Η κρίση ευνοεί τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Σημαντική ανάπτυξη συνεχίζουν να παρουσιάζουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private label), καθώς, όπως προκύπτει από σχετική κλαδική μελέτη της Διεύθυνσης Οικονομικών Μελετών της Icap Group ΑΕ, η αξία των συνολικών πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην εγχώρια αγορά, μέσω των σούπερ μάρκετ και cash & carry, αυξήθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 11%, την περίοδο 2007- 2011.

Παράλληλα, σύμφωνα με τη μελέτη, η ανοδική πορεία συνεχίστηκε και το 2012, με εκτιμώμενο ποσοστό της τάξης του 4%- 5%, σε σχέση με το 2011.

Αναλυτικότερα, κυρίαρχη κατηγορία παραμένουν τα τρόφιμα με ποσοστό συμμετοχής 66% περίπου, το 2011. Ακολουθεί η κατηγορία που περιλαμβάνει τα προϊόντα καθημερινής συντήρησης του νοικοκυριού (απορρυπαντικά, χαρτικά, καθαριστικά) με ποσοστό της τάξης του 13% και η κατηγορία που περιλαμβάνει τα πάσης φύσεως χρηστικά είδη του νοικοκυριού, καθώς και τα είδη ένδυσης με ποσοστό περίπου 11,5%.

Ο βαθμός διείσδυσης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας διαμορφώθηκε στο 20,7%, το 2011 από 18,8%, το 2010.

Όπως επισημαίνεται στη μελέτη, το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών και ο δείκτης τιμών καταναλωτή, το μέγεθος των νοικοκυριών, καθώς και η συμμετοχή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο καλάθι αγορών ανά επίσκεψη, αποτελούν τους παράγοντες, που καθορίζουν τη συνολική ζήτηση των εν λόγω προϊόντων.

Στη δυναμική της εξεταζόμενης αγοράς, όπως αναφέρεται στη μελέτη, "αναμφίβολα συμβάλλει και η οικονομική ύφεση, η οποία έχει στρέψει σημαντικό μέρος του καταναλωτικού κοινού στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Η αλλαγή της αγοραστικής συμπεριφοράς του κοινού, η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών και οι συνθήκες αβεβαιότητας, που επικρατούν γενικότερα στην ελληνική οικονομία, οδήγησαν σημαντική μερίδα καταναλωτών στο να προβούν, μεταξύ άλλων, και στη μείωση της αξίας του «καλαθιού αγορών». Ως αποτέλεσμα, περισσότεροι καταναλωτές στρέφονται στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία προσφέρονται σε ανταγωνιστικότερες τιμές από τα αντίστοιχα «επώνυμα», με το όφελος της εξοικονόμησης να ποικίλει, ανάλογα με την κατηγορία προϊόντων".