O ύπνος μας βοηθάει να σκεφτόμαστε καλύτερα

Ο ύπνος αναπληρώνει ένα είδος εγκεφαλικών κυττάρων που παίζουν καθοριστικό ρόλο στην προστασία του εγκεφάλου, σύμφωνα με νέα επιστημονική μελέτη. Συγκεκριμένα ερευνητική ομάδα από το Πανεπιστήμιο του Ουϊσκώνσιν ανακάλυψε σε μελέτη που έγινε σε ποντίκια , ότι ο ύπνος διεγείρει την παραγωγή των κυττάρων που δημιουργούν την μυελίνη, μια ουσία που προστατεύει και περιβάλλει τα νευρικά κύτταρα του εγκεφάλου και η οποία καταστρέφεται προοδευτικά στην σκλήρυνση κατά πλάκας.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση «Journal of Neuroscience», ο ρυθμός παραγωγής της μυελίνης ήταν διπλάσιος όταν κοιμόντουσαν τα ποντίκια, ενώ η αύξησή ήταν ιδιαιτέρως εμφανής στο στάδιο του ύπνου που σχετίζεται με τα όνειρα (στο στάδιο REM).

Αντιθέτως, όταν τα ζώα αναγκάζονταν να μείνουν ξύπνια ενεργοποιούνταν ορισμένα γονίδια που σχετίζονται με τον κυτταρικό θάνατο και τις αντιδράσεις στο στρες. Για αυτό, όπως επισημαίνουν οι ερευνητές, ο ύπνος είναι απαραίτητος για την «ξεκούραση» του εγκεφάλου και την ανανέωση των εγκεφαλικών κυττάρων. Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι η έλλειψη ύπνου μπορεί να επιδεινώσει κάποια συμπτώματα της σκλήρυνσης κατά πλάκας ( MS ) , μια ασθένεια που καταστρέφει την μυελίνη. Ωστόσο μελλοντικές μελέτες θα μπορούσαν να εξετάσουν κατά πόσον ή όχι ύπνος επηρεάζει τα συμπτώματα της σκλήρυνσης κατά πλάκας.

Οι ερευνητές συνεχίζουν τις μελέτες τους, με απώτερο στόχο να διαπιστώσουν εάν η έλλειψη ύπνου, ιδίως στη διάρκεια της εφηβείας, μπορεί να ασκήσει μακροπρόθεσμες συνέπειες στον εγκέφαλο. Όπως υποστηρίζουν ο βαθύς ύπνος συμπίπτει με την απελευθέρωση της αυξητικής ορμόνης σε παιδιά και νεαρούς ενήλικες ενώ πολλά κύτταρα φαίνεται να αυξάνουν την λειτουργία τους κατά την διάρκεια του ύπνου.