Η απαξίωση ενός τσάμπα ισχυρού τουριστικού όπλου

Της Βίκης Βαμιεδάκη

Μπορεί να πέρασε στα «ψιλά» η πρόσφατη συνεργασία του Δήμου Χερσονήσου της Κρήτης με την Wikipedia, όμως με βάζει στην πρίζα να αρχίσω να «ψέλνω» όλους – σχεδόν - τους Δήμους της χώρας.

Δεν ξέρω, ή μάλλον ξέρω αλλά δεν λέω γιατί θα με κόψει η λογοκρισία, τι κάνουν οι Δήμοι και οι Περιφέρειες με τα λεφτά που έχουν και διαθέτουν για την τουριστική τους προβολή. Και προλαβαίνω τους καλοθελητές που θα μου πουν ότι οι Δήμοι δεν έχουν φράγκο να ξοδέψουν σήμερα και τους λέω: Έχουν καθόλου ιδέα, ή έβαλαν τους άξιους συνεργάτες τους να κάνουν μια έρευνα, για όλα εκείνα, τα απολύτως «τσάμπα» που τους προσφέρονται για προβολή και διαφήμιση; Και για να έχουμε καλό ερώτημα. Έχει αναρωτηθεί ποτέ κανείς τους, για το ποια είναι η πρώτη με διαφορά πηγή πληροφόρησης του κόσμου, όταν ενδιαφέρεται να μάθει για έναν προορισμό;

Κάνω την μεγάλη αποκάλυψη και λέω ότι είναι η Wikipedia. Αυτή η πολυγλωσσική δικτυακή εγκυκλοπαίδεια ελεύθερου περιεχόμενου, που μόλις πατήσεις σε μηχανή αναζήτησης το όνομα ενός τόπου, βγαίνει πρώτη. Την έχουμε και στα ελληνικά και έχει σχεδόν 2 εκατομμύρια επισκέπτες το μήνα. Θέλετε να σας πω πόσους επισκέπτες έχει το μήνα παγκοσμίως και ότι είναι η πρώτη σε «χτυπήματα» με γιγάντια διαφορά από τη δεύτερη πηγή, όσον αφορά στην τουριστική πληροφόρηση; Έχει 470 εκατομμύρια μοναδικούς χρήστες μηνιαίως, 22 εκατ. άρθρα, και 77.000 ενεργούς συγγραφείς (στοιχεία 8/2012). Αμέσως επόμενο στη σειρά είναι το επίσης πανδιάσημο TripAdvisor με 56 εκ. επισκέπτες που διαβάζουν κριτικές για τόπους, ξενοδοχεία, εστιατόρια κ.α.

Και σου λέει λοιπόν ο Δήμος Χερσονήσου: Αντί για να ξοδεύομαι δεξιά και αριστερά χωρίς πλάνο, στόχευση και αποτέλεσμα, μήπως να συνεργαστώ με τη Wikipedia, που είναι και τσάμπα, να ενημερώσω με περιεχόμενο τις σελίδες της, για τις περιοχές ολόκληρου του Δήμου, με νέα κείμενα και φωτογραφίες; Θα ξεκινήσει από τα ελληνικά και τα αγγλικά και θα προχωρήσει και σε όλες τις άλλες γλώσσες. Ένα έχω να πω στο Δήμο και τους συνεργάτες του: Εύγε!

Γιατί αν πάρω το παράδειγμα του Δήμου Ρεθύμνου (που είναι ο νομός που κατάγομαι και θα με βρουν εύκολα για να μου γκρινιάξουν), θα πρέπει να αναφωνήσω: Απαράδεκτος! Τι να πρωτοπώ. Για την αγγλική έκδοση που έχει μέσα δυο λόγια για την ιστορία της πόλης και από κάτω όλα τα rent a car (μπράβο τους) που δραστηριοποιούνται στην πόλη ; Α και δυο φωτογραφιούλες μνημείων και όχι της πόλης; Ότι δεν υπάρχει άλλο στοιχείο εκτός από links που παραπέμπουν σε άλλες πηγές; Μην πω για την ελληνική έκδοση, που ναι μεν έχει κάποιο περιεχόμενο αλλά η πρώτη ένδειξη που εμφανίζει είναι ότι «αυτό το λήμμα χρειάζεται επιμέλεια ώστε να ανταποκρίνεται σε υψηλότερες προδιαγραφές ορθογραφικής και συντακτικής ποιότητας ή μορφοποίησης»!! Τι να πει δηλαδή ο επισκέπτης, ότι εντάξει θα ενημερωθώ σωστά και με ακρίβεια; Αφήστε που ακόμα και τα ελάχιστα στοιχεία στα αγγλικά είναι πιο ενημερωμένα από τα ελληνικά. Που είναι οι χάρτες, που είναι οι φωτογραφίες, που είναι τα χρήσιμα για τον τουρίστα; Που είναι η αξιοπρεπής, σωστή και πλήρης παρουσία αυτής της τόσο τουριστικής πόλης, μέσα στη μεγαλύτερη δικτυακή πηγή τουριστικής πληροφόρησης του κόσμου;

Το Ρέθυμνο ήταν μόνο ένα παράδειγμα. Ας ψάξει ο καθένας την πόλη, το χωριό του μέσα τη Wikipedia, σε όποια γλώσσα ξέρει, να δει την παρουσίαση που υπάρχει. Το δικό μου το χωριό δεν είναι καν μέσα, θα είναι όμως πολύ σύντομα.

Η αρχική συνολική εικόνα που παίρνουν εκατομμύρια άνθρωποι το μήνα για έναν προορισμό, είναι αυτός το δικτυακός τόπος. Και είναι τσάμπα η ενημέρωση του και μπορεί να την κάνει ο καθένας, εύκολα και γρήγορα. Δεν μπορεί να αγνοείται με αυτό τον απαξιωτικό τρόπο, πρώτα και πάνω από όλα από τους ίδιους τους οικοδεσπότες του κάθε τόπου.

(Θα ακολουθήσουν οδηγίες σε επόμενο άρθρο για όσους θέλουν να διορθώσουν την εικόνα του τόπου τους στη Wikipedia, ξεκινώντας φυσικά από την ελληνική έκδοση)