Ο πλανήτης ξεμένει από… πιλότους!

Ο πλανήτης ξεμένει από… πιλότους!

Είναι εφικτή η πτήση με έναν κυβερνήτη;

Παρά το γεγονός ότι το επάγγελμα του πιλότου είναι ελκυστικό με γοητευτικά πλεονεκτήματα, φαίνεται πως ο χώρος αντιμετωπίζει μια παγκόσμια ξηρασία τα τελευταία χρόνια, σε αντιδιαστολή με την συνεχόμενη αύξηση του αριθμού επιβατών που είναι πρόθυμοι να ταξιδέψουν ανά τον κόσμο.

Μία πιθανή λύση; Να μειωθεί ο αριθμός των πιλότων που απαιτούνται στο θάλαμο διακυβέρνησης σε ένα (ή ενδεχομένως κανένα). Ακόμα και η Εθνική Υπηρεσία Αεροναυπηγικής και Διαστήματος (NASA) εξετάζει το ενδεχόμενος γύρω από τη μειωμένη λειτουργία του πληρώματος στις πτήσεις.

Αλλά είναι τελικά ασφαλές και ρεαλιστικό για τα εμπορικά ταξίδια, το αεροπλάνο να πιλοτάρεται από έναν κυβερνήτη;

Γιατί απαιτούνται δυο πιλότοι σε κάθε πτήση

«Σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανόνες, τα επιβατηγά αεροσκάφη πρέπει να έχουν δύο πιλότους. Ο ένας πιλότος πετάει πραγματικά το αεροσκάφος και ο άλλος παρακολουθεί τις ενέργειές του και βοηθά», δήλωσε εκπρόσωπος της Αρχής Πολιτικής Προστασίας, στην Telegraph.

«Αεροσκάφη με περισσότερα από 20 καθίσματα που έχουν εγκριθεί στο πλαίσιο της κατηγορίας Εμπορικές Αεροπορικές Μεταφορές πρέπει να λειτουργούν με δύο πιλότους και να βρίσκονται στον θάλαμο διακυβέρνησης ανά πάσα στιγμή», δήλωσε ο πιλότος Tilmann Gabriel, εκτελεστικός πρόεδρος και πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Εκπαίδευσης πιλότων.

Τα κόκπιτ έχουν σχεδιαστεί για να εξυπηρετούν δύο πιλότους, που σημαίνει ότι το αεροσκάφος μπορεί να πετάξει και από τα δύο καθίσματα, με οργανωμένο τρόπο, εξηγεί.

H μοιραία πτήσης της Germanwings που στοίχισε τη ζωή σε 149 άτομα το 2015 (ο πιλότος βρισκόταν μόνος στο κόκπιτ και φέρεται να έριξε το αεροσκάφος στις ελβετικές Άλπεις), οδήγησε σε νέους κανονισμούς που απαιτούν δύο άτομα να βρίσκονται στο θάλαμο διακυβέρνησης ανά πάσα στιγμή για ασφάλεια.

Πώς λειτουργούν τα μονοθέσια αεροσκάφη

Τα περισσότερα είναι είτε μικρά αεροσκάφη αναψυχής είτε αεριωθούμενα αεροσκάφη, καθώς και αεροσκάφη κοινής ωφέλειας για δέματα και επιβάτες - για παράδειγμα το Caravan της Cessna.

«Όλα αυτά τα αεροσκάφη είναι εξοπλισμένα ώστε να ταιριάζουν σε μία πιλοτική λειτουργία, που σημαίνει ότι όλα τα όργανα και οι έλεγχοι βρίσκονται στη μία πλευρά του θαλάμου διακυβέρνησης», δήλωσε στην Telegraph ο κυβερνήτης Tilmann Gabriel.

Πόσο ασφαλή είναι;

Υπάρχει υψηλότερο ποσοστό ατυχημάτων μεταξύ ιδιωτικών αεροσκαφών και αεριωθούμενων, με αρκετά συμβάντα  να σημειώνονται τους τελευταίους μήνες κατά τα οποία ιδιωτικά αεροσκάφη έχουν καταρρεύσει σε αυτοκινητόδρομους, σπίτια και γήπεδα γκολφ.

Σύμφωνα με μελέτη των ΗΠΑ το 2015, κατά την οποία εξετάστηκαν 107 ατυχήματα που αφορούσαν σε εταιρείας ενοικιάσεων ιδιωτικών τζετ μεταξύ 1977 και 2014, κατέληξε ότι τα αεροπλάνα με δυο χειριστές είχαν μόνο ένα μικρό πλεονέκτημα όσον αφορά την ασφάλεια (που αντιπροσωπεύει 40 συμβάντα), πέραν εκείνων που πετούσε ένας πιλότος (67 από αυτά ).

Τα μισά από τέτοια ατυχήματα ήταν θανατηφόρα, ενώ το 45% των ατυχημάτων σε αεροπλάνα που λειτουργούσαν με δύο χειριστήρια ήταν θανατηφόρα. «Οι άνθρωποι δεν συνειδητοποιούν τι είναι ένα περιβάλλον έντονης εργασίας σε ένα πιλοτήριο. Δεν πρόκειται για πιλότους που απλά πατούν μερικά κουμπιά και περιμένουν κάτι να πάει στραβά προτού να αναλάβουμε δράση», λέει ο πιλότος Patrick Smith, και συγγραφέας του βιβλίου «Cockpit Confidential».

Το αυτοματοποιημένο σύστημα του πιλοτηρίου δεν είναι αυτό που πετάει το αεροπλάνο - οι πιλότοι το κάνουν. Ο αυτόματος πιλότος είναι στην πραγματικότητα αρκετά... χαζό - πρέπει να του πείτε τι να κάνει, πώς να το κάνει μαζί με εσάς, πώς και πότε και πόσο γρήγορα θα ολοκληρώσετε τη δράση, εξηγεί ο ίδιος. Άρα,ο κίνδυνος δεν μπορεί να εξαλειφθεί όταν ένας πιλότος καταστεί ανίκανος, συνεχίζει.

«Συνεπώς, η τεχνολογία λειτουργεί αντίστροφα - δεν μπορεί να υπάρχουν αεροπλάνα με ένα πιλότο μέχρι να αναπτυχθεί η τεχνολογία για να λειτουργούν εμπορικά αεροσκάφη χωρίς πιλότο. Όταν συμβαίνει κάτι απρόοπτο, ένας πιλότος θα πρέπει να είναι σε θέση να αντιδράσει ή να σχεδιάσει αναλογίες με παρόμοιες καταστάσεις και να το επιλύσει, αλλά δεν είναι τόσο εύκολο να διδάξει μια μηχανή να αναλάβει γιατί πρέπει να λάβουμε υπόψη τις πολλές μεταβλητές», δηλώνει με τη σειρά του εκπρόσωπος της Airbus, ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές αεροσκαφών στον κόσμο.