Εργοδότες – Απολυμένοι : Ήρθαν οι διαπραγματευτές… αποζημίωσης

ΑΠΟ ΤΟ ΝΕΚΤΑΡΙΟ Β. ΝΩΤΗ

Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της κρίσης χρέους, που βιώνουμε τα τελευταία τέσσερα και πλέον χρόνια, είναι η κατακόρυφη πτώση της κατανάλωσης, λόγω της έλλειψης ρευστότητας από τα φορολογικά και τα υπόλοιπα περιοριστικά μέτρα. Η πτώση αυτή έχει προκαλέσει κατακόρυφη μείωση του τζίρου σε πολλές επιχειρήσεις, οι οποίες - άλλες φορές δικαιολογημένα, άλλες αδικαιολόγητα - επιλέγουν ως βασική λύση για την προσαρμογή τους στα νέα δεδομένα τις απολύσεις εργαζομένων. 

Τότε, αρχίζουν και τα μεγαλύτερα προβλήματα. Δεδομένου ότι στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων, όσοι χάνουν τη δουλειά τους κουβαλάνε μεγάλη προϋπηρεσία και άρα και παχυλή αποζημίωση - πριν και τις αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού -, αυτό σημαίνει και ένα διόλου ευκαταφρόνητο κόστος για τις εταιρείες. Κι εδώ, τα πράγματα οδηγούνται συχνά σε αδιέξοδο : ο εργοδότης είτε αρνείται να καταβάλει τα χρήματα, είτε επιδιώκει να μειώσει σημαντικά τα ποσά, κατόπιν διαπραγματεύσεων. Οι εργαζόμενοι - απολυμένοι ζητούν όλο το ποσό, που δικαιούνται, και ορθώς. Σε άλλη εκδοχή της αντιδικίας, οι απολυμένοι προσφεύγουν εναντίον της διαδικασίας απόλυσης, με αποτέλεσμα οι χρόνιες δικαστικές διαδικασίες να οδηγούν σε έξοδα αποζημιώσεων υπερημερίας. Όμως, παρά το γεγονός ότι υπάρχουν υποθέσεις, που χρονίζουν για περισσότερα από δέκα χρόνια, ουδείς βάζει νερό στο κρασί του, με κόστος και για τις δύο πλευρές. 

Η περίπτωση των 340 απολυμένων της Good Year, μετά το λουκέτο του εργοστασίου της εταιρείας στη Θεσσαλονίκη, το 1996, είναι από τις πλέον χαρακτηριστικές. Το σωματείο έχει κερδίσει σειρά αποφάσεων, που κηρύσσουν άκυρες τις απολύσεις, επειδή το κλείσιμο ήταν αιφνιδιαστικό και χωρίς προειδοποίηση. Πλέον, και μετά από δικαστικές μάχες 18 ετών (!), το κόστος των αποζημιώσεων, που πρέπει να καταβάλει η εταιρεία φτάνει τα 37 εκατομμύρια ευρώ (26 για κοινωνική ασφάλιση στο ΙΚΑ και 12 για αποζημίωση απόλυσης, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της εταιρείας) !

Σε μια προσπάθεια να βρεθεί λύση ταχύτερα, η πολυεθνική έχει προσλάβει εδώ και δύο χρόνια μια εταιρεία ειδικών διαπραγματευτών.

Πρόκειται για ειδικά και πεπειραμένα στελέχη, που - στη συγκεκριμένη περίπτωση - έχουν το ρόλο των διαπραγματευτούν αποζημίωσης. Στην ουσία, μπαίνουν στη μέση της όποιας διαμάχης - παίρνοντας προφανώς θέση υπέρ του πελάτη τους - και επιχειρούν να βρουν λύση. Και πληρώνονται αδρά για αυτό. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι, μέχρι στιγμής, η Good Year, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το news.gr, έχει ήδη καταβάλει τουλάχιστον 2 εκατομμύρια ευρώ !

Οι συγκεκριμένοι άνθρωποι ειδικών αποστολών ασχολούνται με υποθέσεις ευρύτερων διαπραγματεύσεων. Δηλαδή, και με περιπτώσεις, όπου οι δύο πλευρές δεν τα βρίσκουν στις μεταξύ τους διαπραγματεύσεις για επιχειρησιακές συμβάσεις, εξέλιξη μισθών κλπ. Επίσης, μπαίνουν στη λειτουργία μιας εταιρείας για συμβουλές και σε άλλα νομικά θέματα, για εξιχνίαση περιπτώσεων εσωτερικής απάτης, καθώς και καλύτερης οργάνωσης της εταιρικής δομής, ώστε να βελτιωθεί η παραγωγικότητα της επιχείρησης. 

Πρόκειται, άλλωστε, για στελέχη, που έχουν διαχειριστεί παρόμοιες μεγάλες υποθέσεις στο παρελθόν, σε όλο τον κόσμο, πολλές φορές και από τη θέση των σημερινών τους πελατών. Και, μπορεί οι εταιρείες αυτές να έχουν παγκόσμια παρουσία, δεν είναι, όμως, λίγες οι φορές, που οι κορυφαίοι κάθε τμήματος ταξιδεύουν παντού, σε ειδικές αποστολές, για να λύσουν το πρόβλημα. 

Όσο και αν μοιάζει πρωτόγνωρο, πρόκειται για εταιρείες και ειδικούς, που θα συνηθίσουμε να βλέπουμε όλο και περισσότερο στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια.