Καραμανλής: Να δούμε με ειλικρίνεια όλα τα λάθη και να μην επαναληφθούν ποτέ

Καραμανλής: Να δούμε με ειλικρίνεια όλα τα λάθη και να μην επαναληφθούν ποτέ

«Η διάχυση της ευθύνης σημαίνει, ότι δεν ευθύνεται κανείς» είπε στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής ο Χρήστος Σπίρτζης

Με αναφορές στην απόφασή του να παραιτηθεί από τη θέση του υπουργού Μεταφορών μετά την σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη ξεκίνησε την τοποθέτησή του στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας στη Βουλή ο Κώστας Αχ. Καραμανλής.

«Παραιτήθηκα, γιατί στον τομέα της πολιτικής μου εποπτείας συνέβη μια ανείπωτη τραγωδία, γιατί σέβομαι τον ανθρώπινο πόνο. Ούτε είχα, ούτε έχω εξάρτηση από κυβερνητική θέση. Παραιτήθηκα κόντρα στην πολιτική πεπατημένη, που θέλει να ζητούνται παραιτήσεις υφισταμένων. Δεν το ακολούθησα. Παραιτήθηκα από τον τόπο της τραγωδίας. Η ανάληψη της πολιτικής ευθύνης θα μείνει όμως κενό γράμμα, χωρίς έρευνα για τις πραγματικές ευθύνες και την αντιμετώπιση των σφαλμάτων σε όλο τους το εύρος, ώστε να μην ξαναγίνουν τέτοιες τραγωδίες. Είναι χρέος μας να φωτιστεί η αλήθεια στη μνήμη αυτών που χάθηκαν και σε αυτό το ιερό χρέος θέλω να συμβάλω σήμερα εδώ και στον δημόσιο διάλογο» είπε ο κ. Καραμανλής.

Στη συνέχεια, ο παραιτηθείς υπουργός αναφέρθηκε στο τι παρέλαβε από τον προκάτοχό του του ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστο Σπίρτζη, λέγοντας: «Ας εξετάσουμε τη σύμφαση 717. Αν είχε ολοκληρωθεί, η λειτουργία του δικτύου θα ήταν ασφαλέστερη. Παραλάβαμε το έργο βαλτωμένο. Η προηγούμενη κυβέρνηση παρέδωσε λειτουργικά μόνο το 18% της σύμβασης 717. Αντικείμενο της σύμβασης που υπεγράφη, ήταν η σηματοδότηση 52 σταθμών και σε τρεις σταθμούς τηλεδιοίκηση. Η σύμβαση ξεκίνησε να υλοποιείται, τρεις μήνες μετά γίνονται εκλογές και αλλάζει η κυβέρνηση. Σύντομα προκύπτει η ανάγκη συμπληρωματικής σύμβασης. Πέρασαν όμως 3 χρόνια, προκειμένου να φτάσουμε στη σύνταξη της συμπληρωματικής σύμβασης. Εισήχθη προς έλεγχο και εγκρίθηκε το 2018, ούτε τότε το έργο ξεκίνησε. Ο κ. Καραμανλής περιέγραψε ακολούθως τι συνέβη μεταξύ 2017 και 2019, λέγοντας ότι η εκτέλεση του έργου ήταν μηδενική. Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρονται σε ποσοστό εκτέλεσης 68%, σήμερα ο κ.Σπίρτζης το ανέβασε στο 77%, προφανώς εννοούν την κάλυψη χρηματοδοτικών αναγκών».

Σπίρτζης: Η διάχυση της ευθύνης σημαίνει ότι δεν ευθύνεται κανείς

Νωρίτερα, ο πρώην υπουργός επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστος Σπίρτζης, τόνισε ότι αμέσως μετά το δυστύχημα «υπήρξε μια μεθόδευση να διαχυθούν οι ευθύνες και υπήρξαν άθλια δημοσιεύματα και μπαράζ ανακοινώσεων του τύπου "πού είναι ο Σπίρτζης;". Δεν είμαστε όλοι ίδιοι, μια δική μου αμέλεια, ένα δικό μου λάθος δεν θα το πάρει ο κ. Χρυσοχοΐδης, είναι δικό μου. Η λογική "όλοι έχουν ευθύνη", σημαίνει ότι κανείς δεν θα έχει στο τέλος την ευθύνη».

Ο κ. Σπίρτζης τόνισε ότι η σημερινή συνεδρίαση με μόνο θέμα τη σύμβαση 717, με ευθύνη των βουλευτών της ΝΔ, αδικεί το κοινοβούλιο και την επιτροπή, καθώς «η λογική όλοι ίδιοι είναι καταλήγει στα να μην παίρνει κανείς την ευθύνη». Σημείωσε ότι πολλές χώρες δεν έχουν το σύστημα ETCS (European train control system), αλλά αυτό δεν σημαίνει, ότι δεν θα έχουμε ασφαλή σιδηρόδρομο.

Πρόσθεσε ότι τα μεγαλύτερα τμήματα των δικτύων στην Ευρώπη, ούτε είχαν, ούτε προβλέπεται να έχουν το σύστημα μέχρι το 2030 και πρόσθεσε, ότι στην Ελλάδα θα έπρεπε να έχουμε όλες τις λειτουργίες, που έχουν κι όλες οι άλλες χώρες. «Το 2018 εκσυγχρονίσαμε τον μηχανισμό κίνησης γι’αυτό τον λόγο» είπε. Χαρακτήρισε ελλιπή και κακή την σύμβαση 717, καθώς όπως είπε «δημιούργησε την ανάγκη να γίνει συμπληρωματική σύμβαση και ανακεφαλαιωτικός πίνακας».

Πρόσθεσε πως «έχουμε αποδείξει στο δημόσιο διάλογο ότι το ποσοστό υλοποιήσης της 717 ήταν πάνω από 71% και η αρχική σύμβαση ήταν σχεδόν στο 0% τον Φλεβάρη του 2015».