Πώς από το μαύρο σαπούνι η Apivita έγινε ο κολοσσός των φυτικών καλλυντικών

Πώς από το μαύρο σαπούνι η Apivita έγινε ο κολοσσός των φυτικών καλλυντικών

Ο έρωτας των δύο φαρμακοποιών, η πώληση πόρτα- πόρτα, ο τζίρος εκατομμυρίων και η εξαγορά από ισπανική εταιρεία

Ήταν το 1972 όταν δυο νεαροί φαρμακοποιοί αποφάσισαν να δημιουργήσουν τα δικά τους φυτικά καλλυντικά με μελισσοκομικά προϊόντα και εκχυλίσματα βοτάνων. Όλα ξεκίνησαν από την πρωτότυπη ιδέα της νεαρής τότε φαρμακοποιού η οποία πήγε στο φαρμακείο του Νίκου Κουτσιανά να κάνει την πρακτική της. Η Νίκη Κουτσιανά ήταν εκείνη που σκέφτηκε να δημιουργήσουν την δική τους σειρά φυτικών καλλυντικών. Και το όνομα αυτής Apivita. Το συγκεκριμένο όνομα προέρχεται από τις λατινικές λέξεις Apis που σημαίνει μέλισσα και Vita που σημαίνει ζωή.

Το πρώτο προϊόν που αποφάσισαν να παρασκευάσουν ήταν τα μαύρα σαπούνια. Η Νίκη Κουτσιανά έβαλε σε ένα κουτί 48 μαύρα σαπούνια και γυρνούσε από φαρμακείο σε φαρμακείο σε όλη την Αθήνα προκειμένου να τα πουλήσει. Η τιμή τους όμως ήταν στα ύψη καθώς η πρώτη ύλη τους κόστιζε. Η τιμή των μαύρων σαπουνιών ήταν δεκαπλάσια από τα κοινά σαπούνια ενώ η μυρωδιά τους δεν ήταν και τόσο ωραία καθώς βασικά συστατικά τους ήταν η πρόπολη και το θυμάρι.

«Πούλησα αυτό που δεν μπορούσε να πουληθεί»

«Όταν δημιουργήσαμε τα πρώτα σαπούνια με πρόπολη και χωρίς άρωμα, πήγαμε ενάντια στο ρεύμα. Κανείς δεν τα πουλούσε. Έτσι, πήγα να τα πουλήσω μόνη μου. Έβαλα σε ένα ξύλινο κουτί 48 σαπούνια και άρχισα να πηγαίνω από φαρμακείο σε φαρμακείο για να τα πουλήσω, κάτι που δεν ήταν καθόλου εύκολο», είχε τονίσει η Νίκη Κουτσιανά, μιλώντας σε εκδήλωση του Ελληνο-Βρετανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου στη Θεσσαλονίκη το 2012 με θέμα «Οι Γυναίκες στην Ηγεσία των Επιχειρήσεων».

«Τελικά, πούλησα αυτό που δεν μπορούσε να πουληθεί», συμπλήρωσε η κα Κουτσιανά, εξηγώντας ότι το προϊόν είχε δεκαπλάσια τιμή από ένα κοινό σαπούνι, λόγω συστατικών, ενώ θα διατίθετο μέσα από ένα δίκτυο διανομής φαρμακείων, που μέχρι τότε δεν πουλούσε καλλυντικά.

Το μικρό αθηναϊκό φαρμακείο όπου ξεκίνησαν όλα

«Βάση» για την δημιουργία της Apivita αποτέλεσε ένα μικρό αθηναϊκό φαρμακείο το οποίο άνηκε στον Νίκο Κουτσιανά. Εκεί όπου οι δυο τους γνωρίστηκαν, ερωτεύθηκαν και στη συνέχεια αποφάσισαν να παντρευτούν. Το κοινό τους πάθος για την φύση τους οδήγησε στη δημιουργία μιας εταιρείας με τζίρο εκατομμυρίων ευρώ και εξαγωγές σε όλο τον κόσμο. Η εταιρεία δημιουργήθηκε το 1979 με το πελατολόγιο της να αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο.

Ο Νίκος Κουτσιανάς γεννήθηκε το 1946 στα Γαβράκια Φθιώτιδος και σπούδασε Φαρμακευτική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Διοίκηση Επιχειρήσεων στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο και επί σειρά ετών παρακολούθησε σεμινάρια Marketing και Management στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Ένωσε την ζωή του τόσο σε προσωπικό επίπεδο όσο και σε επαγγελματικό με την Νίκη Κουτσιανά. Από τότε είναι συνέχεια μαζί, ενώ ακόμη και σήμερα εξακολουθούν να πηγαίνουν καθημερινά στην εταιρεία.

Το βραβείο καινοτομίας από τον Μπιλ Γκέιτς και οι βραβεύσεις για τις συσκευασίες

Ο Νίκος και η Νίκη Κουτσιανά πρόσεχαν από την πρώτη στιγμή ακόμη και την τελευταία λεπτομέρεια. Έτσι δεν θα άφηναν στην τύχη ούτε τις συσκευασίες των προϊόντων τους. Από τα τέλη της δεκαετίας του ’70, ο Νίκος Κουτσιανάς ανέθεσε στον γνωστό ζωγράφο και σκιτσογράφο Σπύρο Ορνεράκη να δημιουργήσει τις συσκευασίες των προϊόντων. Από τότε η Apivita έχει λάβει αναρίθμητες βραβεύσεις σε εγχώριους και διεθνείς διαγωνισμούς design.

Οι ιδρυτές είχαν την τύχη να πάρουν βραβείο καινοτομίας από τα χέρια του Bill Gates και ιδρυτή της Microsoft σε εκδήλωση του ΣΕΒ.

Η APIVITA το 2008 ήταν μεταξύ των 13 πρωτοποριακών εταιρειών φυσικών καλλυντικών στον κόσμο και συνεχίζουν να ηγούνται.

Η επίσκεψη του πρωθυπουργού στις εγκαταστάσεις της εταιρείας

Τις εγκαταστάσεις της εταιρείας επισκέφθηκε και ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας τον Σεπτέμβριο του 2017. Ο πρωθυπουργός ξεναγήθηκε  στον κήπο που βρίσκεται περιμετρικά της εταιρείας και άκουσε την υπεύθυνη βοτάνων η οποία του εξήγησε τον τρόπο παραγωγής την ιστορία των βοτάνων και το πόσο σημαντικά είναι για τη χώρα μας.

Ο Αλέξης Τσίπρας είχε επιχειρήσει  να κάνει και έναν αστεϊσμό με την παρουσία της Apivita λέγοντας πως «Ό,τι είναι η Μπαρτσελόνα στο ποδόσφαιρο, είναι η Apivita για τα προϊόντα της».

Η ώρα της πώλησης στους Ισπανούς

Το όραμα της APIVITA απλώνεται μέσω των προϊόντων της σε δεκαπέντε χώρες, όπως στην Ισπανία, Ιαπωνία, Χονγκ Κονγκ, Αμερική, Κύπρο, Ουκρανία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Βέλγιο, Ολλανδία κ.α.

Στο παρελθόν πολλές φορές οι ιδρυτές της εταιρείας αρνήθηκαν σημαντικές  προτάσεις για την πώληση της. Μέχρι που το 2017 ανακοινώθηκε ότι η Apivita περνάει στην ισπανική Puig.

Η εταιρεία  με επίσημη ανακοίνωσή της επιβεβαίωσε την είσοδο του ισπανικού ομίλου στο μετοχικό της κεφάλαιο ως πλειοψηφούντος μετόχου.

Όπως ανέφερε η ανακοίνωση η κίνηση αυτή αποτελεί «ένεση ρευστότητας» καθώς η Apivita θα μπορέσει να αξιοποιήσει στο έπακρο τις παραγωγικές και ερευνητικές δυνατότητες των εγκαταστάσεών της στο Μαρκόπουλο Αττικής.

Η οικογένεια Κουτσιανά που ίδρυσε την Apivita και αποτελεί μέχρι σήμερα τον βασικό μέτοχο της εταιρείας  κατέχει την καταστατική μειοψηφία (ποσοστό δηλαδή 33,33%), ενώ ο κ. Νίκος Κουτσιανάς, έχει αναλάβει και το αξίωμα του προέδρου.

Η ισπανική Puig ιδρύθηκε από τον Αντόνιο Πούιγκ το 1914 και τώρα το τιμόνι έχει η τρίτη γενιά. Εδρεύει στη Βαρκελώνη, διαθέτει τρία εργοστάσια στην Ισπανία και ένα στη Γαλλία και κατέχει πολύ γνωστά σήματα στον κλάδο των αρωμάτων (Carolina Herrera, Nina Ricci, Paco Rabanne, Jean Paul Gaultier), τα πολυτελή καταστήματα αρωμάτων Penhaligon’s και L’Artisan Parfumeur, καθώς και άδεια για την παραγωγή των αρωμάτων Prada, Valentino και Comme des Garçons. Τα προϊόντα της πωλούνται σε πάνω από 150 χώρες σε όλο τον κόσμο και έχει 22 θυγατρικές εταιρείες παγκοσμίως.