Ο καφές…διαβατήριο υγείας!

Ο καφές αποτελεί μια καθημερινή απολαυστική συνήθεια η οποία μπορεί να φανεί πολύ ευεργετική για την υγεία μας, καθώς πίνοντας το καφεδάκι μας....η τύχη μας δουλεύει! Ο καφές εκτός από το να μας τονώνει και να μας χαρίζει ευεξία λόγω της καφεΐνης που περιέχει, μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο και στην κάλυψη των αντιοξειδωτικών αναγκών μας, καθώς έχει αναδειχθεί σε μία από τις βασικότερες πηγές αντιοξειδωτικών στη δίαιτα των δυτικών κοινωνιών.

Τα βασικά αντιοξειδωτικά που περιέχει είναι τα χλωρογενή οξέα , οι λεγόμενες πολυφαινόλες, τα οποία  βρίσκονται σε όλα τα είδη του καφέ ενώ η διαφορά έγκειται στην ποσότητα , η οποία μπορεί να ποικίλλει ανάλογα με την προέλευση του καφέ και  την παρασκευή του. Σύμφωνα με ελβετική έρευνα, που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Journal of Agriculture and Food Chemistry», ο καφές διαθέτει υψηλότερη συνολική αντιοξειδωτική δράση σε σχέση ακόμη και με άλλα ροφήματα που γνωρίζουμε ότι είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά, όπως το τσάι.

 

Η αξία των αντιοξειδωτικών 

Σύμφωνα με έρευνες έχει φανεί ότι ο στιγμιαίος καφές περιέχει, ανάλογα και με την ποικιλία του καφέ κάθε φορά, 300-550mg αντιοξειδωτικών συστατικών ανά 2g που είναι η συνήθης μερίδα κατανάλωσης του. Όταν πρόκειται για φραπέ τα αντιοξειδωτικά φτάνουν τα 860mg μιας και η ποσότητα του καφέ που χρησιμοποιείται είναι η διπλάσια. Επίσης ιδιαίτερη μνεία έχει γίνει τα τελευταία χρόνια για τον παραδοσιακό ελληνικό καφέ, ο οποίος φαίνεται να υπερέχει σε αντιοξειδωτικά, καθώς περιέχει μέτρια ποσότητα καφεΐνης που αντιστοιχεί σε 4 φλιτζανάκια.

Τα αντιοξειδωτικά, γνωστά στο ευρύ κοινό ως «αντιγηραντικά στοιχεία», πολεμούν τις ελεύθερες ρίζες, οι οποίες ευθύνονται για την φθορά των κυττάρων . Η συνεχής επίδραση των ελευθέρων ριζών μπορεί να οδηγήσει σε γήρανση και βλάβες σε κύτταρα, ιστούς και όργανα. Οι ελεύθερες ρίζες έχουν την τάση να οξειδώνουν την LDL “κακή” , με αποτέλεσμα να επικάθεται στα τοιχώματα των αρτηριών δημιουργώντας αθηρωματικές πλάκες, στενεύοντας με το χρόνο τις αρτηρίες μας. Σε πρόσφατη μελέτη της Α’ Καρδιολογικής Κλινικής του 'Ιπποκράτειου' Νοσοκομείου και του Εργαστηρίου Βιολογικής Χημείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, φάνηκε ότι η μέτρια κατανάλωση παραδοσιακού ελληνικού καφέ, μείωνε σημαντικά τον κίνδυνο παθήσεων των στεφανιαίων αρτηριών, καθώς τα αντιοξειδωτικά του καφέ λειτουργούν προστατευτικά στην υγεία του ενδοθηλίου, του ζωτικού στρώματος των κυττάρων στην εσωτερική επιφάνεια των αιμοφόρων αγγείων.  

 

Επίσης νέα έρευνα από το πανεπιστήμιο Autnoma Metropolitana-Iztapalapa, στο Μεξικό, έδειξε ότι τα αντιοξειδωτικά της καφεΐνης εντοπίζουν και καταστρέφουν τις ελεύθερες ρίζες που σχετίζονται με τη νόσο Alzheimer και άλλων μορφών άνοιας.  Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι μια ιαπωνική έρευνα που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό έντυπο «Stroke», κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ο καφές μειώνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου. Συγκεκριμένα , σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης, όσοι έπιναν τουλάχιστον ένα φλιτζάνι καφέ την ημέρα, είχαν περίπου 20% μικρότερο κίνδυνο για εγκεφαλικό επεισόδιο σε σχέση με όσους έπιναν σπανίως καφέ.

 

Τέλος, εδώ και πολλά χρόνια υπάρχει η υποψία ότι ο καφές έχει και αντικαρκινική δράση λόγω των αντιοξειδωτικών ουσιών που περιέχει. Μια πρόσφατη γερμανική μελέτη από το Πανεπιστήμιο του Μάνστερ, κατέδειξε ότι ο καφές περιέχει μια αντιοξειδωτική ουσία με σημαντική αντικαρκινική δράση, η οποία βρίσκεται σχεδόν αποκλειστικά μόνο στον καφέ. Δημιουργείται όταν καβουρδιστεί ο καφές και βρίσκεται τόσο στον κανονικό καφέ όσο και στον στιγμιαίο καφέ, ακόμα και στον ντεκαφεινέ. Σε πειράματα που έκαναν οι ερευνητές, σε καλλιέργειες κυττάρων του ανθρώπινου εντέρου,  βρήκαν ότι η συγκεκριμένη αντιοξειδωτική ουσία, αύξανε την δράση των αντικαρκινικών ενζύμων με αποτέλεσμα να υποστηρίζουν ότι η κατανάλωση καφέ συμβάλλει στην πρόληψη του καρκίνου του παχέος εντέρου.

Αναλογιζόμενοι λοιπόν τα πολλαπλά οφέλη της αντιοξειδωτικής δράσης του καφέ, θα πρέπει να μην διστάσετε να γεμίσετε ακόμα μια φορά την κούπα σας και να απολαύσετε το αγαπημένο σας ρόφημα γουλιά γουλιά.

 

Παρακαλούμε περιμένετε ...