Στυλιανίδης: Η δημοσιονομική πειθαρχία οδηγεί σε Ευρώπη δύο ταχυτήτων

Στην Χρύσα Ταβουλάρη

Το μοντέλο της αυστηρής δημοσιονομικής πειθαρχίας για όλη την Ευρώπη, που προωθεί η κυρίαρχη σχολή σκέψης στο Βερολίνο οδηγεί μαθηματικά σε ευρωπαϊκό διευθυντήριο των οικονομικά ισχυρών κρατών και άρα σε Ευρώπη δύο ταχυτήτων, επισημαίνει σε συνέντευξη του στο news.gr ο υπουργός Εσωτερικών Ευριπίδης Στυλιανίδης σημειώνοντας ότι σαφώς την Ελλάδα και τις άλλες χώρες του νότου συμφέρει η δεύτερη σχολή σκέψης ,"η οποία προκρίνει την Ευρώπη της δημοκρατίας, της αλληλεγγύης και του αλληλοσεβασμο". Παράλληλα αναλύοντας την αντιμετώπιση της Κύπρου ο κ. Στυλιανίδης εκφράζει βαθειά ανησυχία για όσα κυοφορούνται σε διεθνές επίπεδο με μια χαρακτηριστική επισήμανση: "Η ανησυχία μου είναι βαθύτερη για τον τρόπο σκέψης που αρχίζει να κυριαρχεί στα κέντρα των ευρωπαϊκών αποφάσεων. Φοβούμαι ότι στην Κύπρο επλήγη κάτι σημαντικότερο για τη διεθνή ισορροπία. Επλήγησαν οι δύο βασικοί πυλώνες του καπιταλιστικού συστήματος: η τραπεζική πίστη και το δικαίωμα της ιδιοκτησίας''.

Εμφανίζεται πάντως αισιόδοξος για τα ελληνικά πράγματα προτάσσοντας ως στόχο την μείωση της φορολογίας. Επιφορτισμένος στην κυβέρνηση Σαμαρά με την ωρολογιακή βόμβα των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης ο κ.Στυλιανίδης υποστηρίζει ότι το μεγάλο πρόβλημα όχι μόνο ξεπεράστηκε αλλά ο όλος χειρισμός αποτελεί πρότυπο σύμφωνα και με εκθέσεις των δανειστών τις οποίες επικαλείται. "Οι Κασσάνδρες- σημειώνει- μιλούσαν για το Σεπτέμβριο του 2012, όταν 74 Δήμοι απειλούνταν με χρεοκοπία δημιουργώντας πιστωτικό γεγονός που θα τίναζε στον αέρα την εθνική προσπάθεια, όταν τα χρέη ξεπερνούσαν τα 2,5 δις και τα κοινωνικά δίκτυα της Αυτοδιοίκησης απειλούνταν με κατάρρευση".

"Τότε –συνεχίζει- λειτουργήσαμε ψύχραιμα και υπεύθυνα..... Ήμαστε οι μόνοι που ξοφλήσαμε χρέη και οι πρώτοι που προετοιμαστήκαμε για να εισπράξουμε και αποδώσουμε ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τις τοπικές αγορές αναθερμαίνοντας την οικονομία. Καταφέραμε να κρατήσουμε όρθια τα Κοινωνικά Δίκτυα των ΟΤΑ στον Πόλεμο Κατά της Φτώχειας, να μπούμε στο α΄τρίμηνο του 2013 με πλεόνασμα 380 εκατ. ευρώ, να αποκαταστήσουμε τη συνεπή χρηματοδότηση των ΟΤΑ κάθε πρώτη εβδομάδα του μήνα ενώ έχουμε αρχίσει να καταβάλλουμε και τα πρώτα μεγάλα ποσά ληξιπροθέσμων- πάνω από 100 εκατ. ευρώ τον Απρίλιο".

- Η κυβερνητική συνοχή μοιάζει όλο και ποιό ευάλωτη .Το πολυνομοσχέδιο δοκίμασε τη συνοχή της. Μπορεί να αντέξει ένα καλοκαίρι με καταιγισμό φόρων, απολύσεις και βαθειά ύφεση;

- Η τελευταία κοινοβουλευτική δοκιμασία του πολυνομοσχεδίου απέδειξε την ανθεκτικότητα της κυβέρνησης Σαμαρά και θα έλεγα ότι ενίσχυσε την κοινοβουλευτική της ισχύ. Αναμφισβήτητα έχουμε ακόμα μπροστά μας δυσκολίες. Ωστόσο, πιστεύω ότι είναι προσπελάσιμες διότι γνωρίζουμε που θέλουμε να πάμε, έχουμε καταγράψει ήδη μετρήσιμη αποτελεσματικότητα που ενισχύει τη διεθνή αξιοπιστία της χώρας και η κοινωνία, όσο και αν δοκιμάζεται, μπορεί μέσα στην οδύνη της να διακρίνει ποιος έχει τη δυνατότητα να την οδηγήσει σε απάνεμα λιμάνια απαντώντας στις προσδοκίες της. Η μείωση των φόρων, ως αποτέλεσμα μιας σοβαρής και υπεύθυνης δημοσιονομικής πολιτικής παραμένει κεντρική μας επιδίωξη την οποία προσεγγίζουμε όλο και περισσότερο.

-Βρισκόμαστε προ ανασχηματισμού της κυβέρνησης. Μια μεγαλύτερη συμμετοχή των κυβερνητικών εταίρων θα εξασφάλιζε ισχυρότερη συνοχή

-Αυτό που διασφαλίζει σε κάθε περίπτωση τη συνοχή αυτής της κυβέρνησης είναι ο ξεκάθαρος προσανατολισμός της πολιτικής της και η επιμονή όλων των πλευρών στην υλοποίησή της χωρίς αποκλίσεις. Το κρίσιμο στοίχημα για όλους μας είναι στο τέλος της διαδρομής να επιτύχουμε συνάντηση του τεχνοκρατικού ορθολογισμού με την κοινωνική προσδοκία και ταύτιση του εθνικού συμφέροντος με την ευρωπαϊκή προοπτική.

-Σε μια εποχή απόλυτης λιτότητας οι ΟΤΑ είναι οι πρώτοι που κινδυνεύουν με χρεοκοπία γεγονός μπορεί να συμπαρασύρει όλους τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς. Μάλιστα πολλοί. Υποστηρίζουν ότι από τους ΟΤΑ θα ξεκινήσει το θερμό Φθινόπωρο του 2013....

-Οι Κασσάνδρες μιλούσαν για το Σεπτέμβριο του 2012, όταν 74 Δήμοι απειλούνταν με χρεοκοπία δημιουργώντας πιστωτικό γεγονός που θα τίναζε στον αέρα την εθνική προσπάθεια, όταν τα χρέη ξεπερνούσαν τα 2,5 δις και τα κοινωνικά δίκτυα της Αυτοδιοίκησης απειλούνταν με κατάρρευση. Απλήρωτοι καρκινοπαθείς, ΑμεΑ, Βοήθεια στο Σπίτι, μεταφορά μαθητών, θέρμανση σχολείων,.... Τότε λειτουργήσαμε ψύχραιμα και υπεύθυνα. Ρυθμίσαμε χρέη, κάναμε περικοπές σε λειτουργικές και μισθολογικές δαπάνες για να αποπληρώσουμε κοινωνικές παροχές, διορθώσαμε θεσμικές στρεβλώσεις του Καλλικράτη. Ήμαστε οι μόνοι που ξοφλήσαμε χρέη και οι πρώτοι που προετοιμαστήκαμε για να εισπράξουμε και αποδώσουμε ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τις τοπικές αγορές αναθερμαίνοντας την οικονομία. Καταφέραμε να κρατήσουμε όρθια τα Κοινωνικά Δίκτυα των ΟΤΑ στον Πόλεμο Κατά της Φτώχειας, να μπούμε στο α΄τρίμηνο του 2013 με πλεόνασμα 380 εκατ. ευρώ, να αποκαταστήσουμε τη συνεπή χρηματοδότηση των ΟΤΑ κάθε πρώτη εβδομάδα του μήνα ενώ έχουμε αρχίσει να καταβάλλουμε και τα πρώτα μεγάλα ποσά ληξιπροθέσμων- πάνω από 100 εκατ. ευρώ τον Απρίλιο. Όλοι παραδέχονται και οι δανειστές αναδεικνύουν και ως πρότυπη, την αποτελεσματικότητα που έδειξε το τελευταίο διάστημα το υπουργείο Εσωτερικών και τη συμβολή των ΟΤΑ στην εθνική προσπάθεια.

- Τι περιθώρια διαπραγμάτευσης είχατε με την τρόικα η οποία θεωρεί την ΤΑ στην Ελλάδα το απόλυτο πεδίο κατασπατάλησης δημόσιου και κοινοτικού χρήματος.

-Η εικόνα που περιγράφετε σε ευρωπαϊκό επίπεδο έχει αλλάξει απολύτως. Τόσο η Task Force όσο και η τρόικα αναγνωρίζουν ότι οι Δήμοι και οι Περιφέρειες έχουν κάνει τη μεγαλύτερη προσπάθεια και έχουν επιτύχει τα θεαματικότερα αποτελέσματα. Αυτό αποτυπώνεται και στις απόρρητες εκθέσεις τους. Παρά το ότι οι κρατικές χρηματοδοτήσεις προς τους ΟΤΑ μειώθηκαν κατά 60% επιτύχαμε να κρατήσουμε όρθια την Αυτοδιοίκηση η οποία συνεχίζει να ανταποκρίνεται στον αναπτυξιακό και κοινωνικό της ρόλο με συνέπεια.

- Πολλοί αναλυτές υποστηρίζουν ότι η Γερμανία σχεδιάζει ή μάλλον έχει βάλει ήδη σε εφαρμογή το σχέδιο Ευρώπη δύο ταχυτήτων .Ένα μοντέλο αυτό του Νότου και ένα του ´´πλούσιου Βορρά´´. Ποιά είναι η δική σας εικόνα

-Εντός της γερμανικής πολιτικής σκηνής αναπτύσσονται δύο διαφορετικές σχολές σκέψης. Η μια είναι αυτή που στηρίζει ένα μοντέλο αυστηρής δημοσιονομικής πειθαρχίας για όλη την Ευρώπη, το οποίο μαθηματικά οδηγεί σε ευρωπαϊκό διευθυντήριο των οικονομικά ισχυρών κρατών και άρα σε δύο ταχύτητες. Η άλλη, είναι αυτή που παραδοσιακά υποστήριξαν οι μεγάλοι ευρωπαϊστές συμπληρωμένη όμως με καινοτομίες που δημιουργούν ένα αποτελεσματικότερο σύστημα αποφάσεων και προωθούν μια πιο πολιτική, δημοσιονομική και οικονομική ένωση, στον αντίποδα της ανεπαρκούς νομισματικής ένωσης. Είναι σαφές πως την Ελλάδα αλλά και τα άλλα κράτη του Νότου τα συμφέρει η δεύτερη επιλογή, η οποία προκρίνει την Ευρώπη της δημοκρατίας, της αλληλεγγύης και του αλληλοσεβασμού, προστατεύει την πολιτιστική και εθνική πολυμορφία, προτάσσει όμως το όραμα των Ηνωμένων Πολιτειών της Ευρώπης.

- Οπως κι αν έχει το ενιαίο ευρωπαϊκό οικοδόμημα έχει τρωθεί και μόνο από τους μονομερείς σχεδιασμούς του Βερολίνου. Τι μήνυμα πήρατε εσείς από την όλη μεθόδευση για την Κύπρο

-Η ανησυχία μου είναι βαθύτερη από τον τρόπο σκέψης που αρχίζει να κυριαρχεί στα κέντρα των ευρωπαϊκών αποφάσεων. Φοβούμαι ότι στην Κύπρο επλήγη κάτι σημαντικότερο για τη διεθνή ισορροπία. Επλήγησαν οι δύο βασικοί πυλώνες του καπιταλιστικού συστήματος: η τραπεζική πίστη και το δικαίωμα της ιδιοκτησίας. Δε λέω ότι δεν πρέπει να διορθωθούν λάθη και στρεβλώσεις που έχουν κάνει κράτη-μέλη. Αυτό που πρέπει όμως να προστατεύεται σε κάθε περίπτωση είναι οι κοινός αξιακός κώδικας της ευρωπαϊκής οικογένειας και το κεντρικό ιδεολόγημα της ευρωατλαντικής συμμαχίας που μας επέτρεψε μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο να χτίσουμε μεταξύ μας σχέσεις εμπιστοσύνης εδραιώνοντας τη δημοκρατία, προστατεύοντας τα ανθρώπινα δικαιώματα, στερεώνοντας την ειρήνη και απλώνοντας την ευημερία σε όποιους λαούς ή κράτη εισέρχονταν στο σύστημα της ανοιχτής και ελεύθερης κοινωνίας.

-Λέγεται ότι η ΝΔ σχεδιάζει αλλαγή δομών και ονόματος προκειμένου να περιλάβει ένα ευρύτερο ιδεολογικό και πολιτικό φάσμα. Ποιά είναι η δική σας θέση.

-Η ΝΔ έχει αποδείξει ότι διαθέτει βαθιά ιστορική ρίζα και απίστευτη δύναμη εσωτερικής ανανέωσης και αποτελεσματικής προσαρμογής στα νέα εθνικά και διεθνή δεδομένα. Πιστεύω ότι είναι στρατηγικό λάθος σε μια χώρα σαν την Ελλάδα που ταλαιπωρήθηκε επί δεκαετίες από την ακυβερνησία, την αστάθεια και τη πολυδιάσπαση του πολιτικού σκηνικού να μην αξιοποιούμε πολιτικές δυνάμεις που κατάφεραν όχι μόνο να ριζώσουν αλλά και να ταυτιστούν με τις κρισιμότερες και τις ορθότερες επιλογές του Έθνους.

-Εκλογές παράλληλα με τις ευρωεκλογές ;

-Οι εκλογές πρέπει να είναι η κατάληξη της ολοκλήρωσης ενός κρίσιμου και χρήσιμου για την Ελλάδα κύκλου εργασιών αυτής της κυβέρνησης. Άρα, θα πρέπει να γίνουν τη στιγμή που θα έχουμε αδράξει την πρώτη σημαντική κορφή της στοχοθέτησής μας.

- Σχεδιάζονται αλλαγές στον εκλογικό νόμο; Ακούγεται ότι ήδη έχει αποφασιστεί να ρυθμιστεί το θέμα της ψήφου των ομογενών κάτι που σαφώς θα επιρρεάσει τον εκλογικό χάρτη.

-Με αυτόν καθαυτόν τον εκλογικό νόμο δεν έχουμε ασχοληθεί. Έχει όμως προετοιμαστεί ένα πρόπλασμα σχεδίου νόμου που θα αποτελέσει τη βάση για συζήτηση προκειμένου να κατοχυρώσουμε στην πράξη το δικαίωμα της ψήφου των ομογενών επανασυνδέοντάς τους με την Ελλάδα, την ώρα μάλιστα που αυτή τους χρειάζεται περισσότερο από ποτέ. Όπως γνωρίζετε βέβαια, σύμφωνα με το Σύνταγμα αυτή η κορυφαία μεταβολή στους εκλογικούς κανόνες μπορεί να επιτευχθεί άμεσα μόνο αν ψηφιστεί από τα 200 μέλη του Κοινοβουλίου. Δεν το θεωρώ όμως καθόλου απίθανο να επιτευχθεί κάτι τέτοιο.