Πόρισμα της πλειοψηφίας της εξεταστικής για το «Ερρίκος Ντυνάν»

Πόρισμα της πλειοψηφίας της εξεταστικής για το «Ερρίκος Ντυνάν»

Σε ποιους υπουργούς επιρρίπτονται πολιτικές ευθύνες

«Οι διεξοδικώς αναλυθείσες πρακτικές των Κυβερνήσεων και των Υπουργών Υγείας αναφορικώς με το Νοσοκομείο «ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ» ήταν απόρροια της sui generis διαπλοκής μεταξύ του Α. Μαρτίνη (ως Προέδρου του Ε.Ε.Σ. και του Κ.Ι.Ε.Ν. [Κοινωφελές Ίδρυμα Ερρίκος Ντυνάν]), μεγάλου τμήματος του πολιτικού προσωπικού των κομμάτων του πρώην δικομματισμού και επιχειρηματικών κύκλων, που αλληλοεξυπηρετούντο ποικιλοτρόπως (προσλήψεις κατά το δοκούν, δωρεάν νοσηλείες υψηλού επιπέδου, διαχρονική ασυλία και διαχρονική ανοχή στην οικονομική κακοδιαχείριση του Α. Μαρτίνη χωρίς τον εκ του νόμου υποχρεωτικό κρατικό έλεγχο στο Ίδρυμα, αργομισθίες σε πρόσωπα συγγενικά ή φιλικά 'προστατευόμενα' από υψηλά ισταμένους, υψηλές αντιμισθίες σε μέλη του Δ.Σ. - ακόμη και στους ορισθέντες από τους Υπουργούς Υγείας εκπροσώπους του Κράτους κ.ά.).

Η διαπλοκή, όμως, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε φαινόμενα και πρακτικές εκφυλισμού και διαφθοράς. Οι πρακτικές αυτές αφήνουν «αποτυπώματα» και «ίχνη». Ασφαλώς συνιστούν διαφθορά, επί παραδείγματι, οι αργομισθίες σε πρόσωπα συγγενικά ή φιλικά «προστατευόμενα» από υψηλά ισταμένους. Ασφαλώς συνιστά διαφθορά η παντί τρόπω επιδιωχθείσα και επιτευχθείσα περιέλευση του Νοσοκομείου σε ιδιωτικά συμφέροντα».

Το παραπάνω απόσπασμα αποτελεί μέρος του πορίσματος στο οποίο κατέληξε η εξεταστική επιτροπή για σκάνδαλα στο χώρο της Υγείας (η πλειοψηφία της επιτροπής ακριβέστερα), απόσπασμα στο οποίο συμπυκνώνεται, θα έλεγε κανείς, ο τρόπος λειτουργίας αυτής της sui generis διαπλοκής, όπως υποστηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ.

Σε άλλο σημείο σημειώνεται: «Οι ισχυρισμοί που κατέθεσαν εξετασθέντες μάρτυρες ενώπιον της Εξεταστικής Επιτροπής (μεταξύ των οποίων και πρώην Υπουργοί Υγείας) για να πείσουν ότι δήθεν το Νοσοκομείο «ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ» ήταν ιδιωτικός φορέας (εν τέλει «βαπτίσθηκε» ιδιωτική κλινική) και ότι δήθεν δεν ετάχθη για να εξυπηρετεί κοινωφελή (= «κρατικόν … εν γένει δ' επωφελή εις το κοινόν εν όλω ή εν μέρει σκοπόν») δεν ευσταθούν και καταδεικνύουν την πλήρη ένδεια των επιχειρημάτων, που επινοήθηκαν για να δικαιολογηθεί η όλη μεθόδευση (…)

Όπως κατέθεσε ενώπιον της Εξεταστικής Επιτροπής ο Γεώργιος Σούρλας, Υπουργός Υγείας το έτος 1992, οπότε συνεστήθη το Κ.Ι.Ε.Ν., την πρωτοβουλία για τη σύστασή του και για την ανέγερση του Νοσοκομείου την είχε ο Ε.Ε.Σ., στο Κεντρικό Διοικητικό Συμβούλιο του οποίου Πρόεδρος ήταν ο Ανδρέας Μαρτίνης. Ο ίδιος κατέθεσε ότι για τον ίδιο, ως Υπουργό Υγείας τότε, κοινωφελής χαρακτήρας σήμαινε ότι το Κ.Ι.Ε.Ν. δεν κερδοσκοπεί, ότι όποια κέρδη προκύπτουν από την περίθαλψη των ασθενών διατίθενται μόνο και μόνο για τη βελτίωση του εξοπλισμού και ότι αυτό ήταν αυστηρό».

Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνουν επίσης:

«Η κακή οικονομική κατάσταση του Κ.Ι.Ε.Ν., δεν ενεργοποίησε τις αρμόδιες κρατικές και κυβερνητικές Υπηρεσίες προς την κατεύθυνση εξευρέσεως λύσεως, που θα έτεινε στην άρση της κακοδιαχειρίσεως (π.χ. ενεργοποίηση ελεγκτικών και εποπτικών μηχανισμών για την οικονομική κακοδιαχείριση, που ήταν σκανδαλώδης, αλλαγές στα Δ.Σ. του Ε.Ε.Σ. και του Κ.Ι.Ε.Ν. με περιορισμό ή αφαίρεση των υπερεξουσιών του Α. Μαρτίνη και των συν αυτώ) και στην διασφάλιση του εν ευρεία εννοία δημοσίου συμφέροντος δια της διατηρήσεως του κοινωφελούς χαρακτήρα του. Αντιθέτως, οι κυβερνητικές Υπηρεσίες (Υπουργείο Υγείας) υιοθέτησαν διαχρονικώς ιδέες, σκέψεις, προτροπές και αξιώσεις του Α. Μαρτίνη, που απέβλεπαν στην απρόσκοπτη συνέχιση της δικής του παντοκρατορίας και στη συντήρηση ενός καθεστώτος sui generis διαπλοκής με αλληλοεξυπηρετήσεις, με αλληλοκαλύψεις, με σχέσεις πελατειακού χαρακτήρος κ.ά.».

Για τον Α. Λοβέρδο

Στο πόρισμα που ξεπερνά κατά πολύ τις 100 σελίδες, γίνεται ειδική μνεία, όπως αναμενόταν άλλωστε, σε υπουργούς Υγείας των προηγούμενων κυβερνήσεων.

Ενδεικτικώς για τον βουλευτή της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Ανδρέα Λοβέρδο σημειώνονται τα εξής: «Η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι, αναφορικώς με όσα κατέθεσε ενώπιόν της ο Α. Λοβέρδος, απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα, δεδομένου ότι από τα προαναφερόμενα με σαφήνεια προκύπτει ότι κατά την ένορκη εξέτασή του στη συνεδρίαση της 18-7-2017 απέφυγε να απαντήσει με ειλικρίνεια στο ερώτημα για τον λόγο που η εν λόγω τροπολογία συνετάγη τον Ιούλιο του 2011 από τον Α. Μαρτίνη και τον Β. Στεργίου, Πρόεδρο και Αντιπρόεδρο αντιστοίχως του Δ.Σ. του Κ.Ι.Ε.Ν., επιμείνας ότι αυτή συνετάγη τον Μάρτιο του 2012 από το νομικό του σύμβουλο Δημήτριο Μπαλασόπουλο, οπότε και ψηφίσθηκε».

Για τον Α. Γεωργιάδη

Ενώ για τον αντιπρόεδρο της ΝΔ Άδωνι Γεωργιάδης, οι βουλευτές της πλειοψηφίας αναφέρουν: «Η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι, αναφορικώς με την αποδοχή από τον Α. Γεωργιάδη και από τα μέλη του Δ.Σ. του Κ.Ι.Ε.Ν. του Μνημονίου της 26-3-2014 και την με υπογραφή του από τον ίδιο (Α. Γεωργιάδη) και από τον Πρόεδρο και τον Αντιπρόεδρο του ΚΙ.Ε.Ν. Γ. Κωσταρά και Α. Πανεθυμιτάκη αντιστοίχως, απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα, δεδομένου ότι (πέραν της παρακάμψεως του νομοθετικού προστατευτικού πλέγματος για το Ίδρυμα και για την κοινωφελούς σκοπού περιουσία του και πέραν της παρακάμψεως της τελευταίας διατάξεως της υπ' αρ. 232/18-2-2014 αποφάσεως του Ειρηνοδικείου Αθηνών, που απαγόρευσε οποιαδήποτε εκποίηση περιουσιακών στοιχείων του Ε.Ε.Σ.) με την αναγκαστική εκτέλεση κατά του συνόλου της περιουσίας του Κ.Ι.Ε.Ν. και την (αναγκαστική) πώλησή της δια του πλειστηριασμού της 24-9-2014 εζημιώθη αυτή (περιουσία και δη κοινωφελούς σκοπού) με σκόπιμες πράξεις και παραλείψεις προσώπων, τα οποία είχαν νομική υποχρέωση να την επιμελούνται και να την προστατεύουν».

Για τον Μ. Βορίδη

Σε ό,τι αφορά τις ενέργειες του έτερου υπουργού, Μάκη Βορίδη, επισημαίνεται: «Είναι άξιον απορίας ότι και ο Μ. Βορίδης, έγκριτος νομικός και δικηγόρος», προκειμένου να ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός της Κυβερνήσεως Σαμαρά και να περιέλθει στην κυριότητα τραπεζικού ομίλου το Νοσοκομείο «ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ» ως ομάδα περιουσίας (κατά την τροπολογία Λοβέρδου), «επέτρεψε - δια της προταθείσας τροπολογίας του - να συνεχισθεί το (νομικό) «θέατρο του παραλόγου» αναφορικώς με τα ζητήματα ερμηνείας του όλου νομοθετικού πλέγματος που αφορούσε τα ιδρύματα και τις περιουσίες κοινωφελούς σκοπού» (…) Είναι απορίας άξιον ότι επέτρεψε να συμπεριληφθούν σε νόμο έννοιες και ορισμοί ανύπαρκτοι στο νομικό μας σύστημα. Είναι απορίας άξιον ότι επέτρεψε, σε σχέση με το νομοθετικό καθεστώς που διείπε το Κ.Ι.Ε.Ν., να συμπεριληφθούν σε νόμο λογικές και, κυρίως, νομικές «ακροβασίες».

Δεν μπορεί να γίνει δεκτή η εκδοχή ότι ο (και νομικός - δικηγόρος) Μ. Βορίδης και οι υπηρεσιακοί παράγοντες του Υπουργείου Υγείας αγνοούσαν ότι η άδεια ιδρύσεως ιδιωτικής κλινικής αποτελεί ξεχωριστό σώμα (άρθρο 7 του Π.Δ. 247/1991), όπως και η άδεια λειτουργίας ιδιωτικής κλινικής αποτελεί ξεχωριστό σώμα (άρθρο 13 του Π.Δ. 247/1991). Ομοίως, δεν μπορεί να γίνει δεκτή η εκδοχή ότι ο (και νομικός - δικηγόρος) Μ. Βορίδης και οι υπηρεσιακοί παράγοντες του Υπουργείου Υγείας αγνοούσαν ότι η άδεια ιδρύσεως ιδιωτικής κλινικής αποτελεί προϋπόθεση για τη χορήγηση της άδειας λειτουργίας ιδιωτικής κλινικής (συνδυασμός άρθρων 7 και 13 του Π.Δ. 247/1991)»
Δωρεάν νοσηλεία σε πολιτικούς, εκδότες κ.α.

Σε άλλο σημείο του πορίσματος διαβάζουμε για όσους νοσηλεύονταν δωρεάν στο εν λόγω νοσηλευτικό ίδρυμα:

«Αυτή η αλληλεξάρτηση (σ.σ. μεγάλου μέρους του πολιτικού προσωπικού και της διοικήσεως Μαρτίνη) είχε διάφορες εκφάνσεις - συνέπειες, όπως: Την ουσιαστικώς δωρεάν παροχή των υψηλής στάθμης νοσηλευτικών υπηρεσιών σε πολιτικά πρόσωπα και σε συγγενείς τους, σε εκδότες, σε δημοσιογράφους, σε καλλιτέχνες κ.λ.π. Για το θέμα αυτό (δωρεάν νοσήλια ή χαριστικές ρυθμίσεις νοσηλίων) ο Α. Μαρτίνης έχει παραπεμφθεί με το υπ' αρ. 499/2018 βούλευμα του Συμβουλίου Εφετών σε δίκη ενώπιον του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων Αθηνών για απιστία κατ' εξακολούθηση. Σύμφωνα με το κατηγορητήριο το Κ.Ι.Ε.Ν. φέρεται να υπέστη ζημία ύψους 1.741.242 ευρώ για 51 περιπτώσεις από την 1-1-2007 έως την 31-12-2010 (Για περίπου 8.000 περιπτώσεις ο έλεγχος κρίθηκε ανέφικτος και για τον λόγο αυτόν η ανακριτική έρευνα επικεντρώθηκε στις περιπτώσεις, που το ποσόν άρχιζε από τις 3.000 ευρώ). Κατά την εκτίμηση της εκθέσεως του μηνός Μαϊου 2010 της Ερευνητικής Ομάδας του Πανεπιστημίου Αθηνών (συντονιστής ο καθηγητής Λυκούργος Λιαρόπουλος, που κατέθεσε την Έκθεση) υπό τον τίτλο «Διερεύνηση των όρων αποδοτικότητας του Νοσοκομείου ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ υπό διαφορετικά σενάρια λειτουργίας» (επισυναπτόμενο) το συσσωρευμένο κόστος δωρεάν νοσηλείας για την περίοδο 2005 - 2009 ανήλθε στα 33.636.856 ευρώ (!) (ιδ. ΠΡΑΚΤΙΚΟ της 27-6-2017)»

Συμπεράσματα

Στα συμπεράσματα, εν κατακλείδι, διαβάζουμε τα εξής: «Υπό το πρίσμα αυτό η Εξεταστική Επιτροπή επαναδιατυπώνει τις εκτιμήσεις της αναφορικώς με την ενδεχόμενη τέλεση αδικημάτων»:

  1. «Η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι, αναφορικώς με όσα κατέθεσε ενώπιόν της ο Α. Λοβέρδος, απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα, δεδομένου ότι από τα προαναφερόμενα με σαφήνεια προκύπτει ότι κατά την ένορκη εξέτασή του στη συνεδρίαση της 18-7-2017 απέφυγε να απαντήσει με ειλικρίνεια στο ερώτημα για τον λόγο που η εν λόγω τροπολογία συνετάγη τον Ιούλιο του 2011 από τον Α. Μαρτίνη και τον Β. Στεργίου, Πρόεδρο και Αντιπρόεδρο αντιστοίχως του Δ.Σ. του Κ.Ι.Ε.Ν., επιμείνας ότι αυτή συνετάγη τον Μάρτιο του 2012 από το νομικό του σύμβουλο Δημήτριο Μπαλασόπουλο, οπότε και ψηφίσθηκε».
  2. «Η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι, αναφορικώς με τη σύμβαση της 4-7-2012 για εγγραφή πλασματικού ενεχύρου επί του συνόλου του εξοπλισμού του Νοσοκομείου «ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ», απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα, δεδομένου ότι η εν λόγω σύμβαση ήταν εξόχως καταχρηστική, αλλά και αχρείαστη…».
  3. «Η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι, αναφορικώς με την αποδοχή από τον Α. Γεωργιάδη και από τα μέλη του Δ.Σ. του Κ.Ι.Ε.Ν. του Μνημονίου της 26-3-2014 και την με υπογραφή του από τον ίδιο (Α. Γεωργιάδη) και από τον Πρόεδρο και τον Αντιπρόεδρο του ΚΙ.Ε.Ν. Γ. Κωσταρά και Α. Πανεθυμιτάκη αντιστοίχως, απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα, δεδομένου ότι (πέραν της παρακάμψεως του νομοθετικού προστατευτικού πλέγματος για το Ίδρυμα και για την κοινωφελούς σκοπού περιουσία του και πέραν της παρακάμψεως της τελευταίας διατάξεως της υπ' αρ. 232/18-2-2014 αποφάσεως του Ειρηνοδικείου Αθηνών, που απαγόρευσε οποιαδήποτε εκποίηση περιουσιακών στοιχείων του Ε.Ε.Σ.) με την αναγκαστική εκτέλεση κατά του συνόλου της περιουσίας του Κ.Ι.Ε.Ν. και την (αναγκαστική) πώλησή της δια του πλειστηριασμού της 24-9-2014 εζημιώθη αυτή (περιουσία και δη κοινωφελούς σκοπού) με σκόπιμες πράξεις και παραλείψεις προσώπων, τα οποία είχαν νομική υποχρέωση να την επιμελούνται και να την προστατεύουν».
  4. «Η Εξεταστική Επιτροπή, έχοντας τη γνώμη ότι οι εκτιμηθείσες αξίες των πραγμάτων (κινητών και ακινήτων) και των άϋλων δικαιωμάτων υπελείποντο των πραγματικών, εκτιμά ότι απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση του όλου ζητήματος από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα, δεδομένου ότι κατά τη διαδικασία της αναγκαστικής εκτελέσεως δεν εφαρμόσθηκαν κατά τον προσήκοντα τρόπο οι διατάξεις του Κ.Πολ.Δ., που αφορούν την εκτίμηση των κατασχεθέντων περιουσιακών στοιχείων του Κ.Ι.Ε.Ν.».
  5. «Η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι, αναφορικώς με την μη διενέργεια προσωρινού φορολογικού ελέγχου και την μη προσκομιδή από το υπόχρεο Δ.Σ. του Κ.Ι.Ε.Ν. των αναγκαίων για την ολοκλήρωση της υπαγωγής στη ρύθμιση ληξιπροθέσμων χρεών, με αποτέλεσμα αυτή να μην ενεργοποιηθεί, απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα, δεδομένου ότι το Ελληνικό Δημόσιο υπέστη οικονομική ζημία ισόποση με το ύψος των μη βεβαιωθέντων χρεών (πιθανό ύψος: 4.500.000 ευρώ)» προς όφελος μίας και μόνης τράπεζας.  Περαιτέρω η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι:
  6. «Αναφορικώς με τις αργομισθίες των προσώπων, που αναφέρονται στο κατατεθέν από τον μάρτυρα Λ. Λιαρόπουλο έγγραφο υπό τον τίτλο ΣΥΝΗΜΜΕΝΟ 1, απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί αδικήματα, δεδομένου ότι με την καταβολή των ποσών αυτών εζημιώθη η περιουσία του Κ.Ι.Ε.Ν. με σκόπιμες πράξεις προσώπων (όλων των εκάστοτε μελών των Δ.Σ. του Κ.Ι.Ε.Ν., είτε αυτά είχαν ορισθεί από το Κεντρικό Δ.Σ. του Ε.Ε.Σ., είτε από τον Υπουργό Υγείας), τα οποία είχαν νομική υποχρέωση να την επιμελούνται και να την προστατεύουν. Περαιτέρω, η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελέσει αδικήματα και τα πρόσωπα που ελάμβαναν τους αναφερόμενους στο ανωτέρω έγγραφο μηνιαίους μισθούς δίχως να παρέχουν υπηρεσίες».