Στην Ελλάδα το νέο Citroen C5 Aircross

Στην Ελλάδα το νέο Citroen C5 Aircross

Το οδηγήσουμε και σας παρουσιάζουμε τα πλεονεκτήματα του

Το Citroen C5 Aircross είναι η νέα «ναυαρχίδα» της Γαλλικής μάρκας και εμπορικά τοποθετείται στην κατηγορία των C- SUV, που τα τελευταία χρόνια ανεβαίνει ραγδαία και είναι ήδη η 3η σε μέγεθος κατηγορία της αγοράς.

Το νέο μεσαίο Γαλλικό SUV είναι «χτισμένο» πάνω στην ίδια πλατφόρμα με το Peugeot 3008 αλλά έχει μακρύτερο μεταξόνιο.

Το επιβλητικό υπερυψωμένο όχημα (που ήδη έχει ξεκινήσει μια πετυχημένη εμπορική πορεία στην Κίνα) παρουσιάστηκε αυτές τις ημέρες από τον όμιλο Συγγελίδη στους δημοσιογράφους του ειδικού τύπου. Στην διάρκεια αυτής της διαδικασίας είχαμε την ευκαιρία να το γνωρίσουμε από κοντά, αλλά και να το οδηγήσουμε, σε ένα ταξίδι που περιείχε όλων των ειδών τους δρόμους, γεγονός που βοήθησε να βγάλουμε τα πρώτα μας συμπεράσματα σε σχέση με αυτό που προβάλει περισσότερο το μοντέλο, δηλαδή την ικανότητά του να ταξιδεύει, με άνεση και ασφάλεια.

Αισθητικά αποκλείεται να περάσει απαρατήρητο, κυρίως λόγω του υπερυψωμένου εμπρός καπό, των περιμετρικών προστατευτικών και των LED φωτιστικών σωμάτων εμπρός και πίσω. Αυτό όμως που εντυπωσιάζει περισσότερο, είναι η απόσταση από το έδαφος, που φτάνει τα 23 εκ. και παραπέμπει σε καθαρόαιμα off road μοντέλα. Την «εκτός δρόμου» εικόνα ενισχύουν και οι διαμέτρου 720χλστ τροχοί, αλλά και οι μπάρες οροφής.

Εδώ αξίζει να σημειώσουμε, ότι οι υποψήφιοι αγοραστές έχουν να επιλέξουν ανάμεσα από 30 χρωματικούς συνδυασμούς και 5 διαφορετικές ταπετσαρίες.

Με μήκος 4,5 μ. το C5 Aircross φυσιολογικά διαθέτει ένα ευρύχωρο εσωτερικό, όπου οι σχεδιαστές φρόντισαν να εκμεταλλευτούν προς όφελος επιβατών και αποσκευών κάθε κυβικό εκατοστό του χώρου. Έτσι υπάρχει άνετος χώρος για 5 ενήλικες (και εύσωμους) επιβάτες, καθώς και για 720 λίτρα αποσκευών, που αν διπλωθούν τα πίσω καθίσματα αυξάνονται στα 1630 λίτρα, ενώ μπορούν να μεταφερθούν αντικείμενα μήκους έως και 1,9 μ.

Πρόκειται για το μεγαλύτερο πορτ μπαγκάζ της κατηγορίας, με πλατύ άνοιγμα (1.017 χλστ) και ορθογώνιο σχήμα του (μήκος 999 έως 1.907 χλστ - με αναδιπλωμένα τα πίσω καθίσματα και ύψος έως την εταζέρα 583 χλστ), διαστάσεις που καθιστούν ευκολότερη τη φόρτωση των μεγαλύτερων αντικειμένων. Για ακόμα πιο εύκολη πρόσβαση στο πορτμπαγκάζ, το C5 Aircross είναι εξοπλισμένο με μια  πόρτα «hands free», η οποία ανοίγει ηλεκτρικά όταν περνά το πόδι του χρήστη κάτω από τον προφυλακτήρα.

Επιπλέον, οι θέσεις για μικροαντικείμενα περιλαμβάνουν ψυχόμενους αποθηκευτικούς χώρους, συνολικού όγκου 33 λίτρων.

Ένα ακόμα από τα μοναδικά χαρακτηριστικά του C5 Aircross είναι τα τρία ανεξάρτητα πίσω καθίσματα, που ρυθμίζονται κατά μήκος (15 εκ. διαδρομή), με την πλάτη να ρυθμίζεται σε 5 θέσεις και δίνουν πολλές μεταφορικές επιλογές στον χρήστη.  Όλα τα καθίσματα είναι τεχνολογίας «Advanced Comfort», στα οποία χρησιμοποιείται μια νέα τεχνολογία κατασκευής κι ένα νέο αφρώδες υλικό (πάχους 15χλστ) υψηλής πυκνότητας, με στόχο να προσφέρουν ταυτόχρονα καλή στήριξη του σώματος και υψηλά επίπεδα άνεσης.

Από την υπερυψωμένη και πρωτόγνωρα άνετη θέση οδήγησης, εκτιμάς την σύγχρονη, ευχάριστη και λειτουργική σχεδίαση του ταμπλώ, στο οποίο δεσπόζουν, ο πίνακας οργάνων 12,3 ιντσών και η οθόνη αφής (στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις) που πληροφορεί, ρυθμίζει και ψυχαγωγεί.

Όσον αφορά τις κινητήριες μονάδες, το C5 Aircross (αποκλειστικά προσθιοκίνητο) προσφέρεται με δύο βενζινοκίνητες εκδόσεις (τούρμπο PureTech), αυτή με των 1.2 λίτρων με 130 ίππους και χειροκίνητο κιβώτιο 6 ταχυτήτων και αυτή των 1.6 λίτρων με απόδοση 180 ίππων και αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων. Το αυτόματο κιβώτιο είναι εντελώς νέο, αντικαθιστά το αυτόματο 6άρι που χρησιμοποιούσε η Citroen, και παρά τις επιπλέον σχέσεις είναι κατά 2 κιλά ελαφρύτερο, ενώ προσφέρει μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου κατά 7%.

Δυο είναι και οι εκδόσεις diesel. Στην βάση ο κινητήρας των 1.5 λίτρων απόδοσης 130 ίππων που συνδυάζεται με χειροκίνητο 6άρι ή αυτόματο 8άρι κιβώτιο και στην κορυφή ο 2λιτρος των 180 ίππων, που συνοδεύηεται αποκλειστικά με το αυτόματο 8άρι κιβώτιο.

Στις αρχές του 2020 θα προκύψει και μια φορτιζόμενη υβριδική έκδοση, με αυτονομία ηλεκτροκίνησης γύρω στα 60 χιλιόμετρα.

Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει να γίνει για την ανάρτηση του C3 Aircross, του οποίου όλες οι εκδόσεις είναι εφοδιασμένες με την ευρεσιτεχνία της μάρκας που ονομάζεται  Progressive Hydraulic Cushions και είναι κάτι σαν σύγχρονο... μαγικό χαλί.

Η ανάρτηση αυτή προέρχεται από την εμπειρία της Citroën στο μηχανοκίνητο αθλητισμό. Με την παροχή αυξημένης απόστασης από το έδαφος, τα hydraulic cushions (υδραυλικοί αναστολείς) απορροφούν καλύτερα τις δονήσεις, ιδιαίτερα μετά από άλματα. Παρουσιάστηκε, δοκιμάστηκε και έδειξε τις δυνατότητές της σε αγώνες ράλι cross-country τοποθετημένη στις ZX που θριάμβευσαν στο Παρίσι-Ντακάρ του 1994, ενώ τώρα το σύστημα χρησιμοποιείται τώρα στο C3 WRC. Εξασφαλίζει αποτελεσματικότητα, διασφαλίζοντας τη σταθερότητα και την αντοχή των οχημάτων

Περίπου 20 διπλώματα ευρεσιτεχνίας κατατέθηκαν κατά την ανάπτυξη της νέας ανάρτησης. Ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί είναι αρκετά απλός. Ενώ τα συμβατικά συστήματα ανάρτησης περιλαμβάνουν αποσβεστήρα κραδασμών, ελατήριο και μηχανικό στοπ, το σύστημα Progressive Hydraulic Cushions® προσθέτει δύο υδραυλικά στοπ (αναστολείς) σε κάθε πλευρά, το ένα για συμπίεση και το άλλο για αποσυμπίεση.

Η ανάρτηση λειτουργεί συνεπώς σε δύο στάδια για να ταιριάζει με τον τρόπο χρήσης του αυτοκινήτου:

  • Για ελαφριά συμπίεση και αποσυμπίεση, το ελατήριο και το αμορτισέρ ελέγχουν τις κατακόρυφες κινήσεις χωρίς να χρειάζονται βοήθεια από τα υδραυλικά στοπ. Αλλά αυτά τα στοπ έδωσαν στους μηχανικούς περισσότερη ελευθερία σε σχέση με την απόσταση του αυτοκινήτου από το έδαφος, που προσφέρει την αίσθηση του «μαγικού χαλιού» δίνοντας την εντύπωση ότι πραγματοποιεί χαμηλή πτήση πάνω από ανώμαλο έδαφος.
  •  Κατά τη διάρκεια μεγαλύτερων αναταράξεων, το ελατήριο και το αμορτισέρ λειτουργούν μαζί με τα υδραυλικά στοπ συμπίεσης ή αποσυμπίεσης, που σταδιακά επιβραδύνουν την κίνηση του συστήματος για να αποτρέψουν το τράνταγμα στο τέλος της διαδρομής του. Σε αντίθεση με ένα παραδοσιακό μηχανικό στοπ, το οποίο απορροφά μεν ενέργεια αλλά επιστρέφει και ένα μέρος της, το υδραυλικό στοπ απορροφά και διαχέει αυτή την ενέργεια. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει αναπήδηση.

Κατά τα λοιπά, στο «οπλοστάσιο» του νέου μοντέλου, περιλαμβάνονται 20 συστήματα υποβοήθησης του οδηγού και 6 συστήματα συνδεσιμότητας.

Από αυτά ξεχωρίζουν το Highway driver assist (διαθέσιμο μόνο με αυτόματο κιβώτιο) που παραμένει ενεργό έως τα 180 χλμ/ώρα και το Active safety brake που ενεργοποιείται έως και τα 140 χλμ/ώρα. Χρήσιμο επίσης και το ενεργό σύστημα τυφλού σημείου, που όταν αντιληφθεί εμπόδιο επηρεάζει το τιμόνι.

Στον εξοπλισμό, περιλαμβάνεται επίσης το σύστημα Grip Control (που στην έκδοση με τους τροχούς 18'' συνδυάζεται με λάστιχα M+S για χρήση εκτός δρόμου) το οποίο ρυθμίζει τη λειτουργία του ESP με δυνατότητα επιλογής από 5 διαφορετικά προγράμματα, ανάλογα με την επιφάνεια στην οποία κινείται το αυτοκίνητο. Το νέο εδώ είναι ότι το Grip Control είναι διαθέσιμο σε όλες τις εκδόσεις του C5 Aircross σε αντίθεση με το 3008 (τον απευθείας αντίπαλο) όπου διατίθεται μόνο στην έκδοση με τα M+S ελαστικά των 18''.

Οδηγώντας το επιβλητικό όχημα τόσο σε αυτοκινητόδρομο, όσο και σε διαφορετικής ποιότητας, χάραξης και επιπέδου συντήρησης επαρχιακούς δρόμους, αυτό που έρχεται πρώτο στο μυαλό και επικρατεί όλων των άλλων εντυπώσεων, είναι η ΑΝΕΣΗ. Ίσως δεν είναι τυχαίο το C (Comfort=άνεση) στα διακριτικά του ονόματος του μοντέλου και σίγουρα η δουλειά που έχουν κάνει σε αυτόν τον τομέα οι τεχνικοί, βαθμολογείται με άριστα.

Τα ειδικά καθίσματα, η πρωτοποριακή ανάρτηση και οι μεγάλοι τροχοί, εξαφανίζουν κάθε είδους ανωμαλία του δρόμου και δίνει πρωτόγνωρα επίπεδα άνεσης στους επιβάτες, που με κλειστά τζάμια έως και απομονώνονται από το περιβάλλον.

Την παραπάνω εντύπωση ενισχύει και η προσεγμένη ηχομόνωση, που δεν άφηνε ούτε κατ’ ελάχιστο να περάσει στην καμπίνα ο θόρυβος του 1,5 diesel κινητήρα των 130 ίππων που οδηγήσαμε. O κινητήρας αυτός είναι ολοκαίνουργιος, πληροί τις πολύ αυστηρές προδιαγραφές ρύπων (του 2020) και κινεί αξιοπρεπέστατα (0-100 σε 8.6΄΄ και τελική ταχύτητα 211 χλμ.) το μεγάλο (1540 κιλά) SUV.

Το C5 Aircross της δοκιμής μας, είχε το 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο, όχι τόσο σαφές και γρήγορο όσο θα θέλαμε, ενώ η προς τα πίσω τοποθέτηση του επιλογέα ταχυτήτων, σε συνδυασμό με το ύψος της κεντρικής κονσόλας, δυσκολεύει τις αλλαγές, ειδικά όσων κατεβάζουν την θέση οδήγησης στο κατώτερο σημείο ρύθμισης.

Το με ηλεκτρική υποβοήθηση τιμόνι είναι σβέλτο και εξασφαλίζει ευελιξία (διάμετρος κύκλου στροφής 10,7 μ.) στο ογκώδες όχημα, αλλά στερείται αίσθησης, κάτι που «φρενάρει» τις όποιες διαθέσεις σπορ οδήγησης, παρά το ότι η ανάρτηση (χωρίς αναπηδήσεις, μεγάλες κλίσεις και ασάφειες) μπορεί να υποστηρίξει με τον καλύτερο τρόπο. Από την άλλη όμως, εντυπωσιάζει το πόσο κατά την διάρκεια της οδήγησης, ακόμα και σε στενούς δρόμους, ο όγκος του αυτοκινήτου «κρύβεται» και δεν δημιουργεί αναστολές στον οδηγό.

Θετικές είναι και οι εντυπώσεις από τα φρένα (στάνταρ ABS με ΕBD και Brake assist), που με αεριζόμενους δίσκους εμπρός και απλούς πίσω, ελέγχουν απόλυτα το βαρύ όχημα, ακόμα και όταν ο οδηγός του διαπιστώνει πως έχει (εύκολα και αθόρυβα) αναπτύξει ταχύτητα πολύ μεγαλύτερη από αυτήν που «αντέχει» ο δρόμος.

Σε κάθε περίπτωση το C5 Aircross είναι ένα οικογενειακό όχημα μεγάλων αποστάσεων, προορισμένο να εξυπηρετεί τα μέγιστα τους επιβάτες του και να τους διατηρεί «ατσαλάκωτους» μετά από πολλές ώρες ταξιδίου. Στην κατεύθυνση αυτή συνηγορεί και η αυτονομία που με βάση την μέση κατανάλωση της δοκιμής μας (7,3 λτ/100 χλμ) και την χωρητικότητα του ρεζερβουάρ (53 λίτρα), μπορεί να πλησιάσει τα 800 χιλιόμετρα.

Εδώ ...υποψιαζόμαστε ότι, στο νέο SUV της Citroen ταιριάζει περισσότερο το αυτόματο κιβώτιο, που αξιοποιεί καλύτερα την απόδοση του κινητήρα και εξοικονομεί περίπου 7% καυσίμου.

Αυτά όμως σε λίγες εβδομάδες, όταν θα σας ενημερώσουμε για τα νέα από την δοκιμή διαρκείας που θα προκύψει.

Προς το παρόν, θα κλείσουμε με τα ευχάριστα νέα από τις τιμές κτήσης του C3 Aircross που ξεκινούν από τα 22.500 ευρώ για την απλή έκδοση Live (ακολουθούν οι Inspire, Feel & Shine) με τον βενζινοκινητήρα των 1,2 λίτρων με τους 130 ίππους και ξεπερνούν τις 42.000 ευρώ για την κορυφαία πετρελαιοκίνητη 2λιτρη έκδοση Shine.

Το ευχάριστο είναι πως από την βασική έκδοση (που αντιστοιχεί στο 2ο επίπεδο για την Ευρώπη) ο εξοπλισμός είναι εντυπωσιακός και περιλαμβάνει στάνταρ ESP με hill holder, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος, σύστημα ελέγχου προσοχής οδηγού, σύστημα προειδοποίησης επικείμενης σύγκρουσης, ενεργό σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας, σύστημα αναγνώρισης σημάτων ορίων ταχύτητας, 6 αερόσακους, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και θερμαινόμενους καθρέφτες, cruise control, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, αισθητήρες παρκαρίσματος πίσω, ζάντες αλουμίνιου, ηχοσύστημα με έγχρωμη οθόνη αφής, Βluetooth, 2 θύρες USB και χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ.

Το C5 Aircross είναι άμεσα διαθέσιμο στις εκθέσεις Citroen με χρόνο παράδοσης τους 2 μήνες, αν και προς το παρόν υπάρχουν στις εκθέσεις μερικά ετοιμοπαράδοτα αυτοκίνητα.

Νίκος Τσάδαρης

Παρακαλούμε περιμένετε ...