Τι ζητούν οι τράπεζες για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό

Το ελάχιστο ύψος οφειλών πρέπει να οριστεί στα 50.000 ευρώ και όχι στα 20.000 ευρώ, υποστηρίζει η Ελληνική Ένωση Τραπεζών - αρνητική η απάντηση της κυβέρνησης

Σειρά παρατηρήσεων, «κρίσιμων για την αποτελεσματική εφαρμογή του εξωδικαστικού συμβιβασμού», παρουσίασε στην κοινοβουλευτική επιτροπή που επεξεργάζεται το σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομίας, ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών (ΕΕΤ) Νίκος Καραμούζης.

Ο κ. Καραμούζης, επισήμανε ότι οι ελληνικές συστημικές τράπεζες έχουν δεσμευτεί έναντι της Ευρωπαϊκής Εποπτικής Αρχής ότι μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του 2019 θα έχουν μειώσει τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια ιδιωτών και επιχειρήσεων κατά 40 δισ. ευρώ ή σε ποσοστό 38% του συνόλου των προβληματικών δανείων. «Είναι ένας δύσκολος στόχος. Είναι όμως ένας στόχος που υπό προϋποθέσεις μπορεί να επιτευχθεί, ιδιαίτερα αν βελτιωθούν οι οικονομικές συνθήκες και οι προοπτικές ανάπτυξης της χώρας», σημείωσε ο Νίκος Καραμούζης και υπογράμμισε ότι με βάση τα στοιχεία του τέλους του 2016, τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια έχουν προσεγγίσει τα 74 δισ. ευρώ, με βάση τον στενό ορισμό των μη εξυπηρετούμενων δανείων και περίπου 100 δισ. ευρώ με βάση τον ευρύτερο προσδιορισμό - «ποσοστό ρεκόρ για την Ελλάδα και την Ευρώπη», όπως χαρακτηριστικά υπογράμμισε.

Ο κ. Καραμούζης, σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, υπενθύμισε ταυτόχρονα, ότι στις αρχές του 2018 οι ελληνικές τράπεζες θα υποβληθούν σε σκληρά stress test με βάση τα οικονομικά στοιχεία του 2017, και «επομένως, θα πρέπει όχι μόνο να αποτραπεί η δημιουργία νέων κόκκινων δανείων, αλλά και να υπάρξει σημαντική μείωση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων ώστε να αποτραπούν οιεσδήποτε αρνητικές επιπτώσεις».

Ως προς το περιεχόμενο του σχεδίου νόμου η Ελληνική Ένωση Τραπεζών υπογραμμίζει:

- Ο νόμος πρέπει να αφορά αποκλειστικά και μόνο επιχειρηματικές και όχι ατομικές οφειλές των επιχειρήσεων, στεγαστικά ή προσωπικά δάνεια. «Για τις ατομικές οφειλές υπάρχουν αρκετά τραπεζικά προϊόντα σε διμερή βάση. Το κέντρο βάρος του νόμου πρέπει να είναι η διαφύλαξη της επιχειρηματικότητας», είπε ο πρόεδρος της ΕΕΤ.

- Το ελάχιστο ύψος οφειλών πρέπει να οριστεί στα 50.000 ευρώ και όχι στα 20.000 ευρώ, «για λόγους πρακτικούς, λειτουργικούς και αποτελεσματικότητας». «Υπάρχει βάσιμος φόβος και θέλω να σας ενημερώσω και να σας προειδοποιήσω, ότι αν το σύστημα επιβαρυνθεί υπέρμετρα από δεκάδες χιλιάδες οφειλέτες που θα προσέλθουν στις τράπεζες με το χαμηλό όριο, φοβάμαι ότι δεν θα μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε στη διαχείριση αυτών των αιτημάτων», σημείωσε ο κ. Καραμούζης.

- Πρέπει να καταργηθεί η δικαστική διαδικασία επικύρωσης στο τέλος. «Είμαστε απόλυτα αντίθετοι με την παρεμβολή δικαστικής διαδικασίας επικύρωσης της συμφωνίας αναδιάρθρωσης. Οι δανειστές που θίγονται και δεν συναινούν στην εξωδικαστική διαδικασία θα μπορούν να ασκήσουν τριτανακοπή μετά την επικύρωση της συμφωνίας και άρα προστατεύονται μέσω του δικαστικού σώματος. Η δικαστική επικύρωση, θα επιβαρύνει κατά την εκτίμηση μας κατά 18 μήνες την όλη διαδικασία και όχι κατά 5 μήνες που προβλέπει ο νόμος και ήδη γνωρίζουμε ότι τα δικαστήρια είναι υπερφορτωμένα με υποθέσεις. Σήμερα δίνονται ημερομηνίες εκδίκασης υποθέσεων του νόμου Κατσέλη για το 2032 και επίσης εκκρεμούν 155.000 αιτήσεις του νόμου Κατσέλη. Φαίνεται ότι ο νόμος Κατσέλη έχει σημαντικές δυσκολίες να υλοποιηθεί μέσω του δικαστικού συστήματος», σημείωσε ο πρόεδρος της ΕΕΤ.

- Η ηλεκτρονική εφαρμογή του συστήματος αιτήσεων πρέπει να τεθεί σε εφαρμογή την ίδια μέρα που θα αρχίσει να ισχύει ο νόμος και να μην υποβληθεί ούτε μια αίτηση γραπτά. Υπάρχουν δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις που θα υποβάλουν αίτηση, και με γραπτές αιτήσεις θα δημιουργηθεί τεράστια γραφειοκρατία που θα υπονομεύσει το νόμο.

- Η αναστολή που προβλέπεται από την υποβολή της αιτήσεως μέχρι την έκδοση δικαστικής απόφασης, και αφορά τον κώδικα δεοντολογίας της ΤτΕ, πρέπει να καταργηθεί διότι η αναστολή θα ευνοήσει τη δημιουργία περαιτέρω οφειλών και στρατηγικών κακοπληρωτών.

«Μας δίνεται η ευκαιρία να διαχειριστούμε με το νομοσχέδιο αποτελεσματικά τα συσσωρευμένα κατά τη διάρκεια της κρίσης "κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια", για να ανακουφίσουμε την οικονομία και χιλιάδες δανειολήπτες που θέλουν να κάνουν ένα νέο ξεκίνημα, να έχουν μια δεύτερη ευκαιρία στην επιχειρηματική τους ζωή», είπε ο πρόεδρος της ΕΕΤ. Πρόσθεσε ωστόσο, πως «αν οι κομβικές παρατηρήσεις της ΕΕΤ δεν ληφθούν υπόψη στην τελική κατάρτιση του νομοσχεδίου, ο εξωδικαστικός συμβιβασμός δεν θα επιτελέσει την αποστολή του, και πολύ σύντομα θα πρέπει να αντικατασταθεί ή να τροποποιηθεί, και μέχρι αυτό να συμβεί θα έχει χαθεί μια μεγάλη ευκαιρία και πολύτιμος χρόνος. Ενδεχομένως δε, να δημιουργηθούν μη αναστρέψιμες καταστάσεις στη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων».

«Παράλληλα, είναι φανερό ότι όσο δεν αντιμετωπίζονται τα "κόκκινα δάνεια" τόσο γίνεται δυσκολότερη η χρηματοδότηση της οικονομίας από το ελληνικό τραπεζικό σύστημα. Γι’ αυτό πρέπει να ενισχύσουμε την εμπιστοσύνη στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα με ένα νομοσχέδιο το οποίο θα γίνεται αποδεκτό από τις τράπεζες, από τις αγορές, και θα προσφέρει μια δεύτερη ευκαιρία στις επιχειρήσεις να επανέλθουν στο επιχειρείν», είπε ο πρόεδρος της ΕΕΤ.

"Όχι" από Παπαδημητρίου

Δεν κάνει πίσω η κυβέρνηση στο αίτημα της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών να αυξήσει το ελάχιστο όριο οφειλών για την υπαγωγή στον εξωδικαστικό συμβιβασμό από τα 20.000 στα 50.000 ευρώ, όπως κατέστη σαφές από παρέμβαση που έκανε το βράδυ ο υπουργός Οικονομίας Δημήτρης Παπαδημητρίου στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής που συζητά το εν λόγω σχέδιο νόμου.

Είχε προηγηθεί λίγες ώρες νωρίτερα η ακρόαση του προέδρου της ΕΕΤ Νίκου Καραμούζη ο οποίος είχε ζητήσει το ελάχιστο ύψος οφειλών, να είναι στα 50.000 και όχι στα 20.000 ευρώ, «για λόγους πρακτικούς, λειτουργικούς και αποτελεσματικότητας» και γιατί «υπάρχει βάσιμος φόβος το σύστημα να επιβαρυνθεί υπέρμετρα από δεκάδες χιλιάδες οφειλέτες που θα προσέλθουν στις τράπεζες με το χαμηλό όριο».

«Αναφορικά με τις οφειλές των 20.000 ευρώ, θέλω να επισημάνω ότι σε συνεργασία με τις τράπεζες προβλέφθηκε τυποποιημένη διαδικασία αξιολόγησης της βιωσιμότητας των σχεδίων ρύθμισης οφειλών για τις επιχειρήσεις που έχουν συνολικό χρέος από 20.000 μέχρι 50.000 ευρώ. Οπότε το μπλοκάρισμα για το οποίο κάνουν λόγο οι τράπεζες είναι αβάσιμο», είπε ο υπουργός Οικονομίας, σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Σχετικά με το ζήτημα της προστασίας των εκπροσώπων των πιστωτών από άδικες διώξεις, κυρίως των εκπροσώπων των τραπεζών και του δημοσίου (σ.σ. επισημάνθηκε από πολλούς φορείς ότι θα είναι δύσκολο δημόσιος υπάλληλος ή τραπεζικό στέλεχος να υπογράψει ρύθμιση οφειλών),ο υπουργός Οικονομίας είπε ότι το σχέδιο νόμου δεν περιέχει αυτή τη διάταξη ώστε να προστατεύονται από άδικες διώξεις. Προετοιμάζεται όμως σχετική διάταξη, από το καθ΄ύλην αρμόδιο υπουργείο Δικαιοσύνης η οποία πρόκειται να εισαχθεί σε επόμενη νομοθετική πρωτοβουλία του.

Αναφορικά με την ετοιμότητα της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, ο κ. Παπαδημητρίου είπε ότι η προεργασία έχει ξεκινήσει εδώ και πολύ καιρό. Η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών και οι ίδιες οι τράπεζες συνεργάζονται με το υπουργείο» ώστε να είμαστε έτοιμοι σε τρεις μήνες που θα αρχίσει να εφαρμόζεται ο νόμος» για τον εξωδικαστικό μηχανισμό.

Για τη διαδικασία δικαστικής επικύρωσης, ο υπουργός Οικονομίας τόνισε ότι είναι προαιρετική και ότι η διαδικασία όπως περιγράφεται στο σχέδιο νόμο στοχεύει στην όσο το δυνατό μεγαλύτερη πληρότητα των αιτήσεων με στόχο τη διευκόλυνση των δικαστών οι οποίοι ούτως ή άλλως δεν εξετάζουν την ουσία της ρύθμισης αλλά προβαίνουν μόνο σε έλεγχο συνδρομής των υποχρεωτικών κανόνων.

Τέλος αναφορικά με την υπαγωγή των ελευθέρων επαγγελματιών, ο υπουργός Οικονομίας παρέπεμψε στην πρόνοια του άρθρου 15 παράγραφος 21 του σχεδίου νόμου με το οποίο προβλέπεται η δυνατότητα του δημοσίου και των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης να προχωρούν διμερώς σε ανάλογες ρυθμίσεις οφειλών, με πρόσωπα που εξαιρούνται από το πεδίο εφαρμογής του παρόντος νόμου(σ.σ. του σχεδίου νόμου για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό).