Στον αέρα το επιχειρηματικό θαύμα του Facebook έπειτα από τη γερμανική «εμπλοκή»

Στον αέρα το επιχειρηματικό θαύμα του Facebook έπειτα από τη γερμανική «εμπλοκή»

Η απόφαση-σταθμός που πάρθηκε πρόσφατα

Μια απόφαση-σταθμός που πάρθηκε πρόσφατα στη Γερμανία απειλεί να γκρεμίσει μονομιάς το υπερεπιτυχημένο οικονομικά μοντέλο του κολοσσού της κοινωνικής δικτύωσης.

Οι Γερμανοί καλούν το δίκτυο σε κολοσσιαίες αλλαγές στον τρόπο που συγκεντρώνει δεδομένα για τους 32 εκατ. χρήστες του στη χώρα, τον ίδιο τον τρόπο που βγάζει λεφτά δηλαδή. Η ρυθμιστική αρχή κατά των μονοπωλίων της Γερμανίας επιβάλλει στο Facebook να σταματήσει να αναγκάζει τους χρήστες του να του επιτρέπουν να συγκεντρώνει, να διαχειρίζεται και να διασταυρώνει τα δεδομένα τους με πηγές εκτός του δικτύου.

Πηγές δηλαδή σαν τις εφαρμογές WhatsApp και Instagram, ιδιοκτησίας Facebook, αλλά και τρίτες εταιρίες και συνεργαζόμενα μέρη που έχουν στις ιστοσελίδες τους λειτουργίες όπως το κουμπί «share».

To Facebook αναμένεται να εφεσιβάλει την απόφαση, δηλώνοντας πως έχει εναρμονιστεί με τα νέα ευρωπαϊκά πρότυπα προστασίας προσωπικών δεδομένων (GDPR), μόνο που η αντιμονοπωλιακή ρυθμιστική αρχή της Γερμανίας Bundeskartellamt το έχει πάρει πολύ πατριωτικά το θέμα.

Το τελεσίγραφο που έστειλε στο Facebook είναι σαφές: σταματήστε να συσσωρεύετε τις ευαίσθητες πληροφορίες των πολιτών! Το τελεσίγραφο δεν ήρθε τυχαία, καθώς η Γερμανία ερευνούσε το θέμα τα τελευταία τρία χρόνια, ώστε να είναι τώρα σε θέση να δηλώσει πως «επιβάλλαμε στο Facebook εκτεταμένους περιορισμούς στη διαχείριση των δεδομένων των χρηστών».

Η Bundeskartellamt απαιτεί από το κοινωνικό δίκτυο να αλλάξει τους όρους της πολιτικής του ώστε να είναι ευκολότερο στους 32 εκατ. μηνιαίους γερμανούς χρήστες να σταματήσουν την καταλήστευση των ευαίσθητων πληροφοριών τους. Το απαιτεί και για έναν επιπλέον λόγο: γιατί ο βαθμός στον οποίο μαζεύει δεδομένα από παντού αποτελεί κατάχρηση της ηγετικής του θέσης στην αγορά.

«Σε μια τέτοια δύσκολη κατάσταση», δήλωσε στο σχετικό δελτίο Τύπου ο πρόεδρος της ρυθμιστικής αρχής, Andreas Mundt, «η επιλογή του χρήστη δεν μπορεί να θεωρηθεί ως εθελοντική συναίνεση».

Τι κάνει όμως το Facebook με την απύθμενη δεξαμενή των δεδομένων που συλλέγει; Την επιστρατεύει για να κατευθύνει τη διαφήμιση με μια πρωτοφανή αποτελεσματικότητα. Και το 99% των περσινών εσόδων του (55,8 δισ. δολάρια) προήλθαν ακριβώς από τις διαφημιστικές του πλατφόρμες!

Γι’ αυτό και η ιστορική απόφαση απειλεί την ίδια την εμπορική καρδιά του Facebook. Αν η παρέμβαση της Γερμανίας αποδειχθεί μάλιστα αποτελεσματική στην περιφρούρηση των προσωπικών δεδομένων, τότε δεν αποκλείεται το γερμανικό παράδειγμα να βρει μιμητές στην Ευρώπη και αλλού στον κόσμο.

Στελέχη του Facebook περιορίστηκαν απλώς να δηλώσουν πως ο λόγος που συγκεντρώνει τόσα δεδομένα είναι για να προσφέρει καλύτερες υπηρεσίες στους χρήστες του, αλλά και να τους προστατεύσει από την επαφή με άσεμνο περιεχόμενο και… εκλογικές παρεμβολές.