Κόντρα στη Βουλή για την ρύπανση στο Σαρωνικό

Κόντρα στη Βουλή για την ρύπανση στο Σαρωνικό

«Αντί να αναγνωρίσουν τις πελώριες ευθύνες τους επιδόθηκαν σε κραυγές φαρισαϊσμού και υποκρισίας»

Ποσό 51 εκατ. ευρώ, έχει ήδη προεγκριθεί από το Διεθνές Ταμείο για τις Αποζημιώσεις από τις Απορρυπάνσεις (IOPC funds), ενημέρωσε την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Παναγιώτης Κουρουμπλής και κάλεσε τους πληγέντες από το ναυάγιο του Σαρωνικού να υποβάλλουν τα δικαιολογητικά ώστε να διεκδικήσουν αποζημίωση.

Εξάλλου, όπως τόνισαν οι συναρμόδιοι υπουργοί Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος, κατά την ενημέρωση της Επιτροπής Προστασίας του Περιβάλλοντος για τις διαδικασίες ολοκλήρωσης της απορρύπανσης του Σαρωνικού και της ναυαγιαίρεσης του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ», οι μετρήσεις που διεξήχθησαν μετά τη διαδικασία απορρύπανσης δείχνουν χαμηλότερη συγκέντρωση πετρελαϊκών υδρογονανθράκων και άλλων ρύπων στα ανοιχτά του Σαρωνικού σε σχέση με πέρυσι.

Ενημερώνοντας την Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής, ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Νεκτάριος Σαντορινιός, ανέφερε ότι οι μετρήσεις που έγιναν στην ανοικτή θάλασσα έδειξαν 6,8 μικρογραμμάρια/μέτρο πετρελαϊκών ρύπων, έναντι 9,8 μικρογραμμαρίων που είχαν δείξει οι δειγματοληψίες που έγιναν στα ίδια σημεία του Σαρωνικού, το διάστημα από τον Σεπτέμβριο του 2015 έως τον Σεπτέμβριου του 2016.

Σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων όπως είπε ο κ. Κουρουμπλής «το Διεθνές Ταμείο για τις Αποζημιώσεις από τις Απορρυπάνσεις, μετά από συνεχή συνεργασία και αφού διαπίστωσε ότι εδώ κάναμε μια δουλειά εξαιρετικά ποιοτική και αποτελεσματική, δημιούργησε Ταμείο στον Πειραιά και όλοι όσοι έχουν υποστεί ζημιές, είτε είναι το Δημόσιο, η Τοπική Αυτοδιοίκηση αλλά και ιδιώτες επαγγελματίες, μπορούν να υποβάλουν τα δικαιολογητικά τους και χωρίς δικαστική διαμάχη να διεκδικήσουν τις αποζημιώσεις που δικαιούνται». Προσέθεσε δε ότι είναι η πρώτη φορά που έχουμε την παρουσία αυτού του Ταμείου στην Ελλάδα και είναι η πρώτη φορά που προεγκρίνονται αυτά τα χρήματα προκειμένου να αποδοθούν αποζημιώσεις.

Και ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Νεκτάριος Σαντορινιός, ανέφερε ότι εφαρμόστηκε η αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» με αποτέλεσμα να μην πληρώσει ούτε ένα ευρώ το Δημόσιο, παρά μόνον οι ασφαλιστικές εταιρείες. Ήδη, όπως ενημέρωσε ο κ. Σαντορινιός, από την έναρξη λειτουργίας του Ταμείου, καταφεύγουν στο γραφείο του Πειραιά, οι ψαράδες και οι επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στις πληγείσες περιοχές ώστε να καταθέσουν τα δικαιολογητικά τους για να διεκδικήσουν αποζημιώσεις.

Σχετικώς με τις μετρήσεις που έχει δημοσιεύσει το ΕΛΚΕΘΕ (Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών), ο κ. Σαντορινιός υπογράμμισε ότι σε σύγκριση με τις μετρήσεις πριν το ναυάγιο, φαίνεται ότι η μέση τιμή ανοιχτά στον Σαρωνικό ήταν 9,8 mg/l σε πετρελαιοειδή, ενώ η μέγιστη τιμή που βρίσκουμε σήμερα στην ανοιχτή θάλασσα στον Σαρωνικό, στα ίδια σημεία παρατήρησης, είναι 6,8mg/l.

«Άρα λοιπόν φαίνεται ότι η κατάσταση στην ανοιχτή θάλασσα στον Σαρωνικό έχει βελτιωθεί, και σε έναν μεγάλο βαθμό σε όλες τις παραλίες που επλήγησαν δεν έχουμε υπέρβαση του διεθνούς ορίου των 20 mg/l», είπε για να καταλογίσει στην αντιπολίτευση, ότι πριν από δυόμισι μήνες είχε «στήσει στον τοίχο την κυβέρνηση» για το θέμα του ναυαγίου.

Από την πλευρά του, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, μίλησε για μικρό χρονικό διάστημα μέσα στο οποίο ολοκληρώθηκε η απορρύπανση ενώ σημείωσε ότι η ανέλκυση του Αγία Ζώνη ΙΙ έγινε χωρίς να επιβαρυνθεί το ελληνικό Δημόσιο ούτε ένα ευρώ.

Επίσης, ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος, Σωκράτης Φάμελλος, υποστήριξε ότι διαψεύστηκαν όσοι μιλούσαν περί «οικολογικής καταστροφής» στο Σαρωνικό και προσέθεσε ότι «πλέον δεν υπάρχει ούτε ένα σημάδι από ρύπανση ούτε σε ένα βοτσαλάκι των ακτών της Σαλαμίνας και της Αττικής». «Επρόκειτο για ένα πολύ σοβαρό ατύχημα, με επιπτώσεις που αναστράφηκαν πλήρως», είπε και προσέθεσε ότι επετεύχθη σε πολύ μικρότερο από το προγραμματισμένο διάστημα αποκατάσταση μόνο με φυσικούς και μηχανικούς τρόπους και έγινε ταυτόχρονα και η ανέλκυση, με αποτέλεσμα να είναι καλύτεροι αυτή τη στιγμή οι περιβαλλοντικοί και οι χημικοί και βιολογικοί δείκτες στη περιοχή του ατυχήματος και στην ευρύτερη περιοχή του Αργοσαρωνικού.

Επίσης, ο κ. Φάμελλος ενημέρωσε ότι η κυβέρνηση ενεργοποίησε τη τριμερή συνεργασία με την Κύπρο και το Ισραήλ και έχουμε ήδη ολοκληρωμένο το σχέδιο αντιμετώπισης ατυχημάτων μεγάλης έκτασης στο θαλάσσιο χώρο από πετρελαιοειδή και υδρογονάνθρακες το οποίο θα υπογράψουμε μέχρι το τέλος Ιανουαρίου στην Κύπρο.

Από τη ΝΔ, ο αρμόδιος τομεάρχης, Γιάννης Πλακιωτάκης, καταλόγισε «ασόβαρους ισχυρισμούς» στην κυβέρνηση όταν λέει ότι «παραδίδει τις παραλίες πιο καθαρές από πριν», δεδομένου μάλιστα ότι δεν έχουν ολοκληρωθεί οι τεχνικές μελέτες διευθέτησης του βυθού και μέτρησης των επιπτώσεων της θαλάσσιας ρύπανσης στους θαλάσσιους οργανισμούς.

«Τι να περιμένει κανείς, από μια κυβέρνηση που αντί να έρθει σήμερα να απολογείται για τις τεράστιες διαστάσεις που πήρε το συγκεκριμένο ναυάγιο και σε ό,τι αφορά το θέμα της ρύπανσης, λέει ότι οι παραλίες είναι πιο καθαρές από πριν; Άρα, πρέπει να αφήνουμε εσάς να ρυπαίνετε τις παραλίες και να έρχεστε μετά να τις καθαρίζετε. Αυτά θέλετε να κάνετε; Είναι σοβαρά πράγματα, αυτά;», είπε ο κ. Πλακιωτάκης.

Επίσης, υποστήριξε ότι ακούστηκαν από τους υπουργούς «πολλές ανακρίβειες και πολλά ψέματα» και έφερε ως παράδειγμα ότι αναφέρθηκε πως γίνονται για πρώτη φορά χωρίς επιβάρυνση του Δημοσίου ανελκύσεις ναυαγίου, ενώ έχουν γίνει και στο παρελθόν. «Μας είπατε ότι για πρώτη φορά ο IOPC βρίσκεται στην Ελλάδα, μα δεν είχαμε ποτέ σε τέτοια έκταση και μέγεθος ρύπανση», είπε ακόμη ο κ. Πλακιωτάκης.

«Το ασφαλιστήριο δεν προβλέπει ανέλκυση παρά ταύτα δόθηκε εντολή για να μην επιβαρυνθεί το Δημόσιο, κάτι που δεν κάνατε ποτέ εσείς», αντέτεινε ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας.

Ο Γιώργος Αμυράς από το Ποτάμι, αναγνώρισε την ταχύτητα με την οποία ολοκληρώθηκαν οι διαδικασίες απορρύπανσης, ωστόσο ζήτησε να πληροφορηθεί εάν υπάρχουν έμμεσες και μακροπρόθεσμες συνέπειες από τη θαλάσσια ρύπανση. Η Διαμάντω Μανωλάκου, εκ μέρους του ΚΚΕ, ανέφερε ότι η αρχή ο «ρυπαίνων πληρώνει» δεν γίνεται δεκτή διότι στην ουσία, όποιος πληρώνει, μένει ατιμώρητος και επέρριψε ευθύνες για το ναυάγιο.

Επανερχόμενος, με το πέρας της συνεδρίασης, ο κ. Κουρουμπλής καταφέρθηκε εναντίον όλων όσοι «αντί να αναγνωρίσουν τις πελώριες ευθύνες τους για τα όσα τόσα χρόνια συνέβαιναν», επιδόθηκαν σε «κραυγές φαρισαϊσμού και υποκρισίας», ενώ βρήκαν την ευκαιρία να «χτυπήσουν πρόσωπα» χωρίς να υπολογίσουν το ηθικό κόστος γι΄ αυτά και τις οικογένειές τους. Μίλησε δε για «ρετάλια» της πολιτικής που δεν είχαν το σθένος να αναγνωρίσουν το λάθος τους και να ζητήσουν συγγνώμη και ζήτησε να γίνεται κριτική, «διότι υπήρξαν και λάθη και παραλείψεις», αλλά όχι με «ανθρωποφαγικό τρόπο».

Απαντώντας τέλος στην ανεξάρτητη βουλευτή, Θεοδώρα Μεγαλοοικονόμου, η οποία ζήτησε σαφή απάντηση για το αν επιτρέπεται τελικώς η κολύμβηση στις περιοχές που έπληξε η ρύπανση, ο κ. Κουρουμπλής, διαβεβαίωσε ότι οι παραλίες είναι καθαρότερες από πριν και την προσκάλεσε «να πάνε μαζί στα βράχια της Πειραϊκής και τη Σαλαμίνα» να το διαπιστώσει.