος ολοκληρώνονται από καμπυλωτές δοκούς και μια ακόμα κάτω μπάρα.

Το συνολικό πακέτο ολοκληρώνεται από ειδικά σχεδιαστικά χαρακτηριστικά που βελτιστοποιούν την αεροδυναμική του οχήματος και το σχέδιο των αεραγωγών. Οι μεγάλες εισαγωγές αέρα μπροστά είναι σχεδιασμένες για να εξυπηρετούν τις απαιτήσεις ψύξης των συστημάτων κίνησης και πέδησης. Επιπλέον, οι υψηλές επιδόσεις αντανακλώνται στην ειδική σχεδίαση των πλαϊνών ποδιών και των ανεξάρτητων πίσω ποδιών με ενσωματωμένο διαχύτη. Ειδικές αεροτομές οροφής συμβάλλουν στη μείωση της άνωσης στις υψηλές ταχύτητες. Επιπλέον, τα δύο νέα μοντέλα είναι εξοπλισμένα με αεροδυναμικά βελτιστοποιημένα καλύμματα καθρεπτών.

Αποκλειστικός, στάνταρ εξοπλισμός

Άλλες ξεχωριστές πινελιές στο εξωτερικό περιλαμβάνουν την προαιρετική κόκκινη απόχρωση της οροφής και των καλυμμάτων καθρεπτών για τη δημιουργία αντιθέσεων, μία εξατομικευμένη σχεδίαση για τα πλευρικά φινιστρίνια με τα ενσωματωμένα φλας, και το λογότυπο JCW στη μάσκα και την πίσω πόρτα. Ο κεντρικός αεραγωγός και των δύο μοντέλων έχει κυψελοειδή δομή. Η εισαγωγή του JCW Countryman φέρει επίσης κόκκινο πλαίσιο, ενώ μία εγκάρσια κόκκινη μπάρα διαιρεί τη μάσκα του νέου JCW Clubman. Οι προβολείς, τα πίσω  φώτα και η πίσω ποδιά, αποτυπώνουν επίσης την ανανεωμένη σχεδιαστική φιλοσοφία του νέου Clubman.

Η αγωνιστική αίσθηση αποκτά νέα διάσταση, που μπορούν να απολαύσουν οι επιβάτες και των πέντε πλήρως εξοπλισμένων καθισμάτων του νέου JCW Countryman. Η σπορ αίσθηση στο εσωτερικό και των δύο οχημάτων οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στα σπορ καθίσματα με ενσωματωμένα προσκέφαλα, στο σπορ τιμόνι με μπουτόν πολλαπλών λειτουργιών, στον επιλογέα ταχυτήτων, και στην ανθρακί επένδυση οροφής.

Ο αποκλειστικός στάνταρ εξοπλισμός και των δύο μοντέλων, περιλαμβάνει επίσης προβολείς LED, σύστημα εισόδου/εκκίνησης χωρίς κλειδί, Mini Driving Modes, και το Radio Mini Visual Boost που περιλαμβάνει μία οθόνη 6,5 ιντσών με λειτουργία αφής και ανασχεδιασμένη οθόνη γραφικών ενδείξεων.

Το ενσωματωμένο Connected Media έχει πρόσβαση σε πολυάριθμες διαδικτυακές υπηρεσίες Mini Connected. Εναλλακτικά, προσφέρεται προαιρετικός, ειδικός εξοπλισμός, όπως σύστημα Connected Navigation, με εύχρηστη λειτουργία καθοδήγησης διαδρομής και πρόσθετες λειτουργίες infotainment, καθώς και σύστημα Connected Navigation Plus με οθόνη αφής 8,8 ιντσών. Σε συνδυασμό με αυτές τις επιλογές, διατίθεται επίσης υπηρεσία κυκλοφοριακής ενημέρωσης σε πραγματικό χρόνο (Real Time Traffic Information) που παρέχει πληροφορίες για την τρέχουσα κατάσταση της κυκλοφορίας σε πραγματικό χρόνο, υπηρεσία προσωπικού Συμβούλου (Concierge service) και MINI Online Internet portal, με συμβατότητα Apple CarPlay.

Επιπλέον, ενημερώσεις χαρτών πλοήγησης γίνονται αυτόματα (downloading) στο αυτοκίνητο μέσω της σύνδεσης με το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας.

Οι τιμές είναι στα 53.110 ευρώ για το Clubman και στα 55.250 ευρώ, για το Countryman

Νίκος Τσάδαρης

Σχετικά Tags
Μini