Καρτέλ-κοτόπουλα:Τα μυστικά ραντεβού που κρατούσαν ψηλά τις τιμές

ΑΠΟ ΤΟ ΝΕΚΤΑΡΙΟ Β. ΝΩΤΗ

 
Πλούσιο παρασκήνιο κρύβει η υπόθεση με τα καρτέλ στα κοτόπουλα, που αποκαλύφθηκε σήμερα από την Επιτροπή Ανταγωνισμού και οδήγησε σε πρόστιμα 40 εκατομμυρίων ευρώ σε 13 εταιρείες. 
 
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του news.gr, οι εκπρόσωποι των επιχειρήσεων είχαν στήσει ένα πολύ καλό μηχανισμό, ο οποίος στην ουσία συγκρατούσε την πτώση των τιμών, προς ζημία - φυσικά - του καταναλωτή. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
 
Η ΡΗΤΡΑ ΣΥΝΕΝΝΟΗΣΗΣ 
 
Όλα ξεκίνησαν το 1993, οπότε και καταργήθηκε το καθεστώς διατίμησης, υπό το οποίο λειτουργούσε ο συγκεκριμένος κλάδος, περνώντας πλέον στο μοντέλο της ελεύθερης αγοράς. Τότε, ιδρύθηκε ο σύνδεσμος των πτηνοτροφικών επιχειρήσεων, η λειτουργία του οποίου προβλέπει - μεταξύ άλλων - τη ρήτρα συνεννόησης για την αποφυγή προβλημάτων στον κλάδο, ώστε να συγκρατούνται οι τιμές από το να υποχωρούν. 
 
Έκτοτε, οι 13, μέσω τακτικών συναντήσεων, κρατούσαν την ισορροπία στην αγορά και στην πελατεία τους, ώστε να μην μπαίνει ο ένας στα χωράφια του άλλου, και στην ουσία να διαμορφώνονται οι τιμές κατά το δοκούν, δεδομένου ότι όλες αυτές οι εταιρείες πωλούν χονδρική.   
 
Κατά τη διάρκεια της έρευνας της Επιτροπής Ανταγωνισμού, από το 2011 και για τρία χρόνια, καταγράφηκαν πάνω από 45 συναντήσεις σε ξενοδοχεία, με θεματικές - μεταξύ άλλων - για την... "εμπορική πολιτική". 
Επιπλέον, επιχειρήσεις έκαναν συναντήσεις και ανά δύο ή τρεις, μεταξύ τους, εκτός συνδέσμου, με τον ίδιο πάντα στόχο : τη διατήρηση των τιμών. 
 
ΠΩΣ ΚΡΑΤΟΥΣΑΝ ΨΗΛΑ ΤΙΣ ΤΙΜΕΣ
 
Δύο είναι οι βασικές οδοί, τις οποίες ακολουθούσαν οι επιχειρήσεις για να διατηρήσουν τις τιμές στα επιθυμητά επίπεδα. 
 
Η πρώτη ήταν η συμφωνία για πάγωμα των τιμών : "Επειδή βλέπουμε ότι εδώ διαμορφώνονται συγκεκριμένες συνθήκες στην αγορά, δεν θα πουλήσουμε το επόμενο εξάμηνο κάτω από ένα συγκεκριμένο ποσό το κιλό", ήταν η οδηγία, που δινόταν συχνά και εφαρμοζόταν πιστά από όλα τα μέλη. 
 
Η δεύτερη αφορούσε στη συνεννόηση μεταξύ δύο εταιρειών. Για παράδειγμα, όταν ένα ψητοπωλείο με διόλου ευκαταφρόνητο τζίρο ζητούσε και από αλλού προσφορά, ο υποψήφιος προμηθευτής συνενοούνταν με τον υφιστάμενο για να δώσει ίδια προσφορά και να μη διαταραχθεί η... ισορροπία της αγοράς.   
 
 
ΤΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ
 

Το άκουσμα των συνολικών προστίμων 40 εκατομμυρίων ευρώ προκάλεσε αίσθηση. Γεγονός, είναι, πάντως, ότι - όπως πληροφορούμαστε - η Επιτροπή, για να καταλήξει να επιβάλει αυτές τις κυρώσεις, στάθμισε τη γενική οικονομική συγκυρία και την οικονομική κατάσταση κάθε επιχείρησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα 40 εκατομμύρια αφορούν σε συνολικό τζίρο 600 εκατομμυρίων ευρώ, δηλαδή σχεδόν στο 7% του τζίρου. 

 
Οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι πρόκειται για καθαρά συστημικό θέμα, με σκοπό να αποτρέψει ανάλογες τέτοιες πρακτικές. Προσθέτουν, μάλιστα, ότι δεν μιλάμε για αθώα παράβαση, αλλά για την κλασική δομή ενός καρτέλ επί 14 χρόνια.