Απίθανες ιδέες που κανείς δεν πίστεψε και έφεραν πολλά λεφτά

Απίθανες ιδέες που κανείς δεν πίστεψε και έφεραν πολλά λεφτά

Η πέτρα-κατοικίδιο, το ραφάκι μπύρας για το μπάνιο και άλλες ιστορίες καταναλωτικής τρέλας

Όλα είναι θέμα μάρκετινγκ. Ο κόσμος θα αγοράσει οτιδήποτε του πουλήσεις, αρκεί να του το πλασάρεις σωστά και να τον πείσεις ότι το χρειάζεται ή ακόμα απλά και μόνο ότι έχει πλάκα, για να τον κάνει να γελάσει. Μάλιστα, οι ειδικοί λένε ότι όσο πιο γελοίο είναι το προϊόν, άλλο τόσο πιο απλοϊκή και γελοία πρέπει να είναι η διαφήμισή του. Και αυτά είναι κάποια παραδείγματα εμπορικής επιτυχίας από ιδέες και είδη φαινομενικά άχρηστα και χαζά, που όμως έκαναν αυτούς που τα πίστεψαν εκατομμυριούχους.

Γράφει η Ελένη Λογοθέτη

Η πέτρα – κατοικίδιο

Η ιδέα να πουλήσεις μια πέτρα, μια απλή πέτρα, είναι από μόνη της γελοία. Πόσο μάλλον να πουλήσεις μία πέτρα ως κατοικίδιο, με το σπιτάκι της, το παπλωματάκι της κτλ. Κι όμως, ένας άνδρας όχι μόνο το έκανε, αλλά έβγαλε και 6 εκατομυρια δολάρια μόλις τους πρώτους 6 μήνες.

Ο Gary Dahl, πρώην στέλεχος διαφημιστικής (έτσι εξηγείται!) το 1975 πλάσαρε απλές πέτρες από παραλία του Μεξικό ως «κατοικίδια χωρίς ευθύνες». Έβαλε την κάθε Pet Rock σε ένα κουτί - σπιτάκι, σε στρώμα από άχυρο και συνόδευε την πέτρα με ένα «εγχειρίδιο χρήσης» για τον ιδιοκτήτη της. Πχ. η πέτρα δεν ακούει στις εντολές «κάτσε» ή «σήκω» αλλά ανταποκρίνεται πολύ καλά στο «πέσε κάτω» ή κύλα».

Την πούλησε για 3,95 δολάρια, με καθαρό κέρδος για τον ίδιο 3 δολάριο. Η πέτρα – κατοικίδιο έγινε τεράστια καταναλωτική μανία και ξεπούλησε.

Με τα λεφτά που έβγαλε, ο εκατομμυριούχος Dahl άνοιξε ένα μπαρ και σταμάτησε να πουλάει πέτρες για κατοικίδια – ήδη κάποιοι είχαν αρχίσει και τον απειλούσαν με μηνύσεις. Ωστόσο, το 2012 η Rosebud Entertainment αγόρασε τα δικαιώματα (άγνωστο πόσο) και ξαναέβγαλε την Pet Rock στην αμερικανική αγορά.

Η κίτρινη χαμογελαστή φάτσα «Have A Nice Day»

Η πιο αναγνωρίσιμη φάτσα στον κόσμο βρίσκεται παντού, σε μπλουζάκια, καπέλα, κονκάρδες και ότι μπορείς να φανταστείς και η αξία της αυτή τη στιγμή υπολογίζεται σε 500 εκατομμύρια δολάρια -αν και πρόκειται για ένα εντελώς απλοϊκό, παιδικό σχεδόν, σχέδιον. Αυτός όμως που είναι ζάμπλουτος δεν είναι αυτός που την πρωτοζωγράφισε αλλά αυτός που αποφάσισε να την εκμεταλλευτεί εμπορικά, χωρίς όμως να είναι σίγουρος ότι θα έπιανε στην αγορά.

Το 1963, ο Harvey Ball είχε μία εταιρία δημοσίων σχέσεων και ζωγράφισε μια κίτρινη χαμογελαστή φάτσα για έναν πελάτη του, μία ασφαλιστική εταιρία. Την πούλησε για 48 δολάρια και αυτό ήταν όλο.

Λίγα χρόνια αργότερα, δύο αδέλφια, ο Bernard και ο Murray Spain αγόρασαν τα δικαιώματα για το σχέδιο, άνοιξαν ένα πολυκατάστημα και άρχισαν να τυπώνουν την κίτρινη χαμογελαστή φάτσα, το smiley, παντού - κουμπιά, κούπες καφέ, μπλούζες, αυτοκόλλητα προφυλαχτήρων και πολλά άλλα - μαζί με την διάσημη πλέον ατάκα που την συνοδεύει «Have a nice day». Τα υπόλοιπα είναι ιστορία. Το 2000, πούλησαν την εταιρία τους στη Dollar Tree για 500 εκατομμύρια δολάρια και συνέχισαν να χαμογελούν...

iFart App (δεν υπάρχει κομψή μετάφραση, η απόλυτη εφαρμογή για τα... αέρια)

Κάποια στιγμή, το «βρώμικο» μυαλό του Joel Comm συνέλαβε την ιδέα ενός application που θα ήταν αφιερωμένο αποκλειστικά στα (εχμ, πώς να το πούμε ευγενικά) "αέρια". Το γελοίο μάλιστα ήταν ότι νόμιζε ότι ο κόσμος θα ενδιαφερόταν και θα το κατέβαζε. Το ακόμα πιο γελοίο; Είχε δίκιο! 

Ο δημιουργός της εφαρμογής για το iPhone, έβγαλε μέσα σε 15 μέρες 100.000 δολάρια. Το iFart App πωλείται προς 99 σεντς από το Apple Store και ο Comm κρατά το 70% των εισπράξεων. Συνολικό κέρδος μέχρι σήμερα περίπου 400 εκατομμύρια δολάρια.

Snuggie (η κουβέρτα-ζουρλομανδύας)

Μάλλον την έχετε δει σε κάποιο κανάλι telemarketing. Είναι αυτή η μαλακή κουβερτούλα με δύο μανίκια στις άκρες, που πραγματικά δεν έχει καμία χρησιμότητα. Ωστόσο, κάποιος σκέφτηκε ότι η χαζή ιδέα του θα ενδιέφερε τον κόσμο. Αυτός ήταν ο Scott Boilen, πρόεδρος της εταιρίας Allstar Products.

Με τους κατάλληλους δημοσιοσχετίστες και διαφημιστές, η Snuggie προβλήθηκε στα μεγαλύτερα σόου της Αμερικής (Jay Leno, Whoopie Goldberg και Ellen DeGeneres) με τρόπο... αυτοσαρκαστικό και έβαλε στα ταμεία της επιχείρησης πάνω από 200 εκατομμύρια δολάρια, μόνο τον πρώτο χρόνο...

Εξακολουθεί να ξεπουλάει, στην εκπληκτική τιμή των 19.95 δολαρίων το σετ των δύο!

Ραφάκι μπύρας για την τουαλέτα

Πριν 10 περίπου χρόνια, ένας φοιτητής- την ώρα που ήταν τύφλα στην τουαλέτα - σκέφτηκε ότι θα ήταν ωραία να είχε κάπου να ακουμπήσει τη μπύρα του. Ο Matt Williams συνήλθε από το μεθύσι, μεγάλωσε αλλά δεν ξέχασε την ιδέα του. Μάλιστα, ήταν πεπεισμένος ότι οι περισσότεροι άντρες στον πλανήτη θα τον ευγνωμονούσαν αν τους έλυνε κυριολεκτικά τα χέρια, χωρίς να χρειάζεται να αποχωριστούν την μπύρα τους ούτε στο μπάνιο. Με πείσμα, επιμονή και υπομονή (και 40.000 κεφάλαιο για να μισθώσει μία κατασκευαστική εταιρεία που θα του έφτιαχνε το προϊόν) πατεντάρισε το 2013 το LavCup, το ραφάκι μπύρας για την τουαλέτα.

Τα πρώτα LavCups μπήκαν στο γήπεδο των Seattle Seahawk και η εξάπλωση του προϊόντος ήταν ραγδαία. Ύστερα ήρθαν οι διαφημίσεις πάνω στο ραφάκι και στη συνέχεια τα πολλά, πάρα λεφτά. Μόνο το 2017, τα έσοδα του Williams από το LavCup ξεπέρασαν τα 2 εκατομμύρια ευρώ...

Big Mouth Billy Bass (το ψάρι που τραγουδάει)

Αν δεν το έχετε πετύχει σε κάποιο μαγαζί με περίεργα είδη δώρων, σίγουρα θα το έχετε δει σε κάποια ταινία. Ένα μεγάλο πλαστικό ψάρι πάνω σε ξύλο κοπής που τραγουδάει με ρομποτική φωνή «Don’t Worry, Be Happy» λογικά θα ήταν τόσο σουρεάλ και κιτς που δεν θα συγκινούσε κανέναν. Ακριβώς όμως για αυτό έπιασε στην αμερικανική – κυρίως – αγορά – και έκανε τον εφευρέτη του Joe Pellettiere εκατομμυριούχο.  Το ψάρι έπιασε στην αγορά ως το κακόγουστο δώρο που κανείς δεν θέλει. Μάλιστα, είχε γίνει κάτι σαν απειλή - ανέκδοτο: «Πες μου τι δώρο θες αλλιώς θα σου πάρω ένα Big Mouth».

Η εταιρία παιχνιδιών Gemmys που το διακινούσε, δεν προλάβαινε τις παραγγελίες σε όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του 2000, με έσοδα πολλών εκατομμυρίων δολαρίων κάθε χρόνο. Οι πωλήσεις έφτασαν στα όρια της φρενίτιδας όταν ένα Big Mouth Billy Bass εμφανίστηκε σε επεισόδιο της δημοφιλούς σειράς The Sopranos.

Το πιο αστείο απ'ολα; Ένα τέτοιο ψάρι είχε στο Οβάλ Γραφείο ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζορτζ Μπους και εξακολουθεί να έχει κρεμασμένο στους τοίχους του Κάστρου του Μπαλμόραλ, η Βασίλισσα Ελισάβετ...

Παρακαλούμε περιμένετε ...