Η Google “δεν είναι μονοπώλιο”

Τι σημαίνουν οι νέες συμφωνίες για τους χρήστες

Τους τελευταίους 21 μήνες, η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου (Federal Trade Commission) διεξήγαγε έρευνα για τον τρόπο λειτουργίας της Google και το κατά πόσο καταπατά τους νόμους που αφορούν την ανταγωνιστική αγορά. Η επιτροπή FTC, ομόφωνα κατέληξε στο συμπέρασμα πως ο κολοσσός της δικτυακής αναζήτησης, δεν εφαρμόζει παράνομες μονοπωλιακές τακτικές, χειραγωγώντας τα αποτελέσματα αναζήτησης εις βάρος των ανταγωνιστών της.

Η πιο κρίσιμη απόφαση, για το κύρος της εταιρίας, είχε να κάνει με τα αποτελέσματα των αναζητήσεων και το κατά πόσο αυτά θα κρίνονταν ως άδικα και παράνομα από την FTC. Πολλοί θα ήθελαν να δουν δραματικές αλλαγές στους αλγορίθμους που χρησιμοποιεί η Google, όμως η επιτροπή έκρινε πως δεν γίνεται καμία παραβίαση των αντίστοιχων νόμων, με την Google να κερδίζει έτσι μία πολύ σημαντική μάχη.

Η FTC τονίζει πως όποιος δε συμφωνεί με τα αποτελέσματα των αναζητήσεων έχει κάθε δικαίωμα να αποσυρθεί από αυτά, καθώς και από τις διαφημίσεις στα Google+, Google Shopping και το Hotel. Στην ίδια λογική και η Google μπορεί να συνεχίσει να λειτουργεί κανονικά.

Από την άλλη πλευρά, οι διάφοροι ανταγωνιστές δεν έμειναν ικανοποιημένοι από την συγκεκριμένη απόφαση και μέσω του site FairSearch, που αντιπροσωπεύει πολλούς από αυτούς, προσπαθούν να αυξήσουν την πίεση για περιορισμό της Google. Μάλιστα, τονίζεται πως “η απραγία της FTC στα σημαντικά ερωτήματα για την προκατάληψη των αποτελεσμάτων αναζήτησης, το μόνο που θα καταφέρει είναι να δώσει το δικαίωμα στην Google να λειτουργεί ακόμα πιο επιθετικά και να χρησιμοποιεί ακόμα περισσότερο μονοπωλιακές τακτικές εις βάρος των υπολοίπων”. Το Yelp, πιο συγκεκριμένα τονίζει πως “χάθηκε μία μεγάλη ευκαιρία ν προστατεύσουμε τις καινοτομίες που βοηθούν στην οικονομία του Internet, καθώς και τις εταιρίες αλλά και τους καταναλωτές που βασίζονται σε αυτές”.

Η Google παρά τη νίκη της στο συγκεκριμένο ζήτημα, θα αναγκαστεί να χρησιμοποιήσει πιο “δημοκρατικά” τις πατέντες που εξαγόρασε πρόσφατα από την Motorola. Η FTC ουσιαστικά αναγκάζει τον αμερικανικό κολοσσό να μην κινηθεί δικαστικά σε περιπτώσεις που κάποια τρίτη εταιρία χρησιμοποιήσει κάποιες από αυτές τις πατέντες, καθώς κρίθηκαν έως πολύ σημαντικές για την διατήρηση του ανταγωνισμού. Η Google από τη μεριά της δεσμεύτηκε να δώσει τις απαραίτητες άδειες σε όποιον ενδιαφερόμενο με όρους “δίκαιους, λογικούς και χωρίς διακρίσεις”. Επίσης, δεσμεύτηκε να αφαιρέσει τους περιορισμούς για την χρήση των AdWords, που μέχρι σήμερα δυσκόλευαν των συγχρονισμό μιας διαφημιστικής καμπάνιας με άλλες πλατφόρμες.

Το ενδιαφέρον πλέον έχει στραφεί στην απόφαση Ευρωπαϊκής επιτροπής, καθώς η Ευρώπη έχει θέσει διαφορετικά κριτήρια για το θέμα του ανταγωνισμού και μάλιστα, διεξάγει ξεχωριστή έρευνα για τις πρακτικές των επιχειρήσεων της εταιρίας. Ο πρόεδρος της Google, Eric Schmidt συναντήθηκε με τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού, Joaquin Almunia,με τον δεύτερο να περιμένει κάποιες επιπλέον πληροφορίες από την Google ώστε να ολοκληρωθεί η έρευνα.