Κινηματογράφος: Τι θα δούμε αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες

Δύο εξαιρετικές ταινίες αυτή την εβδομάδα: ένα αμερικανικό κυβερνοθρίλερ δια χειρός Μάικλ Μαν και μία σουηδική δραματική σάτιρα. Άφθονη δράση σε μία αστυνομική περιπέτεια με τον Λίαμ Νίσον, συγκίνηση σε μία μουσική δραματική κομεντί και γέλιο με τους «Γαμπρούς της Ευτυχίας»

Blackhat *** ½

Περιπέτεια – Διάρκεια 135’ – ΗΠΑ

Σκηνοθεσία: Μάικλ Μαν

Παίζουν: Κρις Χέμσγουορθ, Τανγκ Γουέι, Βαϊόλα Ντέιβις, Γουάνγκ Λίομ, Ρίτσι Κόστερ, Σπένσερ Γκάρετ

Ο Μάικλ Μαν, σκηνοθέτης με κοινωνικές και πολιτικές ευαισθησίες, επισημαίνει την τεράστια απειλή που αντιπροσωπεύει για την υφήλιο η κακόβουλη χρήση του διαδικτύου. Ο κυβερνοχώρος μετατρέπεται σε πεδίο λυσσαλέας μάχης, στην οποία εμπλέκονται και δύο μεγάλες δυνάμεις, όταν άγνωστης προέλευσης ιοί καταστρέφουν ένα κινεζικό πυρηνικό εργοστάσιο και εκτοξεύουν στα ύψη τις τιμές της σόγιας στο αμερικανικό χρηματιστήριο. Οι δύο ενδιαφερόμενες χώρες αναθέτουν σε μία ομάδα ειδικών να ανακαλύψουν τον άνθρωπο πίσω από τις επιθέσεις. Ο χάκερ Νίκολας Χαθαγουέι, καταδικασμένος για ηλεκτρονικά αδικήματα, αποφυλακίζεται προσωρινά και συνεργάζεται με τον Κινέζο υπολοχαγό Τσεν Νταουάι και την αδελφή του δεύτερου, τη Λιέν. Αξιοποιώντας αποτελεσματικά την τεχνογνωσία τους, οι τρεις πλησιάζουν σταδιακά τον στόχο τους, αγνοώντας ότι έχουν ήδη εντοπισθεί από έναν ιδιοφυή αντίπαλο. Και βρίσκονται πρόσωπο με πρόσωπο με μία επικίνδυνη εγκληματική οργάνωση. Τότε μιλούν τα όπλα σε μία φρενήρη καταδίωξη από την ηπειρωτική Κίνα ως το Χονγκ Κονγκ και από την Ινδονησία ως τη Μαλαισία. Αίμα στους δρόμους, παράλληλα με μία συναρπαστική – ακόμα και για τους ψηφιακά αδαείς θεατές - διαδικτυακή μονομαχία. Χάκερ εναντίον χάκερ. Ταχυδακτυλουργοί των λογισμικών προγραμμάτων, οι νέοι υπερασπιστές της ανθρωπότητας, αλλά και οι εχθροί της. Με το μυαλό του και μόνο αντιμετωπίζει ο Χαθαγουέι τον στρατό δολοφόνων που διαθέτει ο μυστηριώδης κυβερνοεγκληματίας. Προκειμένου να επιζήσει θα πρέπει να προλάβει τον άλλον, σπάζοντας κώδικες και αποκτώντας παράνομη πρόσβαση ακόμα και σε απόρρητα κυβερνητικά αρχεία. Αυτός αποφασίζει πώς θα αποτρέψει το επόμενο ολέθριο χτύπημα με ένα πάτημα του Enter. Από αυτόν κρίνονται τα πάντα: από τον σούπερ-χάκερ. Η ταινία παρακολουθεί την σκέψη του και την δράση του –αστραπιαίες αμφότερες- με ιλιγγιώδεις ρυθμούς και καθηλωτικό σασπένς, χωρίς να παραμελεί τις ανθρώπινες σχέσεις. Φιλία και έρωτας δοκιμάζονται και ανθίζουν σε ακραίες συνθήκες. Μέσα σε υπέροχα κινηματογραφικά πλάνα και με υποβλητικό μουσικό σφυροκόπημα. Όπως στον «Τελευταίο των Μοϊκανών», την καλύτερη κατά τη γνώμη μας ταινία του Μάικλ Μαν, εξαίρετου επαγγελματία που ξέρει να δίνει μία ιδιαίτερη καλλιτεχνική υπόσταση στην περιπέτεια. Και ο οποίος άντλησε την έμπνευσή του από την επίθεση λογισμικού αμερικανοϊσραηλινής προέλευσης σε πυρηνική εγκατάσταση στο Ιράν. Επομένως, το “Blackhat” είναι μία φανταστική ιστορία που δεν απέχει και πολύ από την πραγματικότητα. Ευχόμαστε να μην είναι προφητικό το τρομακτικό του σενάριο.

Ανωτέρα βία *** ½

(Force majeure)

Δραματική – Διάρκεια 118’ – Σουηδία, Γαλλία, Νορβηγία

Σκηνοθεσία: Ρούμπεν Όστλουντ

Παίζουν: Μπράντι Κόρμπετ, Κρίστοφερ Χίβιου, Λίζα Λόβεν Κόνγκσλι, Γιοχάνες Κούχνκε

Μία χιονοστιβάδα γίνεται αφορμή για να τεθεί σε αμφισβήτηση η αγία σουηδική οικογένεια. Η Έμπα και ο Τόμας –ωραίοι σαν ζευγάρι σε διαφημιστικό σποτ- κάνουν διακοπές, μαζί με τα δύο πανέμορφα παιδάκια τους, σε ένα χιονοδρομικό κέντρο στις γαλλικές Άλπεις. Όλα είναι ονειρεμένα, ως τη στιγμή που ένας πελώριος όγκος χιονιού κατρακυλά προς τη βεράντα του ξενοδοχείου όπου παίρνουν αμέριμνα το μεσημεριανό τους. Μέσα στον πανικό και την ομίχλη, η Έμπα αναζητά τον σύζυγό της ο οποίος έχει γίνει λαγός προκειμένου να σώσει το τομάρι του. Η μοιραία πρόσκρουση τελικά αποφεύγεται, όμως το ανδρικό κύρος του Τόμας έχει υποστεί σοβαρό πλήγμα. Η γυναίκα του θίγει το θέμα της δειλής αντίδρασής του, με σκανδιναβική διακριτικότητα, στην αρχή (Αν ήταν Ελληνίδα θα τον διαολόστελνε που το έβαλε στα πόδια εγκαταλείποντας τη φαμίλια του). Ύστερα από μία συζήτηση με ένα φιλικό ζεύγος και μετά από μερικά ποτήρια κρασί, η αγανάκτησή της αρχίζει να βγαίνει στην επιφάνεια. Οι γνώμες των φίλων διϊστανται (ο άντρας υπερασπίζεται τον άντρα), με αποτέλεσμα μία μίνι κρίση και στη δική τους σχέση. Ο Τόμας, αφού επιχειρεί μάταια να αποκατασταθεί ως σύζυγος και πατέρας, αρχίζει να καταρρέει. Οι διακοπές πολυτελείας καταλήγουν σε φιάσκο, ενώ το σαρκαστικό σενάριο συμπαρασύρει –σαν χιονοστιβάδα- και τους υπόλοιπους του τουριστικού γκρουπ. Στόχος του Σουηδού σκηνοθέτη Ρούμπεν Όστλουντ, γνωστού για την προκλητικότητά του, η αποκάλυψη των ψεμάτων που λέμε στους άλλους και στους εαυτούς μας. Τον πετυχαίνει διάνα, τραβώντας αργά το χαλί κάτω από τους αντρικούς χαρακτήρες και οδηγώντας τους σε αναπόφευκτη πτώση. Ο Όστλουντ ανατρέπει από το βάθρο του το ιδανικό αρσενικό ον, παίρνοντας σαφώς το μέρος των γυναικών και των παιδιών που βυθίζονται στην ανασφάλεια. «Πυροβολεί» με αιχμηρούς διαλόγους την κοινωνική υποκρισία, σε σκηνές σπαρακτικές και αστείες ταυτόχρονα. Η βραδυφλεγής του βόμβα –καλά κρυμμένη πίσω από μία κομψή ψιλοκεντημένη σκηνοθεσία- σκάζει αναπάντεχα σε ένα φινάλε που θα ζήλευαν οι μεγάλοι σουρεαλιστές του σινεμά. Με ένα ιδιοφυές εύρημα του, δίνει αλληγορικές διαστάσεις σε μία δραματική κωμωδία. Οι κακόμοιροι οι τουρίστες από τον Βορά πήγαν στη Γαλλία για σκι και βγήκαν … κουρεμένοι.

Αρπαγή 3 ** ½

(Taken 3)

Αστυνομική – Διάρκεια 109’ – Γαλλία

Σκηνοθεσία: Ολιβιέ Μεγκατόν

Παίζουν: Λίαμ Νίσον, Φόρεστ Ουίτακερ, Σαμ Σπρούελ, Ντάγκρεϊ Σκοτ, Φάμκε Γιάνσεν, Μάγκι Γκρέις

Ο Λίαμ Νίσον υποδύεται για τρίτη και τελευταία φορά τον Μπράιαν Μιλς, πρώην μυστικό πράκτορα που δεν τον αφήνει να ησυχάσει το θυελλώδες παρελθόν του. Κατηγορούμενος άδικα για έναν φόνο, ο Μιλς αγωνίζεται να ανακαλύψει τους δράστες, ενώ καταδιώκεται από την αστυνομία και το FBI. Με το αγέρωχο βλέμμα του και το επιβλητικό του παράστημα, ο Νίσον προσδίδει κύρος σε έναν σχεδόν σουπερήρωα που κατατροπώνει με το ένα του χέρι μισή ντουζίνα φονιάδων. Ξαναζεσταμένο κινηματογραφικό έδεσμα σε εντυπωσιακό σερβίρισμα από τον μάστορα Ολιβιέ Μεγκατόν. Σενάριο του Λικ Μπεσόν με τις πολλές εμπορικές επιτυχίες στο ενεργητικό του. Άφθονο πιστολίδι και δεκάδες τρακαρίσματα σε θεαματικές καταδιώξεις στο κέντρο της πόλης. Παραμένει άλυτη η απορία μας πώς δεν σκοτώνεται, ούτε καν τραυματίζεται κανείς από τους αθώους οδηγούς. Ή γιατί δεν χρεώνεται ο ήρωας τους τραυματισμούς τους. Δεν αφήνει περιθώρια για τέτοιου είδους ερωτήματα η καταιγιστική δράση. Σημασία έχει μόνο να νικήσει στο τέλος το παλικάρι. Και πόσους κακούς θα «καθαρίσει». Τα πώς και τα γιατί περιττεύουν.

Παρ’το από την αρχή ** ½

(Begin again)

Δραματική κομεντί – Διάρκεια 104’ – ΗΠΑ

Σκηνοθεσία: Τζον Κάρνι

Παίζουν: Κίρα Νάιτλι, Μαρκ Ράφαλο, Χέιλι Στάινφιλντ, Κάθριν Κίνερ, Άνταμ Λιβάιν

Η μουσική επιδρά θαυματουργά στις ζωές δύο απελπισμένων ψυχών. Ο Νταν, άρτι απολυθείς παραγωγός δισκογραφικής εταιρείας με πολλά προσωπικά προβλήματα, σκέφτεται σοβαρά την αυτοκτονία. Η Γκρέτα, μία Αγγλιδούλα εγκαταλειμμένη από το αγόρι της, τραγουδάει τον πόνο της σε ένα νεοϋορκέζικο κλαμπ. Η τυχαία συνάντησή τους καταλήγει σε μία συνεργασία και μία ζεστή φιλία. Ο Νταν, βέβαιος ότι έχει ανακαλύψει ένα νέο ταλέντο, την πείθει να δώσει μία δεύτερη ευκαιρία σε εκείνον και στον εαυτό της, αφήνοντάς τον να ηχογραφήσει τα τραγούδια της. Οι ηχογραφήσεις –ελλείψει χρημάτων- σε δημόσιους χώρους της Νέας Υόρκης είναι η μεγάλη πρωτοτυπία μίας ταινίας, που δεν αποφασίζει ποτέ τι ακριβώς είναι: δράμα, δραματική κομεντί ή αισθηματική κομεντί. Σίγουρα είναι και μιούζικαλ, αφού ένα μεγάλο της μέρος καλύπτεται από μουσικά βιντεοκλίπ. Τη θερμαίνουν με τις παρουσίες τους ο Μαρκ Ράφαλο και η Κίρα Νάιτλι, συγκινητικοί στους ρόλους δύο ανθρώπων, που παρά την αμοιβαία τους έλξη, ωθούν ο ένας τον άλλον στην επανασύνδεση με τους πρώην συντρόφους τους. Μικρή ταινία που όμως αφήνει μία γλυκιά αίσθηση με το γενναιόδωρο συναίσθημα της και την ευαισθησία των τραγουδιών της.

Οι γαμπροί της Ευτυχίας **

Κωμωδία – Διάρκεια 98’ – Ελλάδα

Σκηνοθεσία: Στράτος Μαρκίδης

Παίζουν: Χρύσα Ρώπα, Κώστας Αποστολάκης, Μπέσυ Μάλφα, Κατερίνα Γερονικολού, Κώστας Ευριπιώτης, Γιάννης Τσιμιτσέλης

Η Γεωργία Βασιλειάδου ήταν η άσχημη γεροντοκόρη που προσπαθούσε να παντρέψει ο αδελφός της (Βασίλης Αυλωνίτης) στην περίφημη κωμωδία του 1962. Στο ριμέικ της τους υποδύονται αντίστοιχα η Χρύσα Ρώπα και ο Κώστας Αποστολάκης, μιμούμενοι κάπως τους αρχικούς ερμηνευτές. Η πρώτη προσαρμόζει στο στιλ της τη μανιέρα της Βασιλειάδου, ενσαρκώνοντας απολαυστικά ένα είδος υπό εξαφάνιση, την Ελληνίδα παρθένα ετών –ήντα. Ο δεύτερος ερμηνεύει τον Βαγγέλη ως φοβερό Κρητίκαρο, δικαιολογώντας τις συντηρητικές απόψεις του χαρακτήρα. Δύο ικανοί σεναριογράφοι της τηλεόρασης , η Έλενα Σολωμού και ο Κωστής Παπαδόπουλος, μεταφέρουν στο σήμερα το κλασικό θεατρικό έργο των Νίκου Τσιφόρου- Πολύβιου Βασιλειάδη, με υπερβολικό σεβασμό για το πανέξυπνο κείμενο. Σκηνοθετεί με φροντίδα, παρά τα ελάχιστα μέσα, ο Στράτος Μαρκίδης. Γενικά, η τηλεόραση πάει σινεμά.