Κοινό γονίδιο διαταράσσει την ψυχή μας

Σα δυο σταγόνες νερού...μοιάζουν πέντε σοβαρές ψυχιατρικές ασθένειες οι οποίες μοιράζονται τους ίδιους γενικούς παράγοντες κινδύνου, παρόλο που δεν φαίνεται να έχουν σαφείς ομοιότητες μεταξύ τους σύμφωνα με νέα μεγάλη μελέτη που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση  The Lancet.

Η μελέτη πραγματοποιήθηκε από τη Κοινοπραξία Ψυχιατρικής Γενωμικής και συνέκρινε γενετικές αναλύσεις σε 33.000 ανθρώπους που έπασχαν από κάποιο ψυχιατρικό νόσημα και σε 28.000 υγιείς ανθρώπους. Από τα ευρήματα της μελέτης φάνηκε ότι η διπολική διαταραχή (μανιοκατάθλιψη), η κατάθλιψη, η σχιζοφρένεια, ο αυτισμός και η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής ενδέχεται να μην έχουν τόσο σαφή όρια μεταξύ τους, παρόλα αυτά και τα πέντε νοσήματα έχουν κοινές γενετικές βάσεις.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, περιλαμβάνουν ποικιλίες δύο γονιδίων που ρυθμίζουν τη ροή των ιόντων ασβεστίου στα κύτταρα του εγκεφάλου, γεγονός που παίζει ρόλο κλειδί στην λειτουργία τους.  Αυτό δείχνει ότι μια μεταβολή σε μια βασική λειτουργία των νευρώνων ενδέχεται να αφήνει τους φορείς ευάλωτους σε ψυχικά νοσήματα, σε συνδυασμό βέβαια με μια πληθώρα άλλων παραγόντων όπως το περιβάλλον.

Οι επιστήμονες ελπίζουν ότι τα ευρήματα της μελέτης θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην κατανόηση του μηχανισμού των ασθενειών αυτών και να βοηθήσει στην διάγνωση τους.  "Ξεκινάει μία νέα εποχή για την ψυχιατρική και τις ψυχιατρικές διαταραχές. Πρόκειται για ένα νέο μονοπάτι που θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε τι πάει στραβά στον εγκέφαλο μας και προκαλούνται αυτές οι διαταραχές", σχολίασε ο καθηγητής Νικ Κράντοκ, μέλος της ερευνητικής ομάδας.

Από βιολογική άποψη, "οι διαταραχές αυτές, για τις οποίες πιστεύαμε ότι είναι αρκετά διαφορετικές μεταξύ τους, ίσως δεν έχουν τόσο ξεκάθαρα όρια" σχολίασε ο δρ Τζόρνταν Σμόλερ του Γενικού Νοσοκομείου της Μασαχουσέτης, συνεπικεφαλής της μελέτης.