Γιατί τα βιντεοπαιγνίδια βοηθούν στις καλύτερες γνωστικές επιδόσεις των παιδιών

Γιατί τα  βιντεοπαιγνίδια βοηθούν στις καλύτερες γνωστικές επιδόσεις των παιδιών

Σύμφωνα με Αμερικανούς επιστήμονες

Τα παιδιά που παίζουν βιντεοπαιγνίδια για τουλάχιστον τρεις ώρες την ημέρα εμφανίζουν καλύτερες επιδόσεις στα τεστ γνωστικών δεξιοτήτων που αφορούν τη μνήμη και τον έλεγχο των ορμών τους, σε σχέση με τους συνομηλίκους τους που δεν έχουν παίξει ποτέ τέτοια ηλεκτρονικά παιγνίδια, όπως δείχνει μία νέα αμερικανική επιστημονική μελέτη.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον επίκουρο καθηγητή Ψυχιατρικής Μπαντέρ Τσααρανί του Πανεπιστημίου του Βερμόντ, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο αμερικανικό ιατρικό περιοδικό «JAMA Network Open», ανέλυσαν στοιχεία για σχεδόν 2.000 παιδιά εννέα έως δέκα ετών. Η μελέτη υποστηρίχτηκε από το Εθνικό Ινστιτούτο Κατάχρησης Ουσιών (NIDA) και άλλους φορείς των Εθνικών Ινστιτούτων Υγείας των ΗΠΑ.

Η διευθύντρια του NIDA, δρ Νόρα Βολκόφ, δήλωσε ότι «η νέα μελέτη βελτιώνει την κατανόησή μας για τις σχέσεις ανάμεσα στη χρήση των βιντεοπαιγνιδιών και στην ανάπτυξη του εγκεφάλου. Πολυάριθμες έρευνες έχουν συνδέσει τα βιντεοπαιγνίδια με προβλήματα συμπεριφοράς και ψυχικής υγείας όπως βία-επιθετικότητα, κατάθλιψη κ.ά. Όμως, η νέα έρευνα δείχνει ότι πιθανώς υπάρχουν επίσης γνωστικά οφέλη που σχετίζονται με αυτήν τη μορφή ψυχαγωγίας, τα οποία χρήζουν περαιτέρω μελέτης».

Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συνιστά τα παιδιά να μην παίζουν βιντεοπαιγνίδια για περισσότερες από μία έως δύο ώρες την ημέρα, σημειώθηκε στο ΑΠΕ ΜΠΕ. Η νέα έρευνα, στο πλαίσιο της ευρύτερης έρευνας για τη γνωστική ανάπτυξη του εφηβικού εγκεφάλου ABCD (Adolescent Brain Cognitive Development), μελέτησε μέσω ερωτηματολογίων, τεστ και απεικονιστικών εξετάσεων εγκεφάλου δύο ομάδες παιδιών: Μία που δεν έπαιζε καθόλου τέτοια παιγνίδια σε υπολογιστή ή κινητό τηλέφωνο, και μία που έπαιζε πάνω από τρεις ώρες, δηλαδή πάνω από το συνιστώμενο όριο.

Τα τεστ αξιολόγησαν την ικανότητα των παιδιών να ελέγχουν την παρορμητική συμπεριφορά τους και να διακρατούν πληροφορίες στη μνήμη τους. Και στους δύο αυτούς τομείς τα παιδιά με μεγάλη «προϋπηρεσία» στα βιντεοπαιγνίδια πήραν καλύτερη βαθμολογία τόσο σε ταχύτητα όσο και ακρίβεια. Επίσης, η λειτουργική μαγνητική τομογραφία (fMRI) έδειξε ότι τα παιδιά που έπαιζαν πολλά βιντεοπαιγνίδια είχαν πιο έντονη δραστηριότητα στις περιοχές του εγκεφάλου που σχετίζονται με τη μνήμη και την προσοχή και γενικότερα με τις απαιτητικές γνωστικές εργασίες.

Οι ερευνητές διευκρίνισαν ότι η μελέτη τους βρήκε μία συσχέτιση και όχι μία αποδεδειγμένη σχέση αιτίας-αποτελέσματος μεταξύ των βιντεοπαιγνιδιών και των καλύτερων γνωστικών δεξιοτήτων. Είναι π.χ. πιθανό τα παιδιά με εκ των προτέρων ανώτερες γνωστικές ικανότητες να επιλέγουν συχνότερα να παίζουν βιντεοπαιγνίδια.

Επίσης, οι επιστήμονες τόνισαν ότι τα ευρήματά τους δεν σημαίνουν πως τα παιδιά έχουν «πράσινο φως» να περνούν απεριόριστο χρόνο σε μία οθόνη υπολογιστή, κινητού ή τηλεόρασης παίζοντας games. Ακόμη, ανέφεραν ότι δεν είναι όλα τα βιντεοπαιγνίδια το ίδιο και πως διαφορετικά είδη games (δράσης-περιπέτειας, λύσης αινιγμάτων, αθλητικά, σκοποβολής κ.ά.) πιθανώς έχουν διαφορετικές επιπτώσεις στη νευρογνωστική ανάπτυξη, αν και η μελέτη δεν υπεισήλθε σε λεπτομέρειες εν προκειμένω.

«Μολονότι δεν μπορούμε να πούμε εάν όντως το παίξιμο βιντεοπαιγνιδιών προκάλεσε την ανώτερη νευρογνωστική απόδοση, είναι ένα ενθαρρυντικό εύρημα, το οποίο πρέπει να συνεχίσουμε να μελετούμε, καθώς τα παιδιά μπαίνουν στην εφηβεία και μετά στην ενηλικίωσή τους. Καθώς πολλοί γονείς ανησυχούν για τις επιπτώσεις των βιντεοπαιγνιδιών στην υγεία και στην ανάπτυξη των παιδιών τους και καθώς αυτά τα παιγνίδια συνεχίζουν να είναι δημοφιλή μεταξύ των νέων, είναι ζωτικό να κατανοήσουμε καλύτερα τόσο τις θετικές όσο και τις αρνητικές επιπτώσεις που έχουν αυτά», δήλωσε ο δρ Τσααρανί.