Μπουτάρης : Πώς θα επιστρέψει η ανάπτυξη στη Θεσσαλονίκη

Στο Γιώργο Λαμπίρη

 

Έτοιμος για ακόμα περισσότερες ρήξεις φαίνεται ότι είναι αποφασισμένος ο απερχόμενος Δήμαρχος Θεσσαλονίκης και ξανά υποψήφιος, Γιάννης Μπουτάρης.

Με συνέντευξή του στο news.gr, ο κύριος Μπουτάρης αναλύει το σχέδιό του για να ανθίσει και πάλι οικονομικά η πόλη και να επιστρέψει ο πολυπολιτισμικός της χαρακτήρας. Τι λέει για τα οικονομικά του δήμου, το μετρό, το λιμάνι και τους αναξιοποίητους χώρους στη νέα παραλία.

- Θεωρείστε άνθρωπος των ρήξεων. Ποια ρήξη δεν κάνατε στη θητεία σας και έχετε μετανιώσει;

Στα 3,5 χρόνια της θητείας μας κάναμε πολλές ρήξεις. Αλλάξαμε ριζικά τον τρόπο διοίκησης σπάζοντας αγκυλώσεις δεκαετιών, τα βάλαμε με το εθνικιστικό κατεστημένο και δε διστάσαμε να έρθουμε σε σύγκρουση με διάφορες ομάδες και φορείς για το καλό της πόλης, αδιαφορώντας για το πολιτικό κόστος. Κυρίως, όμως, με τη στάση μας και μέσα από την «Πρωτοβουλία 5 Δημάρχων», επιχειρήσαμε να μεταφέρουμε το νέο αυτό, αποτελεσματικό και κομματικά ακηδεμόνευτο μοντέλο διακυβέρνησης στο συλλογικό θεσμικό όργανο των Δήμων, με επανειλημμένες παρεμβάσεις στις συνεδριάσεις της Κεντρικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων (ΚΕΔΕ). Ωστόσο, οι ριζικές μεταρρυθμίσεις που προτείναμε για την οικονομική και διοικητική αυτονομία των Δήμων, προσέκρουσαν στις κομματικές δεσμεύσεις σημαντικού ποσοστού Δημάρχων, που ακόμα δεν είναι διατεθειμένοι να αποδεσμευτούν από τις κομματικές εξαρτήσεις προς όφελος των δήμων τους. Πιστεύω ότι το αποτέλεσμα των εκλογών θα δικαιώσει τις προσπάθειες τις δικές μας και όσων παρατάξεων λειτουργούν χωρίς κομματικούς εναγκαλισμούς με αποκλειστικό γνώμονα το συμφέρον και την ενίσχυση του ρόλου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

- Μπορεί η Θεσσαλονίκη να γίνει και πάλι η οικονομικά ανθηρή πόλη, να αποκτήσει και πάλι τον πολυπολιτισμικό χαρακτήρα της και την πνευματική ζωή που είχε κάποτε; Υπάρχει τρόπος και δυνατότητα ή όλα αυτά είναι απλώς υποσχέσεις προεκλογικές όλων των πλευρών;

Ως διοίκηση δώσαμε έμφαση στην εξωστρέφεια και «επενδύσαμε» στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της πόλης, που είναι κυρίως η μακραίωνη ιστορία και η πολυπολιτισμική της κληρονομιά. Εφαρμόσαμε στοχευμένη τουριστική πολιτική προς τις αγορές που συνδέονται ιστορικά και πολιτισμικά με τη Θεσσαλονίκη, όπως είναι η Τουρκία και το Ισραήλ και ο παγκόσμιος εβραϊσμός, αναδεικνύοντας για πρώτη φορά την οθωμανική και την εβραϊκή κληρονομιά της πόλης, σπάζοντας τα ταμπού που κυριαρχούσαν μέχρι το πρόσφατο παρελθόν. Η πολιτική αυτή είχε εξαιρετικά αποτελέσματα, όπως απέδειξε η σημαντική αύξηση των τουριστών από τις συγκεκριμένες αγορές. Μια αύξηση που έδωσε ανάσα στην τοπική αγορά και συνέβαλε στη διατήρηση θέσεων εργασίας σε περίοδο οικονομικής κρίσης και έκρηξης της ανεργίας. Παράλληλα, στηρίξαμε με όλες μας τις δυνάμεις την πνευματική και καλλιτεχνική δημιουργία, που παραμένει πλούσια στην πόλη. Ως δήμος κάναμε ό,τι μπορούσαμε για την οικονομική ανάπτυξη της πόλης, ξεπερνώντας συχνά τα στενά όρια των αρμοδιοτήτων μας. Για να ξαναγίνει, όμως, η πόλη οικονομικά ανθηρή, θα πρέπει να συνδράμει και η κεντρική εξουσία, δίνοντας πόρους και αρμοδιότητες στην τοπική αυτοδιοίκηση, η οποία σε πανευρωπαϊκό –αν όχι σε παγκόσμιο- επίπεδο αποτελεί τον πυρήνα ανάπτυξης της χώρας.

- Τι σκοπεύετε να κάνετε με τους αναξιοποίητους χώρους στη νέα παραλία; Κατασκευές που χρειάστηκαν χρόνο και χρήματα, υφίστανται βανδαλισμούς και αποτελούν εστία ρύπανσης;

Τα οχτώ από τα εννέα περίπτερα της νέας παραλίας που παραμένουν αναξιοποίητα ανήκουν στην Κτηματική Εταιρεία Δημοσίου. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στη μέση μιας τυραννικά αργής διαδικασίας απόκτησης του δικαιώματος στη διαχείρισή τους. Ως διοίκηση έχουμε συγκεκριμένο σχέδιο για την αξιοποίησή τους. Ένα περίπτερο θα παραχωρηθεί στο ΚΕΘΕΑ, σε ένα θα λειτουργήσει webradio, ενώ τα υπόλοιπα θα λειτουργήσουν ως αναψυκτήρια, ώστε η νέα παραλία να λειτουργήσει ως ολοκληρωμένος χώρος αναψυχής για τους πολίτες. Είμαι βέβαιος ότι η αξιοπρεπής εμφάνισή τους θα αποκατασταθεί και θα διατηρηθεί όταν επιτέλους λειτουργήσουν.

- Πολλοί είναι εκείνοι, οι οποίοι αποδίδουν τη δημοφιλία σας στην επικοινωνιακή σας ικανότητα. Τι απαντάτε;

Ίσως και να ισχύει αυτό, αν και δε φημίζομαι για... τους καλούς μου τρόπους. Αντιθέτως, συχνά έχω κατηγορηθεί ότι χρησιμοποιώ βαριές εκφράσεις για να καυτηριάσω πρόσωπα και πράγματα. Σε κάθε περίπτωση η όποια επικοινωνιακή μου προβολή βοηθά να γίνονται περισσότερα πράγματα για την πόλη.

-Σε τι κατάσταση βρίσκονται τα οικονομικά του δήμου, καθώς τόσο οι αντίπαλοί σας για τη διεκδίκηση του δημαρχιακού θώκου, όσο και οι αριθμοί σας φέρνουν ανάμεσα στους δήμους με τα μεγαλύτερα χρέη στην Ελλάδα...

Αυτό είναι πέρα για πέρα αναληθές. Αναλάβαμε τη διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης στη χειρότερη συγκυρία, τόσο εξαιτίας της δημοσιονομικής κρίσης της χώρας που έπληξε καίρια την Τοπική Αυτοδιοίκηση, όσο και λόγω της εσωτερικής οικονομικής κρίσης, με την αποσάρθρωση των οικονομικών υπηρεσιών, τα συσσωρευμένα χρέη και την πληγή της υπεξαίρεσης. Αναδιοργανώνοντας τις υπηρεσίες του δήμου, ώστε να μειωθούν οι σπατάλες (μειώσαμε κατά περίπου 25% το λειτουργικό κόστος) και αξιοποιώντας εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης (φέραμε 70 εκ. ευρώ στην πόλη από κοινοτικά κονδύλια) καταφέραμε να εξοικονομήσουμε πόρους για τους πολίτες. Κάτω από αυτές τις συνθήκες, με 60% λιγότερους κρατικούς πόρους σε σχέση με το 2010 και χρέη που άγγιζαν τα 150 εκ. ευρώ, καταφέραμε να αποπληρώσουμε οφειλές ύψους 51 εκ. ευρώ και να καταγράψουμε πλεόνασμα από την πρώτη χρονιά της θητείας μας. Εξοφλήσαμε το 90% των χρεών προς τρίτους και για απαλλοτριώσεις και το 25% των δανειακών μας υποχρεώσεων, υπερδιπλασιάζοντας τον προϋπολογισμό για θέματα κοινωνικής αλληλεγγύης και μειώνοντας ταυτόχρονα τα δημοτικά τέλη κατά 21%, που η προηγούμενη διοίκηση είχε αυξήσει από 100% έως 450%. Πλέον, οι οφειλές μας σε τράπεζες και προμηθευτές εξοφλούνται κανονικά και ο ισολογισμός του δήμου, που για πρώτη φορά φέτος δημοσιεύεται το Μάιο, αποτυπώνει την τεράστια μείωση των υποχρεώσεων και τη σαφή βελτίωση των οικονομικών του δήμου. Όποιος κακόπιστος, λοιπόν, χρησιμοποιεί ως προεκλογικό επιχείρημα τα οικονομικά του δήμου, δεν έχει παρά να ανατρέξει στα οικονομικά στοιχεία.

- Δύο μεγάλα θέματα για τη Θεσσαλονίκη είναι το λιμάνι και το μετρό. Ποια είναι η θέση σας.

Σε ό,τι αφορά την πώληση του 67% των μετοχών της ΟΛΘ Α.Ε., έχω εξαρχής τοποθετηθεί αρνητικά, όπως άλλωστε και το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης, καθώς εκτιμώ πως δε θα αποφέρει το παραμικρό όφελος στην Θεσσαλονίκη. Η όποια απόφαση για το λιμάνι θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη της το όφελος της πόλης, οικονομικό, εμπορικό, κοινωνικό, τις θέσεις απασχόλησης, την αναπτυξιακή προοπτική. Πιστεύω πως πρέπει να διασφαλιστεί ο δημόσιος χαρακτήρας του Λιμένος Θεσσαλονίκης και, όπως συμβαίνει παντού στην Ευρώπη, ο Δήμος Θεσσαλονίκης να έχει ενεργό συμμετοχή στη διαχείριση των λιμενικών υποθέσεων, των υποδομών και των εγκαταστάσεών του.

Το μετρό είναι απαραίτητο έργο για την πόλη, αν και δεν πιστεύω ότι μπορεί από μόνο του να λύσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα. Ωστόσο, εξαρχής σχεδιάστηκε με λάθος τρόπο, ενώ η επιλογή της μελέτης – κατασκευής αποδείχτηκε καταστροφική. Τα κατασκευαστικά και οικονομικά προβλήματα κορυφώθηκαν με την αποκάλυψη στο σταθμό Βενιζέλου της Μέσης Οδού, για την ύπαρξη της οποίας είχαν προειδοποιήσει οι αρχαιολόγοι από τη φάση της χάραξης του έργου. Ασφαλώς και θέλουμε να γίνει το μετρό, ωστόσο αντιδράσαμε, όπως άλλωστε και το σύνολο της κοινωνίας της πόλης, στο να καταστραφεί το σπάνιας αξίας αρχαιολογικό εύρημα, που αποτυπώνει με τον καλύτερο τρόπο την ιστορική διαχρονία της Θεσσαλονίκης και που μπορεί ν' αποτελέσει θησαυρό για την πόλη και το μέλλον της. Έπειτα από τη δική μας παρέμβαση διαπιστώθηκε ότι τελικά υπάρχει τρόπος να συνυπάρξουν τα ευρήματα μέσα στο σταθμό, παρότι αρχικά προσπαθούσαν να μας πείσουν ότι δεν γίνεται. Αποδείχτηκε λοιπόν ότι το ψευτοδίλημμα «αρχαία ή μετρό» τέθηκε από την κυβέρνηση και τις αρμόδιες αρχές μόνο και μόνο για να μετακινηθούν οι ευθύνες για τα τραγικά λάθη και τις συνεπακόλουθες καθυστερήσεις στην κατασκευή του έργου.

Διαβάστε τις συνεντεύξεις των υποψηφίων