Τι δικαιούνται οι καταναλωτές από τις ακυρώσεις ταξιδιών

Τι δικαιούνται οι καταναλωτές από τις ακυρώσεις ταξιδιών

Τα κουπόνια (voucher) αντί επιστροφής χρημάτων, έρχονται σε αντίθεση με την κοινοτική και εθνική νομοθεσία

Νέα επιστολή έστειλαν σήμερα στα αρμόδια υπουργεία, η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Καταναλωτών- ΠΟΜΕΚ «Η Παρέμβαση» κατόπιν των αποφάσεων της κυβέρνησης αναφορικά με την παροχή πιστωτικού σημειώματος (κουπόνι) με ημερομηνία λήξης δεκαοκτώ μηνών από την έκδοσή του, με σκοπό να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα των τουριστικών επιχειρήσεων.

Στην επιστολή τους αναφέρουν, ότι τίθενται σε κίνδυνο τα δικαιώματα των καταναλωτών με την υιοθέτηση κανόνων αντίθετων της κοινοτικής και εθνικής νομοθεσίας, με την αναβολή ή αντικατάσταση του δικαιώματος αποζημίωσης με κουπόνια και ως εκ τούτου καταστρατηγούνται οι κανόνες της ΕΕ ως προς το δικαίωμα επιστροφής χρημάτων στους καταναλωτές.

Όπως σημειώνεται, η επιβολή υιοθέτησης των κουπονιών σε ευρωπαϊκό επίπεδο, δεν έχει υιοθετηθεί από την πλειονότητα των κρατών μελών της ΕΕ, προσφέρονται δε εναλλακτικά για μικρή χρονική περίοδο και προστατεύονται σε περιπτώσεις αφερεγγυότητας.

Η ΕΚΠΟΙΖΩ και η ΠΟΜΕΚ «Η Παρέμβαση» δηλώνουν ότι «συνεχίζουν να λαμβάνουν πληθώρα διαμαρτυριών/καταγγελιών από καταναλωτές που αναγκάστηκαν ή/και υποχρεώθηκαν να ακυρώσουν προγραμματισμένα επαγγελματικά ταξίδια ή ταξίδια αναψυχής, οι οποίοι δηλώνουν την έντονη δυσαρέσκειά τους ως προς την παροχή των κουπονιών, λόγω των ανυπέρβλητων οικονομικών δυσχερειών που αντιμετωπίζουν».

Η ΕΚΠΟΙΖΩ και η ΠΟΜΕΚ«Η Παρέμβαση», αλλά και οι Ευρωπαϊκές Οργανώσεις Καταναλωτών, μέσω της Ομοσπονδίας τους το BEUC, παροτρύνουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη μέλη να συνεργαστούν για να προσφέρουν μια ισορροπημένη λύση που σήμερα χρειάζονται τόσο οι καταναλωτές, όσο και η τουριστική βιομηχανία, μέσω της σύστασης ενός ευρωπαϊκού ταμείου έκτακτης ανάγκης για τα ταξίδια και τον τουριστικό κλάδο εν γένει και να διασφαλίσουν ότι όλα τα μέτρα έκτακτης ανάγκης που λαμβάνονται είναι σύμφωνα με την ισχύουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Η ανακοίνωση της Επιτροπής (Βρυξέλλες, 18.3.2020, C(2020) 1830 ) «Ερμηνευτικές κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τους κανονισμούς της ΕΕ για τα δικαιώματα των επιβατών στο πλαίσιο της εξελισσόμενης κατάστασης όσον αφορά τη νόσο Covid-19» και όπως ο Ευρωπαίος επίτροπος Δικαιοσύνης Ντιντιέ Ρέιντερς ανέφερε ενώπιον της Επιτροπής Εσωτερικής Αγοράς και Προστασίας των Καταναλωτών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, «αποτελεί δικαίωμα του καταναλωτή να επιλέξει την επιστροφή χρημάτων αντί της αποδοχής κουπονιών».

Αιτήματα

Η ΕΚΠΟΙΖΩ και η ΠΟΜΕΚ«Η Παρέμβαση», στην επιστολή τους προς τα αρμόδια υπουργεία, ζητούν:

  1. Τα δικαιώματα των καταναλωτών (ταξιδιωτών/επιβατών) να γίνουν σεβαστά εν μέσω της πανδημίας του κορονοϊού Covid-19
  2. Η επιλογή κουπονιών αντί της επιστροφής χρημάτων θα πρέπει να παραμείνει επιλογή για τους καταναλωτές
  3. Η διασφάλιση της οικονομικής ρευστότητας της τουριστικής βιομηχανίας θα πρέπει να εξασφαλιστεί ώστε να αποζημιώνουν γρήγορα τους καταναλωτές. Τέτοιου είδους μέτρα έχουν ήδη θεσπιστεί, για παράδειγμα στη Δανία, όπου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε στις 3 Απριλίου, κρατική ενίσχυση για την επέκταση του ισχύοντος ταμείου με την κάλυψη αξιώσεων αποζημίωσης λόγω κουπονιών που προτείνονται στους καταναλωτές από τις ακυρώσεις μέσω της πανδημίας του κοροναϊού Covid-19
  4. Οι επιστροφές των καταβληθέντων ποσών να πραγματοποιούνται χωρίς υπαίτια καθυστέρηση σε όσους το επιθυμούν
  5. Τα κουπόνια που προσφέρονται τόσο για τις ακυρωμένες οργανωμένες διακοπές όσο και για τα μεμονωμένα εισιτήρια (για πτήσεις, σιδηροδρομικά, πλοία και πούλμαν), θα πρέπει να καλύπτονται από το ίδιο καθεστώς προστασίας έναντι αφερεγγυότητας. Θα πρέπει να αξιολογηθεί η σκοπιμότητα δημιουργίας ενός Ταμείου ΕΕ το οποίο θα παρέχει εγγύηση για αξιώσεις αποζημίωσης και"κουπόνια COVID-19" σε ολόκληρη την ΕΕ έναντι αφερεγγυότητας στον ταξιδιωτικό κλάδο
  1. Είναι απαραίτητο να χρησιμοποιηθούν τυχόν μέτρα έκτακτης ανάγκης και κρατικές ενισχύσεις στον τουριστικό κλάδο ώστε να μπορούν οι επιχειρήσεις να εκπληρώνουν την υποχρέωση αποπληρωμής έναντι των καταναλωτών
  2. Να προβλεφθεί η υποχρεωτική ασφάλιση της τουριστικής βιομηχανίας στο βαθμό που οι σχετικές υπηρεσίες δεν εκτελούνται λόγω αφερεγγυότητας
  3. Όλα τα εθελοντικά κουπόνια που θα προσφέρονται στους καταναλωτές πρέπει να είναι ασφαλή και αξιόπιστα και τουλάχιστον, να πληρούν τα ακόλουθα κριτήρια:

* Πλήρη προστασία κατά της αφερεγγυότητας

* Ισχύ έως ένα έτος

* Ευελιξία για χρήση σε άλλες προσφορές /προορισμούς / εταιρείες του ίδιου ομίλου

* Δυνατότητα μεταφοράς σε άλλο άτομο (δηλαδή εντός οικογένειας ή φίλων)

* Αυτόματη επιστροφή χρημάτων στο τέλος της περιόδου ισχύος σε περίπτωση μη χρήσης τους».

Τέλος, η ΕΚΠΟΙΖΩ καλεί τους καταναλωτές να καταγγέλλουν κάθε πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σχετικά με ακυρώσεις ταξιδιών λόγω Covid-19.

Διαβάστε ΕΔΩ όλες τις ειδήσεις για τον κοροναϊό